Tips voor het knippen van de manen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Niekje51

Tips voor het knippen van de manen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:07

Ik wil in plaats van de manen van mijn paard te trekken eens proberen te knippen, maar hoe kun je dat het beste doen dat het er toch nog natuurlijk uitziet? Soms zie je van die paarden met een 'bloempot kapsel' als je begrijpt wat ik bedoel, en dat is het laatste wat ik wil :+

Ik heb een poosje Fjorden kapsel bij mijn oudste merrie gehad, maar heb haar coupe nu al denk ik twee jaar laten groeien, dus erg lang geworden. Mijn 3 jarige ruin is net uit de opfok en bij hem is er nog nooit wat aan gebeurd en heeft dus echt serieus lange manen. Beide wil ik in sportcoupe hebben, beide hebben een flinke dikke bos met manen bovenin en dun onder. Voorpluk doe ik niets aan, dat groeit bij beide niet echt heftig.

Vooral voor de jonge ruin zie ik het trekken niet echt zitten en de merrie heeft er een hekel aan, vandaar eens wat anders proberen. Ik hoop dat jullie kunnen helpen!

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 11:15

Probeer eens te snijden. Gewoon net als trekken. Je pakt een plukje beet, haalt met een kammetje een deel naar boven (touperen?) en snijt dan het plukje wat je in je hand hebt af met een snij/kartelmes. (gewoon te koop in paardenwinkel). Je hebt wel flink veel geduld nodig, het gaat niet sneller dan trekken, maar paard vind het veel minder vervelend. Wel hou je een flinke dikke bos over, dus als je dat niet wilt zul je nog moeten uidunnen met een uitdunschaar.

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 11:47

ChristaMoor

Re: Tips voor het knippen van de manen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:05

ja, zoiets, ik heb hem in een gecombineerd zakmes zitten, super handig mes wat ik ooit bij de Lidl heb gekocht.

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:07

Trekken is het beste voor dikkere manen... Als je dunnere manen hebt kan je best een trimmesje gebruiken, is erg handig en moet je naar beneden toe gebruiken :) Met een schaar lijkt het niet echt natuurlijk maar in geval van nood kan je het bijknippen - Verticaal - wat nogal raar klinkt maarja, zo doe ik het bij paarden met heel dunne manen en het effect is nog wel redelijk goed vind ik! ;)

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 23:29

Ik woon vlakbij de Divoza dus vandaag ff vanuit t werk meteen zo'n mesje gehaald. Ben idd ook voor het zakmes model gegaan. Ik dacht, als het niet bevalt, is ie gelukkig niet zo duur geweest.

Vanavond meteen geprobeerd en wat werkt dat fijn zeg! Mijn merrie haat manen trekken maar stond nu los in haar stal zonder halster op rust terwijl ik in een record tijd haar manen op lengte sneed.Trekkammetje erbij om alles na het snijden weer recht te kammen en de uitstekende plukjes eruit te halen. Super tip!

@JulieP, thanks :) Ik denk idd ook dat hun manen daar dan te vol voor zijn.

Nu is mn jonge ruin aan de beurt, ben benieuwd wat hij ervan vindt :) Moest er zelf wel ff aan wennen en heb twee vingers open gehaald haha :')

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 15:39

jaja, ze zijn wel scherp :) :) Maar je krijgt er toch een aardig natuurlijk effect mee, is met knippen toch echt anders

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 22:40

de laatste keer heb ik ook "verticaal" geknipt. Je krijgt hier wel een natuurlijk look van. Mijn paard heeft dunnen manen dus trekken doe ik sowieso niet.

bibbie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-05-14 15:24

ik knip mijn merrie dr manen altijd, heb een schaar met "tandjes" aan een kant gekocht.
Dan zie je niet dat het geknipt is, je kan er ook mee uitdunnen.

Cerastes

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 17:17

Een uitdun mes is ook heel fijn voor paarden die dikke manen hebben en anders toch trekken...
Maar manen trekken is gewoon niet weggelegd voor alle paarden.
Bij sommige doet het gewoon pijn ookal pak je kleine plukjes, bij dat soort paarden gaan de haren er ook niet zo makkelijk uit.

lovee_horses

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:12

Trekken is idd het beste voor dikke manen. Door de manen te trekken blijft het ook natuurlijk. Je kan het natuurlijk ook zo knippen dat het wel natuurlijk is ... Je kan het ook (even snel gezegd) touperen, je kunt de laag haren dan trekken en anders is snijden een idee! Good luck :)

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 18:50

Ik knip ook altijd. Heb ook dat uitdunmes maar haal er mn handen steeds aan open.

Wat ik doe is de manen goed uitkammen en dan de schaar niet horizontaal aan de manen zetten maar in een hoek van 90 graden en zo de manen een cm of wat inknippen. Dit doe ik van voor naar achter, de manen zijn nu als het ware haaientanden aan de onderkant. Niet schrikken, komt goed, dan borstel ik ze weer uit en herhaal hetzelfde maar dan schaar andere kant op in 90 graden. Etc, net zo vaak herhalen tot de gewenste lengte bereikt is. Resultaat is heel natuurlijk. Uitstekende piekjes kun je alsnog zo afknippen.

aitl

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-14 19:15

Hoi hoi
Je kunt ook met een trekkammetje een plukje manen goed omhoog schuiven (soort van touperen) het lange deel wat je dan nog in de hand hebt knip je af. Hetzelfde plukje doe je meerdere malen achter elkaar. Zo werk je de hele manenkam af. Aan het eind goed uitkammen en de laatste plukken afknippen. Op deze manier krijg je ook een vrij natuurlijke coupe.
Hoe dikker de manen hoe langer dit duurt.
Vooraf trouwens ook goed de manen uitkammen.
Succes en ik ben benieuwd wat je eindresultaat gaat worden

HarmonieC

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-05-14 00:08

Ik knip de manen ook (te dun om te trekken). Ik heb eerst de manen plukje voor plukje geknipt zodat ik een nette lengte/lijn kreeg (de manen gingen van erg lang naar ruime handbreedte). Na het knippen zag het er al vrij natuurlijk uit en toen heb ik het met een effileerschaar bijgewerkt. Het is dan wel belangrijk om een goede schaar te hebben. Nu is het alleen een kwestie van bijhouden met de effileerschaar. Ik had ook een mesje gekocht, maar dat werkte echt niet. Het was zo'n veiliger mesje met kunststof tandjes voor het mesje (zodat alleen de manen bij het mesje kunnen komen).

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 09:10

Vorige week dus het uitdun mesje gehaald en op die manier gedaan, erg blij met het resultaat. Ik wilde eigenlijk knippen, en zocht hier tips om het mooi te laten lijken, maar ik krijg het niet over mijn hart om de schaar erin te zetten. Knippen is nu toch niet voor mij.

Iedereen bedankt, alles is al een keer langs gekomen en ik heb voldoende tips!

JulieP

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 19:10

Niekje51 schreef:
@JulieP, thanks :) Ik denk idd ook dat hun manen daar dan te vol voor zijn.

Erg graag gedaan! :) Ben nu aan het proberen een Fjord - die de hele winter op weide heeft gestaan - van kop tot teen te toiletteren, is geen beginnen aan... ;)

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 22:51

Oef, das een flink werkje! Maar wel veel eer aan te behalen :))

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-14 22:55

Hoe werkt dat mesje precies dan? Een kammetje met mesje ineen? Lijkt mij ook wel handig :j

Niekje51

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-05-14 23:03

@Cher, ja dat is het idd. Als je kamt, is het deel waar de haren dan door glijden aan de achterkant het mes deel dus je snijdt zo de manen dr af. Ging bij mij zelfs nog veel sneller dan trekken, ziet er mooi uit en niet onbelangrijk mn paard vond het veel prettiger. Ik ben om :) Maar ik moet nog wel een beetje oefenen zodat ik niet steeds mn knokkels open haal haha!

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-05-14 22:52

Niekje51 schreef:
@Cher, ja dat is het idd. Als je kamt, is het deel waar de haren dan door glijden aan de achterkant het mes deel dus je snijdt zo de manen dr af. Ging bij mij zelfs nog veel sneller dan trekken, ziet er mooi uit en niet onbelangrijk mn paard vond het veel prettiger. Ik ben om :) Maar ik moet nog wel een beetje oefenen zodat ik niet steeds mn knokkels open haal haha!

Lijkt mij ook wel handig! Mijn paard heeft dunne manen, dus trekken is geen optie. Ik ga er ook maar 1 aanschaffen. :)

ChristaMoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-05-14 12:57

't echt heel handig en ze bestaan al lang hoor. Als je eerste een plukje manen beet pakt en dit "toupeert" (met een kammetje tegen de groeirichting in gaan zodat er zo'n rommelig bosje haar ontstaat) hou je een dun beetje over. Dit snij je dan af met het mesje. Daarna volgende pluk etc. Steeds tussendoor de manen even kammen, en plukje voor plukje doorgaan tot gewenste lengte is bereikt. Je dunt dus geen manen uit, trekt niets uit, maar het wordt wel veel natuurlijker dan knippen. Als je dikke manen wilt uitdunnen, gaat dit dus niet op deze manier en zal je iets van een uitdunschaar moeten gebruiken. (dit doe ik soms en dan zet ik die schaar vertikaal in de manen.)