hooi/stro opslag in loods (op de grond of op pallet?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Mist

hooi/stro opslag in loods (op de grond of op pallet?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 18:52

binnenkort heb ik de luxe dat mijn hooi en stro in een grote loods binnen kunnen liggen. De loods heb ik net laten bestraten met klinkers (was alleen zand) moeten de balen (grote van 300-400kg) nog steeds op pallets ? of kunnen ze direct op de grond ?

Hoewel ik al 30+ jaar paarden heb, heb ik deze situatie nog niet meegemaakt, het was of hooizolder of gewikkelde pakken buiten op slaan.

pipo

Re: hooi/stro opslag in loods (op de grond of op pallet?)

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:53

Zitten de balen in folie of niet? Als ze in folie zitten is het niet nodig, mits de vloer droog blijft met hevige regenval.

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:54

op pallets krijg je geen "smet" aan onderzijde omdat het beter kan luchten, is mijn ervaring.

hotchocolat

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:55

Hooi iig op pallets
Stro heb ik op de zolder liggen, gewoon een paar balen open maken en de nieuwe lading stro erop zetten.Bodem is daar wel droog.
En opletten dat je niets direct tegen de muren aanzet, het moet kunnen ventileren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 18:56

Mijn ervaring is dat de onderste balen toch vaak wat gaan schimmelen door vocht wat uit de grond trekt.Wij hadden ze altijd op palletten staan dan kwam er wat lucht onder door.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 18:58

pipo schreef:
Zitten de balen in folie of niet? Als ze in folie zitten is het niet nodig, mits de vloer droog blijft met hevige regenval.

Nee, geen folie meer!
de vloer zal absoluut droog blijven, maar je hebt ook zoiets als optrekkend vocht....dus gezien de reacties dus pallets of balkjes eronder :D

Ik heb gewoon 1 loods van 8*14m (geloof ik) los van de paardenstallen, de loods is in de nok 10meter hoog.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:00

Idd palletten of balkjes eronder :D Heb hier af en toe zo'n grote baal wat bij de boer in de loods op de grond ( betonvloer ) gelegen heeft en heel die onderkant kan je deruit plukken }> Ruikt muffig en ziet er schimmelig uit...Geen pretje om van zo'n grote plakken te plukken hoor :') :')

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:02

Wij hebben ons hooi netjes op pallets staan. Dan kunnen we ze ook makkelijk naar het weiland rijden met de heftruck (we hebben balen van 500 kg).

speurneusc

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:02

liefst op pallets, of anders een laag zand en daaroverheen een dun laagje stro, dan blijven de onderste balen ook goed bruikbaar, dat laagje stro is om te voorkomen dat het zand in de balen gaat zitten

Resfeber

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:03

Als je de mogelijkheid hebt, heeft pallets de voorkeur. :j

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:04

Dan inderdaad op balkjes of pallets zetten. Je kan mooie kunststofpallets scoren op mp. gaan veel langer mee dan de houten variantjes.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-14 19:09

Ik heb het wel op de grond (beton), maar al het losse hooi keren wij wel regelmatig om. Dus pallets zou wel mijn voorkeur hebben.

Sussanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:13

Ik heb het een jaar in een met beton gestorte vloer los op de grond gehad. Gevolg schimmel.... sindsdien dien altijd op pallets. Dat bevalt beter, heb geen schimmel meer.

Bhriseis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:15

Ik heb sinds dit jaar mijn balen in boxen met afdak liggen, die betegeld zijn en waar geen vocht in kan. Hoewel alle balen op pallets lagen, heb ik op de onderste rij toch hier en daar schimmel gehad, bij deze balen die slechts op een enkele rij pallets lagen. Bij een dubbele rij pallets had ik nergens last van. Dus voor het optrekkend vocht zou ik zeker pallets gebruiken; het is zonde als je zo'n mooie opslagruimte hebt, om dan toch hooi te verspillen op die manier.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:18

Hier ook hooi en stro op pallets.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:35

Hier hebben we alles op pallets

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-14 10:51

Ik had mijn hooi ook op (open) pallets liggen met daaronder stoeptegels, maar had toch nog én muizen die er in zaten te graven én schimmel op plekken waar geen hout zat. Dit jaar heb ik dus een laag zeil op de stoeptegels gelegd in de hoop dat ik nu echt geen optrekkend vocht meer zal hebben.