Zware bak

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

frensje

Zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:34

Het is alweer een tijd mooi weer. Heerlijk natuurlijk maar dan wordt de bak bij ons op stal ook meteen zo zwaar en er wordt weinig aan gedaan door de pensionhouders. Heb het al een paar keer aangekaart maar er wordt weinig aan gedaan. Af en toe wordt de bak gesleept maar sproeien zou nu ook wel nodig zijn. Ben erg bang dat mijn paard zo een blessure oploopt.
Verder staat paard hier erg goed, veel naar buiten met vriendjes, op de wei en de uren op stal goede kwaliteit hooi en heb ik het zelf ook goed naar mijn zin.
Zouden jullie verhuizen om een zware bak?

bliver

Re: Zware bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:35

heb je er weleens naar gevraagd waarom ze er weinig aan doen en of ze vaker kunnen sproeien??

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 18:41

bliver schreef:
heb je er weleens naar gevraagd waarom ze er weinig aan doen en of ze vaker kunnen sproeien??

Al zo vaak gevraagd en aangekaart door meerdere mensen. We krijgen als antwoord dat er al jaren geen paarden een blessure hebben opgelopen dus dat de paarden wel wat kunnen hebben. Dit klopt inderdaad maar de bak is wel echt zwaar.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 18:42

in dat geval zou ik lekker ergens heen gaan waar ze een goede bodem hebben.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 20:10

Ik vrees dat dat inderdaad gaat gebeuren. Wel lastig want de verdere verzorging is top. Hier in de buurt zijn weinig stallen waar ze veel buiten komen en het voeren goed is.

turtlelito

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:12

Is er wel een sproeiinstallatie aanwezig? Of moet die nog op zijn plaats gezet worden? Vaak is dat even een rotklusje wat aan het begin van het droge seizoen gedaan moet worden. Als dat zo is zou met een aantal mensen helpen een oplossing kunnen zijn?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:14

Geen optie om een bak uit te zetten in een weide? Ken verschillende stallen die dat als noodoplossing bieden wanneer de bak te droog is en er niet (voldoende) gesproeid kan worden.

frensje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-14 20:39

In de wei rijden mag niet, dat van die sproei installatie kan ik natuurlijk nog vragen. Ik help graag en stalgenoten ook. Het zijn wel botte boeren dus geen idee of ze het op prijs stellen.

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:51

Wij hebben op stal ook helaas een zware bak. Maar ik ben heel erg blij dat we een bak hebben aangezien onze stal best wel basic is. Ik sta op een super stal en longeren doe ik in de paddock, die heeft een prima bodem en afmeting en regelmatig een buitenritje over de weg :) Voor mij wegen de voordelen van onze stal op tegen het
Nadeel van een zware bak :)

(Leuke sfeer, veel ruwvoer, 2,5 hc land, keuze uit 27/7 buiten of snachts binnen, maatjes voor mijn pony)

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 21:27

Is er geen rijvereniging in de buurt waar je, door lid te worden, gebruik kunt maken van de faciliteiten? Wij hebben ook een zware bak bij stal, maar de verenigingshal en rijbakken liggen op 15 minuten stap afstand. Daar rijden wij dus altijd en de zware bak gebruik ik alleen incidenteel om te longeren.

Een zware bak is echt heel slecht voor de pezen.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:10

Een zware bak is soms net goed voor de pezen.
Een geopad, dat is slecht voor de pezen!
Pezen moeten belast worden!

Uiteraard niet overdrijven, zoals in alles!

GeraldineVD

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 09:14

Het lijkt me meer geluk dan wijsheid dat er nog geen blessures zijn. Paardenartsen waarschuwen niet voor niks tegen te zware bakken toch? En met een peesblessure moet je stappen op het.... harde. Ook niet voor niks. Wat jammer dat de eigenaren niets aan de bodem doen. Misschien kun je eens alle prima dingen aan hen opsommen, dat je zo blij bent met het buitenstaan, de verzorging etc. en dat je het dan zoooo jammer vindt van die bodem? Of een stukje uitknippen waarin verhaal over slechte bodem toegelicht wordt, dat het slecht is voor de paardenbenen?

Kermis

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:19

InekeN schreef:
Het lijkt me meer geluk dan wijsheid dat er nog geen blessures zijn. Paardenartsen waarschuwen niet voor niks tegen te zware bakken toch? En met een peesblessure moet je stappen op het.... harde. Ook niet voor niks. Wat jammer dat de eigenaren niets aan de bodem doen. Misschien kun je eens alle prima dingen aan hen opsommen, dat je zo blij bent met het buitenstaan, de verzorging etc. en dat je het dan zoooo jammer vindt van die bodem? Of een stukje uitknippen waarin verhaal over slechte bodem toegelicht wordt, dat het slecht is voor de paardenbenen?

Dat vind ik een goede tip!
Ik rij misschien 1x in de week in onze bak, meestal 20 a 25 minutjes, de rest lekker over de weg en in de paddock! Ik pas me er echt op aan, in hoeverre kan jij dat op jou stal ?

Emmarosaly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 11:25

Kan je niet zelf op de tractor gaan zitten en de bak slepen? :P
Nee maar zou kijken of je misschien samen met stalgenoten nog een keer naar de eigenaar kunt gaan om het aan te kaarten of dat je een afspraak maakt en op papier zet dat de bak minimaal 1 keer per week gesleept wordt!

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:56

Emmarosaly schreef:
Kan je niet zelf op de tractor gaan zitten en de bak slepen? :P
Nee maar zou kijken of je misschien samen met stalgenoten nog een keer naar de eigenaar kunt gaan om het aan te kaarten of dat je een afspraak maakt en op papier zet dat de bak minimaal 1 keer per week gesleept wordt!

Als je bak te zwaar is heeft slepen weinig zin, sproeienis het belangrijkste

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 19:00

Zelfde probleem hier, ik rij in het land.

puck12345

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 19:37

Ik zou naar een andere stalling gaan, en duidelijk aangeven waarom..