Hoef verzorging

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Viv1992

Hoef verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 14:06

Hallo Bokkers,

Mijn merrie van 5 is hartstikke gezond en staat veel buiten in de paddock.
Nu viel het mij op dat ze wat scheurtjes heeft in haar hoeven. Niets ernstigs, maar haar hoeven zien er wat droog uit. Ik weet niet in hoeverre ik me hiermee moet 'bemoeien' in de zin van verzorging. Ze wordt regelmatig en consequent bekapt en krijgt vitamine rijke voeding, maar wellicht onvoldoende?
Iemand tips? Ik heb gelezen over bijvoeren van spelt en lucerne en dat hoeven invetten wordt afgeraden.

Ze heeft ook al een tijd lang geen liksteen meer, wellicht kan ik haar er weer ééntje geven voor de mineralen. Binnen een paar weken gaat ze de wei op, dus wellicht lost het zich ook wel helemaal zelf op...
Overigens kan ze uit ongeduld veel gaan schrapen en soms trappen tegen haar staldeur.

EllaBellaah

Re: Hoef verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:24

Wat je kan doen is een modderpoel aanleggen waar ze wel een paar keer per dag doorheen moet. Wij deden dat altijd bij de waterbak, zodra de bak schoongemaakt werd lieten we hem leeglopen waardoor er vanzelf een modderpoel ontstond. Als ze wilde drinken moesten ze er in gaan staan en werden de hoeven ook goed vochtig, was ook een tip van de hoefsmid. Verder inderdaad zo min mogelijk smeerseltjes gebruiken, mijn hoefsmid zei dat een mengsel van azijn en olie echter wel kon. Smeerseltjes hebben opzich weinig zin doordat de hoefwand erg weinig vocht opneemt, bij de kroonrand wordt meer vocht opgenomen dan op de hoefwand zelf.

paardengek84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 14:27

Inderdaad, hoeven nat maken, kan door de modderpoel zoals EllaBellaah vermeld, of elke dag ff de hoeven natspuiten..

Viv1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-04-14 15:21

Goede tips! Ik zal eens beginnen met regelmatig natspuiten, weet niet in hoeverre de stal eigenaar blij is met blubber paddocks...

xHoefijzer

Re: Hoef verzorging

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 19:56

Lucerne is echt troep! Als je een paard hebt wat gevoelig is met zijn hoeven zou ik dacht echt ver uit de buurt houden. Misschien ook advies vragen aan je hoefsmid wat hij nog weet.