Onkruid verpulveren tijdens elke groeifase / azijn?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pmarena

Onkruid verpulveren tijdens elke groeifase / azijn?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:27

Als je op internet kijkt dan zie je veel jubelende mensen die in hun tuin (vaak tussen de tegels) pure schoonmaakazijn over onkruid heen gieten / sprenkelen en vervolgens zou het onkruid dan binnen een paar dagen helemaal verschrompeld zijn.

Ik heb het vorig jaar wel een beetje geprobeerd maar was nog niet heel enthousiast, vraag me dan ook af wat het idee is:

Moet je het hele (blad) van het onkruid flink nat sproeien?
Of juist niet al te veel?
Of juist bij de wortel de grond in laten lopen?

Hebben jullie wel goede ervaringen met huismiddeltjes om onkruid tussen de tegels en op de wei aan te pakken?

Ik heb ook wel eens een hoopje zout of kunstmest op onkruid in de wei gegooid en dat hielp op zich wel aardig, alleen wilde er zeker 2 jaar niks meer groeien op die plek :P

Beetje zonde als je dan tegen kale plekken in je wei aan zit te kijken :=

Gif sproeien is ook weer zowat, zowel voor milieu als de paarden als jezelf niet echt gezond, en moet je ook weer net op het juiste moment gebruiken.

Ik zou zo graag een huismiddeltje willen hebben dat niet duur en makkelijk verkrijgbaar is, je ook voor andere dingen kan gebruiken, dat makkelijk en liefst ook zuinig te gebruiken is en waarbij onkruid gewoon lekker verpulverd binnen een paar dagen, wanneer in de levensfase van de plant je het ook gebruikt.

Bestaat zoiets überhaupt :P

Ibbel

Re: Onkruid verpulveren tijdens elke groeifase / azijn?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:47

Die dingen waarmee je het onkruid verbrandt? Soort van campinggastankje op een lange stok. Geen ervaring mee, maar zou ook moeten werken.

ElfiL92

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:54

Toevallig heeft mama afgelopen week heel de plaats gedaan. Inderdaad azijn erop (simpele flessen van de AH 41 cent). Gewoon flink erop gieten en dan de volgende dag of 2 dagen later met een harde bezem eruit vegen. Bizar maar bij ons heeft het echt perfect geholpen!

In de wei zou ik het persoonlijk niet zo snel gebruiken i.v.m. de paarden, hoewel ik denk dat de paarden er niet aan zullen zitten bij het ruiken van de azijnlucht :+

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:57

Ik volg ook, heb flink wat brandnetels in de wei, wel kalk gestrooid maar zie niet dat het minder is geworden, ik wacht dus ook op " de tip"....

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 20:04

Er zijn speciale middelen verkrijgbaar tegen bepaald soort onkruid in je weiland. Meestal kan je paard of pony na een week alweer in de wei. Je kunt je het beste laten voorlichten daar over. Je bent dan wel duurder uit dan azijn natuurlijk. Maar volgens mij gaat van azijn het gras ook dood toch? Voor over de tegels is azijn wel een aanrader. Je kunt het inderdraad "sproeien" met zo'n speciale fles met spuitlans.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:39

Ja al die verschillende middelen dat is allemaal heel grappig, maar inderdaad voor elke situatie heb je wat anders nodig :P

Als het met iets anders ook goed kan, zonder dat je eerst een hele studie hoeft te maken wat je wanneer op welk onkruid moet gebruiken en je een hele verzameling rotzooi in moet slaan....: graag!

Daarbij schijnt azijn ook heel snel goed afgebroken te worden waardoor het niet zo belastend voor het milieu zou zijn.

Ik zou eigenlijk wel een soort wandelstok willen met een prikker eraan, dat je dat ding in de kern van het onkruid prikt en dan ergens in knijpt om er een injectie azijn in te geven :P

Dat lijkt me ideaal, dan pak je de kern van het probleem aan en kun je zeer zuinig gedoseerd en trefzeker echt het onkruid aanpakken en niet het gras enzo er omheen.

Maar zoiets heb ik niet kunnen vinden. jammer genoeg.

Wel andere systemen die een beetje in de buurt komen, zoals:

http://www.redweeder.com/buytheredweeder.html

http://www.rittenhouse.ca/asp/Product.asp?PG=701

http://www.amazon.com/gp/product/B00116 ... UTF8&psc=1

http://www.amazon.com/gp/product/B004Q6 ... UTF8&psc=1

http://www.agradi.nl/hozelock-wonderwee ... dstick.htm

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 21:12

Ik snap je idee :)
Het is inderdaad erg complex en duur al die verschillende middelen voor de verschillende soorten onkruid. Een goedkope maar erg tijdrovende manier is de ongewenste plantjes in de wei er uit te steken... stukje voor stukje...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 08:22

Nah, we hebben er al zoveel uitgestoken... nadeel daarvan is weer dat je de grond zodanig verstoord dat er op die plek weer nieuw onkruidzaad naar boven komt.

Het is nu echt al 100x beter dan toen we de wei net gingen huren, de laatste vervelende planten wil ik echt graag af laten sterven zonder de grond / omringend gras te verstoren :)

christina75

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 09:45

Je hebt er al heel wat uurtjes tijd inzitten dus +:)+
Succes ermee! Wij zitten in hetzelfde schuitje en zijn ook bezig de wei weer op te knappen. Zijn net verhuisd naar een nieuwe stekkie en helaas is het weiland de afgelopen jaren verwaarloosd. Gelukkig heeft mijn man er aardig verstand van, dat scheelt weer!

LoveGlove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:00

Azijn werkt zeker heel goed. Gewoon er flink wat op gieten. Mijn vader gebruikt het ook.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 21:02

Ik los zout in water op of als het gaat regenen dan strooi ik zout over de stoep enz.
Onkruid verschrompeld vanzelf.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-05-14 22:12

Voor kleine stukjes werkt azijn prima: ik haal een grote fles, prik een gat in de dop en giet zo langs de randjes van het tuinpad en wat tussen de tegels, en een paar dagen later is alles verschrompeld. :)

Voor grote stukken of je wei zal dat niet opgaan.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:46

Ik vraag me vooral af wat het verschil is qua uitwerking tussen het op de wortels gieten zeg maar van het azijn, of de bladeren ermee insmeren / inspuiten.

Eens wat testjes doen :P

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:48

Ik spuit ook met schoonmaakazijn. Werking is korter als round up, dus ik denk dat het de wortelen niet bereikt zoals wel met round up. Dus wat vaker spuiten, maar werkt wel.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 09:49

Ja, spuit je ook op de wei ermee?
En in alle groeifases van de plant werkt het goed?

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 09:53

Azijn maakt de grond ook zuur. Dus als je het echt grote(re) hoeveelheden gebruikt, zal het - vermoed ik - invloed hebben op de kwaliteit van de grond. (en dus van wat er nog kan groeien)
Een weiland kun je, als je geen gebruik wilt maken van verdelgingsmiddelen, beter kort maaien en de plekken waar veel onkruid zit omspitten en opnieuw inzaaien. Tevens eens kritisch kijken naar de bemesting/voedingstoestand van het weiland. Juist daarmee beïnvloed je welke planten er wel/niet groeien.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:00

Je kunt ze weg 'stomen' met een tankje water op je rug en een slang waar gloeiend hete stoom uit komt. Ideaal :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:01

Branden is het succesvolste, dan verbrand je ook de wortels, maar een monnikenwerk op een heel weiland...goed bemesten en niet te kaal laten eten zorgt voor een goede dichte mat en het gras nog steeds goed door blijft groeien om boven onkruid uit te blijven, onkruid heel vaak tot de grond maaien en dan sterft het ook af...

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:17

pmarena schreef:
Ja, spuit je ook op de wei ermee?
En in alle groeifases van de plant werkt het goed?

Nee, niet de wei, wel rondom de paddock en bestrating. Will gewoon geen risico met de paarden, dat die toch per ongeluk bespoten gras eten, vandaar dat ik dat met azijn doe. En dat stinkt zo, dat ze er niet van eten. Heb dat op die plekken altijd zo gedaan, maar zoals gezegd, je moet wel vaker spuiten.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:24

Maar maak je dat de bodemcultuur niet kapot?

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-05-14 10:29

Zover ik begreep valt azijn vrij snel uit elkaar in niet spannende elementen.
Maar dat is echt van horen zeggen en totaal niet nader uitgezocht verder ofzo :=

Stomen of elektrisch zappen klinkt ook leuk inderdaad :j
Kan alleen niet echt handzame stomers vinden :P
Tips van een merk / type ofzo om op te zoeken zijn zeer zeker welkom :j

Echt met open vuur branden daar pas ik voor, mij te link om meer in de fik te steken dan ik wil :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:31

Maar de beestjes e.d gaan die er niet van dood?

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 10:33

Ik heb hem toen ergens gehuurd.. Boels of Gamma ofzo. Weet t niet meer :P

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 11:44

russel schreef:
Maar maak je dat de bodemcultuur niet kapot?

Tja, denk het wel, want het is natuurlijk zuur. Gebruik het niet in het weiland, alleen rondom de paddock. Is gewoon geel zand en heeft verder geen functie qua eten...

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-05-14 12:24

russel schreef:
Maar de beestjes e.d gaan die er niet van dood?

Nee, maar gras/gewas kan echt branden hoor...
TS zou niet de eerste zijn, die een stuk grasland in vlammen ziet opgaan.

(of erger... iemand wilde een mierenhoop wegbranden met een gasbrander... vervolgens zijn hele huis in brand -O- )