kan dit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ilangok

kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 17:07

Wij gaan waarschijnlijk een nieuwe pony aanschaffen, maar we hadden nog wel een klein probleempje.
Op de nieuwe stal staat hij 24/7 buiten in winter en zomer. Wel met een schuilstal en onbeperkt hooi en water.
Volgens de eigenaren kan dit niet, maar ik denk eigenlijk dat hij dat wel red. In de zomer denken hun ook wel dat het kan, maar in de winter kan het niet volgens hun.
De pony is gewoon gezond, 12 jaar. Hij krijgt geen hele dikke wintervacht, maar wel wat. Ik dacht dat een deken hier de oplossing voor kon zijn als het kouder wordt.

Wat denken jullie ervan? 24/7 buiten of een stal erbij? :P

Kaaaren

Re: kan dit?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:09

Welk ras is de pony? Met een schuilstal moet het meestal wel goed komen inderdaad.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:10

Als er een schuilstal aanwezig is, zeg ik 24/7 buiten. Je kan dan later als je ziet dat de pony koud heeft er nog altijd een deken op doen. Mijn verzorgpaarden staan ook het ganse jaar buiten, met schuilstal, zonder deken.

Nevadaboy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:12

Kan zeker, zolang je hem goed in de gaten houd zie ik het probleem niet.

yanick29

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:14

In de natuur lopen ze toch ook 24/7 buiten?
Als je het gwn in de gaten houd zie ik ook het probleem niet....

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:16

Bij mijn ene adres staan ze jaarrond buiten zonder schuilstal en/of deken en ze zijn nooit Ziek en mega sterk dus het kan wel :)
Hebben wel vooral groffe stevige rassen

Beauuum

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:22

Dat moet zeker gaan lukken, en vooral met schuilstal dan kan de pony zelf kiezen tussen stal of land.

Zertab

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:25

dollyspikkel schreef:
Als er een schuilstal aanwezig is, zeg ik 24/7 buiten. Je kan dan later als je ziet dat de pony koud heeft er nog altijd een deken op doen. Mijn verzorgpaarden staan ook het ganse jaar buiten, met schuilstal, zonder deken.

annetjee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:31

Ik heb een draver 24/7 buiten staan, gaat prima en is ideaal!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 17:37

Sommige mensen hebben nu een maal het idee een paard hoort op stal..
Waar het om gaat is wat is het paard gewent en kan hij uit regen en vooral wind op een droge plek.
Je zult zien dat het paard het veel fijner vind dat hij zelf kan bepalen dat hij naar buiten en binnen kan lopen.
Met een goede deken geen probleem want niet ieder paard kan zonder.
Ik vind het een goed idee.

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 17:39

oke bedankt voor jullie reacties!
ik dacht zelf inderdaad dat het ook kon, maar de eigenaren van nu hadden me wel wat aan het twijfelen gebracht.
dan toch maar lekker 24/7 buiten. :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:21

Heb je ook gevraagd aan de eigenaren waarom hun denken dat hij niet 24/7 buiten kan?

Melvern

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 07:58

Idd, waarom denken de oude eigenaren dat het niet kan? Misschien is er wel iets anders waardoor ze denken dat het niet kan. Kou is wel op te lossen met een dekentje.

Ik heb 2 hard werkende ponys 24/7 buiten met inloopstalletje, die wordt wel echt veel gebruikt. In de winter hebben ze beide een dekentje. 1 van de twee heeft helemaal geen wintervacht en de ander heeft wel aardig.

DGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 08:08

Mijn lease paardje was gewend aan de Spaanse zon, maar redt zich ook prima 24/7 buiten. Lage temperaturen zijn het probleem niet, maar wind en nattigheid wel! Dus een schuilstal is wel echt een vereiste. Met aanhoudende regen gaat er bij mij een regendekentje met fleecevoering op, en in de winter 200 gram.
Dus zolang je je paardje enigsinds droog weet te houden en hij genoeg ruwvoer tot zijn beschikking heeft om zn kacheltje aan te houden moet het echt wel goed komen ;)

ilangok

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-04-14 19:22

kiki1976 schreef:
Heb je ook gevraagd aan de eigenaren waarom hun denken dat hij niet 24/7 buiten kan?

dat denken zij doordat hij geen volledige wintervacht krijgt.

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:12

Tja dat is mijn ogen dan op te lossen met winterdekens (waterdicht natuurlijk) en voldoende (liefst onbeperkt) ruwvoer.

Maar er zijn ook paarden die buiten niet hun rust kunnen krijgen en die hierdoor heel erg sloom worden. Ook na een lange tijd van wennen.
Maar dat is meer een uitzondering dan een vast iets

FemkeJelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:24

Je pony kan absolute het hele jaar buiten staan. Als hij een schuilstal heeft komt het goed. Hij hoeft niet eens een deken op. Bij ons staan ze ook 24/7 buiten zonder deken en ze zijn nog nooit ziek geweest wegens de kou. Ik raad het je zeker aan! :)

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:28

Elk paard of pony kan 24 uur buiten. Als je maar zorgt dat er altijd genoeg ruwvoer is zodat de motor blijft draaien

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 20:31

In de wildernis staan ze altijd buiten ;)
Nee maar serieus ik denk dat het wel kan. Als je zelf denkt dat het toch nodig is even een dekentje aanschaffen, maar ik ken genoeg paardjes die het altijd makkelijk redde in de stormende regen zonder deken. En om nou te zeggen dat onze winters zo erg zijn ;p

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 12:30

Wij zijn nu ook aan het rondkijken voor een grotere pony voor onze zoon en mensen schrikken enorm als ze horen dat ze 24/7 buiten staan. "dan wordt hij veel te dik", nee, ik doe aan strookbegrazing. Ik hou helemaal niet van te dikke dieren. Bovendien is het slecht voor ze. "hij maakt geen wintervacht aan" Onze paarden worden geschoren en krijgen uiteraard een goede deken aan.

Dus ja, het kan. Ene paard heeft het sneller koud dan de andere, dus dat goed in de gaten houden. Onze Welsh bijvoorbeeld heeft dikkere dekens aan dan de kwpn-er. Maar als je het in de gaten houdt, geen enkel probleem.

horserider22

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:01

Het lijkt mij dat een paard ook een dikkere wintervacht zal krijgen (op begeven moment) als hij meer went aan de kou (weet ik niet zeker maar lijkt mij logisch :? ). Natuurlijk kan je altijd nog een deken gebruiken.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:04

Ik denk dat je nieuwe paardje juist blij gaat zijn dat hij niet meer in een stal opgesloten wordt. ;)
Mensen houden graag vast aan het oude vertrouwde, en als je ziet dat hij het niet redt a.s winter dan kan je alsnog een deken aanschaffen of het voer aanpassen.

sammiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:10

Hebben de eigenaren hier een reden voor ? Normaal gezien zou dit gewoon moeten kunnen zeker met een schuilstal en een warm dekentje om moet het geen probleem zijn

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:18

Denk dat je rekening mee moet houden dat dit beestje het niet gewend is en lichamelijk er erg aan moet wennen. Vooral in de winter of erg natte grond kan dit toch problemen opleveren.

Ik dacht mijn paard er vorig jaar zomer ook blij mee te maken maar na 5 maanden had ik alleen maar ellende. Zijn hoeven waren niet bestand tegen het vele natte gras en blubber. Paarden hebben nu eenmaal niet meer de hoorn kwaliteit van vroeger. Gevolg dat de hoorn kwaliteit achter uitging en hij niet goed liep. Ook lichamelijk kreeg hij een klap aangezien ze in de in winter weinig naar buiten kunnen was het qua spieren ook niet altijd even goed. In weilan buiten staan vreet behoorlijk wat energie dit moeten ze wel kunnen hebben (opbouwen).

Voor mij dus geen 24/7 buiten meer maar overdag weiland (en niet te nat) en snachts binnen (rusten en herstellen). Als het te nat is staat hij lekker hele dag op het beton met uitloop naar stal.

UrbanL

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 15:20

mrie schreef:
Elk paard of pony kan 24 uur buiten. Als je maar zorgt dat er altijd genoeg ruwvoer is zodat de motor blijft draaien

Niet mee eens dus... zelfs mijn DA en hoefsmid adviseren het niet zomaar bij ieder paard te doen. Rust is ook belangrijk.