Hoe weidegang opbouwen naar 24/7?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fennee

Hoe weidegang opbouwen naar 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:57

Hallo,

Aanstaande donderdag komt mijn pony weer thuis nadat ze een halfjaar op een pensionstalling heeft gestaan. Daar heeft ze de hele winter zo'n 6-8 uur buiten gestaan in het grasland. Zelf wil ik haar aan huis het liefste 24/7 buiten hebben met inloopstal, net zoals ik vorige zomer ook heb gedaan. Ze is dus al wel gewend om 24/7 buiten te staan met loopstal maar heeft het laatste halfjaar dus niet veel buitengestaan.

Nu zou ik graag willen weten hoe ik het verantwoord kan opbouwen. Ikzelf dacht aan eerst van 8 tot 8 buiten zetten op een niet al te vet stuk gras. En dan steeds later binnenzetten (de stal kan dicht namelijk) en op een gegeven moment niet meer.

Op stal zal ze dan ook hooi bijgevoerd krijgen. Maar nu zit ik met het probleem dat zij niet meer gewend is de hele dag ruwvoer te krijgen en dus niet ineens onbeperkt ruwvoer kan hebben. Terwijl mijn shetlander, waarmee ze samen staat straks dat nog wél gewend is en te dik is. Zij moet dus juist extra ruwvoer (en krijgt ook een aantal handjes kuil per dag om aan te komen).
Hoe kan ik dit het beste combineren zodat ze beide wel een verantwoorde portie krijgen? Ik wil ze namelijk niet allebei evenveel geven omdat de pony niet te veel in 1 keer kan hebben (niet gewend) maar de shetlander juist wel veel en onbeperkt gewend is en ik dat ook zo wil houden.

Ik dacht zelf aan een touwtje in de stal waar alleen de shetlander onderdoor kan en waar dus meer hooi ligt. Dit lijkt mij ook wel handig aangezien de pony de shetlander nog wel eens in een hoekje wil drijven en dan wil bijten/trappen als er eten ligt. De shetlander kan dan dus onder een draadje door en kan rustig staan eten.

Nu is mijn vraag of dit een verantwoord idee is en hoe ik dus de weidegang kan opbouwen naar 24/7.
De pony is 4 jaar oud (juli 2009) en de shetlander word volgende maand 2 jaar oud. Beide zijn merries.

Alvast bedankt voor jullie hulp.
Groetjes,
Fenne

StalNollie

Re: Hoe weidegang opbouwen naar 24/7?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:59

Fennee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 13:37

Mwa, de situatie daar is iets anders als die van mij. Ik heb namelijk het probleem dat ik 1 pony heb die niet zoveel hooi mag en 1 die juist veel hooi moet. Maar toch staan ze bij elkaar in en ook in dezelfde stal. Dit moet dus zo opgelost worden dat het voor beide pony's verantwoord en fijn is.

fjordnina

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:08

Hier staan 2 shetten samen met 3 fjorden. Beide shetten hebben extra voer nodig. Voor hen heb ik een vierkant hoekje in de wei afgezet waar ze rustig kunnen eten zonder de fjorden. Dat gaat al een paar jaar erg goed.

Francii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 14:11

volgens mij heb je de antwoorden zelf al bedacht ;)