Hoe maak je manen korter?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Wat doe jij?

Knippen
34 (51%)
Trekken
14 (21%)
Snijden
9 (13%)
Helemaal niets
7 (10%)
Iets anders
2 (3%)

Totaal aantal stemmen: 66

ierusju

Hoe maak je manen korter?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 21:42

Hoi, ik had vandaag een discussie over wat het beste en mooiste is om de manen van een paard korter te maken, maar we kwamen er niet uit. Dus ik dacht: ik vraag het hier.
Reageer hier onder waarvoor je hebt gekozen, hoe lang de manen van je paard of pony zijn en waarom je hiervoor kiest :j

billionache

Re: Hoe maak je manen korter?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 21:44

Ik heb de manen van mijn paarden en pony altijd getrokken :j
Zij hadden allemaal dikke, volle manen en dan is dat het meest natuurlijke resultaat vind ik. Bij knippen wordt het dan té recht. Bij heel dunne manen kan het nog wel met een schaar.

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:10

Ik knip altijd.
Zo blijven ze op allemaal op dezelfde lengte en dat vind ik makkelijker met vlechten.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:14

Knippen en trekken. Mijn shet heeft hele dikke manen en mijn andere niet.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:14

Dat is persoonlijk denk ik. Ik zit zelf sowieso niet aan manen, ik houd van lange manen. :)

Met knippen wordt alles (als je het goed doet) één rechte lijn, zie je vaak bij wedstrijdpony's. Bij trekken blijft het wat "natuurlijker" omdat er ietwat lengteverschil blijft.

ogidni

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:17

Ik heb trekken gekozen, vind ik het mooiste resultaat geven.

Maar eigenlijk doe ik altijd een combi van trekken, breken en snijden, afhankelijk van hoe dik en lang de manen zijn. Knippen vind ik alleen mooi als het dan ook echt kaarsrecht geknipt is.

janahxginger

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:18

_Cowgirl schreef:
Dat is persoonlijk denk ik. Ik zit zelf sowieso niet aan manen, ik houd van lange manen. :)

Met knippen wordt alles (als je het goed doet) één rechte lijn, zie je vaak bij wedstrijdpony's. Bij trekken blijft het wat "natuurlijker" omdat er ietwat lengteverschil blijft.

Ik knip/trek de manen ook niet veel. Stiekem hou ik ook van lange manen zeker bij shet's :P

Regendans

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 22:23

ogidni schreef:
Ik heb trekken gekozen, vind ik het mooiste resultaat geven.

Maar eigenlijk doe ik altijd een combi van trekken, breken en snijden, afhankelijk van hoe dik en lang de manen zijn. Knippen vind ik alleen mooi als het dan ook echt kaarsrecht geknipt is.

Oefenen, oefenen, oefenen
Ik kan voortaan kaarsrecht knippen.

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:35

Normaal snij ik maar bij mijn merrie knip ik ze want snijden vind ze vervelend.
Maar knippen is wel heel veel oefenen.

Bij mijn merrie knipte ik ze omdat ik wedstrijden reed(laat ze nu groeien) Bij mijn ruin vanwege eczeem en dat hij bijna alles had afgeschuurd.
Laatst bijgewerkt door fro op 12-05-14 07:40, in het totaal 1 keer bewerkt

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:38

Ik doe helemaal niets. Ik rijd geen wedstrijden dus mijn paard gebruikt zijn manen waar ze voor bedoeld zijn.

Ekeif96

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:46

Ik knip de manen altijd, gewoonweg omdat ik slecht in trekken ben.
Eerst knip ik het met een gewone schaar, en vervolgens met een uitdunschaar werk ik de onderste paar centimeters nog even bij.
Resultaat, mooie manen die er niet geknipt uit zien :)

Edit; mijn pony heeft hele dikke, volle manen, dus helemaal kaarsrecht knippen is zo goed als onmogelijk.

nadinepeters

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:53

Knippen.. ik rijd wedstrijden en vind het het mooist staan als het gewoon kaarsrecht is. Nu heet die van mij nogal wilde en pluizige manen dus het ziet er nog steeds niet helemaal recht uit..

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:56

Knippen! Trekken ben ik niet goed in & paard vind 't ook het fijnste als het snel en pijnloos gebeurd :Y) .

maudx7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 07:57

Ik knip de manen van mijn paard altijd, vind ik makkelijker met vlechten. :p

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:07

Ik doe altijd snijden. Geeft een minder bot en recht effect dan knippen.
Trekken eigenlijk nooit. De meningen zijn hierover verdeeld, maar ik kan me noet voorstellen dat het paard er geen hinder van heeft als de haren worden uitgerukt....

Dies_7

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:18

In eerste instantie knip ik de manen van mijn paard, dan zijn ze mooi recht en goed op maat om knotjes te maken :)

Maar omdat hij ook super dikke manen heeft, doe ik zijn manen door middel van trekken ook dan nog iets uitdunnen!

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 08:21

Bij mijn Fjord mogen ze in de winter lekker groeien, en van zodra het lente wordt gaat alles er héél kort af. Dat doe ik gewoon met de kappersschaar. Terwijl ze groeien (en dat gaat snel!), knip ik ze beetje bij beetje in model, dan prul ik er elke week even aan.

Bij de andere paarden doe ik hoogstens 2 x per jaar de puntjes met een kappersschaar, zodat het dunne er uit is. Ook van de staart gaan enkel de puntjes.

Mijati

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:09

ik knip de manen eerst met een recht schaar en daarna met een efileerschaar bijwerken. Ziet het er minder geknipt uit. De pony heeft gewoon niet zulke dikke manen en vind trekken verschrikkelijk.

TCA

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:11

Ik knip ook.. Ben niet goed in trekken. En ben altijd wel tevreden met het resultaat

Miss_Ed

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:22

Ik knip mijn paarden altijd. En na een paar dagen ziet het er al niet meer zo ontzettend 'geknipt' uit.
En zo heel recht hoeft het van mij ook niet. Ik knip een keer en de dagen erna knip ik nog wat bij.
Trekken vinden ze allebei niets en snijden etc. kan ik niet zo goed.

Tymbalia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 10:29

Bij mijn ex-pony (sport coupe) trok ik de manen altijd en bij mijn tinker doe ik de voorpluk met een manentrimmesje en de rest van de manen knip ik met een gewone schaar anders word het onderin zo dun

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:00

Ik heb ze altijd geknipt, maar momenteel laat ik ze al jaren groeien.
Tegenwoordig dus een woeste KWPN'er met manen van 40cm

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 14:11

Vroeger trok ik de manen altijd. Maar mijn huidige paard vind het verschrikkelijk.. Daarbij heeft zij ontzettend lastige spring manen en ook ivm wedstrijden snij of knip ik het tegenwoordig met een snij mesje of de efileerschaar anders krijg je allemaal piekhaartjes uit je roosjes/knotjes. :j