ervaringen (foto's?) afscheren manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Maartje1990

ervaringen (foto's?) afscheren manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 10:03

Domme domme ik, afgelopen maanden zo m'n best gedaan om de manen van mijn (nu) 2 jarige haf lang/dik te krijgen door ze netjes te vlechten, heb ik ze de laatste keer te strak gevlochten. Waardoor gister (toen ik ze uithaalde) een heleboel manen zijn uitgevallen en veel stukken waren ook korter (afgebroken?). Toen heb ik de langere stukken bijgeknipt, maar haar manen zijn nu echt beduidend dunner. -O- Haar voorpluk is wel gewoon mooi/lang/dik.

Ik wil tot het eind van de zomer aankijken of het goed genoeg verbeterd en anders zit ik te overwegen om ze helemaal af te scheren. edit: Om onduidelijkheid te voorkomen, ik wil ze dus afscheren zodat ze (hoop ik) weer mooi, gelijk en even dik terug groeien. Ze heeft dubbele manen, dus als ze aan 1 kant zouden vallen zou het nog steeds veel zijn natuurlijk. Maar het is echt véél dunner dan toen ik haar net kreeg.

Ik ben alleen benieuwd naar ervaringen van mensen, hoelang het duurde en of ze weer mooi/dik(ker) terug groeide. Foto's erbij (van voor en na) zou heel fijn zijn!

Ook aanraden of ik het, als het nog dun is, het wel of niet moet doen is natuurlijk ook welkom :j

Alvast bedankt :)
Laatst bijgewerkt door Maartje1990 op 27-04-14 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Lynnepinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:11

Bij het ras Akhal Teke worden de manen heel vaak afgeschoren, volgensmij als een soort traditie:Afbeelding

Het is denk ik maar net wat je mooi vind, maar ik kan me voorstellen dat het bij een haf er iets minder fraai uitziet dan bij het paardje hierboven. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Re: ervaringen (foto's?) afscheren manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:14

Het is ook niet voor de mooi zoals ik het lees maar om de manen dan op 1 lengte en dikker weer terug te laten groeien..

Ik heb er geen ervaring mee, heb 1 van mijn pony's wel altijd met korte manen maar geen idee hoe het terugkomt als je het helemaal afscheert.
Ik weet dat in de fjorden sub er wel mensen zijn die het gedaan hebben misschien kan je daar meer ervaringen vinden.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 10:16

Het is dus inderdaad omdat ik hoop dat het dan gewoon weer allemaal mooi/dik aangroeit :j heb ook even de OP aangepast

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:24

Ik heb de manen van mijn Welsh Cob ook helemaal af geschoren. Zij droeg een deken met hals, dat heeft de manen geen goed gedaan. Wat er qua manen nog van over was, was gewoon zielig te noemen :D
Nu heb ik de manen vaker heel kort gehad en eigenlijk groeien ze net zo terug zoals ze eerst waren. Vol en mooi zoals voorheen. Nu heeft mijn merrie een hele mooie brede hals dus die afgeschoren manen doen zeker geen afbreuk aan het beeld. De reactie's zijn in de eerste instantie verbaast, maar wel erg positief :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 10:29

En hoelang duurde het tot ze terug groeide? Tot dat ze weer bijv. een lengte van een cm of 30 ofzo heeft?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:33

Ik heb per ongeluk een deel van de manen van mijn paard afgeschoren in november en een deel van de voorlok.
Afbeelding
Hier is goed te zien hoeveel er in sinds november weer op is gekomen :P De voorlok komt wel mooi dik terug en het valt me mee hoe snel het groeit. Ook de manen komen lekker dik er weer op. Het hangt wat opzij, het staat op het punt om weer om te vallen denk dat het een ruime 15 cm is nu.

Bij mijn shet heb ik in oktober ivm met schuren alles eraf gehaald. Nu heeft ze een mooie dikke 20 cm er weer op en is het heel dik en vol...

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 10:53

Is het de bonte?

Maar dat gaat dus toch vrij rap? Ik denk dat ik haar dan ergens eind oktober de boel afscheer. Wil haar niet haar manen afnemen in de zomer ivm vliegen enzo.

Icrack

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:55

Ik denk dat de bovenstaande post van Ascha wel een aardig idee geeft qua groei. Uiteraard groeit het bij de èèn wat sneller dan bij de ander. Mijn Welsh valt helaas meer in de laatste catagorie. Maarrrrr...al met al valt het wel mee. In het begin kun je het "haar" de hals wel uitkijken. Daarna ben je je er een stuk minder bewust van.
Mij deed het de eerste keer "zeer" dat ik de manen af knipte, maar heb er achteraf geen moment spijt van gehad en hou ze nu ook zo kort mogelijk. Persoonlijk vind ik het veel mooier.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:56

Mijn paard had een stuk eraf door de halsdeken.
Dus echt een kale pluk.
Nu groeit er een mooie dikke bos voor terug, en nog snel ook.

Het is even lelijk, maar als je het goed bijhoudt, dus als het dood wordt weer even een stukje eraf, krijg je vaak een mooie bos terug.

LadyMadonnaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:57

Ik heb mij haflo vorig jaar augustus noodgedwongen gekortwiekt vanwege eczeem. Nu zijn de manen alweer twee handen lang...

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 11:59

Maartje1990 schreef:
Is het de bonte?

Maar dat gaat dus toch vrij rap? Ik denk dat ik haar dan ergens eind oktober de boel afscheer. Wil haar niet haar manen afnemen in de zomer ivm vliegen enzo.

Klopt is idd de bonte. Het groeit inderdaad nog best aardig vind ik. Had het idee dat het veel langzamer zou gaan maar het valt heel erg mee. Bij mijn shet groeit het nog sneller, zal wel een beetje aan het type paard liggen.

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:11

Ik heb mijn vorige pony haar manen afgeschoren,zodat ik alle wondjes van ZE kon behandelen.
Na 2 maand zag het er zo uit :
Afbeelding

Met mijn kleintje had ik zijn manen in 'sportcoupe' geknipt wat duidelijk mislukt was na knippen,uitdunnen en trekken :+ (begin juni)
Afbeelding

Nu ( lijken wel korter door de vlechten)( begin april)
Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Memere op 27-04-14 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

love_nelzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:15

Wij hadden ook de manen van onze Haf afgeschoren omdat ze was blijven haken in een boompje in de wei en daardoor was de helft van haar manen weg... :+. Dat was ongeveer een half jaar geleden en nu zijn ze ongeveel 25 cm lang. En ze zijn bij mij ook dikker aan gegroeid dan dat ze waren.

HellowKitty

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 13:18

Ik volg even, wil bij mijn pony ook de manen afscheren in de hoop dat het beter terug groeit.