Ervaring met grote hooiruiven?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mandymonica

Ervaring met grote hooiruiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 11:35

Al jaren werken wij in onze "winterwei" waar 6 tot 8 paarden dag en nacht buiten staan met 2 XXL-hooinetten van 3 meter lengte. Het bevalt redelijk, maar de nadelen als nat worden, verspilling en het gedoe van het erin proppen, beginnen wel hinderlijk te worden.

We denken na over de aanschaf van een grote hooiruif, maar de meningen over de voordelen daarvan zijn nogal verdeeld. Dus mijn vraag: zijn er mensen die een ruif als deze in hun weide of paddock hebben staan en hoe goed of slecht bevalt het?

Houdt het dak het hooi voldoende droog? Is het gemakkelijk om het ding bij te vullen? Past er veel in? Staan er in de praktijk daadwerkelijk paarden naast elkaar te eten, of houden degenen die het hoogst in rang staan ieder een "eigen" kant bezet? Valt er nog veel naast?

Het gaat mij niet om andere oplossingen, maar echt om meningen over ruiven als in onderstaande link (deze is ook nog een soort van betaalbaar ;-))

http://landbouwwinkel.nl/index.php?item=hooiruif-polyfeed_-met-voerbogen&action=article&aid=98&lang=NL

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 11:48

Ik heb een grote hooiruif, ideaal maar heb wel nog een net om de baal heen want ze knoeiden enorm veel hooi, deed met 3 paarden een week met een 400 kilo baal, nu met net 2 weken!
Moest enorm veel hooi elke dag weggooien wat op de grond terecht kwam en vertrapt werd.
Hooi blijft bij mij mooi droog door de overkapping erop, zal best wel wat nat worden met een bepaalde combinatie van wind en regen,maar nat hooi eten ze ook.

Edit link naar mijn topic over de hooiruif met foto

Patsab @ [VSW] Knoeierij hooi uit grote hooiruif

mandymonica

Re: Ervaring met grote hooiruiven?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-04-14 15:37

Zo, dát scheelt Patsab! Bij ons gaan er 2 van die balen per week doorheen, dat zou dan dus terug kunnen naar 1 baal per week als we werken met ruif + net. Dat klinkt in ieder geval bijzonder positief :D

Nog andere mensen met goede ervaringen? (of juist niet natuurlijk....)

Galja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:00

Bij ons op stal heeft ook iemand zo'n grote ruif (zonder net) en er valt ontzettend veel naast. Hij had er 3 paardjes bij staan dus van rangorde weet ik niks.
Ik zou dus wel voor een net eromheen gaan want ik vond het vies tegenvallen wat er nog weggegooid moest worden aan het einde van de winter....

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:09

Wij hebben ook zo grote ruif staan en echt ideaal. Inderdaad wel wat hooi verlies (schijnt erg leuk te zijn erg grote gaten in de baal maken en op de grond te gooien :-) )
Bij ons staat de ruif op de tegels en als er hooi naast ligt wat nat geworden is schuiven we dat onder de ruif en gaat daarna weer naar de groep paarden die op dat moment niet bij de ruif staat.
Wij hebben verschillende netten geprobeerd maar geen een was echt goed passend

Michellette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:16

hier prima ervaringen, natuurlijk is er een rangorde maar dat houdt alleen in dat nr 1 eerst gaat staan, dan 2 enzovoort en dat eventueel er eens rondom gelopen wordt in het begin maar dat is verder geen probleem. Hier doen we geen volle baal erin, maar geven ze (5 stuks) een grote hoeveelheid in de ruif en vullen dit aan als het op is. Omdat ze naast huis staan kan dat rustig twee keer daags. Er wordt dus niets verkwist en natregenen doet het gras in de zomer ook, dus ook dat is geen aanleiding tot verspilling van voer. Voor ons niets anders.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:19

Wij hebben er 3 beste koop ooit.
Kun je met tractor zo hele (grote) bol in zetten kunnen paarden week van eten (met 3/4). Dus geen werk met hooi slepen.
Blijft goed droog knoeien weinig eten het bij ons helemaal op

Caily

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:36

Wij hebben er een op stal. Hij staat op een verhard stuk, ik hou het netjes bij (als het kan dagelijks), met hooi terug de ruif in gooien, ik vind het verspil dan ook best mee vallen.

Deze hooiruif staat met een zijde tegen de bakrand aan, dus de paarden hebben drie zijden waar ze kunnen staan. Afgelopen winter hebben er vijf Tinkers gestaan, dat ging prima. Het hangt een beetje van de paarden af hoeveel er per zijkant kunnen, in praktijk is het hier zo dat de twee dominante dames beiden een zijkant habben, de andere drie Tinkers er samen tussenin. Maar allebei de dominante dames hebben wel een ander paard wat zonder gezeur naast hun mag komen staan, is dus eigenlijk net hoe het uit komt. Sinds kort staan er twee nieuwe paardjes bij (en er is er een weg gegaan), dus nu staan er zes bij elkaar, dat is teveel nu er maar drie zijden in gebruik zijn, helemaal omdat er twee dus nieuw zijn. Maar onze kudde staat 24/7 buiten en het hooi loopt niet weg, er staan praktisch altijd wel een of meer paarden achterop het land te rusten of sprietjes te plukken, dus ze krijgen echt allemaal genoeg.

Hooi bleef met overkapping wel redelijk droog, wel vochtig uiteraard, dus naar mijn idee weinig meerwaarde van het dakje aangezien paarden ook prima nat hooi eten. Met een van de stormen is het dak eraf gewaaid en is besloten hem eraf te laten, en dat gaat super.

En een grote baal past er mooi in :)

Afbeelding

Wat hier op stal ook gedaan wordt is zo'n zelfde grote baal gewoon in het land zetten, enkel bovenkant open en zijkanten dicht om extreem verspil te voorkomen, dat werkt ook prima.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 23:51

Hier zie je ze in bijna elke wei staan. Het is dan wel voor koeien maar toch.
Waarschijnlijk kopen wij er komende zomer ook een.
Het is inderdaad gewoon een kwestie van baal er in en klaar.
Maar we moeten nog kijken hoe het land het houdt.
Dit is ons eerste jaar hier en hebben straks 3ha voor 4 paarden die 24/7 op de wei staat.

Moet zeggen dat we in 3 maanden tijd iets meer dan 800 kilo hooi hebben gevoerd aan 2 paarden die overdag in de wei stonden en savonds op stal. Toen hadden ze ongeveer 1/2 ha wei.
Bij 1 ha aten ze op stal al bijna geen hooi meer en deden ze 3 dagen met 1 portie.
Als ik nu (ze staan nu dag en nacht buiten) hooi in de wei gooi, raken ze het niet eens aan.

lailapri

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:29

mandymonica schreef:
Zo, dát scheelt Patsab! Bij ons gaan er 2 van die balen per week doorheen, dat zou dan dus terug kunnen naar 1 baal per week als we werken met ruif + net. Dat klinkt in ieder geval bijzonder positief :D

Nog andere mensen met goede ervaringen? (of juist niet natuurlijk....)

Je voert nu al in slowfeeders toch? Dan zal je niet heel veel langer met een baal doen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 00:54

Zo'n grote ruif heeft zijn voordelen, maar voornamelijk als je beschikking hebt over een trekker voor het vullen en verplaatsen er van. Dat is meteen iets waar je rekening mee moet houden qua toegang ivm stukrijden ondergrond en zonder verharding wordt het snel een smerige baggerzooi. Heb je dus de bijbehorende machines is het vaak ideaal, ben je afhankelijk van anderen veel minder (te nat voor de trekker, flink sneeuw op de verkeerde dag, tijdje weg moeten, etc.) Hooinetten moeten elke dag, maar zijn door vrijwel iedereen te vullen. Heeft vriend/man trekker dan is het zeker een optie, ben je afhankelijk van vrienden, loonwerkers zou ik 2x denken voordat ik zo'n investering doe.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-04-14 13:46

We zijn nu gewend om 1 keer per dag te voeren en het voerplateau schoon te houden (de voerplek is ongeveer 10 x 10 meter, verhard met grind- en stoeptegels. Aan 3 kanten vrij om erop en af te stappen en aan 1 kant begrensd door een windsingel van bomen en struiken). De boer zet een grote voorraad kuil op kruiwagen-afstand van het voerplateau, inderdaad in verband met stukrijden van het land. We zullen dus nooit een hele baal in 1 keer in de ruif zetten, maar altijd met losse plakken werken. Waar we dan eventueel een net overheen spannen.

Nu met de grote hooinetten, merken we dat eigenlijk alles wat op de grond valt, niet meer gegeten wordt, zeker niet als het natgeregend is. Nat gras is toch anders dan nat hooi ;-) En daardoor moet er altijd erg veel weggegooid worden. Plus dat het vullen van 2 van zulke netten, voldoende voor ongeveer een etmaal, nou niet supereenvoudig is. We hebben al 2 van die stokken per net om het open te houden en extra haakjes om het aan de bovenzijde goed dicht te houden (anders plukken ze het er aan de bovenkant uit en kan je nog meer weggooien), maar persoonlijk vind ik het toch altijd een beetje een worsteling. Heb ook het gevoel dat de netten eigenlijk niet gemaakt zijn voor de hoeveelheden die wij er in proppen (6, 7 plakken kuil van zo'n grote vierkante baal van zo'n 400-500 kg, dus ik schat zo'n 80 tot 100 kilo per net).

Wat de rangorde betreft, zijn er inderdaad hoger geplaatste paarden die paardjes die wat lager in rang zijn tijdens het eten naast zich dulden. Voordeel van een net is, dat als er eentje pontificaal in het midden staat, er altijd nog wel een ander een beetje van de zijkant kan meeknabbelen. Bij die ruiven gaan ze er met hun hoofd helemaal in, dus de manier van eten veranderd. Ik weet niet wat dat gaat doen met het dulden van lager geplaatste paarden.

Voordeel van ons plateau is, dat de paarden droge voeten hebben tijdens het eten. Nadeel is, dat ze er als het nat is ook lekker blijven staan ;-) En dus wel eens een voerplek bezet houden, terwijl ze niet aan het eten zijn. Nu met die lange netten is dat niet zo'n probleem, maar het is lastig om in te schatten hoe dat dan met een vierkante ruif in het midden van het plateau zal gaan.

En dan zijn de meningen/ ervaringen hierboven eigenlijk ook weer bijzonder verdeeld! Het zal een lastige beslissing worden geloof ik... Mocht iemand nog iets toe te voegen hebben, dan hou ik me aanbevolen!

Thioro

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 14:12

Bij ons op stal hebben ze ook dergelijke ruiven.
Grote baal erin en ze komen met 4 een week toe.
De ruif moet idd wel op het harde want het wordt anders een grote bende.
Het valt wel op dat ze graag een volledige kant per paard hebben, maar ze staan ook nooit met meer dan 4 per ruif. Weet niet of ze met meer echt zouden bekvechten.

Mijn merrie is onderdanig en staat met een dominantere merrie. Met 2 aan 1 kant eten gaat niet maar ze vind altijd wel een kant om te eten. Eenmaal hoofd in berg hooi is het geen probleem meer.

Er is wel vrij veel verspilling vind ik.

Zo staan ze bij ons in de winter:
http://i7.photobucket.com/albums/y290/ngaparou/knol/IMG_20131114_164616_zpsbaf96a83.jpg

Die met de bles is onderdanig. De vos en de zwarte-met-hoofd-in-berg zijn dominante trutten. Maar er is dus wel ruim voldoende plaats voor iedereen.

Met 6-8 rond 1 ruif moeten ze wel elkaar mogen denk ik.

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 15:42

Ik heb de ruif op een betegeld gedeelte staan en gelukkig houd het land zich in de winter goed waar de leverancier overheen rijdt, 1 klein stukje niet en dat gaan we dan ook nog betegelen, maar dat is ook net een soort kruispunt naar weide en paddock voor de paarden dus dat was ook blubber geworden.

Verder vind ik het ideaal, paarden eten niet altijd tegelijk dus ook de laagste in rang kan er gewoon bij als de hogere in rang op een afstandje staan.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-04-14 10:27

Verder niemand die er nog iets aan toe te voegen heeft? Worden deze ruiven dan maar zo weinig gebruikt? Dat zegt eigenlijk ook al iets... Ik zie ze hier in de omgeving ook niet heel erg veel. Het gekke is: in veel gebieden in Duitsland staat er bij wijze van spreken in ieder weiland wel eentje...

lindar1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 10:50

hai, ik lees graag even mee :) ben ook op zoek naar een oplossing voor het voeren van hooi.
Lijkt me ideaal, maar best prijzig. Iemand een goed adres met goede prijzen?

Patsab

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 11:01

Denk dat het komt omdat de meerderheid misschien de paarden niet onbeperkt op ruwvoer heeft staan en de ruiven duur in aanschaf zijn. Of veel mensen voeren onbeperkt in slowfeedernetten.
Zoals gezegd ik vind ze ideaal in gebruik, ze hebben altijd te eten en geen gehannes met elke keer netten vullen.

Pinda_Dipje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:07

Ik gebruikte ze in combinatie met een net, dan is de verspilling echt minimaal.
Zeker met de grote hooiruiven heb ik nimmer problemen ondervonden in de rangorde. Alleen de shetlander had er wat moeite mee.

cobala6

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 12:12

wij hebben een grote hooiruif in onze paddock paradise, wij vinden het erg handig,, kunnen wel 3/4 grote balen in,wij halen de touwtjes eraf maar we laten de rest zitten zodat ze er extra lang over doen ze doen er bijna een week mee! met zijn 10e...het vullen gebeurt met een trekker ... en het word altijd wel een klein beetje nat als het regent maar het bevalt prima!

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 13:51

mandymonica schreef:
Verder niemand die er nog iets aan toe te voegen heeft? Worden deze ruiven dan maar zo weinig gebruikt? Dat zegt eigenlijk ook al iets... Ik zie ze hier in de omgeving ook niet heel erg veel. Het gekke is: in veel gebieden in Duitsland staat er bij wijze van spreken in ieder weiland wel eentje...

Hier staan ze ook in elke wei, maar vaak voor koeien. (Er staan hier nou eenmaal veel koeien voor vlees productie) meest staan er dan 3 of 4, afhankelijk van het aantal koeien natuurlijk.

Ze zullen hier ook wel goedkoper zijn dan in Nederland omdat ze hier gewoon veel gebruikt worden.

Maar zoals ik al zei in m'n eerdere post, zullen wij er tzt ook een aanschaffen als dat nodig is. Momenteel hebben we 4 paarden lopen en staat er nog ruim voldoende gras dus is het niet nodig.

Wij hebben ook al ronde hooibalen, die zijn hier bijna alleen maar te krijgen, rechthoekige heb ik eigenlijk nog nooit gezien. Dit zal ook wel weer met het gebruik van de ruiven te maken hebben.

Ook hebben we een trekker staan die we kunnen gebruiken, en is onze wei goed bereikbaar met de trekker. (Alleen nog een plek zoeken voor de ruif)
Wij hebben 365 dagen per jaar natte plekken in de wei (voor en nadeel van waterbronnen in je wei, voordeel is wel dat we niet met water hoeven te slepen voor de paarden), dus sporen krijg je hier sowieso, de kunst is alleen om er zo min mogelijk te krijgen.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:04

palousa_boy schreef:
Wij hebben ook al ronde hooibalen, die zijn hier bijna alleen maar te krijgen, rechthoekige heb ik eigenlijk nog nooit gezien. Dit zal ook wel weer met het gebruik van de ruiven te maken hebben.

Voor gewikkelde rechthoekige balen zijn 2 machines nodig en voor ronde gewikkelde balen maar 1.

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:08

mandymonica schreef:

Aanschafprijs 1000,- denk dat daarop veel mensen al afhaken en zelf slowfeeders prutsen. Omdat je ook nog een tractor nodig hebt voor de balen er in te zetten.
In nld zie ik ze niet zo heel veel, maar bij grote stallen juist wel! Prive maar heel weinig.
Wij hebben er 3 inmiddels wil de buurman er ook een want het werkt wel erg handig ;).

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-14 20:24

Wij hebben er ook eentje. Mini paddock paradise. Staan ze met 7 op. 3 pony's, 3 paarden, en 1 tussenmaat. Voor ze de wei op gingen: 's morgens, namiddag en 's avonds laat 1 baal hooi.
Werd wel wat geknoeid, maar valt goed mee. Op de momenten dat het hooi op is, ruimen ze alles zelf op wat er op de grond is gekomen.
Hebben er een aantal heel dominante tussen lopen, en een heel onderdanig ponytje, maar ze vinden altijd wel een plekje. De onderdanige pony moet soms wel even wachten op de overschot. Maar tegenwoordig (na een maand of 4 in de kudde) gaat het heel goed.
Ze staan vaak per 2 aan een kant te eten. Je ziet wel 'vaste' koppels.

mandymonica

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-05-14 12:42

Wij zullen niet zozeer een probleem maken van de prijs (de pijn wordt over 6, 7 personen verdeeld en dan is het niet zo erg, zeker niet als het een bijzonder duurzame oplossing is). We zullen er echter nooit hele balen in kunnen laten plaatsen, de boer zet in de droge tijd voldoende voorraad kuil vlak bij ons voerplateau en wij vullen de netten en straks dus eventueel de ruif dan met de hand. Dan maakt het qua werk misschien niet heel veel uit? Alhoewel het openklappen van een deur en dan het spul naar binnen schuiven mij gemakkelijker lijkt dan het geprop in zo'n net (we pluizen de plakken verder niet uit, ze gaan er zoveel mogelijk geheel in).

We zijn op zoek naar iets wat enerzijds gemakkelijker werkt en anderszijds minder verspilling oplevert dan de huidige methode van voeren en we vermoeden dat zo'n hooiruif daarvoor de enige optie is... Maar hele balen naar binnen schuiven, dat gaat 'em dus helaas niet worden.

Suzzy_3, in ieder geval goed om te lezen dat ze gerust met 2 paarden per kant staan te eten! Dat dat niet zou lukken is 1 van onze "angsten".

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-14 21:50

Wij hebben een Hayshelter, ben er echt heel erg blij mee :j .
Zoveel minder werk, geen netten meer bij vullen, makkelijk te vullen, wij zetten 'm met z'n tweeën even op z'n kant, grote baal op pallet d'r in, shelter d'r weer overheen en smikkelen maar.
Grote voordeel vind ik dat ze echt hun koppies ín de shelter stoppen, wat veel minder verspilling oplevert. Voor ons niks anders meer.