Ik zit met een dilemma. De paarden staan bij ons 24/7 buiten. In de natte winterperioden is de weide erg modderig. We hebben een bak die ook als paddock doorgaat in de winter. Hier tegenaan willen we een stuk van 280m2 verharden om hier de voerbak neer te zetten waar de paarden onbeperkt kunnen eten zodat ze lekker droog kunnen staan.
Ik heb al verschillende opties zitten bekijken. Grindtegels zouden een optie zijn, maar dan zouden we zelf ca. 1000 tegels moeten verzamelen en gaan leggen. We willen er zelf niet teveel werk aan hebben.
Inmiddels hebben we een offerte binnen van €5800.- voor een bestrating met H-klinkers (gelegd en al incl. 15cm zand) Is hier ervaring mee? Zelf heb ik ook al de optie van grasbetontegels bekeken, maar dat kost ongeveer hetzelfde. Dan hebben H-klinkers toch de voorkeur.
Weet iemand nog een goedkopere maar goede verharding waar een trekker overheen kan rijden (ivm het vullen hooibak)?
Wij hebben op stal een soort kunststof tegels met openingen welke gevuld zijn met kleine steentjes en een laagje zand. Ideaal omdat het water weg kan lopen en het aan leggen was erg makkelijk en niet zo zwaar! Ik heb eventueel wel foto's.
coolbreeze
Geplaatst door de TopicStarter: 13-04-14 15:01
Je bedoelt de kunststof grastegels? Ik zou graag wat foto's zien!
Werkt dat goed? Krijg je de mest er makkelijk af? Krijg je geen plekken waar het plastic bovenkomt? Wat kostte dat per m2?
friesiszwart
Als je het snel, goed en netjes wilt laten doen ben je gewoon meer geld kwijt. Of je moet nu al gaan verzamelen en de noodzakelijke spullen gaan verzamelen en later het jaar alles in een keer opknappen.
@friesiszwart, dat snap ik, maar 5800.- vind ik best veel geld en ik kijk of er nog goedkopere opties zijn. Het moet wel goed en netjes gebeuren en ik wil er zelf niet teveel werk aan hebben. Dus als iemand nog tips heeft...
Schoon houden is goddelijk, heerlijk snel, blijft niks plakken of liggen! Wel veeg ik 1/2 keer per week om het stro en hooi weg te vegen maar ik ben dan ook een nette trut!
Bij ons was het gratis het waren gebruikte tegels die langs de weg stonden een belletje en we konden ze halen. Waren dus erg vuil, ook is het zelf aangelegd door de boer en stal genoten waaronder ik.
5800 euro voor 280 m2 bestraten is diefstal. Met gewone klinkers ben je voor 10 euro per m2 klaar, en als er niet dagelijks zwaar materieel overheen moet, hebben H-blokken totaal geen meerwaarde.
Optie 1: stelconplaten leggen. Optie 2: halfverharden met geklopt puin of asfaltfreesafval.
Met beide ervaring, en beide prima. Trouwens, ook gewone klinkers zijn prima, ook ervaring mee.
Odysseus
Geplaatst: 13-04-14 20:04
Beton/stelconplaten geen optie? Die zijn vrij goedkoop en groot, dus hoef je niet honderden stenen te leggen. Zou wel voor de zekerheid een laag van 10cm zand neerleggen zodat de boel niet in de blub zakt.
Ervaring met H-klinkers. Alleen maar positief, zelfs de shovel kan erover om de kuilpakken neer te leggen. In de winter de paarden erop, strontruimen, schoonvegen en klaar.
@Ibbel: Ik schrok ook behoolijk van dit bedrag. Inclusief btw kom je op een dikke 7100.= Voor een klein stukje betegelen vind ik dit behoorlijk prijzig... Bij stelconplaten kwam de aannemer op een nog hoger bedrag uit. Ga uit van een plaat van 2x2 is 4m2. Dat zijn 70 platen a 65 euro = 4500.- Dat is inderdaad goedkoper, dus daar ga ik nog naar kijken!
Puin is niet de optie. De paarden staan bij mijn ouders en mocht ik ooit een huis kopen met land komen ze hier te staan en willen mijn ouders het spul er wel weer uit kunnen halen. Stelcon platen lijken dus het voordeligst en het makkelijkst.
@balou_k dank je wel! En hoe ben je aan die gratis tegels gekomen? Ik ben ze wel tegengekomen voor €10.- per m2, maar dan moet er nog zand onder etc. en dan kom je ook al aardig in de buurt... iEn als je ze dan veegt, krijg je dan niet al die plastic ribbels boven? Dat lijkt me niet prettig lopen voor de paarden.
Het stuk wat bestraat wordt daar komt 2x per week een keutelboer trekkertje overheen. Niet zwaar dus, maar het moet wel wat kunnen hebben. H-klinkers zijn toch niet veel duurder dan normale tegels?
als er een trekker overheen moet, zou ik zeggen 30 cm gebroken puin, 5 cm zand en klinkers van 12 cm dik of stelconplaten. De ondergrond (fundering) bepaalt het resultaat. als de fundering niet goed is, krijg je geheid verzakkingen als je er met de traktor overheen rijdt. als puin geen optie is (zoals je schreef), overleg dan met de aannemer of bij jouw grondsoort een dik zandpakket kan volstaan.
Persoonlijk zou ik bij paarden voor stelconplaten gaan, maar wel met de juiste fundering. Veel minder manuren om de stelconplaten te leggen dan dat je klinkers laat leggen. Zeker geen grindtegels, want die worden glad als ze uitgesleten zijn.
De offerte van € 5.800,- ex btw voor 15 cm zand en h-klinkers voor 280 m2 vind ik aan de forse kant. Ter vergelijking: wij zijn vorig jaar zo'n 10.000,- kwijt geweest voor 750 m2 sierbestrating, 500 m2 gebakken klinkers (die zijn stukken duurder dan betonnen h-klinkers!) en met 30 cm puin/ 5 cm zand. Er is al diverse keren een zware vrachtwagen (met kraan) overheen gegaan, geen probleem!
Je moet inderdaad op de tweedehandsmarkt maar eens rondkijken, er is genoeg handel in gebruikte bestratingsmaterialen.
@Mevy: bedankt voor je uitgebreide reactie. Puin is inderdaad niet de bedoeling, maar we hebben hier een mengeling van zand/klei grond. Volgens de aannemer volstaat 15cm zand prima. Dat zou keurig blijven liggen volgens hem. Zou je mij in PB willen sturen door wie je dat hebt laten uitvoeren? Weet niet of dat ook bij mij in de buurt zit...