Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Neonlight schreef:1000 V spanning en praktisch geen weerstand?Wil jij verkoolde paarden of zo?
Hoewel ik denk dat die 1000 V een tikfout is. Lijkt me niet dat een 12 Volt accu dat kan gaan leveren.
Hoeveel stroom kan het apparaat leveren en hoeveel stroom kan de accu leveren?
Neonlight schreef:1000 V spanning en praktisch geen weerstand?Wil jij verkoolde paarden of zo?
Hoewel ik denk dat die 1000 V een tikfout is. Lijkt me niet dat een 12 Volt accu dat kan gaan leveren.
tamary schreef:Neonlight schreef:1000 V spanning en praktisch geen weerstand?Wil jij verkoolde paarden of zo?
Hier 9.700V en 1Joule klap. Voltage is niet zo zeer wat de gevaarlijke klap geeft, maar het amperage en die is voor schrikapparaten 7 of 9 ampère. Maar 30 cm + 1 m aardekabel is qua aarding vrij weinig. Wat is het advies voor die apperaat qua aantal en lengte aardpennen? En inderdaad als het zo droog is helpt een paar emmers water bij de aarde om de boel goed te laten werken.
stijnDC schreef:Vandaag heeft het hier flink geregend en mijn voltage is gestegen tot 2000V op het apparaatje.
Wat denken jullie, gaat een extra aardingspen nog veel effect hebben, of ligt het aan de droogte?
inochiyo schreef:als je een schok krijgt van 10J zul je er toch ff niet goed van zijn denk ik Xp
Deze kracht is voorzien voor lichtnetapparaten en kosten makkelijk 400 tot 500€
Verder is 5MOhm een onrealistische waarde voor een gewone weide
want als je draad ongeveer een weerstand heeft van 0.1Ohm per meter dan kom je uit op 50000 kilometers draad voor je die weerstand bereikt
APCIII schreef:Voor de volledigheid, die 5 MegaOhm is dus inclusief de weerstand van het "gelukkige" mens of dier wat de stroomkring sluit.
Bij droge (menselijke) huid ligt die zo rond de orde van grootte 100.000 Ohm (bij natte huid zo rond de 1000)
Totaal heb je dus aan weerstanden:
- intern in het apparaat (= afgerond 0 weerstand)
- weerstand van schrikdraadlengte
- contactweerstand van aardpen in de grond
- weerstand van de grond zelf
- weerstand van de pechvogel die de draad aanraakt (contactweerstand met draad, stroom door lichaam, contactweerstand met grond)
Dat zijn dus best veel variabelen, waarbij je vooraf eigenlijk niet weet wat je precies hebt. De laatste drie zijn ook nog eens afhankelijk van het weer.
...en daarvan weet je vooraf ook nooit precies wat je krijgt