weinig spanning op de elektrische omheining

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

stijnDC

weinig spanning op de elektrische omheining

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 19:16

dag allemaal,

Een week geleden heb ik mijn weide omheind met twee draden.
Ik heb speciaal draad gekocht met een lage weerstand. Ik heb nergens een verliespost van stroom.

Mijn shcrikdraadapparaat is het sterkte dat ik kon vinden voor het gebruik met een 12V autoaccu.

Mijn aarding bestaat uit de standaardaardingspin (30 cm lang) + een extra koperen aarding die ongeveer 1 m in de grond zit.

Nu ging ik met mijn spanningstestertje eens het voltage meten.

Eerst dacht ik dat het apparaat niet wrkte, maar na een tijdje zag ik dat het eerste LEDje ( bij 1000 V) heel zwak flikkerde.

Wat is nu de verklaring voor deze lage spanning?

We hebben wel best droge grond hier en het is ook nog eens extra droog geweest de laatste tijd.
Of moet er nog een langere aarding bij? Meer aarding?

Of kan de accu bijna leeg zijn? Deze is al lange tijd niet meer opgeladen, maar schrikdraadapparaat geeft nog twee groene lampjes qua batterijsterkte.

groetjes,

paardje1983

Re: weinig spanning op de elektrische omheining

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:22

met je spanningmeter op de accu houden, en kijken wat ia dan aan geeft. als ie voldoende stroom aangeeft dan kan de grond te droog zijn. zit er geen roest op je draad, want dat geeft geen stroom door. en anders uittesten met een graspriet.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:23

1000 V spanning en praktisch geen weerstand? :oo Wil jij verkoolde paarden of zo?
Hoewel ik denk dat die 1000 V een tikfout is. Lijkt me niet dat een 12 Volt accu dat kan gaan leveren.

Hoeveel stroom kan het apparaat leveren en hoeveel stroom kan de accu leveren?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:24

paar emmers water op je aardpen gooien kan helpen.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 19:46

Neonlight schreef:
1000 V spanning en praktisch geen weerstand? :oo Wil jij verkoolde paarden of zo?
Hoewel ik denk dat die 1000 V een tikfout is. Lijkt me niet dat een 12 Volt accu dat kan gaan leveren.

Dit is het testertje: http://www.agradi.nl/ako-corral-afraste ... 6-000v.htm

Staat toch duidelijk van 1000 tot 6000 Volt :-)

Dit is het schrikdraadapparaat: Er staat dat het een 9V apparaat is, maar werkt ook op accu's van 12V.
Die heb ik er nu aanhangen, 1tje van 12V, 480 A

http://www.weidezaun.info/weidezaungera ... 4_58_0.htm

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:49

Neem een emmer water mee, laat deze leeglopen bij de aardepennen en meet dan opnieuw. Is het dan beter, dan weet je dat je aarde niet goed is en dus een langere pen of op een betere plek in de grond noodzakelijk is.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-14 19:53

Neonlight schreef:

Hier 9.700V en 1Joule klap. Voltage is niet zo zeer wat de gevaarlijke klap geeft, maar het amperage en die is voor schrikapparaten 7 of 9 ampère. Maar 30 cm + 1 m aardekabel is qua aarding vrij weinig. Wat is het advies voor die apperaat qua aantal en lengte aardpennen? En inderdaad als het zo droog is helpt een paar emmers water bij de aarde om de boel goed te laten werken.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-14 20:03

tamary schreef:
Neonlight schreef:

Hier 9.700V en 1Joule klap. Voltage is niet zo zeer wat de gevaarlijke klap geeft, maar het amperage en die is voor schrikapparaten 7 of 9 ampère. Maar 30 cm + 1 m aardekabel is qua aarding vrij weinig. Wat is het advies voor die apperaat qua aantal en lengte aardpennen? En inderdaad als het zo droog is helpt een paar emmers water bij de aarde om de boel goed te laten werken.

Hoi, het is 30 cm aarding + 1 m aarding.
Niet een kabel van 1 m eraan vast.

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-14 21:03

Vandaag heeft het hier flink geregend en mijn voltage is gestegen tot 2000V op het apparaatje.

Wat denken jullie, gaat een extra aardingspen nog veel effect hebben, of ligt het aan de droogte?

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:17

een extra pen niet, maar wellicht een langere wel. 1 meter vind ik persoonlijk sowieso wel weinig.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:20

een aardepen mag rustig een paar meter zijn, dan zorgt het altijd voor goede aarde, ongeacht het weer. Het is nog geen zomer en als het dan weken niet geregend heeft.... dus inderdaad een (veel) langere pen.

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:27

je apparaat is wellicht niet krachtig genoeg, wat is omtrek van je weide?
Je hebt een apparaat gekocht dat dient voor 9V batterijen, maar ook werkt op 12V.
Deze zijn zo krachtig niet als echte autoaccu apparaten, bij een lange omheining verliezen ze snel kracht.
Ik zou even meten wat de spanning op je autoaccu is, dan kan je ook dit uitsluiten. idealiter zou deze niet onder de 10.8V mogen zijn, dat is namelijk zeer slecht voor je accu

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:34

stijnDC schreef:
Vandaag heeft het hier flink geregend en mijn voltage is gestegen tot 2000V op het apparaatje.

Wat denken jullie, gaat een extra aardingspen nog veel effect hebben, of ligt het aan de droogte?

Ligt aan de droogte. Wellicht in combinatie met een niet zo geweldig aangelegde installatie maar dat is niet zomaar vast te stellen.
Extra aardpen heeft wel nut als die lang genoeg is. Lang genoeg is minimaal 2 - 4 mtr.

Daarnaast, loodaccu's moet je geladen houden. Hoe beter je de accu op lading houdt (met een goede acculader!) hoe langer de accu meegaat.

De rest van het technische verhaal dat hier door sommigen beschreven wordt slaat helemaal nergens op.
Schrikdraadapparaten geven een hoge spanning (tot 10.000V) bij een hele lage stroom (enkele mA). Spanning is namelijk niet dodelijk; stroom is dodelijk! De energie die vrijkomt bij een schok, wordt uitgedrukt in Joule (J). Het wettelijk max in NL is 10J (soms aangeduid met de kreet "koeienschrik" omdat deze apparaten vaak bij koeienweides werden gebruikt).

Voor de rekenlustigen onder ons: 1J = 1Wx1s Oftewel: 1J = 1V x 1A x 1s
Wil je dus een bij 10.000V 10J gedurende een halve seconde hebben, dan loopt er op dat moment dus: 10J/(10.000V x 0,5sec) = 2mA Met name de combi 2mA bij 0,5sec maakt dat schrikdraad niet dodelijk is en dus ook geen geroosterde paarden oplevert.

De weerstand in het circuit is in bovenstaand voorbeeld: 10.000V/0,002A = 5.000.000 Ohm = 5 MOhm! Dat is best een hele hoop weerstand..........

inochiyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:47

als je een schok krijgt van 10J zul je er toch ff niet goed van zijn denk ik Xp
Deze kracht is voorzien voor lichtnetapparaten en kosten makkelijk 400 tot 500€

Verder is 5MOhm een onrealistische waarde voor een gewone weide
want als je draad ongeveer een weerstand heeft van 0.1Ohm per meter dan kom je uit op 50000 kilometers draad voor je die weerstand bereikt

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:57

inochiyo schreef:
als je een schok krijgt van 10J zul je er toch ff niet goed van zijn denk ik Xp
Deze kracht is voorzien voor lichtnetapparaten en kosten makkelijk 400 tot 500€

Verder is 5MOhm een onrealistische waarde voor een gewone weide
want als je draad ongeveer een weerstand heeft van 0.1Ohm per meter dan kom je uit op 50000 kilometers draad voor je die weerstand bereikt

Nee, het is de waarde van het totale circuit, dus inkl de weerstand van de aarde en juist daar zit het probleem en tevens de oplossing door de grond nat te maken (= betere geleiding).
Wat jij wel of niet realistisch vind is niet van belang; elektriciteit werkt langs de wet van Ohm met medeneming van ALLE factoren.

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 23:35

Voor de volledigheid, die 5 MegaOhm is dus inclusief de weerstand van het "gelukkige" mens of dier wat de stroomkring sluit.

Bij droge (menselijke) huid ligt die zo rond de orde van grootte 100.000 Ohm (bij natte huid zo rond de 1000)

Totaal heb je dus aan weerstanden:
- intern in het apparaat (= afgerond 0 weerstand)
- weerstand van schrikdraadlengte
- contactweerstand van aardpen in de grond
- weerstand van de grond zelf
- weerstand van de pechvogel die de draad aanraakt (contactweerstand met draad, stroom door lichaam, contactweerstand met grond)

Dat zijn dus best veel variabelen, waarbij je vooraf eigenlijk niet weet wat je precies hebt. De laatste drie zijn ook nog eens afhankelijk van het weer.
...en daarvan weet je vooraf ook nooit precies wat je krijgt ;-)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 08:38

APCIII schreef:
Voor de volledigheid, die 5 MegaOhm is dus inclusief de weerstand van het "gelukkige" mens of dier wat de stroomkring sluit.

Bij droge (menselijke) huid ligt die zo rond de orde van grootte 100.000 Ohm (bij natte huid zo rond de 1000)

Totaal heb je dus aan weerstanden:
- intern in het apparaat (= afgerond 0 weerstand)
- weerstand van schrikdraadlengte
- contactweerstand van aardpen in de grond
- weerstand van de grond zelf
- weerstand van de pechvogel die de draad aanraakt (contactweerstand met draad, stroom door lichaam, contactweerstand met grond)

Dat zijn dus best veel variabelen, waarbij je vooraf eigenlijk niet weet wat je precies hebt. De laatste drie zijn ook nog eens afhankelijk van het weer.
...en daarvan weet je vooraf ook nooit precies wat je krijgt ;-)

En vergeet niet: alle overgangsweerstanden :j :D }:)

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 16:57

Gisteren een tWeetal emmers op de aarding gegoten.
Vandaag nog wat regen gehad en nog eens gemeten.

Apparaatje geeft nu 5 a 6000 volt aan.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:00

Conclusie???

APCIII

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:30

Michellette schreef:
Conclusie???

Altijd eerst meten voordat je die draad vast pakt :D

...en, en langere aardpen zorgt er voor dat je minder afhankelijk bent van het weer (of emmers water).

stijnDC

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-05-14 18:38

Maar wat kan je dan gebruiken als langere aarding?
Ze verkopen geen aarding van 2 of meer meter.
Of klop je er dan gewoon twee op elkaar.
Hebben wij bij de aarding van ons huis ook gedaan.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-14 18:42

gewoon koppelen, het is precies hetzelfde als bij aarding van een woning.