Inloopstal voor de winter op paddock van 10 x 15?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Teteltee

Inloopstal voor de winter op paddock van 10 x 15?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:25

Zouden jullie deze afmetingen acceptabel vinden voor de maanden buiten het weideseizoen om? Een paddock van 10x15 met daarop een inloopstal, voor de inloopstal een stuk bestrating, voor een Fjord en een kleine Shet. Voor de zomermaanden kunnen we een stuk weiland huren, in de winter is er meteen het terrein af volop ruimte om te wandelen/rijden/grazen aan de hand. Vind het ergens wel klein, maar gezien de drassige ondergrond is het alternatief hier vaak heel veel op stal in de wintermaanden, dus dan is dit een hele verbetering natuurlijk. Pony's zouden aan huis komen te staan, maar voordat we ook maar gaan bezichtigen wil ik eerst graag weten of dit oké is :)

LukieBradley

Re: Inloopstal voor de winter op paddock van 10 x 15?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:27

10 x 15 is prima hoor, zeker als ze daarbuiten Veel beweging krijgen.
Sommige paarden staan hele winters op stal en dat vind ik dan weer wel onacceptabel

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:28

Ik persoonlijk vind het te klein.
Helemaal als er ook nog een stal op moet komen te staan.
Heb je al wel een plek voor de mest/hooi/stro of gaat die ruimte daar ook nog eens van af.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:33

Goh het is de grootte van een halve piste, groot genoeg om eens hun beentje te strekken en in beweging te blijven. Zolang dit enkel voor in de wintermaanden is lijkt me dat luxe tegenover hoe de meeste andere paarden in de winter staan: op 3 x 3m zonder een vriendje erbij.

Wat zou de mogelijkheid zijn als je dit stuk niet neemt? Komen ze dan op stal?

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:37

Leen schreef:
Goh het is de grootte van een halve piste, groot genoeg om eens hun beentje te strekken en in beweging te blijven. Zolang dit enkel voor in de wintermaanden is lijkt me dat luxe tegenover hoe de meeste andere paarden in de winter staan: op 3 x 3m zonder een vriendje erbij.

Wat zou de mogelijkheid zijn als je dit stuk niet neemt? Komen ze dan op stal?

Een piste is 800m2 en dat van TS 150 m2 (dat is zelfs minder dan een kwart piste), en er moet ook nog een stal op komen te staan.

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:41

Ik vindt dat het wel kan hoor beter dan de hele dag op stal

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:43

Een piste is 20x40. De helft is 10x20, Dus 5meter korter.
Ze heeft het ook over een inloopstal, niet een gebouwtje apart. Het lijkt mij alleszins 1000 keer beter dan op stal staan. Zolang ze wat rond kunnen stappen, regelmatig wat extra beweging krijgen en genoeg om te knabbelen vind ik dit wel kunnen voor enkel in de wintermaanden.
Voor het hele jaar door op te staan zou ik het ook helemaal niets vinden.

Sette

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:44

Helemaal top, idd beter dan 3x3 waar de meeste het heel de winter mee moeten doen. De mijne heeft ook een uitloop aan z'n box 3,5x3,5 is denk 4x7 ong hij is er echt heel blij mee, en ik ook. Blij paard blije baas.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:47

Leen schreef:
Ze heeft het ook over een inloopstal, niet een gebouwtje apart. Het lijkt mij alleszins 1000 keer beter dan op stal staan. Zolang ze wat rond kunnen stappen, regelmatig wat extra beweging krijgen en genoeg om te knabbelen vind ik dit wel kunnen voor enkel in de wintermaanden.

Nee 10x20 van 20x40 is 25%. (dus een kwart).

Een halve piste is 20x20.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:47

Heb je verder de beschikking over een bak waarin ze de benen kunnen strekken? Ik merk dat onze paarden dat heel fijn vinden, ondanks dat ze in de wintermaanden een 20x20 paddock staan, om eens goed voluit te kunnen gaan en hun benen echt te strekken. Als je op 10x15 ook nog een schuilstal en een verharding maakt lijkt het me een prettige stal, mits ze ook nog de mogelijkheid hebben echt vrij te kunnen bewegen.

Een halve bak is trouwens niet 10x20, dat is een kwart ;)

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:48

Paddock 15x15 met daar aan vast je inloopstal + verharding (want op zand wil je niet voeren) zou wel kunnen. 15x15 is nl genoeg om te longeren en dan ook net om zelf een rondje te crossen en spelen. Maar totaal zit je dan al op 15x20 tot 20x20 oppervlak. Jouw 10x15 totaal oppervlak is klein, zeker voor een pony maatje fjord.

Leen schreef:

1/2 piste is 20x20 :)

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 19:49

Dit stuk hoort dus bij een huis dat te koop staat, ruimte voor mest, hooi en stro zit niet bij de 10x15 inbegrepen, dat kan aan de zijkant van het huis. Stukje tuin voor ons is er ook al vanaf (terras van 5x5, de paarden krijgen dus meer ruimte dan wij :+). Het alternatief hier in de regio is in de wintermaanden vaak heel veel op stal, waar de paarden nu staan komen ze, afhankelijk van het weer en de staat van het land, hooguit een paar uurtjes op de wei, of een uurtje losgooien in de bak (als het land te nat of aangevroren is) of sommige dagen helemaal niet buiten.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:51

Brainless schreef:
Leen schreef:

Nee 10x20 van 20x40 is 25%. (dus een kwart).

Een halve piste is 20x20.

Oeps, klopt helemaal :Y) Nog niet helemaal wakker vandaag...

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:52

Lijkt me met stal erop niet mega groot maar wel ok hoor. Mijn paardje heeft ook een tijd op een stal van 3 bij 3 en dan een stuk verharding en dan zand gestaan. De paddock was 3 bij 10 denk ik maximaal. Paard kon er heerlijk in rennen en gekdoen. Dus ik zeg kan prima

Simbaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:55

Waar zou je rijden? Met andere woorden; heb je een rijbak ter beschikking waar ze af en toe hun benen kunnen strekken?
In dat geval klinkt het prima. Zonder die bak zou ik het zelf ook nog wel overwegen trouwens. Ik heb paarden goed gek zien doen op een dergelijk stukje. Het kan beter, maar het is lang niet slecht :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:00

Ik vind dat veels te klein. Ga maar eens in een bak staan, neem een kwart daarvan en bedenk dat er ook nog een stal op komt te staan. Mag dan een loopstal zijn, het zijn m2 waar minder gebruik van wordt gemaakt en waar amper bewogen kan worden en niet in een sprintje meegenomen kunnen worden. Als je je dat voorstelt, blijft er verdomd weinig aan vierkante meters over. En daar wil je dan 2 ponies inzetten voor een hele winter... dat ene uurtje beweging wat ze buiten deze paddock krijgen, als dat al goed en elke dag gebeurt, heft dat niet op. Zo'n paddockje is leuk om rondjes in te stappen, meer niet. En dat dan maanden lang? Zou voor mij geen optie zijn.
En dat veel paarden de hele winter in een stal staan, wil niet zeggen dat dit dan maar helemaal in orde is. Tis minder erg, maar zou voor mij persoonlijk bij lange na niet in de buurt komen van het goed houden van je paarden al die maanden.

Ik zit net naar buiten te kijken, de tuin achter mijn rijtjeshuis te vergelijken met die 10 x 15 meter en dan ziet het er nóg kleiner uit. Nee, ik zou dat niet doen, is echt te weinig. Leuk nachtverblijf denk ik.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:08

Als ik zag wat mijn paard kon doen op 3 bij 10. Dat was racen bokken rennen vliegen. Dus qua bewegingsruimte vind ik het voor de winter ruim voldoende.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:13

Nee een bak is er niet, wel een groot stuk weiland meteen grenzend aan het stuk dat bij het huis hoort, maar ik weet (nog) niet van wie dat is, of het al gebruikt wordt, etc. Wie weet zouden we dus zelfs een stuk daarvan permanent erbij kunnen huren, maar dat is niet zeker en dus wil ik er voor de eventuele aankoop van het huis ook niet vanuit gaan. Stel dat we deze beslissing maken er vanuit gaande dat we een stuk bij kunnen huren, en om wat voor reden dan ook mogen we dat stuk niet meer gebruiken? Als ons stuk dan te klein is hebben we een probleem. Rijden zou ik buiten doen, dat doe ik nu ook, ook al heb ik nu wel een bak ter beschikking.

Ik vind het lastig, vind het zelf ook zeker niet groot, maar zoveel beter dan het alternatief waarbij ze op sommige dagen 24 uur per dag in een box van 3x3 staan. En op de goede dagen in de winter dus ook nog maar hooguit een paar uur per dag buiten komen. Het aantal uren buiten verbetert dus aanzienlijk (naar 24 uur per dag) en de ruimte die ze die 24 uur per dag hebben ook voor het grootste aantal uren van de dag (van 3x3 naar 10x15). Ik zie mijn paarden ook het liefst 24/7 buiten, in een schitterend paddock paradise van god weet hoeveel hectare, maar het is er hier gewoon niet. En geloof me, ik heb gezocht. Vond zelfs een topic van een meisje dat naar deze regio wilde verhuizen en op zoek was naar 24/7 buiten, waar iedereen haar heel hard afraadde om alsjeblieft niet hierheen te verhuizen als je op zoek bent naar zulk soort stalling :+ Nogmaals, het gaat bij ons dus alleen om de wintermaanden!

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:21

TS, de meningen verschillen zoals je leest. Je kent zelf je paarden het beste en weet wat het alternatief is als je voor een (pension)stal kiest in plaats van deze mogelijkheid.

Wat doet jouw paard als hij op stal staat en 3 uur naar buiten mag? Sprint hij bokkend rond omdat hij een overschot aan energie heeft of gaat na een kort sprintje zo snel mogelijk de neus naar de grond om de tijd optimaal etend te benutten?
Niet elk paard heeft dezelfde behoefte om energie kwijt te kunnen en op jouw stuk zijn ze in elk geval wel in beweging en krijgen ze meer prikkels dan staand in een stal.

Het zal niet ideaal zijn, maar een stuk beter dan in een stal staan. Ze kunnen buiten staan, rondscharrelen, rollen, van zich af kijken. Met een slowfeeder kun je ze langer te eten bieden.
Laatst bijgewerkt door Grit op 27-04-14 20:21, in het totaal 1 keer bewerkt

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:21

"Alleen de wintermaanden" is lang... en tussen dit kleine paddockje en een "schitterende paddock paradise van god weet hoeveel hectare" zit natuurlijk een wereld van verschil. Een weiland/paddock erbij van een normale, diervriendelijke afmeting voldoet al. Niet gaan overdrijven om het goed te praten.

Natuurlijk moet je het helemaal zelf weten. Maar je vraagt om meningen, bij mij staat dierenwelzijn altijd op de eerste plaats, dus vandaar dat ik "nee" zeg.

WendyLotte

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:23

Helemaal niks mis mee ! Kunnen droog staan, staan niet in de modder en niet 24uur in een stal van 3 bij 3! Zelfs bij een pension stalling staan ze zelden echt buiten in de winter of ze staan 2 of 3 uurtjes in een kleine paddock met modder. Ik zou zeggen prima voor mekaar !

heleen06

Woonplaats: in het weekend vlakbij Assen/doordeweeks in Rotterdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:28

Mijn paard staat in de winter ook in een paddock van 12x12 aan huis. Hij heeft vanuit de paddock toegang tot de stal die 24 uur per dag openstaat. Stal is volgens mij 5x3, daarvoor zit nog een stuk straat van ongeveer vier vierkante meter denk ik. Voor dit paard is het prima. Maar ik zou niet weten of ik een jonger dier ook zo zou willen houden. Voor twee paarden is het denk ik echt te klein, dan zitten ze 24 uur per dag, de hele winter boven op elkaar.

zorg iig wel voor een hele degelijke bodem. Een dikke laag geel zand of evt een speciale paddockbodem, maar met zwart zand is het binnen de kortste keren een bende...

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:29

Functioneel PP voor 2 pony's met genoeg ruimte voor spelen, eten, schuilen en ontspannen kan je al in 20x30m stoppen. Je hebt niet super veel ruimte nodig, maar er is een minimum oppervlak nodig. En ook een minimale breedte ivm kunnen draaien op snelheid.

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 20:31

heleen06 schreef:
Zorg iig wel voor een hele degelijke bodem. Een dikke laag geel zand of evt een speciale paddockbodem, maar met zwart zand is het binnen de kortste keren een bende...
Dat is inderdaad ook een goede tip :j , want met wat regen en zo'n kleine uitloop is het zo een grote drekzooi.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:40

Grit: Een sprintje wordt er niet eens getrokken, het is sjokken van stal naar weide en dan meteen lekker eten :)

Gamblerscup: Ik snap je standpunt, maar vind het wel een klein beetje overtrokken. De discussie over dierenwelzijn ga ik niet aan, ik denk dat je zelf ook wel begrijpt dat ik deze optie juist overweeg omdat dit al zoveel beter is dan hoe de meeste paarden hier staan (en die van mij dus ook). Dat een grotere paddock of extra weiland beter zou zijn, dat weet ik ook. Hopelijk kunnen we het stuk wat aan ons stukje grenst erbij huren, dan is het probleem opgelost. Als de paarden hier tenminste gebruik van kunnen maken, want in de herfst is het 1 gladde bende, die in de winter in hobbels en bobbels aanvriest. Maar dat terzijde. Conclusie van het verhaal is, als ik niks doe, dan staan ze straks weer bijna heel de dag op stal. Stalling met meer weidegang in de winter is er niet, een duurder huis kopen met meer land kan ik niet. Wat zou jij dan in mijn situatie doen? Absoluut niet als aanval bedoeld, maar ik ben benieuwd hoe jij dit op zou lossen.