Paard 's nachts buiten, deken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BaileyMix

Paard 's nachts buiten, deken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 14:58

Hallo,

Nooit gedacht dat ik zo'n topic zou starten aangezien ik van mening ben dat paarden niet van suiker zijn, maar nu toch maar even voor de zekerheid :D

Ik verzorg een heel leuk paard, KWPN merrie van 9 jaar. Nu is de groep waarin ze staat volgens mij begin april voor het eerst de wei op gegaan en vanaf pasen konden ze 24/7 op de wei blijven.

Enkele paarden blijven 's nachts binnen en ook de eigenaresse van mijn verzorgpaardje wilde haar graag 's nachts op stal hebben i.v.m. eventuele koude en te hoog eiwit/fructaangehalte. Zo gezegd zo gedaan, eigenaar zette haar 's ochtends tussen 6-7 buiten en ik haalde haar om 8 uur weer naar binnen.

Nu gaan ze morgen op vakantie, en heb maar eigenaresse overlegd dat ik zelf maar moet kijken hoe of wat, omdat ik het niet zie zitten 's ochtends vroeg en 's avonds laat naar stal te gaan (ze moet voor half 8 naar buiten omdat dan de rest ook buiten gezet wordt).

Nu zit ik een beetje te twijfelen wat ik moet doen, ik wil haar zelf erg graag lekker op de weide houden met haar soortgenootjes.
Het wordt dan wel haar eerste nacht buiten dit jaar, dus zou ik er dan goed aan doen een deken op te doen (rambo regendeken) of kan ze ook wel bloot? Of doe ik er goed aan bijvoorbeeld de eerste paar nachtjes deken op te laten daarna pas bloot?

De reden dat ik liever niet die deken wil, is omdat deze naar mijn gevoel niet súper zitten en ik natuurlijk niet wil dat ze heel de nacht met een irriterende deken oploopt. Ook moet ik dan alsnog 2x per dag komen om haar deken op en af te doen, al is het dan iets minder tijdsgebonden dus ook niet zo erg...

Alvast bedankt voor het lezen in ieder geval en ik hoop dat jullie tips hebben!

KozieZ

Re: Paard 's nachts buiten, deken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:02

Kan er voor die week geen afspraak gemaakt worden met stalgenoten over het los en vast zetten. Zeker als er meer naar binnen gaan voor de nacht, moet er toch iets af te spreken zijn dat ze je verzorgpaard dan ook buiten zetten? Misschien in ruil dat jij die van hen binnen zet.

Lijkt me makkelijker dan ineens met dekens beginnen.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 15:03

Nee, dat is helaas door omstandigheden (lang verhaal) geen optie :o Bedoeling is wel hopelijk dat het na die week ook nog voortzet, in ieder geval tot ze verweiden.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:04

Is er niet iets te regelen met stalgenootjes met buiten- en binnen zetten?
Als de anderen ook allemaal 2 keer moeten komen valt er misschien wel wat te regelen.

Zie dat Koziez hetzelfde idee heeft en dat dat dus geen optie is

Wel jammer dat dit niet te regelen is,lijkt me voor veel mensen best wel lastig.
Laatst bijgewerkt door Blackberry28 op 03-05-14 15:07, in het totaal 1 keer bewerkt

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:06

Oké... Heeft je verzorgpaard in de winter wel een deken op? Zo ja, Wanneer is die afgehaald?

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 15:06

Ehm even denken hoor, flinke tijd terug al geloof ik! In ieder geval voordat ze de weide opgingen, dus al minstens een maand.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:10

Is lastig nu met die lage nachttemperatuur en overdag wel weer lekker inderdaad. Maandag overdag geven ze weer 20 graden op en dan is een deken weer veel te warm natuurlijk.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 15:18

Ja precies... Dan kan ik hem wel 's ochtends afhalen, maar dan moet ik alsnog 's avonds terug om hem weer op te doen :+

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:19

Mijn pony's staan al weer een maand 's nachts buiten en hebben nog alle nachten een regendeken op (Rhino). Overdacht gaat hij soms af, maar lang niet alle dagen. Wij staan in de polder en overdacht kan de wind flink over het land gieren. Dan is het wel redelijk warm, maar gevoelstemperatuur is toch nog laag. Op laten is niet zo heel erg. Kun je niet afspreken met iemand dat ze de deken afdoen als het echt te warm wordt (neem aan dat meer mensen daar mee bezig zijn, bij ons in ieder geval wel)/

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:22

Ik zou haar gewoon zo buiten zetten hoor.

Hier staat alles in de zomervacht 24/7 buiten, koude nachten en regen zijn geen enkel probleem.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 15:28

Niemand die 's nachts buiten staat op de wei staat met deken geloof ik, binnen uiteraard ook niet...

Netje, wind valt reuze mee op de weide is me opgevallen, dus ik vind het zelf best warm worden overdag. Kan dat dan geen kwaad? Moet erbij zeggen dat ik haar 's winters ook al érg warm vindt onder haar deken, dus volgens mij is het van nature niet echt een paardje dat het snel koud heeft.

Slvna, gefeliciteerd ;) Hebben jullie dat dan opgebouwd of gewoon in één keer van stal naar buiten zonder deken 's nachts?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:32

Je kan eventueel nog kijken hoe je haar einde vd dag op de wei aantreft en daaruit bepalen of je een deken op wilt doen.

Paard gaat echt niet dood van een 0 grams dekentje (mijne staat er nu ook onder en die staat ook 24/7, deze heb ik opgedaan omdat ik hem met open vacht van de wei afhaalde).

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:34

Ik heb mijn paard al een poos dag en nacht buiten zonder deken. Gaat prima! Ik had hem binnen ook al een poos zonder deken staan. Toen buiten gezet, meteen zonder deken.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 15:35

Normaal haal ik haar rond 8 uur naar binnen, gisteren moest ik tot wat later werken dus haalde ik haar om half 10 naar binnen. Toen leek ze gewoon tevreden, niet koud. Ik weet niet of de temperatuur vanaf die tijd nog heel veel daalt? En ook weer heel veel stijgt tot 6/7 uur (dan gaat ze dus normaliter naar buiten)? Haar vacht heb ik nog niet open gezien.

hannah2312

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:50

Ik ben van mening dat paarden met dit weer makkelijk buiten kunnen staan. Wilde paarden staan altijd 's nachts buiten, al hebben die natuurlijk wel een een dikke wintervacht. Ik weet niet of jouwe geschoren is? Wat je al zei; paarden zijn niet van suiker.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 15:51

Dan zou ik het lekker laten.

Temp. zit hier van smiddags 14 naar snachts 4 graden. Zal ook per paard verschillen hoe die zich in welke situatie voelt.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:07

paarden hebben niet voor niets een vacht :)
van mij staan zelden met deken op en staan zomer en winter buiten

ze gebruiken hun vacht om warm en/of droog te blijven

kijk eens op www.paardnatuurlijk.nl onder :wel of geen deken

Visitor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:11

Off topic, maar denk je er wel aan dat ze als ze 's nachts buiten staat ook opeens veel meer gras binnen krijgt?

Netje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:27

Die van ons zijn, van overdacht paddock en 's nachts stal zó 24 uur het land op gegaan (gras). Niks geen problemen mee gehad. Ligt ook wel aan het soort gras dat je hebt.

Ik vind het echt te koud (afgelopen nacht nog tegen vorst aan) om ze 's nachts zonder deken neer te zetten, zeker als ze gewend zijn naar binnen te gaan.

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 16:41

Hm hier ook twijfel onder de reacties dus... Het gras is inmiddels niet meer zo veel dus daar maak ik me voor nu geen zorgen over. Mocht ze er wel last van krijgen gaat ze uiteraard wel naar binnen/paddock!

Dus de ene zegt het is nog te koud, de ander zegt dat het wel kan... Wat is nou wijsheid!? Pfff lastig hoor. Ze is niet geschoren, maar heeft geen wintervacht gekregen door deken.

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 16:48

BaileyMix schreef:
Hm hier ook twijfel onder de reacties dus... Het gras is inmiddels niet meer zo veel dus daar maak ik me voor nu geen zorgen over. Mocht ze er wel last van krijgen gaat ze uiteraard wel naar binnen/paddock!

Dus de ene zegt het is nog te koud, de ander zegt dat het wel kan... Wat is nou wijsheid!? Pfff lastig hoor. Ze is niet geschoren, maar heeft geen wintervacht gekregen door deken.

zoals ik zei een paard heeft niet voor niets een vacht en je zegt het zelf al ze heeft geen wintervacht gekregen door de deken !!! waarom gooien mensen die dekens er altijd maar op ?
zet ze zonder deken en laat de natuur zijn werk doen ,daar maak je de paarden veel gelukkiger mee
en het scheelt je zelf werk . paarden hebben een ander metabolisme dan mensen kijk op http://www.paardnatuurlijk.nl/weetjes/index.htm en dan links onder kopje : heeft mijn paard het koud
als je dat gelezen hebt is je vraag beantwoord

BaileyMix

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 17:00

Ik heb inderdaad zelf ook een verschrikkelijke hekel aan die zware stinkdekens, maar daar heb ik nou eenmaal simpelweg niets over te zeggen 's winters aangezien het mijn verzorgpaard is :D Daarbij staan ze 's winters grotendeels op stal ( :(:) ) maar een beetje te staan, dus dan kan het best koud zijn hoor.

Ik denk dat ik dan deken maar aflaat vannacht, ga vanavond naar haar toe mocht ze koud aanvoelen kan ik hem altijd nog opdoen.
Goed idee of niet?

geetje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:05

tja zucht......lezen zou ik zeggen

xxdooxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:06

mijn verzorg paard heeft hele winter op stal gestaan met alleen haar wintervacht. Ondertussen staat ze nu een week 24/7 buiten zonder deken. Wintervacht heeft ze ook niet meer.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 17:09

xSlvna schreef:
Ik zou haar gewoon zo buiten zetten hoor.

Hier staat alles in de zomervacht 24/7 buiten, koude nachten en regen zijn geen enkel probleem.

Hier idem!