graas korf muilkorf

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

snorkel1986

graas korf muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:51

hallo allen!

mijn paard heeft het probleem zand eten (is door da na gekeken heeft meerdere likstenen en nooit probleem gevonden) staat gewoon op gras met maatje er naast

nu is het zo dat je de muilkorf (type bloempot) redelijk snel slijt zeker de kwaliteit van tegenwoordig

nu ben ik op zoek na een ouder type muilkorf dat 2 jaar terug uit de handel genomen werd wie heeft die nog liggen of vergelijk baar type

gezocht piff de ouder versie met dikke rubberen bloempot (zeg ma) niet die nu op de site staan die gaan maar week mee

muilkorf van harry horse schuren
kerbl slijt ook binnen week (dag of 2)
pagony ook week of 2 en dan kapot

dus wie heeft er goede ervaringen met ander type muilkorf (moet wel kunnen eten / drinken maar gat niet te groot ivm zand eten)

of DE oplossing

bedankt alvast
Laatst bijgewerkt door snorkel1986 op 28-04-14 12:00, in het totaal 1 keer bewerkt

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:53

De oplossing? Zorgen dat er geen zand is? Paard de weide op. Bespaard heel wat in de kosten. Bergje hooi erbij.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 11:56

xSlvna schreef:
De oplossing? Zorgen dat er geen zand is? Paard de weide op. Bespaard heel wat in de kosten. Bergje hooi erbij.

indd dacht ik ook gezellig met maatje maar mevrouw eet een poosje gras en dan graven we een gat en gaan we zand eten

skyline

Re: graas korf muilkorf

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:58

paarden eten meestal niet voor niks zand!
Meestal is het vitamine tekort.
Misschien is het slim om een keer een vitamine spuit te geven :)

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 11:59

Dan heeft ze waarschijnlijk ergens een mineralentekort. Een paard doet dat niet voor niets nl. Bloed laten controleren op tekorten, zoutlik aanbieden en/of een supplement als er idd tekorten zijn.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:00

Ibbel schreef:
Dan heeft ze waarschijnlijk ergens een mineralentekort. Een paard doet dat niet voor niets nl. Bloed laten controleren op tekorten, zoutlik aanbieden en/of een supplement als er idd tekorten zijn.

dankje maar lees in de oproep dit is al gebeurt niks kunnen vinden ( bij 2 verschillende da)

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:00

Misschien de Greenguard graasmasker? Heb er zelf 1 gehad, zijn fijne maskers.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:03

En wat over de andere dingen? Heeft ze gewoon (constant) hooi in de buurt? Heeft ze een leuk maatje bij zich? Bloedtesten gedaan?

Een korf is maar symptoom bestrijding.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:04

Flits__ schreef:

Je hoort wel eens dat daar tanden verkeertvan slijten had jij dat ook of geen last van ?

Flits__

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:07

snorkel1986 schreef:
Flits__ schreef:

Je hoort wel eens dat daar tanden verkeertvan slijten had jij dat ook of geen last van ?

Klopt heb ik ook weleens gehoord. Maar die van mij heeft daar geen last van gehad. Tandarts zelf kon in ieder geval niks vinden :).

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:08

snorkel1986 schreef:
Ibbel schreef:

dankje maar lees in de oproep dit is al gebeurt niks kunnen vinden ( bij 2 verschillende da)

Een vitamine spuit geven kan nooit kwaad en is ook niet duur.
Als het niet helpt heb je het iedergeval geprobeerd :P
Mijn dierenarts had ook een test gedaan bij mijn vorige paard die zand at en had ook niks gevonden.
Na de vitamine spuit was het na een dag of 2 over :)

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 12:09

xSlvna schreef:
En wat over de andere dingen? Heeft ze gewoon (constant) hooi in de buurt? Heeft ze een leuk maatje bij zich? Bloedtesten gedaan?

Een korf is maar symptoom bestrijding.

Ja haar maatje is echt een maatje ze staat in ruime weide met redelijk ruim gras paar bomen voor de schaduw

Smorgen voor ze na buiten gaan eerst beetje kuil op stal en dan 20 liter emmer vol mee na buiten dit is savonds niet altijd op

Dus volgens mij genoeg kans om iets anders te eten

Ze heeft trouwens op stal rode knz lilsteen en hymalaya

En krijgt ongeveer 1 kilo brok perdag

kimberly1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 12:11

Hooi bijvoeren op de wei is voor paarden die zand eten ook slecht, omdat ze vaak al het hooi op willen eten en daarmee ook gras binnen krijgen. Staat ze gewoon op een 'volle wei' (niet te vol)? Bij mijn paard helpt het om hem minder lang op een dag op een wei te zetten waar wel gras staat. Dan heeft hij meer behoefte aan het gras dan eigenlijk aan het zand. Ik geef zelf de voorkeur aan een wei waar gras op staat en dan minder lang daarop, dan de hele dag op een wei waar weinig gras staat (dan krijgen ze minder zand binnen). Combinatie van beide is hier vaak niet mogelijk. Maar kan daar nu weinig over zeggen, gezien ik de situatie niet weet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:41

Een vitaminespuit of liksteen zijn gecombineerde middelen waarn net niet genoeg van dat ene in kan zitten wat je paard nu nodig heeft. Door een kompleet bloedbeeld te laten vaststellen door de DA kom je hier achter en kun je gericht gaan bijgeven wat nodig is.

Rena100

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 15:59

DubbelDun schreef:
Een vitaminespuit of liksteen zijn gecombineerde middelen waarn net niet genoeg van dat ene in kan zitten wat je paard nu nodig heeft. Door een kompleet bloedbeeld te laten vaststellen door de DA kom je hier achter en kun je gericht gaan bijgeven wat nodig is.

TS heeft al bloed laten controleren. Wellicht te proberen om toch een vitaminespuit te geven. Baat het niet dan schaadt het niet. overtollige vitaminen worden vanzelf afgevoerd door het lichaam.

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 16:10

Bij de paardendrogist hebben ze nog de ouderwetse gras maskers ( bloempot ) dat merk is imperial en dat is idd van dat dikkere rubber.

snorkel1986

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-04-14 20:33

BiHB schreef:
Bij de paardendrogist hebben ze nog de ouderwetse gras maskers ( bloempot ) dat merk is imperial en dat is idd van dat dikkere rubber.

dankje zal dat merk eens gaan proberen dan