Van 24/7 op stal naar veel op de wei, hoe aanpakken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MelissaV

Van 24/7 op stal naar veel op de wei, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:33

Oké bokt niet meteen kwaad worden, de pony is nog niet van mij. Helaas helaas staat hij nu 24/7 op stal en daar kan ik niks aandoen, al maar goed dat ze in de manegelessen loopt en 3 uur per dag gereden wordt. Nu ga ik haar in juni kopen en ben ik van plan haar veel op de wei te zetten. Sowieso overdag, bij goed weer ook 's nachts, dit is voor de zomer. Dan heeft ieder paard zijn eigen weiland. In de winter kunnen ze enkel in de groepsweide, dit zou dan enkel overdag zijn.

Ik kan haar natuurlijk niet meteen op het gras gooien gezien zij nu enkel voer + hooi krijgt. Hoe kan ik dit aanpakken? Ze wordt rond 9/10 uur buiten gezet, ik kan ten vroegste 7/8 uur daar zijn. Als ze makkelijk te vangen is kan evt iemand haar rond 5 uur binnen zetten in het begin.

Kan het kwaad haar direct van 10 uur tot 7/8 uur buiten te zetten? Er staat niet superveel gras op de wei maar toch ben ik er voorzichtig mee.

Annelove16x

Re: Van 24/7 op stal naar veel op de wei, hoe aanpakken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:37

Van 10 tot 7 uur op de weide ja dat kan zeker kwaad. Je moet het langzaam opbouwen, beginnen met 30min en dan steeds iets langer.

paardenfann

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:39

misschien kun je een graas muilkorf kopen zodat ze niet zoveel gras binnenkrijgt.
en voor de rest misschien langzaam opbouwen dus eerst 1 uur en dan langzaam wat langer

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:42

Ik kan daar niet de hele dag zijn gezien ik ook werk en ook naar school ga vandaar dat ik niet kan opbouwen. De ponys mogen niet met halster om op de wei dus een graaskorf is geen optie. De weide is denk ik 16mx60m waarvan de eerste 8m in zand.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:45

Is het onbemest gras? Mijn paard is ook eens van 24/7 geen gras naar 10 uur per dag gras gegaan, zonder problemen. Maar dit was dan wel een onbemeste wei met gras van max. 10 cm. Als je echt een bemeste volle wei hebt met kniehoog gras, dan zou ik wel opbouwen, maar dat moet je dan eigenlijk met ieder paard doen.

Verder zou ik je probleem voorleggen aan de pensionhouder. Die moet dit toch begrijpen en staat toch ook niet te springen voor een paard met koliek. Dan kunnen vaste regeltjes toch wel even opgerekt worden.
Laatst bijgewerkt door Gini op 28-04-14 16:47, in het totaal 1 keer bewerkt

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:47

Jup onbemest. Nee niet kniehoog denk een cm of 6/8. Vorige zomer was de stal 2wkn gesloten ivm vakantie en toen heeft ze 2 weken op de grote wei gestaan en daar heeft ze niks aan overgehouden en toen stond ze voordien ook 24/7 op stal. Vandaar dat ik denk dat van 10u tot 7u wel moet lukken..

Kirrr

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:48

Elke avond even gaan grazen in het begin en dan tijdens het weekend een aantal uur buiten.
Afhankelijk van je paard zen reactie, kan je dan bijvoorbeeld na een verlengd weekend ze vanaf de eerste dag dat je moet werken een hele dag buiten laten.

Annelove16x

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:48

Mh ik zou het er niet op wagen, dadelijk komt ze terug met koliek of hoefbevangenheid.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:50

Kirrr schreef:
Elke avond even gaan grazen in het begin en dan tijdens het weekend een aantal uur buiten.
Afhankelijk van je paard zen reactie, kan je dan bijvoorbeeld na een verlengd weekend ze vanaf de eerste dag dat je moet werken een hele dag buiten laten.

Dit moet nog wel haalbaar zijn, een week lang 15/30 min grazen en dan in het weekend een uur of 5/6 naar buiten. Die maandag erop gewoon 10 uur naar buiten..

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:52

Beginnen met een uurtje, en zo langzaam opbouwen.
evt. aan iemand anders vragen om eruit te halen als je met school zit?
of na schooltijd in de wei doen?

Tumvum

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:55

Mijn paard is destijds ook van 24/7 stal naar 24/7 buiten gegaan, nooit problemen mee gehad. Ze stond in het begin op een vrij kleine weide met kort gras. Als dit niet kan, zou ik inderdaad ook voor een graaskorf gaan. Misschien kun je vragen of dit voor een korte periode wel mag?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 16:56

Ik ben pas om 7/8u daar tinkertje89, dan zou ze van 8u tot 9u in de wei kunnen, maar ze moet ook nog gereden worden wat dus niet gaat.
Ik ken niemand die haar 5 dagen per week binnen kan zetten tijdens schooltijd.. Overdag is daar weinig volk.

Ja de weide is vrij klein met redelijk weinig gras (krijgen hooi bij) vandaar dat ik twijfel om haar gewoon direct van 10u tot 7u buiten te doen en dan opbouwen en op dn duur ook 's nachts buiten.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:59

Ik ga voor het opbouwen, eerste week laten grazen als je er bent (en als je daardoor niet kan rijden, dat is dan jammer, opbouwen gaat voor want dit gaat over de gezondheid van het dier toch ;) ) en in het weekend langer om te kijken of het goed gaat.

Maar... komt het dier dan alleen op de wei?!? Wat een raar, onvriendelijk systeem? Paarden horen in een kudde...

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 17:01

Ze staan gewoon langs elkaar en kunnen elkaar krabben en doen over de draad heen vanaf september tot mei staan ze in een grote wei allemaal bij elkaar.
Een week de pony niet rijden is geen optie dan heb ik daarna een bom onder mijn kont.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:02

Dan ga je daarna eerst lekker longeren vor je er op stapt. Liever een bommetje dan koliek of bevangen!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 17:04

Zoveel gras staat er nu ook weer niet op die weilanden. Als ze in de zomer 2 weken op een groot weiland gezet kan worden zonder kwaaltjes kan ze die 10u per dag toch ook aan. Ik heb liever een blij paard dan een ontploffende bom omdat ik zonodig aan de hand moet grazen met haar.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:05

Als je het zo goed weet, waarom vraag je het dan? Maar kom hier niet terug als het problemen oplevert! >;)

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:06

MelissaV schreef:
Zoveel gras staat er nu ook weer niet op die weilanden. Als ze in de zomer 2 weken op een groot weiland gezet kan worden zonder kwaaltjes kan ze die 10u per dag toch ook aan. Ik heb liever een blij paard dan een ontploffende bom omdat ik zonodig aan de hand moet grazen met haar.

Kort gras is juist gevaarlijker ivm fructaan ;)

Kan je haar niet een klein stukje kaal laten eten en dan elke dag het draad wat verzetten?

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 17:14

Ik zet haar gewoon geen week stil.
Kort in de zin van afgegeten door andere paarden.
Draad verzetten is geen optie gezien daar enkele pensiongasten staan die zoiets niet laten staan en het in hun eigen weide zetten.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 17:23

MelissaV schreef:
Ik zet haar gewoon geen week stil.
Kort in de zin van afgegeten door andere paarden.
Draad verzetten is geen optie gezien daar enkele pensiongasten staan die zoiets niet laten staan en het in hun eigen weide zetten.

Sorry maar dat vind ik wel een beetje raar hoor, dus andere pensiongasten zouden bij jou het draad uit de wei halen? En dat vind jou staleigenaar oke?

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:11

Rare stal... niemand aanwezig die een weekje even je paard kan binnenhalen op een ander tijdstip dan de andere paarden, paarden alleen op een wei zetten, pensiongasten die schijnbaar jatten... maar goed, een ts/eigenaar die dat wel best vindt, geen moeite wil doen en rijden voor de gezondheid van het dier laat gaan... ik ben hier weg, ik heb zo mijn eigen gedachten over deze situatie! Brrrr....!

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:16

ik ga niet iemand zomaar opzadelen met het binnen/buiten zetten van mijn paard als ik daar niks voor terug kan doen. Nogmaals de paarden staan van september tot mei in een grote groep. De overige 4 maanden staan ze op aparte weilanden met draadjes van 70cm hoog, ze kunnen dus gewoon kriebelen etc. Als je wil kun je hem dan ook nog gewoon op een groepsweide zetten, dit doe ik niet omdat daar tijdens die 4 mnd een verschrikkelijk dominante merrie op staat.

Tuurlijk vind de stalhouder dit niet ok, maar hij heeft geen tijd om 100 weilanden per dag te controleren of het lintje er nog wel in staat. Ik kan eens vragen achter een vaste weide vooraan waar hij vaak langs komt of ik daar dan paaltjes mag zetten.

En de gezondheid van mijn paard gaat wel boven het rijden maar mijn eigen gezondheid en veiligheid staat nog steeds helemaal bovenaan en die ga ik niet riskeren omdat het paard zonodig 1 uur per dag aan de hand moet grazen en ik hem daardoor 1 week niet kan rijden. Ik ben best bereid hem 30min per dag te laten grazen en dan nadien of voordien te rijden, geen enkel probleem. Maar ze moet wel gereden worden.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:21

Wij hebben nu pas de manegepony's ook van 24/7 op stal naar +-8 uur op de wei gezet. Dit hebben we ook gedaan zonder op te bouwen of iets, gaat helemaal goed. Dus je kan hem gewoon van stal op de wei zetten, zonder problemen hoor. Ik zou alleen oppassen als het een pony is die al veel te dik is.

MelissaV

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 18:23

Femek2902 schreef:
Wij hebben nu pas de manegepony's ook van 24/7 op stal naar +-8 uur op de wei gezet. Dit hebben we ook gedaan zonder op te bouwen of iets, gaat helemaal goed. Dus je kan hem gewoon van stal op de wei zetten, zonder problemen hoor. Ik zou alleen oppassen als het een pony is die al veel te dik is.

Nee ze is een redelijke smalle Connemara. Geen grammetje vet naar mijn weten.

Femek2902

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 18:24

Dan kan het volgens mij prima.. Van een andere manege gingen de ponys ook van echt altijd op stal naar 6 weken nonstop buiten vreten in een wei waar nog geen paard had gelopen de rest van het jaar. Zijn nooit problemen mee geweest.