Weide beheer en paddock

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Weide beheer en paddock

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 23:34

Ik vraag aan jullie even jullie mening/idee/gedachten hier over (even mee denken, haha. Op het moment met zoveel tegelijk bezig, even alles goed op een rijtje kunnen zetten en zorgen dat ik niets over het hoofd zie). Het gaat over gebruik en beheer van weide/paddock.

Voor een groep van vier paarden heb ik een weide/paddock van 30x50m totaal.
De paddock vooraan in de weide is 30x15m, de twee weide er achter zijn 15x35m.

De paddock van 30x15m staan de paarden zomer en winter op, zand paddock, met stuk verhard waar water staat en hooi gevoerd kan worden. In de winter staan ze in principe hele dagen op de paddock, met goed weer (dus wanneer de weide toegankelijk zijn af en toe op de wei).
In de zomer staan ze ook op de paddock, maar wil ik ze (beperkt) toegang geven tot de weide.

Mijn vraag is aan jullie nu, is het beter ze elke dag 2/3 uur toegang te geven tot de wei of de hele dag (bij dat laatste denk ik dat de weide het niet gaat overleven). Hoe lang laat je ze op het weiland lopen (2 weken?) en zet je de paarden op de andere weide. Hoelang heeft het gras ongeveer nodig om weer voldoende te herstellen?

Dus even in het kort:
Paddock van 15x30m (altijd toegang tot water en wanneer geen gras ook hooi)
Twee weiden van 35x15m, 2 weken elke dag 2/3 uur op het gras, dan 2 weken op het andere stuk wei.
Of meer uren per dag? Zo ja hoeveel, zonder vernieling van de wei.
En het gras langer laten begrazen en dus ook langer laten herstellen? Of juist elke week?

Na dat ze van het "oude" weiland gaan, de weide maaien en slepen om vervolgens 2(?) weken te laten herstellen.

Zijn de weide en paddock groot genoeg voor 4 paarden? In principe staan ze volle dagen op de paddock (winter van licht tot donker en zomers minimaal van 8 tot 22). Zijn de paddocks van 15x30 groot genoeg om paarden eventueel 24/7 op te zetten in de zomer?

DubbelFun

Re: Weide beheer en paddock

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 09:50

Waarom maak je geen paddock-paradijs met een track. Dan kunnen ze dagelijks wat 'kantjes knabbelen', krijgen zo toch hun beweging en heb je voldoende aan een paar uur gras, waardoor je weides ook langer goed blijven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 00:35

Je houdt wel minder gras over als je er ook nog een pad omheen maakt.

Ik heb nu 3 paarden al een paar weken met strookbegrazing op een stuk van 24-26 lopen. Ongeveer 6 uur per dag en elke dag een strookje er bij. doordat het bemedt is is het stukje wat ze er bij krijgen nu al erg lang. dus dan gaat het minder snel dan in het begin.

Als je het hele stuk geeft dan kun je per week of twee weken wisselen als je het niet te kort laat eten. Zo blijft de groei er goed in. met strookbegrazing doe je langer met 1 stuk maar duurt hetbook langer (4 tot 6 weken) voordat het weer een mooie lengte heeft waar ze weer een tijdje mee vooruit kunnen.

ik zou liever elke dag een paar uurtjes/dagdeel doen dan eerst heel veel gras en dan alleen maar bijvoeren omdat het de rest van het seizoen kaal is en niet kan herstellen.

Heb je paatden die snel te dik zijn of makkrlijk hoefbevangen raken dan is kaal laten eten en kaal houden wellicht beter.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 09:53

De meeste mensen hebben toch gras teveel :D
Ik heb 1000 m2 en ik moet al maaien omdat ze het niet op krijgen :)

Strookbegrazing wordt vaak verkeerd gedaan. Wil je het goed doen dan moet je niet alleen het voorste lijntje opschuiven, maar ook het achterste. Anders wordt het ene deel steeds groter en duurt het dan idd ook langer voor het daar weer gaat groeien.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-05-14 21:50

Paddock Paradise is (helaas) niet mogelijk, voorlopig niet althans. Is inderdaad wel een goede optie. Strook begrazing moet ik eens naar kijken.

In principe moet er vanuit de paddock toegang zijn tot de weide (en als je vooraan de weide dus kleiner maakt wanneer je achteraan meer geeft, kunnen ze geen toegang tot de paddock krijgen), omdat er in de paddock het water staat is dat toch wel een must.

Maar uurtje of 2 tot 4 gras per dag is voldoende? Hoe lang kunnen ze dan op de weide staan, een week of twee/drie? Paddock van 15x30m is dus wel ruim voldoende voor 4 paarden. :)

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:36

Je kunt een graspad langs de zijkant maken (en dit af laten eten), dan maak je van de wei allemaal stroken met openingn naar dat graspad. Dan open je en sluit je de stroken welke je wilt. Dan doe je ook aan strookbegrazing én heb je via het graspad altijd toegang tot de paddock met water.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 22:36

hoe groot is het totale stuk, of heb ik daar overheen gelezen ?

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-14 23:46

30x50

Ik denk dat je langer dan 2/3 weken met je gras doet als jr ze er twee tot 4 uur op laat. maar dat hangt er ook vanaf net welke graslengte je begint. als je te vroeg in het voorjaar begint en te laat of niet bemest, dan krijgt het gras niet voldoende tijd te groeien en is het snellerbop dan dat het een flijke groeispurt heeft gehad en al aardig lang is

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 01:13

ik denk niet dat je langer dan 2 a 3 weken doet over een stuk van 15 x 20 met 4 paarden, dat is echt wel sneller kaalgegeten hoor. tenminste als ik het met hier vergelijk

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 01:17

joyce B schreef:
Je houdt wel minder gras over als je er ook nog een pad omheen maakt.

Ze zou een deel van wat nu paddock is kunnen inzaaien. En een deel als paddock houden zodat de paarden een fijn stuk zand hebben om te rollen enzo.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 10:49

Het totale stuk is wel (veel) groter, maar dat is verdeeld in 10 stukken van 30x50 voor vier paarden (in totaal dus 40 paarden).

De twee stukken gras is ook 35x15m en de paddock 30x15m. De plek in de paddock waar het water komt en het hooi wordt verhard (ik denk, weet het nog niet zeker, 5x15m). Twijfel ook nog of ik een stuk hek bij het verharde zal zetten (wel met meerdere openingen), zodat ze in een gekke bui niet het steen op rennen.

Dat pad maken klinkt ook niet zo verkeerd, eens even mee gaan puzzelen! Paddock wil ik eigenlijk niet kleiner maken, ik weet namelijk (nog) niet hoe de weide in de winter er uit zien en dus ook niet of ze de winter het gras op kunnen. En ze moeten toch wel een beetje de benen kunnen strekken, ook in de winter als ze het gras niet op zouden kunnen.

Als ik ze er op zet met graslengte van ongeveer 15cm en er af haal bij ongeveer 5cm, is dat niet te kort? Mesten is wel de bedoeling, even uitzoeken nog wat het beste is. En nadat de paarden er af gaan het gehele weiland maaien? Deden wij voorheen in ieder geval wel, sowieso de "bossen" waar dus de paarden het gras niet eten (door mest, etc.) en het weiland slepen dat de mest verdeeld wordt over het land.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:05

DubbelDun schreef:
De meeste mensen hebben toch gras teveel :D
Ik heb 1000 m2 en ik moet al maaien omdat ze het niet op krijgen :)

Strookbegrazing wordt vaak verkeerd gedaan. Wil je het goed doen dan moet je niet alleen het voorste lijntje opschuiven, maar ook het achterste. Anders wordt het ene deel steeds groter en duurt het dan idd ook langer voor het daar weer gaat groeien.

Vaak is het een probleem het zo goed te doen, bij ons ook vakken gemaakt en steeds een strook er bij. aan de achterkant beperken is niet mogelijk omdat de paarden dan niet bij het water kunnen komen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 11:21

@friesiszwart: Water verplaatsen :)

Ik heb niet eens water op de wei. Ze staan er bij mij zo kort op (max 2 uur als het erg goed gaat) en dan ga ik niet slepen met water voor die paar uur.

@Quir: 5 cm is een mooie hoogte, dan blijft het groeipunt van het gras intact en groeit het snel weer terug.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 13:53

TS, als je een pad rondom maakt kunnen ze de benen daar meer dan voldoende op strekken, dat garandeer ik je. Een stukje verharden is ook goed voor de hoeven, mits je paarden onbeslagen zijn natuurlijk.

Zelf zou ik water en hooi niet op dezelfde plek aanbieden. Ten eerste omdat dat minder natuurlijk is voor een paard en ten tweede omdat ze dan op die plek blijven lummelen. Als je water vooraan aanbiedt en hooi achteraan (of andersom) zullen je paarden ook op dat kleine stukje meer lopen (langs je pad, wat helemaal rondom loopt) Ze zullen wel moeten. Zo'n pad heb je het hele jaar profijt van, omdat ze het hele jaar genoeg ruimte hebben om te bewegen. Een pad nodigt meer uit tot beweging, en is een logischer ruimte voor een paard, dan een rechthoekig veldje of paddock. Op een rechthoekje, zeker als die zo klein is als jouw paddock, is het nogal saai voor een paard. En met een pad is alleen je fantasie een beperkende factor. Je kunt bij voorbeeld langs je pad een schaduwplek creëren, en ergens een liksteen ophangen. Als je verschillende activiteiten verspreid langs je pad aanbiedt zijn je paarden meer bezig én zijn ze in beweging. Daarnaast hebben ze áltijd ruimte, en kun je hooi voeren zo veel je wil, en heb je ook nog een stukje gras over waar je ze op kunt laten zo veel je wil, zonder je paarden in ruimte te beperken als ze niet op het gras mogen. Ze hebben dan immers het pad nog. Het enige offer dat je moet brengen is een paar meter grasland aan de zijkanten en achterkant. Een pad van drie meter breed schijnt optimaal te zijn, en dan maak je het pad wat breder op de plekken waar je hooi aanbiedt.

Denk dat water vooraan dan handiger is, dan moeten ze daar ook naartoe lopen vanaf de wei. En achteraan op je pad kun je dan een paar hooinetten ophangen of hooibakken neerzetten. Niet 1 hooipunt maar meerdere.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:10

@Quir: Voorbeeld van wat ik in gedachten had.
Geel is paddock met opening naar 'gangpad' van gras (5 m breed)
Hierachter kun je de wei op delen in 4 (of meer of minder) stukken met vast lint of door 1 of 2 draadjes te (ver)plaatsen afhankelijk waar je wilt dat ze grazen. Het lint/koord van het 'gangpad' zou ik wel blijvend maken met palen op die afstanden waar je de kleinere stukken strookbegrazing wilt hebben.
Dan kun je door alles met poorthaken vast te zetten het makkelijk openen/sluiten en verplaatsen.

Afbeelding

Ik heb iets dergelijks op mijn toen nog halve hectare gehad en liet ze eerst in het gangpad grazen, terwijl ik de lintjes ging verzetten. Dan opende ik het stuk waar ze in mochten en konden ze hun gang gaan.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 14:12

En ik zou het ook zo doen maar dan met een pad rondom, anders zit je alsnog met een pad wat nergens naartoe gaat. Als je een pad helemaal rondom aanlegt heb je een soort renbaan: je zult zien dat je paarden daar in een gekke bui heel dankbaar gebruik van zullen maken :D Bovendien stimuleer je je paarden zo ook om zelf op onderzoek uit te gaan, en een doodlopend pad is daarbij niet alleen saai maar ze zullen er ook weinig gebruik van maken als ze niet naar de wei kunnen. Bovendien kunnen ze elkaar dan makkelijker klem zetten. Als je pad rondom loopt kan een lager in rang staand paard altijd makkelijk voor een ander weglopen.

Een pad van 5 meter breed is veel te breed. De optimale breedte voor een pad is 3 meter, en op de plekken waar bij voorbeeld hooi staat iets breder.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 15:36

Koper, het is inderdaad leuk om dat te doen, als het er ook daadwerkelijk maximaal 4 paarden zouden zijn. Het gaat om 40 paarden (dus tien keer dit stuk), het moet "doebaar" blijven. Paarden staan niet op blote voeten, althans groot gedeelte staan gewoon op ijzers.

Paddock Paradise is niet mogelijk, dingen op het land zetten ook niet (dus bomen of anderszins schuil mogelijkheden).

Hooi en water aan de andere kant van het paddock leggen is nog mogelijk, maar dan wordt het krap om te rennen (veel verharden...).

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:38

Okee, dus je hebt 10 groepen van 4 op zo'n postzegel staan? Of begrijp ik het nou niet goed? En waarom staat in de OP dan 4?

Rondom een waterbak hoef je natuurlijk niet zo'n groot stuk te betegelen als rondom een hooibak.

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 15:46

Een groep van 4 paarden heeft 30x50m :)
Dus er zijn in totaal 10 groepen van vier paarden en dus ook tien keer een stukje van 30x50m.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:49

Dan zou ik grotere groepen maken zodat die paarden meer ruimte hebben en je grotere weides kunt maken die je langer kunt laten rusten.

Victory-Boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 15:56

Ik vind je voorbeeld erg mooi, DubbelDun.
Wij hebben een paddock (20x40) met de ligging zoals jij hebt getekend, maar dan met 2 weides eraan, dus de wei die jij hebt getekend in tweeën gedeeld. Beide hebben een opening vanaf de paddock, dus ik kan voor beide een (breed) pad nemen en ongeveer op die manier indelen. :)

Quir

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-05-14 17:04

Groepen groter maken is, zoals ik eerder zei, helaas geen optie.
Ga wel nog even kijken of het lukt met strook begrazing, zoals Dubbeldun getekend heeft!

Bedankt allemaal alvast. :)

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 19:11

Lynn_Nikita schreef:
ik denk niet dat je langer dan 2 a 3 weken doet over een stuk van 15 x 20 met 4 paarden, dat is echt wel sneller kaalgegeten hoor. tenminste als ik het met hier vergelijk

Het gaat om 15 bij 35...
Met maar een paar uurtjes per dag heeft het gras veel rust en veel tijd om te groeien. voordeel vlstrookbegrazing vind ik daf zr het netter kort eten en je langer met je gras toe kunt.. met lang gras wordt het minder platgelopen. als het plat is gelopen eten ze het niet graasg meer.

Ik heb het gras nu lang en geef over een breedte van 20 meter ongeveer 30 cm gras per dag bij voor 3 paarden. Dan lopen ze er 6 tot 9 uur per dag op. ik heb ze er inmiddels een week of 3/4 lopen en elke dtie dagen ben ik ern meter verder...
Wel lopen twee met graasmasker. Dat zal misschien helpen dat ze er zo lang mee toe kunnen?
Ze krijgen genoeg binnen want vallen niet hard af en krijgen er nog 2x wat hooi en stro bij in de paddock