welke deken bij welke temperatuur??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

sterre_debby

welke deken bij welke temperatuur??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 13:36

Hallo, ik heb een pony die dag en nacht buiten staat ze is niet geschoren
wat raden jullie me aan met dekens (welke grams deken bij welke temperatuur) en wat doen jullie met de dekens???
gr. :)

Lara_Silver

Re: welke deken bij welke temperatuur??

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 13:43

Als ze niet geschoren is, helemaal niets! Een deken is niet geschikt voor ongeschoren paarden. Mits ze oud en/of ziek zijn of echt veel te weinig vacht aan maken. Leg een deken op een gezond paard met wintervacht en hij gaat het gegarandeerd koud krijgen. Een deken drukt de haren plat, de fijne vachtfunctie gaat hierbij verloren, hij kan zich dan niet meer warm houden. Is de deken ook nog eens niet waterdicht zal hij zich bij de eerst volgende bui volzuigen, dan heb je flinke kans op een ziek paard door de grote aanslag op diens weerstand door met een klamme, koude deken rond te moeten lopen.

Die van mij stond in Nederland 24/7 buiten, daar is nooit een deken op gekomen. Pas hier toen hij 's winters op stal stond legde ik een deken op om hem kort in de vacht te houden en later is hij geschoren dus ging er een dikkere deken op. Maar zou hij weer dag en nacht naar buiten gaan, dan gewoon de natuur zijn werk laten doen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:06

Bovenstaande post wil ik graag een beetje nuanceren.

Ook op een ongeschoren paard kan prima een deken, mits je goed rekening houdt met de temperatuur. Zo leg ik dekens op om te voorkomen dat mijn paard teveel wintervacht aan maakt. Wij trainen namelijk lekker door en zo wordt mijn paard 's winters niet nat van het zweet :)

Mijn schema (heel persoonlijk en afhankelijk van factoren als regen en wind) staat hieronder.
Al mijn dekens zijn waterdicht.

* Boven de 15 graden: niets, hoogstens een vliegendeken
* Tussen 10 en 15 graden: een nulgrams (bij veel regen bijvoorbeeld) of een 100 grams deken (bij veel koude wind)
* Tussen 0 en 10 graden: 200 of 300 grams
* Onder de 0 graden: 400 grams (of meer als het echt mega koud is)

Dat werkt al jaren prima +:)+ en ik hoef hem nooit te scheren. Hij staat altijd netjes in zijn vacht, bouwt geen dikke wintervacht op en glimt als een spiegel :D

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:28

Lekker laten staan zonder deken! Je pony zal zijn eigen dekentje wel creëeren met zijn vacht. Daar kan geen deken tegenop ;-).

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 14:32

een vriendin van mij heft dit:
tussen de 15 en 25 graden 0 grams regendeken of zomerdeken (zomerdeken komt ook op als t bij 30 graden waait want anders krijgt ie t mischien wel koud)
als t regent bij welke temperatuur dan ook regendeken
onder de 10 graden 100 grams deken
onder de 0 250 grams deken
meer dekens heeft ze nog niet, haar paard is ook niet geschoren, maar paard heeft bijna het hele jaar een deken op

sterre_debby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-04-14 15:05

oke heel erg bedankt allemaal :)
ik denk dat ik mijn pony wel een deken op ga doen want anders krijgt ze zo'n dikke vacht en als ik dan ga rijden zweet ze helemaal en zet ik haar daarna weer zonder deken in de wei dan vat ze kou

Ninthe23

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:06

Als je paardje nu nog een dikke wintervacht heeft, dan zou ik nu niet alsnog allerlei dekens gaan gebruiken. Wel kun je natuurlijk vanaf dit jaar zo'n soort schema als Rumpleteaser en LiannePuthzy hebben, gebruiken. Maar in principe is de wintervacht al meer dan genoeg (zeker op dit moment van het jaar) en lijkt het me juist niet zo handig om alsnog met dekens te gaan werken, een regendeken wellicht en een zweetdeken voor als ze na het rijden nu erg bezweet is, daar kun je dan mee uitstappen, dat scheelt al vaak enorm :).

Poosje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 15:08

Hier is de merrie die half geschoren was van de winter allang weer dekenloos, het is bijna constant droog en met een lekker zonnetje, laat die paarden toch wat meer paard zijn.

Ik bedoel, tussen 15 en 25 graden een deken opleggen, waarom?

En in deze periode maken ze geen dikke wintervacht meer aan maar juist hun zomervacht/

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:20

LiannePuthzy schreef:
tussen de 15 en 25 graden 0 grams regendeken of zomerdeken (zomerdeken komt ook op als t bij 30 graden waait want anders krijgt ie t mischien wel koud)

8)7 |o
Arm beest

LiannePuthzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-14 22:29

Polly schreef:
LiannePuthzy schreef:

8)7 |o
Arm beest

ze komt er vanzelf axchter als haar paard ziiek word daardoor of bezweet op de wei staat

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:23

LiannePuthzy schreef:
onder de 10 graden 100 grams deken
onder de 0 250 grams deken
meer dekens heeft ze nog niet, haar paard is ook niet geschoren, maar paard heeft bijna het hele jaar een deken op

Arm paard met 25 graden nog een deken op....sommige mensen sporen gewoon niet.

trysteffy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:32

Ik ben nu een beetje aan het schommelen met deken vanacht heeft ie dan zonder gestaan maar eind van de dag krijgt ie hem weer op omdat het flink gaat regenen krijgt ie een nul grams regendeken op.

uitgebokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:35

Wat een "ingewikkeld" gedoe met al die dekens. Laat het paard toch gewoon paard zijn. _/-\o_
Laatst bijgewerkt door uitgebokt op 23-04-14 08:46, in het totaal 1 keer bewerkt

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 08:37

Mijn ruin is in december geschoren, toen is er een 150gr opgegaan, toen het ging vriezen nog eentje eronder en zodra het vriezen over was is die eronderuit gegaan. 1 maart zijn ze het land opgegaan, tijdens die warme dagen in maart (? dacht ik) deken eraf en die krijgt hij pas van de winter weer op, áls hij weer geschoren word.
Ik blijf niet aan de gang met wisselen.