Welk graszaad?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Antheman

Welk graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:13

Hoi,

Dit weekeinde wordt er een stukje van de wei gefreesd met zand. Deze wei wordt dus opgehoogd. Ik zit op veen. Dit is de winterweide. Deze moet sterk zijn. Nu hebben ze voldoende gras en dat kan ik dan ook redelijk lang laten.

Ik moet gaan nadenken over graszaad. De Paardendrogist heeft nu iets van Pavo wat me aanspreekt. Ik hoef geen kruidenmengels, of iets wat bijzonder is. Ik wil gewoon een sterke grasmat.

Heeft iemand iets waar hij zeer over te spreken is?

Cil_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:16

Ik heb bij de Cooperatie graszaad voor de weide gekocht voor 6,75 per kilo. Ik weet niet of dat duur is en heb helaas ook geen verstand van welk graszaad geschikt is. Ik ga je topic volgen!

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-04-14 22:19

Cil_ schreef:
Ik heb bij de Cooperatie graszaad voor de weide gekocht voor 6,75 per kilo. Ik weet niet of dat duur is en heb helaas ook geen verstand van welk graszaad geschikt is. Ik ga je topic volgen!

Ik betaal liever iets meer voor een sterke grasmat. ;)

Cil_

Re: Welk graszaad?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 22:41

Ik schreef toch dat ik geen verstand van graszaad heb maar dit is dus een koopje als ik het goed begrijp?!

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 07:15

Er zijn niet speciaal mengsels die een betere zode geven. Paardenmengsels bestaan over het algemeen uit grassoorten die goed tegen kort afgrazen kunnen (die het groeipunt laag bij de grond hebben) zodat je sneller hergroei hebt. Dat is belangrijker dan die zode, want iedere zode wordt door paarden in een natte winter aan bagger gelopen.
Ik heb zelf overigens altijd gewoon BG4 of BG11 gebruikt en nooit problemen mee gehad.

Sunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:11

Ik heb 7 jaar geleden ingezaaid met Barenbrug Horsemaster. Prima graszaad, en idd grassoorten die tegen kort afgrazen kunnen. Pavo heeft inderdaad tegenwoordig ook graszaad, kunstmest etc. speciaal voor paarden, maar heb het idee dat het vooral extra kost omdat er paard opstaat. In tegenstelling tot Barenbrug zullen zij dit niet zelf ontwikkeld hebben, maar gewoon een mengsel inkopen bij bv?? Barenbrug??

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 13:20

Sunny schreef:
Ik heb 7 jaar geleden ingezaaid met Barenbrug Horsemaster. Prima graszaad, en idd grassoorten die tegen kort afgrazen kunnen. Pavo heeft inderdaad tegenwoordig ook graszaad, kunstmest etc. speciaal voor paarden, maar heb het idee dat het vooral extra kost omdat er paard opstaat. In tegenstelling tot Barenbrug zullen zij dit niet zelf ontwikkeld hebben, maar gewoon een mengsel inkopen bij bv?? Barenbrug??

Die indruk heb ik ook wel :D

Maar t gewone merkloze zaad wat ik nu 2 keer eerder heb gekocht voor kale plekken, dan weet ik weer niet wat erin zit. Raaigras heeft een enorm slechte naam, maar ik wil vooral een stevige mat. Dus ik denk wel dat ik voor dit kleine stukje wei ( zomers staan ze achterin) veel raaigras zaai.

En hoe lang hebben jullie de paarden er niet op gehad? Ik hoor best wel dat het een jaar moet rusten. Ik had wel gehoopt ze in het najaar erop te kunnen doen.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:22

Wij gebruiken inderdaad dat mengsel van Pavo, daar zitten grassen in die goed bestand zijn tegen kort afgrazen.
Heb het gewoon bij de voerleverancier besteld.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 13:23

Rhys schreef:
Wij gebruiken inderdaad dat mengsel van Pavo, daar zitten grassen in die goed bestand zijn tegen kort afgrazen.
Heb het gewoon bij de voerleverancier besteld.

En heb jij al een winter hiermee doorgemaakt?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:28

Ik heb er ervaring mee, duurt wel even hoor, is het 3e jaar en een stevige mooie grasmat..de buren doen niets aan onkruidbeheer en di wei staat vol met paardenbloemen en margrieten, ik heb er weinig....

Wel bemest ik 1keer per jaar met oude stalmest....

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:34

Bij onze voerleverancier hebben ze eigen grasmengels en hierbij ook aangegeven wat waarvoor bestemd is en wat de eigenschappen zijn. Verder is raaigras 'negatief' door het hoge eiwitgehalte, maar dit staat helemaal niet in relatie met hoefbevangenheid, daar is fructaan de boosdoener van. Of dat weer in het gras zit is afhankelijk van temperatuur bemesting enz. Dus als je puur op sterkte van de grasmat kijkt zou ik raaigraas dus niet aan de kant zetten.

Oh edit: lees nu het volgende op internet :) Engels raaigras heeft dus wel hoog fructaangehalte. In de link staan allerlei rassen uitgelegd met hun eigenschappen

http://paddockparadijs.blogspot.nl/2009 ... orten.html
Laatst bijgewerkt door MarjanB op 11-04-14 13:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 13:36

Precies, ik heb een paard die gevoelig reageert op suikers, maar met gecontroleerde graasperiodes, dus rekening houdende met weer, gaat dat prima.....

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 14:18

Het stevigste gras is het gras wat de tijd krijgt om te herstellen. Dus niet overbeweiden, niet té kort laten eten en gewoon rust. Ook te lang laten worden is niet goed, want dan wordt het gras niet breed en vormt geen wijde wortels.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 14:42

russel schreef:
Ik heb er ervaring mee, duurt wel even hoor, is het 3e jaar en een stevige mooie grasmat..de buren doen niets aan onkruidbeheer en di wei staat vol met paardenbloemen en margrieten, ik heb er weinig....

Zo, dat duurt lang!
Ik bemest met de compost van de paardemest en ik kalk eens per 3 jaar.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 14:45

MarjanB schreef:
Bij onze voerleverancier hebben ze eigen grasmengels en hierbij ook aangegeven wat waarvoor bestemd is en wat de eigenschappen zijn. Verder is raaigras 'negatief' door het hoge eiwitgehalte, maar dit staat helemaal niet in relatie met hoefbevangenheid, daar is fructaan de boosdoener van. Of dat weer in het gras zit is afhankelijk van temperatuur bemesting enz. Dus als je puur op sterkte van de grasmat kijkt zou ik raaigraas dus niet aan de kant zetten.

Oh edit: lees nu het volgende op internet :) Engels raaigras heeft dus wel hoog fructaangehalte. In de link staan allerlei rassen uitgelegd met hun eigenschappen

http://paddockparadijs.blogspot.nl/2009 ... orten.html

Dat weet ik. Maar het is niet een heel erg groot stuk, 2 a 3 paardenbakken ongeveer, voor 3,5 ponies. Daarbij een zandpaddock en de bak zelf. Ik weet niet of de track in de winter begaanbaar is. Die heb ik pas in februari dit jaar doorgetrokken. Ik wil gewoon graag dat ze hier in de winter een uurtje op kunnen. En stevigheid gaat op dit stuk voor fructaangehalte.
DubbelDun schreef:
Het stevigste gras is het gras wat de tijd krijgt om te herstellen. Dus niet overbeweiden, niet té kort laten eten en gewoon rust. Ook te lang laten worden is niet goed, want dan wordt het gras niet breed en vormt geen wijde wortels.
Klopt, dat lukt dus prima met de andere stukken weide. ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:54

Antheman schreef:
russel schreef:

Zo, dat duurt lang!

Ik had een totaal verschraalde wei met enkel onkruid, klaver etc....was echt heeel erg ;)

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-04-14 22:22

russel schreef:
Zo, dat duurt lang!

Citaat:
Ik had een totaal verschraalde wei met enkel onkruid, klaver etc....was echt heeel erg ;)

Ohhhh, dat stelt me iets gerust.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 07:58

Ik dacht dat het nooit wat zou worden. De ene wei was alleen maar klaver en de eerste winter dacht ik WTF de grond is zwart, alles weg....de klaver trekt zich terug in de winter en in de zomer kwam het gras amper op...

Het eerste jaar flink doorgezaaid in het voorjaar en zomer, op tijd er af in de winter en het tweede jaar zag je al graspollen ontstaan..ook flink doorgezaaid..nu is dat mijn mooiste wei, een mooie dichte graszaden. Nu hoef ik. Iet door te zaaien...

Maar wel goede stalmest, want het is in het begin wel kwetsbaar, met een droge zomer hoop ik dat je goed kunt sproeien.

Ik ben heel tevreden..

UK_eef

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 08:07

Ik heb ook hele goede verhalen gehoord over Barenbrug Horsemaster graszaad. Die weten goed wat ze doen.

marionblo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:09

Zeven jaar geleden hebben wij een stukje land van 100 x 25 laten inzaaien met BG11. Dat duurde een paar jaar voor er echt een dichte zode was.
Dit stuk hebben we 2 jaar geleden laten keren, en vorig jaar 2 ha laten inzaaien met een mengsel van Ten Have. Daar kun je paardenmengels kopen, en laten maken. Ik heb een mengsel zonder raaigras.
Hoe dit bevalt weet ik nog niet goed, want we gaan nu de tweede zomer in, maar het is goed uit de winter gekomen. Maar onze paarden hebben er vorig jaar vanaf juli t/m sept meen ik elke dag een paar uur op gestaan.
Wel is de grasmat nog niet zo dicht. Misschien helpt het als je meer graszaad in de grond stopt.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-14 20:11

Ik heb horsemaster ingezaaid
Niet doorgezaaid maar volledig nieuw

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-14 20:44

marionblo schreef:
Wel is de grasmat nog niet zo dicht. Misschien helpt het als je meer graszaad in de grond stopt.

Ja, dat zei mijn loonwerker ook, goed dicht zaaien.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 21:38

Antheman schreef:

Ja. Wij ploegen elk jaar een klein deel van het land en zaaien dat opnieuw in. Dat doen we al een aantal jaren naar tevredenheid met het mengsel van Pavo.
Als het is opgekomen, wordt het eerst 1 of 2 x gemaaid en daarna gaan de paarden er op.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-04-14 21:46

Rhys schreef:
Antheman schreef:

Ja. Wij ploegen elk jaar een klein deel van het land en zaaien dat opnieuw in. Dat doen we al een aantal jaren naar tevredenheid met het mengsel van Pavo.
Als het is opgekomen, wordt het eerst 1 of 2 x gemaaid en daarna gaan de paarden er op.

En waarom ploeg je?

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 23:06

Omdat ons land relatief laag ligt, en zoals bekend stampen paardenhoefjes de grond lekker dicht.
Door te ploegen maken we de bovenlaag los en kan het water weer beter weg (effect is natuurlijk tijdelijk).

Bovendien krijg je naar verloop van tijd, doordat paarden selectieve grazers zijn, hier en daar grote stukken onkruid als boterbloem en kweek (dit heeft ook te maken met bijvoorbeeld de bemesting, maar dat terzijde). Door te ploegen, een jaar aardappels en voederbieten te telen en dan weer gras in te zaaien, zie je grote verbetering hierin, zonder dat je bestrijdingsmiddelen hoeft te gebruiken. Dit is een oude, beproefde methode, maar wel arbeidsintensief natuurlijk.

Ons land is oorspronkelijk ´koeienland´ met alleen maar engels raaigras, als je niet bemest komen daar vanzelf andere planten bij - toch zie je duidelijk dat het Pavomengsel meer soorten bevat. Ik heb hier een prachtige foto aan de muur van het land afgelopen zomer, met allerlei bloeiende grassen en kruiden.

Wat ik trouwens niet wil beweren is dat het Pavogras beter is dan dat van Barenbrug hoor! Dat is vast ook prima, maar daar heb ik geen ervaring mee.