weides indelen nadat paard bijtwonden opliep...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Misteryke

weides indelen nadat paard bijtwonden opliep...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 13:43

Hallo allemaal
Ik ben sinds vorige zomer in het bezit van een vriendelijke ruin die bij zijn vorige baasjes nooit of zelden bij andere paarden op de weide stond. In het begin was hij dan ook heel erg op mensen gericht en had zelfs echt schrik van andere paarden. De weide was voor hem dan ook geen plaats waar hij graag heen ging, stond altijd aan het hek te wachten om naar stal te mogen. In de hoop dat hij zou wennen aan andere paarden hem toen samen gezet met een merrie zonder succes. Hij had echt schrik van haar en durfde zelfs niet in de buurt te komen. Dus terug alleen op de weide met paarden in de aanliggende weides.
In oktober is hij naar huis gekomen. Hier staan nog 5 andere paarden, 3 merries en 1 oudere ruin en 1 jonge ruin. Ook hier hem eerst alleen gezet maar omdat we merkten dat hij het wel kon vinden met zijn buurman (de jonge ruin) ze samen op een ruime weide gezet. Hij had de tijd van zijn leven alleen werden ze steeds wilder in hun spelletjes, kwamen ze deze winter beide helemaal nat van het zweet binnen s avonds en liep mijn paard kleine blessure op aan shouder. Om vedere verwondingen te voorkomen en tegen te gaan dat ze ziek zouden worden vd combinatie koud en zweten terug uit elkaar gehaald en mijn paard bij de oudere ruin gezet. Dit leek goed te gaan, oudere ruin was duidelijk baas maar die van mij wist zijn plaats en dat gaf geen problemen.

Echter zorgde het eerste lentezonnetje voor hengstigheid bij de 3 merries en werd mijn ruin die laat gecastreerd is helemaal verliefd. Hij bracht zijn dag dan ook door met aan de draad te staan zodat hij de merries kon ruiken. Op zich ook geen probleem tot vorige week. Hiij had een week lang niet bij de oudere ruin gestaan door verplichte stalrust van 1 van de andere paarden en zowel mijn paard als de oudere ruin elk om buurt ook op stal bleef als gezelschap. Vorige week mochten ze dan eindelijk terug allemaal de weide op. S avonds zette ik de paarden op stal en die van mij had wel 6 bijtwonden verdeeld over zijn rug en billen. Eerst dachten we dat dit door 1 van de merries was over de draad heen en vonden we hem al best dom dat hij toch bleef aandringen over de draad heen. Gisteren kreeg ik echter te horen van iemand die die dag toevallig enkele uren in de buurt was geweest van de weides dat hij inderdaad heel de tijd an de draad stond bij de merries maar hij constant werd weg gejaagd door de oudere ruin zonder dat hij deze eigenlijk hinderde. Grote kans dus dat de bijtwonden van de oudere ruin zijn ookal hadden we dit totaal niet verwacht. Ze staan immers al zo enkele maanden samen zonder ook maar 1 schrammetje.

Voorlopig staat mijn paard dus weer apart zodat de wonden kunnen genezen en er geen nieuwe bijkomen, maar het is echt zielig om hem te zien. Hij mist een vriendje, het meelopen met de merries langs de draad,...
Mijn vraag, zien jullie een mogelijkheid die ik over het hoofd zie om hem toch terug samen te kunnen zetten zonder al te groot risico. Het ging immers zo lang goed en moet ik het toch nog eens proberen met de oudere ruin?

Even ter info, we hebben achteraan 2 lange weides naast elkaar, op het ene stuk de merries op het andere stuk de 2 ruinen en daarvoor op een kleinere weide mijn paard. Deze weide is niet ruim genoeg om 2 paarden op te zetten en we kunnen dan ook niet wisselen tussen mijn paard en de 2 ruinen zodat hij toch kan meelopen met de merries. Dan staan de andere 2 ruinen immers op een stuk dat ze binnen de korste keren helemaal kaal eten.

Alvast bedankt voor het meedenken...

RianneH

Re: weides indelen nadat paard bijtwonden opliep...

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 13:48

Waarom staat hij niet tussen de merries? Heb je dat al eens geprobeerd?

Misteryke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 15:55

Nee dat hebben we nog niet geprobeerd maar gezien zijn karakter en het karakter van vooral de ene merrie vrees ik dat dit niet goed komt, zeker niet als er eentje hengstig is en zijn hormonen opspelen... zou ook niet willen dat hij de merries verwond natuurlijk als hij even vergeet dat hij ruin is ipv hengst.

De ene merrie loopt al te piepen als hij nog maar in de buurt komt en shot dan ook gericht naar hem, normaal gaat hij dan gewoon aan de kant maar als er eentje hengstig is vermoed ik dat hij niet zo snel zal opgeven.

Het zet me in ieder geval wel aan het denken om eventueel de groep merries op te splitsen en hem dan in 1 groep bij te plaatsen. Is in ieder geval het proberen waard op een moment dat ik niet alleen ben om ze buiten te steken, als het mis gaat is het toch makkelijker met 2 op te lossen dan alleen.

Bedankt alvast voor het meedenken...