Dotterbloem zelfde als Boterbloem?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

prugelpiet

Dotterbloem zelfde als Boterbloem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 10:00

Hoi!

Zoals de titel al zegt: is een dotterbloem het zelfde als een boterbloem?

Momenteel ben ik bezig met mijn ruiterbewijs, waarbij we ook giftige planten moeten leren. Nou geen probleem, doen we dat, maar daar staat dus ook Dotterbloem in. De dotterbloem lijkt heel veel op een boterbloem, maar dotter en boter lijkt ook wel wat. Toen kwam bij mij de vraag "is een Dotterbloem dan hetzelfde als een boterbloem?" maar van internet werd ik niet veel wijzer.
Mocht het hetzelfde zijn, is een boterbloem dus ook giftig (oeps, wat staat er nou heel veel in het weiland? boterbloemetjes)
Nou weet ik dat paarden boterbloemetjes niet zullen eten, maar misschien dat de grootste bossen dan weg gehaald kunnen worden.

Iemand enig idee?

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:03

Nee, niet hetzelfde! :) Kan je nu niet meteen een gigantische argumentatie geven, maar weet dat we bij ons in de opleiding bv veel zien over dottergraslanden (en dat is een type grasland dat je graag ziet), en bij boterbloem is het vaak zo dat het aangeeft dat je grasland bv te zuur is. Je hebt ook veel soorten boterbloem (bv scherpe boterbloem, kruipende boterbloem, etc).

edit: en ja, boterbloem is in grote hoeveelheden normaal giftig, maar paarden eten het uit zichzelf niet.

HELder

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 10:08

Dit vond ik erover op internet. Dezelfde familie dus, maar wel een andere plant.

Ranunculus is de botanische naam van een groot geslacht van ongeveer 400 soorten planten in de 
familie Ranunculaceae (Ranonkels). Tot deze familie behoren ook de boterbloemen en dotterbloemen. Alle Ranunculussoorten zijn giftig voor vee; maar hun onaangename smaak zorgt ervoor dat het vee er van af blijft. Hooi met een geringe hoeveelheid dotter of boterbloemen kan voor vee echter geen kwaad. De giftige stoffen  worden namelijk grotendeels 
afgebroken wanneer de plant wordt gedroogd, waardoor het hooi met weinig gedroogde bloemen wel 
veilig is. Alleen grote hoeveelheden leiden tot spijsverteringsstoringen bij de dieren. 
Verschillen: Als je de bloemen met elkaar vergelijkt zie je nauwelijks verschil. Ze hebben allebei 5 kroonbladeren en een rechtopstaande kelk met een hartje met veel meeldraden. 

Het onderscheid wordt pas echt duidelijk als je naar het groene blad kijkt. Bij de boterbloem is het 
blad handvormig ingedeeld met 5 tot 7 slippen. Daarbij zijn de kleine blaadjes hoekig en diep 
ingesneden. Bij de dotterbloem zijn de bladeren bijna rond tot niervormig. 

prugelpiet

Re: Dotterbloem zelfde als Boterbloem?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-05-14 10:13

Ah daar heb ik wat aan! :D bedankt allebei! :)