Zandpaddock aanleggen op veenweide

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Alfi2010

Zandpaddock aanleggen op veenweide

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 16:07

Wie o wie heeft er ervaring met het aanleggen van een zandpaddock op een weiland gelegen in veengebied?

Waar moet ik op letten? Er moet in ieder geval drainage in zodat we ook in de winter het paddock kunnen gebruiken.

Verder moet er een schuilstal opkomen zodat we de paarden/ponies/ezels niet direct naar binnen hoeven te halen als het gaat regenen (ezels kunnen niet tegen regen, dus schuilstal is wel echt nodig). Schuilstal zou ik evt zelf kunnen (laten) plaatsen.

Weet iemand een bedrijf dat dat voor mij zou kunnen doen in de buurt van Amsterdam-Noord tegen een redelijke prijs? Formaat van de paddock: 15 bij 15mtr. Afgezet met een rand zodat het zand niet de sloot in loopt of in de rest van het land terecht komt. Hekwerk kan ik zelf plaatsen hoewel het wel handiger is als de palen van de omheining alvast staan.

Graag ervaringen uit de eerste hand.

MisticRider

Re: Zandpaddock aanleggen op veenweide

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-14 20:50

ik volg even, ik woon ook op veen en wil deze zomer een paddock aan laten leggen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 08:34

15 x 15 is wel heel klein, hoeveel dieren wil je daar op hebben staan

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 11:36

Niet helemaal op veengrond, maar een mix van klei en veen. Vreselijke ondergrond als het een beetje regent en je paarden wil houden…. Daarom kunnen we niet zonder onze paddock!

Ik heb een paddock van 20 x 30 voor maximaal 3 paarden. Ons bedrijf zit niet bij jou in de buurt! Wij moesten volgens mij rekenen op 11 euro per m2 (kwamen bij ons nog betonplaten bij, een hardhouten omheining en slowfeeders). Er ligt drainage en dan het zand erop. Ik weet niet precies wat het is. Onze paddock is het best als het veel regent. In de zomer is hij wat zwaar. Maar dat is niet heel erg, want er wordt niet in gereden en bij goed weer staan ze ook gewoon op het gras. Wij hebben er niet eens een rand omheen. Valt mij reuze mee hoeveel zand wij 'verliezen'.

Gisteren is er in korte tijd enorm veel regen gevallen. De straat stond blank, de tuin ook. Vanzelfsprekend was de paddock ook onder gelopen. Na een een halfuur zie je precies waar de drainagebuizen liggen, daar trekt het water meteen weg. Even later is de paddock egaal. En dan staan er nog tijden plassen in de wei, waar ze alles kapot lopen én hun benen breken door de gladheid of omdat ze een halve meter diep in de modder zakken. Het is echt ideaal!

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:18

heb je al contact opgenomen met de betreffende gemeente voor een vergunning?

Majabeestje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 18:24

Geen idee wat betreft een bedrijf maar wel een tip: maak een stuk verhard zodat je altijd een stuk hebt waar ze droge voeten houden;)

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 19:20

fokfanaat schreef:
15 x 15 is wel heel klein, hoeveel dieren wil je daar op hebben staan

3 paarden of 4 ezeltjes, maar ze staan er niet de hele dag! Tussendoor ook weidegang in de zomer en in de winter ook op stal en daarnaast hebben we de beschikkking over een groot paddock van 20 bij 30 mtr.
We willen er ook grondwerk in doen en dan leek deze maat mij makkelijk zodat ik dan niet weer een apart stuk hoef af te zetten om ion te vrijwerken.
Laatst bijgewerkt door Alfi2010 op 25-04-14 19:24, in het totaal 1 keer bewerkt

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-04-14 19:22

Majabeestje schreef:
Geen idee wat betreft een bedrijf maar wel een tip: maak een stuk verhard zodat je altijd een stuk hebt waar ze droge voeten houden;)

Ze hoeven er niet de hele dag te staan, staan in de winter op stal en een paar uur in de paddock, in de zomer overdag op het land en in de nacht in de paddock of op stal bij slecht weer.
Bij de stal hebben ze verharde uitloop, dus van dit stuk ook nog een stuk verharden lijkt me niet zinvol.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 21:04

Wij hebben worteldoek en daarop een beste laag zand.
Als we jaarlijks zand bijvullen blijft de bodem perfect.
Wij hebben er bewust voor gekozen niets af te graven en alleen maar op te hogen.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 09:31

GMekkes schreef:
Wij hebben worteldoek en daarop een beste laag zand.
Als we jaarlijks zand bijvullen blijft de bodem perfect.
Wij hebben er bewust voor gekozen niets af te graven en alleen maar op te hogen.

Geen drainage eronder?
We kregen al de tip: drainage buizen graven en dan worteldoek en zand erop, niet verder afgraven inderdaad. Hoe zit het bij jullie met het worteldoek en rollen: hier graven ze eerst voor ze gaan rollen, graven ze bij jullie het worteldoek niet omhoog?

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 18:29

Geen drainage hier. Het worteldoek ligt onder 30 cm zand, eigenlijk geen last van dat ze het doek opgraven.

Alfi2010

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-04-14 20:30

bedankt voor de reacties tot nu toe.
niemand die in de buurt woont en een bedrijf kan aanbevelen?