Een shetlander met maneneczeem scheren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xxlinde

Een shetlander met maneneczeem scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:54

Ik heb een shetlander van bijna 19 jaar. Hij heeft manenenczeem al sinds dat ik me kan herinneren (ik heb hem al 18 jaar) Ik doe elk jaar een eczeemdeken op en dat werk echt super goed, daarnaast geef ik hem knoflookpillen en probeer ik hem zo min mogelijk eiwitten te geven.
Hij verhaart daarnaast ook nog heel moeilijk

Nu zit ik er over na te denken hem te gaan scheren, dan is hij tenminste van die jeuk af..

Ik zou graag jullie mening willen weten: Een Shetlander met maneneczeem wel scheren of niet scheren?

dodyg

Re: Een shetlander met maneneczeem scheren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:57

ik doe het wel, de manen gaan er ook helemaal af.

HTM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:57

Waarom niet?
Als je het wel doet schuurt die juist minder toch?

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:58

Persoonlijk vraag ik me af of hij/zij minder jeuk heeft in de manenkam met of zonder manen?!
Zelf zou ik het bij de deken houden, als je zegt dat deze goed werkt!
(misschien ook de manenkam eens inmasseren met vloeibare groene zeep! Kan ook verlichting geven!)

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 12:58

xxlinde schreef:
Ik heb een shetlander van bijna 19 jaar. Hij heeft manenenczeem al sinds dat ik me kan herinneren (ik heb hem al 18 jaar) Ik doe elk jaar een eczeemdeken op en dat werk echt super goed, daarnaast geef ik hem knoflookpillen en probeer ik hem zo min mogelijk eiwitten te geven.

Nu zit ik er over na te denken hem te gaan scheren, dan is hij tenminste van die jeuk af..

Ik zou graag jullie mening willen weten: Een Shetlander met maneneczeem wel scheren of niet scheren?

Ik zou hem gewoon scheren. En ook laten onderzoeken door een dierenarts waarom hij zo moeilijk verhaard.

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 12:59

De manen blijf ik af! Alleen de vacht gaat er dan af

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 13:00

FriesWytske schreef:
xxlinde schreef:

Ik zou hem gewoon scheren. En ook laten onderzoeken door een dierenarts waarom hij zo moeilijk verhaard.

Dit doet hij al heel zijn leven, maar misschien is het een idee :)

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:21

Wij hebben dit jaar, op aanraden van de dierenarts, de manen er helemaal afgedaan. Tot nu toe lijkt het super te helpen; hij heeft nog helemaal niet geschuurd!

Ik zou gewoon scheren, denkt dat dat veel schuren helpt voorkomen :)

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 13:26

Ik ben normaal tegen het scheren in deze tijd aangezien de dieren allemaal al flink verharen en met een paar weken goed poetsen je ook van het probleem af bent.

Maar een 19 jarige die niet goed verhaard en daardoor jeuk heeft, gewoon lekker scheren, geeft het dier ook verlichting. Houdt alleen rekening met het weer en gooi er evt een dun dekentje overheen de komende tijd.
Het gaat weer flink koud worden in de nachten dus dat is mijn enigste bezwaar.

HTK tip trouwens: een rauw ei (inclusief schil) kapot door het voer (brokken/muesli) doen, 1x per week gedurende een week of 3 wil vaak goed helpen met het verharen als ze lastig los komen.

xxlinde

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-05-14 20:47

MarliesV schreef:
Ik ben normaal tegen het scheren in deze tijd aangezien de dieren allemaal al flink verharen en met een paar weken goed poetsen je ook van het probleem af bent.

Maar een 19 jarige die niet goed verhaard en daardoor jeuk heeft, gewoon lekker scheren, geeft het dier ook verlichting. Houdt alleen rekening met het weer en gooi er evt een dun dekentje overheen de komende tijd.
Het gaat weer flink koud worden in de nachten dus dat is mijn enigste bezwaar.

HTK tip trouwens: een rauw ei (inclusief schil) kapot door het voer (brokken/muesli) doen, 1x per week gedurende een week of 3 wil vaak goed helpen met het verharen als ze lastig los komen.

haha, van het ei heb ik nog nooit gehoord!, maar dank je, kan het proberen.
Hij krijgt wel al lijnzaad. Maar ga die haren er gewoon lekker afscheren denk ik, een regendeken en 100g heb ik dus als het koud word ga ik die zeker op doen!, dank je

Samblabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 22:32

De mijne heeft ook eczeem maar ik doe daar sweet itch van sectolin op.
Ze heeft zich nu niet meer gekrabt. :) ik zou dus de manen laten staan.