Buurpaarden zuigen lucht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

BCR

Buurpaarden zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:46

Hallo,
Onlangs heb ik ergens gekeken voor een andere stal. Mijn paard zou daar in een schuur komen met drie stallen. Het ziet er erg leuk uit en is aardig in de richting wat ik zoek. Echter zuigen zijn buurpaarden beide lucht.
Voorheen werd er gezegd dat paarden dit overnemen van elkaar, maar tegenwoordig word er gezegd dat dit te maken heeft met het voorbeleid. Mijn paard zou sowieso meer buiten komen dan op zijn huidige stalling, maar toch zit het mij niet lekker dat de rest aan luchtzuigen doet.

Ik ben benieuwd naar jullie mening?

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:47

Wat is het voerbeleid precies op die stal?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:49

twee paarden (dus alle andere) zuigen lucht? Dan vraag ik me af hoe het voerbeleid is. Zelf zou ik mijn paard niet met alleen luchtzuigers neer willen zetten, het zet me toch vraagtekens bij de stal. Een enkeling kan voorkomen, maar twee luchtzuigers op 1 locatie, en geen "niet luchtzuigers" erbij... nee, ik zou het niet aandurven. Als ze beginnen ben je meestal te laat. Veel luchtzuigers blijven luchtzuigen, ook als de oorzaak weggenomen is.

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:51

Er word 2x gevoerd dat wat je zelf klaar zet. Hooi en krachtvoer zelf aanschaffen en neerzetten. Overdag staan ze de hele dag op de wei.
Ik weet dat één paard uit hooinetten eet, wat ook mijn voorkeur zou zijn om onbeperkt te voeren

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:53

Ik vind het ook een lastige keus. Aangezien mijn paard wel veel meer buiten zou komen en ik dat ook erg belangrijk vind.

Toch vind ik het ook wel erg "eng"

Mettee

Re: Buurpaarden zuigen lucht

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:56

Mijn paard is een zuiger, hij heeft op stal áltijd een band om..

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:18

Mijn vorige paard was ook een zuiger, maar no way dat zij een band om kreeg. Ellendige dingen en levensgevaarlijk.

Ze nemen het inderdaad niet over, maar de vraag is of ze daar zijn gaan lucht zuigen of dat ze het al deden...

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:22

BCR schreef:
Er word 2x gevoerd dat wat je zelf klaar zet. Hooi en krachtvoer zelf aanschaffen en neerzetten. Overdag staan ze de hele dag op de wei.
Ik weet dat één paard uit hooinetten eet, wat ook mijn voorkeur zou zijn om onbeperkt te voeren

Zo te lezen heb je het voerbeleid dan zelf in de hand. Dan zou ik het er wel willen wagen, vooral ook aangezien je paard nu al meer binnen staat dan dat hij daar zou doen.
Lekker een slowfeeder ophangen waar je voor 24u hooi in kunt doen en verder veel naar buiten +:)+ .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:32

Mette1998 schreef:
Mijn paard is een zuiger, hij heeft op stal áltijd een band om..

Dan zou je je eens in moeten lezen wat je je paard precies aan doet met die band. ;(

@bcr: als je zelf voor voer moet zorgen kun je het toch altijd proberen ??

Kidde

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 17:54

Als je zelf bepaald hoeveel ze krijgen zou ik de gok wel durven wagen. Het probleem bij de andere paarden is misschien wel dat de eigenaren niet zo veel hooi geven om goedkoop uit te zijn.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:20

Uit ervaring met luchtzuigers ( 40 jaar!) kan ik met 100 % verzekeren dat lucht zuigen niet word overgenomen door paarden die er naast gestald staan!
Maar door voer en b.v verveling kan elk paard het wel aanleren!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:26

Hier staat er toevallig wel eentje op stal die het heeft overgenomen van een ander. Paard A zoog al langer lucht, al van voor aankoop, zeer intensief. Paard B zoog nooit. Voor de rest geen enkel ander paard dat luchtzoog. Toen paard B een week alleen met paard A op de weide heeft gestaan, begon paard B lucht te zuigen.
Nu staan alle paarden in 1 grote groep, paard A en B zijn nog altijd de enigen die luchtzuigen.

Mijn conclusie daaruit is dat paarden het niet zomaar 1 2 3 van elkaar overnemen, maar dat het zien van luchtzuigen voor bepaalde individuele paarden wel het duwtje in de rug kan geven om er ook mee te beginnen.
Ik stal mijn paard liever niet in de buurt van luchtzuigers. :o

different1

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:26

Ik heb een luchtzuiger en een niet-luchtzuiger zelfs samen in 1 box gehad voor enkele maanden.
Ze nemen dit absoluut niet van elkaar over, maar... Ik begrijp je twijfel en zoals eerder is aangehaald, beide paarden doen het en verder geen paarden op die locatie zou mij ook afschrikken.
Deden deze paarden het al voordat ze op deze plek kwamen?

Slecht voer (weinig ruwvoer!), stress, verveling zijn allemaal factoren waarom een paard kan gaan luchtzuigen.
Ik heb ook veel meegemaakt dat een merrie luchtzoog en alle nakomelingen het ook deden, zelfs nadat de merrie eraan geopereerd was.
Voor mij een teken dat het ook wat genetisch bepaald kan zijn.

itsmi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:28

Het zuigen zal bij oudere paarden niet zo snel overgenomen worden. Wel is het risico groter als je een jong paard neerzet tussen 2 zuigers, dat die het eerder over gaat nemen.

Mijn paard heeft ook tussen 2 zuigers in gestaan. Hij heeft het niet overgenomen, maar had totaal geen respect voor de zuig-paarden. Hij zag ze niet staan en als ze in de weg stonden beet hij ze weg. Voor alle andere paarden heeft hij meer dan genoeg respect, is totaal niet dominant, juist heel sociaal, maar deze zuig-paarden had hij echt geen respect voor. Op zich best logisch dat hij chagrijnig op hun reageert. Hij hoort ze een groot deel van de dag zuigen. Zou ik ook gek van worden.
Dus of je je paard een plezier ermee doet? Je geeft hem er geen rustige stal omgeving mee... .

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:29

@gini: het kan natuurlijk ook zijn dat het probleem wat paard A heeft ook voor paard B ging gelden toen die daar op stal kwam. Dus is het ook logisch dat die hetzelfde gedrag gaat vertonen.

no--a

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:29

Luchtzuigen is stereotiep gedrag wat zich ontwikkeld wanneer een paard zijn natuurlijke gedrag niet in voldoende mate kan uitvoeren. Eenmaal aangeleerd wordt het een gewoonte; verhuis je het paard daarna naar een plaats waar hij zijn natuurlijke gedrag wel voldoende uit kan voeren, dan zal hij het stereotiepe gedrag blijven uitvoeren. Mogelijkerwijs in mindere mate, maar het gedrag zal er niet zomaar uit gaan.

Zaak is dus om heel goed uit te zoeken of deze paarden altijd lucht hebben gezogen, of dat dit pas begonnen is op deze stal. Maar dat is natuurlijk een lastige zaak, je moet immers vertrouwen op wat je te horen krijgt. Als je de situatie niet zo vertrouwt zou ik verder kijken was TS. Het kan toeval zijn dat er twee paarden staan die dit al deden voor ze op deze stal kwamen, maar voor hetzelfde geld zit er toch iets niet goed in het stalbeleid waardoor jouw paard mogelijk ook gaat luchtzuigen.

Kaya2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:30

BCR schreef:
Hallo,
Onlangs heb ik ergens gekeken voor een andere stal. Mijn paard zou daar in een schuur komen met drie stallen. Het ziet er erg leuk uit en is aardig in de richting wat ik zoek. Echter zuigen zijn buurpaarden beide lucht.
Voorheen werd er gezegd dat paarden dit overnemen van elkaar, maar tegenwoordig word er gezegd dat dit te maken heeft met het voorbeleid. Mijn paard zou sowieso meer buiten komen dan op zijn huidige stalling, maar toch zit het mij niet lekker dat de rest aan luchtzuigen doet.

Ik ben benieuwd naar jullie mening?

Misschien kan het niet zo veel kwaad. Ik heb al een keer een verhaal over paarden gehoord dat een paard A (luchtzuiger) tegen over paard B stond die geen lucht zoog en die is t nooit gaan doen. Ook ben ik eens bij een manege geweest waar ook gewoon een luchtzuiger stond tussen de manegepaarden!

Vraag er als je twijfelt nog eens naar bij de dierenarts, eventueel iemand die er meer verstand van heeft, of natuurlijk de (pension) stal houder!

Caresse07

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 19:33

Ik heb zelf ook een luchtzuiger op stal, maar geen van de andere paarden heeft dit overgenomen, ook de jonge paarden niet dus ik geloof ook niet dat ze het van elkaar overnemen. Paarden staan in de zomer 24/7 buiten, in de winter sowieso de nachten op stal, staan ze toch wat uurtjes dicht op elkaar, maar nooit problemen van gehad dus.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:00

Normaal gesproken heb ik totaal geen problemen met paarden naast luchtzuigers zetten. Ze nemen het namelijk niet zomaar over, dan moet er iets mis gaan bij je eigen paard (stress) dus dat heb je redelijk goed zelf in de hand. Maar in dit geval zou ik toch serieus overwegen om hier niet heen te gaan, omdat er geen andere paarden zijn die het niet doen. Op deze stal staan wordt daarmee bijna zeker een stressvolle omgeving voor jouw paard. Het blijven groepsdieren en die twee hebben dus om de een of andere reden dermate veel stress dat ze luchtzuigen. En stress kunnen ze wel degelijk overnemen, wat weer kan resulteren in luchtzuigen.
Een verhuizing is al stressvol voor je paard en dan komt hij ook terecht in een stal waar de andere paarden onrustig zijn. Lijkt mij geen verstandig plan.

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 23:09

Wat een hoop reacties! Ik zelf zeg ook vaak dat paarden het niet overnemen, maar je eigen paard hier tussen zetten voelt niet echt lekker. In een andere schuur staan nog 3 paarden een die doen het allemaal niet.
Mijn pony is nog jong pas 4, en krijgt daar dus geen enkel goed voorbeeld. In de winter maanden staan ze merendeel op stal en ik zou er denk ook gestoord van worden 24/7 dat geluid in echo.
IK geloof dat uk mijn beslissing al gemaakt heb

r_lolita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 23:15

Mijn pony's hebben ook bij een luchtzuiger gestaan. Nooit problemen mee gehad.. Volgensmij is dat ook een groot fabeltje, dat ze zoiets van elkaar overnemen.

BCR

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-04-14 06:29

Toch zou ik zelf er minder moeite mee hebben om mijn paard te stallen waar bijvoorbeeld 10 boxen zijn en maar 1 buurman zuigt lucht. Natuurlijk hoop je dan alsnog dat hij het niet overneemt, maar als elk zichtbaar paard lucht zuigt krijgt hij alleen maar abnormaal gedrag te zien. Ook met de wetenschap dat paarden er héél moeilijk vanaf komen als dat al lukt en je op veel stallen word geweigerd.
Het enen paardje staat er zijn hele leven al, dus of hij het al deed weet ik niet. Van het andere paard weet ik het ook niet. In de box die vrij is stond eerst een ander paard die het ook deed. Echter deed die het al vóórdat die op die stal kwam staan. Ze stonden voorheen dus met 3 luchtzuigers.
Echter in de andere schuur staan buiten het zicht om staan nog 3 paarden en die doen het allen niet. Toch vind ik het erg vreemd-appart

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 09:52

En niemand uit die andere schuur wil waarschijnlijk met je ruilen ;)

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:01

itsmi schreef:
Het zuigen zal bij oudere paarden niet zo snel overgenomen worden. Wel is het risico groter als je een jong paard neerzet tussen 2 zuigers, dat die het eerder over gaat nemen.

Mijn paard heeft ook tussen 2 zuigers in gestaan. Hij heeft het niet overgenomen, maar had totaal geen respect voor de zuig-paarden. Hij zag ze niet staan en als ze in de weg stonden beet hij ze weg. Voor alle andere paarden heeft hij meer dan genoeg respect, is totaal niet dominant, juist heel sociaal, maar deze zuig-paarden had hij echt geen respect voor. Op zich best logisch dat hij chagrijnig op hun reageert. Hij hoort ze een groot deel van de dag zuigen. Zou ik ook gek van worden.
Dus of je je paard een plezier ermee doet? Je geeft hem er geen rustige stal omgeving mee... .

Ja, want een paard denkt ook; jij bent lelijk als een ander paard iets uit proportie is >;)
Mijn zuiger heeft net als de niet-zuiger altijd respect gehad voor andere paarden. Beetje apart dus.. Vermenselijken van een paard heet zoiets toch?

Verder ga ik mee met de rest. Is het luchtzuigen op die stal begonnen, dan zou ik het niet doen. Is dat niet het geval, dan kan het geen kwaad. Ik heb ook een zuiger en er is geen enkel paard die het over genomen heeft.

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-14 10:17

Het maakt misschien verschil om te weten of die beiden "buurpaarden" al lucht zogen toen ze op die stal kwamen, of dat ze dat daar zijn gaan doen.

Als ze het op die stal zijn gaan doen, zou ik mijn paard er niet neerzetten. Als beide paarden het al deden, dan ligt het wat mij betreft iets anders.
Ik zou echt goed kijken naar het voerbeleid.

Mijn paard IS een luchtzuiger. En dat gaat niet meer over. Ik merk aan hem wel heel erg dat het voerbeleid heel veel verschil maakt. Ik heb ondertussen op verschillende plekken gestaan.
Droog hooi (geen kuil of nat voordroog) maakt het zuigen minder.
Ruwvoer vóór krachtvoer maakt het zuigen minder
Weidegang maakt het zuigen minder (Buiten doet hij het nauwelijks)
Continue de beschikking over ruwvoer maakt het zuigen minder.
Stro in de stal (ipv vlas of zaagsel) maakt het zuigen minder.
Rust, weinig verstoring maakt het zuigen minder.

Andersom beredeneert:
Een stal die maar 2 keer ruwvoer geeft, waar krachtvoer gegeven wordt voor het ruwvoer, waar veel onrust is, waar de paarden niet of weinig buiten komen, waar de paarden een stalbedekking hebben waar ze niet van kunnen eten maakt de kans op zuigen groter.

Als die punten zou ik mee laten wegen. Sowieso al voor het welzijn van je eigen paard. Maar aan de hand van deze punten kun je misschien voor jezelf bepalen of de kans groot is dat de paarden op deze stal gaan zuigen, of dat dat wel meevalt.

Mijn paard heeft naast verschillende andere paarden gestaan. Ik heb nooit gezien dat een ander paard het heeft overgenomen van de mijne.

Mijn paard zoog al lucht toen ik hem kocht. Is waarschijnlijk ontstaan uit maagproblemen en minder goed stalbeleid. Die maagproblemen en minder goed stalbeleid hangen dat natuurlijk ook weer samen.