bijvoeren in het land

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

katjalove

bijvoeren in het land

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 07:40

Mijn fjordenkind kan niet tegen kuil. Heeft wel normale mest maar veel last van poepjes laten en dan met nam natte poepjes. Zijn benen zitten dan helemaal onder. Ik ben nu al een paar maanden overgegaan op hooi en dat gaat super. Maar nu het volgende. De staleigenaar wil niet overstappen op hooi omdat dit in verhouding duurder is. 

Vandaag zijn de paarden het landje opgegaan en omdat er niet veel gras op staat worden ze bijgevoerd. Nou je voelt hem al, ja met kuil. Ik wil natuurlijk niet dat mijn pony daar van gaat eten dus we hadden de oplossing hem apart in de paddock te zetten en dan in de ochtend er weer bij. Zo gedaan maar meneer raakt helemaal in de stress. Laat zijn hooi staan. Rent alleen maar heen en weer en veel mesten. Zo kan ik hem dus niet elke dag laten staan want ik zit niet te wachten op een paard die gestrest is of ziek word omdat hij de hele tijd bezweet is van het rennen. 

Nu heb ik hem er dus maar bijgezet maar weet gewoon dat hij morgen weer onder zit met viezigheid. Nu weet ik dus even niet wat te doen en loop zelfs met het idee om op zoek te gaan naar een andere stal maar dat is dus het laatste wat ik wil. Help weet het even niet meer. Ik ben gewoon zo bang dat als hij elke dag weer kuil eet dat hij koliek kan krijgen

Lizzzzz

Re: bijvoeren in het land

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:49

Allereerst wat vervelend!
Ik zou toch serieus overwegen om te verhuizen. Ik zit in een soort gelijke situatie, alleen gaat het bij mij om trainingmogelijkheden en niet lichamelijk.
als je boer geen hooi wilt voeren en hij kan niet op de paddock is het vragen om problemen (die je zelf ook aangeeft)

Succes!!

HorseTopShop

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 07:51

Ik zou ook op zoek gaan naar een andere stal. Dit is schijnbaar niet de goede plek voor jullie.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:30

Zou er geen paard of pony bij je paard op de paddock kunnen? Dan staan ze vaak rustiger en hoef je niet meteen rigoreus van stal te veranderen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:34

Kan je dan niet wat bijbetalen zodat de staleigenaar wel wil overschakelen op hooi?
Of kan je zelf geen hooi regelen?

Als de stal verder wel gewoon fijn is, moet er toch wel wat te regelen zijn.

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:35

Dan verhuis je toch naar een ander stal.
Dat is wat ik zou doen.

Gewoon zoeken naar iets anders wat bij jouw paard en jou past.

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:15

C_arola schreef:
Zou er geen paard of pony bij je paard op de paddock kunnen? Dan staan ze vaak rustiger en hoef je niet meteen rigoreus van stal te veranderen.

Hij kan niet met een ruin in de paddock want dat accepteerd hij niet. Hij staat altijd met een merrie en dat gaat goed maar die staat nu dus ook in het land.

Yontheke schreef:
Kan je dan niet wat bijbetalen zodat de staleigenaar wel wil overschakelen op hooi?
Of kan je zelf geen hooi regelen?

Als de stal verder wel gewoon fijn is, moet er toch wel wat te regelen zijn.

Ik heb mijn eigen hooi maar het gaat erom dat hij bij de andere paarden wilt als hij in de paddock staat. Hij kijkt niet eens om naar zijn hooi dan.

Ik heb de da ook al gebeld en het kan ook gebeuren dat als hij erop blijft reageren dat hij gaskoliek kan krijgen en dat is wel het laatste wat ik wil. Als k geen andere mogelijkheid heb dan ben ik wel genoodzaakt om te verhuizen.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:21

En er is geen andere eigenaar die zijn merrie even bij jou wilt zetten?

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:23

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:27

die heb ik al geprobeerd maar dat hielp niet Meggiemeg.

dat zou een mogelijkheid zijn Giolli maar die merrie waar hij mee staat is vrij dominand met eten ook en ze laat hem dan niet eten haha. Vanavond ga ik erheen en dan ff kijken of hij er nog erg op reageert.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:29

katjalove schreef:

dat zou een mogelijkheid zijn Giolli maar die merrie waar hij mee staat is vrij dominand met eten ook en ze laat hem dan niet eten haha. Vanavond ga ik erheen en dan ff kijken of hij er nog erg op reageert.

Misschien wat ver gezocht, maar als je dan een draadje spant in de paddock? Dat ze wel bij elkaar staan maar niet bij elkaars eten kunnen komen?

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 13:36

paddock is al afgezet met een draadje. Het gaat er om dat hij bij de groep wilt zijn. Er lopen een aantal merrie's tussen waar hij helemaal gek van is en daar wilt hij de hele tijd bij in de buurt blijven.

Lizzzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:59

Je huidige stalling voldoet dus niet meer aan de behoefte van je Fjord.
Ga je hier dan blijven met de kans dat hij ziek wordt of ga je op zoek naar een andere stal?

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 15:30

katjalove schreef:

Meerdere stapels met hooi verspreiden in de paddock zodat ze allebei rustig kunnen eten als je een andere plek liever niet hebt. Anders zou ik ook kijken naar een andere stal waarbij je paard wel gehouden kan worden zoals je wilt en wat bij je paard past.

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 16:01

Ja daarom ga ik eerst even aankijken hoe het gaat want ze hebben nu nog gras en als ik merk dat hij onder zit en er is geen andere oplossing dan kies ik natuurlijk voor de gezondheid van mijn paard en ga op zoek naar een andere stal waar hij wel gewoon hooi gevoerd krijgt.

XxLMMxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:07

een stukje op het land afzetten waar hij dan snachts opgaat?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:12

Ik zou in de wei een stuk afzetten dicht bij de kudde, eventueel met een van de merries erbij.. dan staat hij toch bij de kudde, maar kan niet mee eten. En inderdaad meerdere hoopjes hooi neerleggen.
En als dat niet kan, dan zou ik ook verhuizen.
Zijn er niet meer paarden die last hebben van het kuil? Kuil geeft wel vaker problemen.. is het geen diarree, dan wel jeuk of mok.. en de tandarts zei dat paarden die kuil eten vaak een heel slecht gebit hebben, dus ik ben er zelf ook voorgoed vanaf gestapt.

C_arola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:16

8nnemiek schreef:
Ik zou in de wei een stuk afzetten dicht bij de kudde, eventueel met een van de merries erbij.. dan staat hij toch bij de kudde, maar kan niet mee eten. En inderdaad meerdere hoopjes hooi neerleggen.
En als dat niet kan, dan zou ik ook verhuizen.
Zijn er niet meer paarden die last hebben van het kuil? Kuil geeft wel vaker problemen.. is het geen diarree, dan wel jeuk of mok.. en de tandarts zei dat paarden die kuil eten vaak een heel slecht gebit hebben, dus ik ben er zelf ook voorgoed vanaf gestapt.

Dikke benen komt ook weleens voor bij kuil. Zelf kies ik ook liever voor hooi maar er zijn toch veel mensen die standaard kuil geven.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 16:20

TS: Je hebt een dubbeltopic?

katjalove

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 17:03

ja weet ik. Ik wist niet zo snel waar ik hem moest plaatsen.