Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Sunny schreef:Ik heb 7 jaar geleden ingezaaid met Barenbrug Horsemaster. Prima graszaad, en idd grassoorten die tegen kort afgrazen kunnen. Pavo heeft inderdaad tegenwoordig ook graszaad, kunstmest etc. speciaal voor paarden, maar heb het idee dat het vooral extra kost omdat er paard opstaat. In tegenstelling tot Barenbrug zullen zij dit niet zelf ontwikkeld hebben, maar gewoon een mengsel inkopen bij bv?? Barenbrug??
russel schreef:Ik heb er ervaring mee, duurt wel even hoor, is het 3e jaar en een stevige mooie grasmat..de buren doen niets aan onkruidbeheer en di wei staat vol met paardenbloemen en margrieten, ik heb er weinig....
Wel bemest ik 1keer per jaar met oude stalmest....
MarjanB schreef:Bij onze voerleverancier hebben ze eigen grasmengels en hierbij ook aangegeven wat waarvoor bestemd is en wat de eigenschappen zijn. Verder is raaigras 'negatief' door het hoge eiwitgehalte, maar dit staat helemaal niet in relatie met hoefbevangenheid, daar is fructaan de boosdoener van. Of dat weer in het gras zit is afhankelijk van temperatuur bemesting enz. Dus als je puur op sterkte van de grasmat kijkt zou ik raaigraas dus niet aan de kant zetten.
Oh edit: lees nu het volgende op internetEngels raaigras heeft dus wel hoog fructaangehalte. In de link staan allerlei rassen uitgelegd met hun eigenschappen
http://paddockparadijs.blogspot.nl/2009 ... orten.html
DubbelDun schreef:Klopt, dat lukt dus prima met de andere stukken weide.Het stevigste gras is het gras wat de tijd krijgt om te herstellen. Dus niet overbeweiden, niet té kort laten eten en gewoon rust. Ook te lang laten worden is niet goed, want dan wordt het gras niet breed en vormt geen wijde wortels.
Antheman schreef:russel schreef:Ik heb er ervaring mee, duurt wel even hoor, is het 3e jaar en een stevige mooie grasmat..de buren doen niets aan onkruidbeheer en di wei staat vol met paardenbloemen en margrieten, ik heb er weinig....
Wel bemest ik 1keer per jaar met oude stalmest....
Zo, dat duurt lang!
Ik bemest met de compost van de paardemest en ik kalk eens per 3 jaar.
Antheman schreef:En heb jij al een winter hiermee doorgemaakt?
Rhys schreef:Antheman schreef:En heb jij al een winter hiermee doorgemaakt?
Ja. Wij ploegen elk jaar een klein deel van het land en zaaien dat opnieuw in. Dat doen we al een aantal jaren naar tevredenheid met het mengsel van Pavo.
Als het is opgekomen, wordt het eerst 1 of 2 x gemaaid en daarna gaan de paarden er op.