Manen in t midden dikker, Roosjes maken?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Suusje92

Manen in t midden dikker, Roosjes maken?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:27

Ik wil bij me haflinger voor op de foto graag roosjes gemaakt. Ik heb het gisteravond al ff geoefend, maar haar manen zijn in t midden dikke dan elders. Dus ik kreeg 1 giga bloemkool roos in het midden en de rest normaal. Ik had 1 1/2 manenkammetje gebruikt, maar ben bang dat als ik dunner doe, dat de rest van de roosjes echt klein worden. Iemand goede tips? Ik vlecht alles wel goed strak.

Alvast bedankt!
Gr. Susanne

Storm

Re: Manen in t midden dikker, Roosjes maken?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:28

In het midden kun je wat dunnere strengen nemen zodat de roosjes daar kleiner worden.

xMalibu

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:29

Maak je de manen ook nat voor je ze vlecht? Je zou wel bij de dunne manen een breder stukje kunnen gebruiken en bij de dikke manen een smaller stukje, dan is de hoeveelheid manen beter in verhouding.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:33

mariekerocky schreef:
Maak je de manen ook nat voor je ze vlecht? Je zou wel bij de dunne manen een breder stukje kunnen gebruiken en bij de dikke manen een smaller stukje, dan is de hoeveelheid manen beter in verhouding.

Had ik ook al over nagedacht, maar volgens mij krijg je dan niet even gelijke brede stukken? Ik mak ze ook nat inderdaad.

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:35

eerlijk? in dat geval is het enige wat je kunt doen om mooie gelijke knotjes te krijgen de manen uit te dunnen in het midden.
Ik begrijp als je dat niet zou willen,en in dat geval blijf je altijd met ongelijke knotjes zitten.
(want waar je kleinere plukjes pakt komen de knotjes dichter op elkaar te zitten, en dat is soms nog minder mooi dan gewoon een groter knotje er tussen).

LeukertjeJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:38

ik zou het daar gewoon goed uitdunnen...

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:39

Sky_As schreef:
eerlijk? in dat geval is het enige wat je kunt doen om mooie gelijke knotjes te krijgen de manen uit te dunnen in het midden.
Ik begrijp als je dat niet zou willen,en in dat geval blijf je altijd met ongelijke knotjes zitten.
(want waar je kleinere plukjes pakt komen de knotjes dichter op elkaar te zitten, en dat is soms nog minder mooi dan gewoon een groter knotje er tussen).

Dan maar ongelijk XD Ga ze niet uitdunnen haha, vind ik zunde haha

Storm

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:39

Dat ze allemaal niet even breed zijn, is niet erg. Als je de roosjes gemaakt hebt, valt dat bijna niet op. Ik vind anderhalve manenkam ook best breed, probeer het eens met 1 manenkam breedte en in het midden drie kwart manenkam, waarschijnlijk komt dat goed uit.

Uitdunnen is zonde, zeker bij een haflinger.

Suusje92

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-14 16:42

Storm schreef:
Dat ze allemaal niet even breed zijn, is niet erg. Als je de roosjes gemaakt hebt, valt dat bijna niet op. Ik vind anderhalve manenkam ook best breed, probeer het eens met 1 manenkam breedte en in het midden drie kwart manenkam, waarschijnlijk komt dat goed uit.

Uitdunnen is zonde, zeker bij een haflinger.

Dat is ook een idee inderdaad! Dank je, de rest ook bedankt voor de tips, ik ga het eens proberen en als het gelukt zien jullie vanzelf een fototopic voorbijkomen ;)

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:42

Probeer ze gelijkdelijk aan smaller te maken naar het midden toe. Verschil in Breedte valt niet zo erg op, verschil in grootte van het roosje wel.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 09:11

Ik deed ook altijd bij de schoft breder en naar het midden toe smaller. Maar zijn de manen niet lang bij je haflinger? Als ze zo kort zijn dat je er nog fatsoenlijke roosjes mee kunt maken zou je denken dat beetje uitdunnen ook niet meer uitmaakt...

Bij lange manen een hengstenvlecht of vergelijkbaars is makkelijker denk ik.