Italiaans raaigras goed of slecht voor paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marieke1994

Italiaans raaigras goed of slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 10:48

Hallo,
Ik heb even een vraag namens iemand die ik ken.
Hij wil misschien een hectare vol zaaien met Italiaans raaigras. wie kent dit product en wie weet of het goed of slecht is voor paarden. En wie weet wat de meerwaarde of minderwaarde ervan is ten opzichte van andere ruwvoeding?
Groetjes Marieke

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:24

Italiaans raaigras wordt normaalgesproken als groenbemester gebruikt. Het is in principe eenjarig gras en niet als 'blijvend gras' (BG) bedoeld. Het wordt dus meestal in het najaar gezaaid na de oogst van bv mais, en in het voorjaar onder geploegd. Soms wordt het dan eerst wel gehooid, maar veel brengt dat niet op. Als permanente wei dus niet bruikbaar, qua voedingswaarde zal het wel ongeveer hetzelfde zijn. Vermoedelijk is het wel hoog in eiwit (N), anders werd het niet als groenbemester gebruikt...

marieke1994

Re: Italiaans raaigras goed of slecht voor paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-04-14 11:27

Bedankt voor je antwoord. heb het vergeten erbij te zetten, maar het is dus wel de bedoeling dat het geoogst word en dus niet als blijvende weide word gebruikt, maar als ruwvoeder gebruikt kan worden, bijvoorbeeld hooi.

annebe

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:30

Dan zit je nog met een hoog eiwit gehalte en als je dit niet als een probleem ervaart, kan het prima.

eldie

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:33

Italiaans Raaigras is een snel groeiend soort gras met een hoog eiwit gehalte. Vooral boeren gebruiken het voor de koeien. Ik zou het voor paarden niet aanraden. Te rijk. Er zijn genoeg andere soorten gras te koop.

jappetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:38

bedankt Marieke!

om even in te haken op mijn eigen vraag.
wij hebben een klein fourage bedrijfje waarbij 90% van onze klanten paardenhouders zijn. om genoeg eigen voer te kunnen verkrijgen zit ik dus te denken aan Italiaans raaigras. de bedoeling is om dit direct na de mais te gaan zaaien en om de 2 jaar opnieuw in te gaan zaaien. (het moet volgens de kenners 2 jaar mee kunnen). de bedoeling is om het Italiaans raaigras flink hoog te laten worden en dus door te laten schieten. hiermee krijg je een goed structuur voer en zal het eiwit reuze meevallen.
Wie heeft ervaring met Italiaans raaigras voeren aan paarden? kun je dit puur voeren of is een mengsel een stuk beter.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:45

Ik voer nooit meer Italiaans. Ik heb het meerdere keren gehad omdat er hier in de buurt dan niks anders te krijgen was. De paarden gaan er snel van aan de dunne. Dit komt vooral doordat er een heel hoog fructaangehalte in zit. Uit mijn hoofd iets van 27%. Het gras is zeer geschikt voor productiedieren zoals koeien, maar totaal ongeschikt voor paarden. Het smaakt heel erg lekker en ze eten het heel goed, maar dat is ook logisch met zoveel suiker erin.
Ik heb het in de weide ook nog staan omdat het in het graszaadmengsel zat, ik ga die weide doorzaaien met een paardenmengsel en hoop het op die manier wat te verarmen.

jappetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:48

en door een mengsel van Italiaans en een minder rijk product te zaaien zou ik dit kunnen terug dringen?
de keuze voor Italiaans zou zijn vanwege de hoge productie. Ik ben bang dat ik bij zaaien van een mengsel drastisch in productie omlaag ga.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:31

Tja, wil je hoge produktie, of wil je tevreden klanten? Meeste paardenhouders willen hooi van onbemest land, tweede snee, overjarig hooi of graszaadhooi. Als jij dan alleen Italiaans raai kan leveren, heb je misschien wel lekker veel baaltjes van je hectare, maar als je klanten daarop gaan klagen ben je verder van huis.

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:35

Heb je wel eens gehoord van 'Ryegrass staggers'? Ik weet niet of dat voorkomt waar jij zit en of je t kunt voorkomen?

Ging bij mij direct een alarmbelletje rinkelen.

jappetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:46

@ibbel tuurlijk wil ik tevreden klanten maar met de huidige mest wetgeving gaat de productie op vooral zandgrond bij ons flink omlaag. om toch alle klanten tevreden te houden moeten wij meer gaan produceren van een hectare. wij hebben 10 hectare in gebruik dus ik kan er zat gewoon hooi en eventueel natuurhooi bij leveren.
@Jasmijn159 ik heb er nog nooit van gehoord kun je mij uitleggen wat het is ?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 12:58

Heb mijn collega die verstand van gras heeft eens gevraagd. Hij zegt Italiaans raaigras is eigenlijk een kruising tussen graan en gras en veel te scherp voor paarden. Daarnaast heb je er 1 jaar flinke productie van en is het jaar 2 al minder. Hij gaf aan dat je dan beter voor Engels raaigras in combi met timotheegras kan kiezen is minder pittig maar nog wel een goede opbrengst.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:10

jappetje schreef:
@ibbel tuurlijk wil ik tevreden klanten maar met de huidige mest wetgeving gaat de productie op vooral zandgrond bij ons flink omlaag. om toch alle klanten tevreden te houden moeten wij meer gaan produceren van een hectare. wij hebben 10 hectare in gebruik dus ik kan er zat gewoon hooi en eventueel natuurhooi bij leveren.

Ondanks dat iedereen het je hier afraadt? Hoeveel gaat die ene hectare nou schelen als je daar Italiaans raai ipv BG11 in stopt? En hoeveel ellende gaat het je opleveren?

Denk je niet dat je een véél betere naam krijgt als je hooi van paardenmengsels of van BG11 aanbiedt?
Vertel je klanten wat ze kopen, en verkoop hooi van een gecertificeerd grasmengsel dat bedoeld is voor hooien. Toon je klanten het land waar hun hooi vandaan komt. Dáár biedt je een service mee die heel zeldzaam is.

En gebruik geen vage kreten als 'natuurhooi'. Wat is natuurhooi in hemelsnaam? Bochtige smele, pijpestrootje, wollegras, duist en kweek? Oftewel, hooi van braakliggende percelen ergens diep in een bos op de Veluwe verscholen, en met een beetje pech gratis JJK er in?

jappetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:16

dankje marjan. en wat word er verstaan onder paardenmengsels?

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:21

Diverse grassoorten door elkaar. Voor hooi heb je van barenbrug bijvoorbeeld een ander mengsel dan voor beweiden. Dat heeft met vertrapping en kort afgrazen te maken als je de weide beweid, maai je alleen dan kan je wat minder rassen zaaien die zorgen voor stevigheid. http://www.barenbrug.nl/veehouderij/pro ... ardenweide

jappetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:27

nou ibbel. daarom vraag ik advies. die ene hectare zoals jij het noemt zou een proef kunnen zijn.
onze klanten zijn zeer tevreden met onze service. (niet goed geld terug of een nieuwe baal, wij laten altijd de wei zien waar het voer vandaan komt, tevens geven wij 100% garantie dat er geen jacobskruiskruid in ons hooi zit)

jappetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 13:27

dankjewel marjan: ik ga even advies vragen. het zal alleen zijn voor maaien. (wij hebben geen paarden)

Jasmijn159

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 00:36

jappetje schreef:
@Jasmijn159 ik heb er nog nooit van gehoord kun je mij uitleggen wat het is ?

Lees je makkelijk Engels? Dan kun je gewoon googelen op ryegrass staggers. Anders kan ik even kijken of ik iets NL's kan vinden.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 09:08

Heeft het niet te maken met kroonroest in Raaigras? Dat is een schimmel en volgens mij kan dat zorgen voor vergiftiging van het paard met neurologische verschijnselen.

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-04-14 13:13

Ja, maar dan gaat het om gedorst gras. Heel simpel gezegd, door de stress die het gras heeft van het dorsen krijgt die schimmel kans om te ontwikkelen.
Italiaans als voer wordt gewoon gemaaid zonder te dorsen dus geen risico, behalve dan het risico van bevangen paarden als het in grote hoeveelheden wordt gevoerd.

jappetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-14 22:26

Ja en wanneer je het ver door laat schieten (in de bloei) zijn de hoge eiwit gehaltes eruit

Sjarett

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:44

jappetje schreef:
Ja en wanneer je het ver door laat schieten (in de bloei) zijn de hoge eiwit gehaltes eruit

Hier ben ik het niet mee eens. Het gaat vooral om het fructaan gehalte dat ze hoog is in dit gras. En dat blijft hoog.
Ik heb het als hooi gehad, gemaaid in juli, echt het mooiste spul dat ik ooit heb gezien. Groen van kleur, super mooie structuur en heerlijk ruiken. Ik voerde het aan een paard of 50 hier op stal en er waren zeker 20 paarden die ervan aan de dunne gingen.

Spekkie01

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-14 20:50

Mijn vader als boer zijnde raad het ten zeerste af voor paarden. Ze kunnen het slecht verwerken en darmen raken er van van de slag. Gewoon koeienvoer was wat ie ervan zei. Ik mocht het niet aan mijn pony' s voeren vroeger ook al teelde hij het zelf. Kreeg ik hoefbevangen paarden van volgens hem en ze ggingen aan de schijt.