lesjes bij niet manege. wat verwacht jij?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

bonbonnetjee

lesjes bij niet manege. wat verwacht jij?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 10:21

Hallo,

Ik vroeg mij af wat jullie verwachten bij een kleinschalige ponuclub?

Wat zijn dos en donts?

Situatie:
Twee paarden. Twee ponys.
Een paard is geheel prive (wel een verzorgster die een enkele keer haar rijd in een lesje).
Twee ponys en een paard die lesjes lopen.

Elk dier loopt max een maal per dag. Goed passend tuigage. 24/7 weidegang.
Bak jaarrond te rijden. Savonds geen verlichting. (Komt nog wel). Bak is 21 / 42.
Zowel dressuur springen als western lesjes.
Max drie man in de les.
Halfuur vooraf aanwezig. Zelf uit de weide halen poetsen en zadelen.

Buitenritten zijn ook mogelijk. Loopt of fietst iemand mee bij beginners. Gevorderden word er te paard meegereden.

Caira

Re: lesjes bij niet manege. wat verwacht jij?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:23

vergunningen en verzekeringen zijn ok?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:23

Wat is nou eigenlijk de vraag?
Vraag me af of het haalbaar is wat je wilt. 1 lesje per dag tikt niet echt aan...

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:26

Caira schreef:

Precies mijn gedachte.

Heeft de instructie de benodigde papieren?
Ook niet onbelangrijk.

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 10:28

Vergunning en verzekering zijn oke :j

Het gaat me ook niet om de verdiensten. Ik vind het leuk om te doen.
Paardjes lopen max drie keer per week. Max eenlesje of buitenrit per dag.

Ik hoef er niet mee te verdienen. Ik vind het leuk om te doen. Gezien er naar mijn mening ook niet echt veel stallen in mijn buurt zijn die naar het welzijn van het paard kijken.
Dat staat bij mij voorop.
Ik wil kinderen op een goede manier met paarden leren omgaan en rijden.
Dit hoeft geen echte opbrengst te geven.
Tuurlijk altijd leuk een extra centje. Maar os niet de intentie. Enkel de kosten eruit.

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 10:31

Kwa papierwerk verzekering en de hele mikmak is geregeld. :j

Ik heb ook al eerder manegelessen gegeven dus ook behoorlijk ervaring.

Ik wil echter een ander soort stal opzetten. Die veelal met grondwerk horsemanship werkt. Kijken naar het paard wat verteld het ons.

Ik wil een soort van nieuwe generatie opzetten. Niet het opstappen op een pony die al klaar staat met slecht passend tuig.

Ik wil hen leren hoe tuigage moet liggen en hoe niet. Wat hun bewegingen en gedrag met een paard doen.
Ik wil hen meer leren dan enkel het rijden.

Ik wil geen miljoenenbedrijf. Ik wil een soort ponyclub beginnen waar geleerd word dat een paard geen fiets is maar een levend wezen.

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 10:34

Ik vraag me enkel erg af wat er in deze tijd verwacht word.

Tiental jaar terug toen ik nog lessen gaf bij een manege. Toen ging het voornamelijk om spel. Pionnen en hindernisjes uitzetten. Zonder beugels rijden. Teugels in een knoop en boven de sprong handen op het hoofd.

Ik heb het idee dat dit alles tegenwoordig minder word gedaan.
Mijn vraag is dus eigenlijk. Wat wil jij zien wat er gedaam en geleerd word?

pluisje88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:37

Op zich een goede gedachte. Maar ben bang dat je met drie uurtjes in de week geen gezonde financiële situatie krijgt. Een ongevallenverzekering met paarden kost een smak geld en de lessen zullen dan wel erg duur moeten worden lijkt me wil je op 0 uitkomen.

De omgang met paarden. Dat een paard geen lopende knuffel is, maar dat hij je kan doodtrappen als je iets raars doet of wat dan ook. Dat besef is er tegenwoordig niet, en dat vind ik jammer. Ook niet bij de ouders. De omgang met paarden is het mooiste wat er is, maar je moet je wel bewust zijn van het gevaar dat er bestaat.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:38

Wat ik verwacht is dat ik een kundige instructeur/trice heb met de nodige ervaring (dat hoeft niet perse wedstrijd ervaring te zijn)

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:39

Caira schreef:

En vergeet niet je papieren (om les te geven). Zonder gediplimeerd instructeur/trice ben je niet verzekerd.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:41

Toen ik 'vroegahh' bij een ponyclub reed deden we ook veel spelletjes. Lol met je knol stond voorop. :j Zonder zadel rijden, "voltige", estafette, dauwtrapritten, etc. Ook hadden we 1x per jaar ofzo een soort open dag, dan mochten we een onderdeel uitzoeken wat we leuk vonden en konden de ouders komen kijken. Wat ik hier ook geleerd heb is het uit elkaar halen van hoofdstellen, invetten en weer in elkaar zetten. Als we alle hoofdstellen en zadels gevet hadden kregen we een gratis buitenrit. :D

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 10:48

Zoals het er nu naar uit ziet zou ik zonder kosten uitkomen.
Al is het in het begin natuurlijk er erg aan trekken. Je hebt niet meteen vol klanten.

Mijn gedachte ging uit naar 14 euro per les.
Drie paarden die rijden.
Buitenritten a twee uur voor 25 euro.
De lessen duren een uur of langer. (Afhankelijk van hoe het gaat en het weer vind ik het niet erg het uitstappen pas na het uur te doen).

Als ik uitging van volle lessen. Drie dagen per week. Drie kinderen per les. Dan kwam ik voor mijn verzekering goed uit.

Ik heb dan een ongevallenverzekering. Dus als er iets met een kind gebeurt is dat geheel geregeld.

Voor stukgaan van tuigage of dierenartskosten heb ik een grote spaarpot. En alle inkomsten zouden daarbij gaan (of bij veel winst waar ik niet op reken, gedeeltelijk).

Ik ben zelf gediplomeerd. Dus dat is ook helemaal oke.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:50

Hoe oud ben je en wat is je ervaring?
En wat is je doelgroep?

Babootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:51

Zo te zien heb je er goed over nagedacht.
Het lijkt me een leuke opzet (kinderen meer te leren dan de standaard manege).

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 10:51

Niwla schreef:
Toen ik 'vroegahh' bij een ponyclub reed deden we ook veel spelletjes. Lol met je knol stond voorop. :j Zonder zadel rijden, "voltige", estafette, dauwtrapritten, etc. Ook hadden we 1x per jaar ofzo een soort open dag, dan mochten we een onderdeel uitzoeken wat we leuk vonden en konden de ouders komen kijken. Wat ik hier ook geleerd heb is het uit elkaar halen van hoofdstellen, invetten en weer in elkaar zetten. Als we alle hoofdstellen en zadels gevet hadden kregen we een gratis buitenrit. :D

Die gratis buitenrit vind ik een leuk idee zeg!
Dat is erg leuk om halfjaarlijks te doen!
Een klusjesdag met zadels poetsen. paarden wassen. Omheining controleren (doen we uiteraard zelf al. Maar is goed om hen te leren).
Die houd ik erin!

Het zonder zadel rijden en alle leuke spellen wil ik ook graag toepassen. Lol met je paard (en dan beide lol niet alleen ruiter) staat voorop!

lady62

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 10:52

Ik denk uit wat je verteld het geen haalbare kaart is.
De kosten die je moet maken zijn veel hoger dan je inkomsten.
Je hoeft er niet aan te verdienen maar je moet je wel afvragen of je het oké vind te betalen voor een ander.
Vergeet ook niet dat als een kind van het paard afvalt en een arm breekt wel de schade bij jou verhaalt kan worden wil je dat allemaal wel.

Ik denk dat tegenwoordig het animo er niet is om uitgebreid en veel te leren met betrekking tot het omgaan en luisteren en kijken naar je paard.
Betalende klanten willen vaak maar 1 ding en dat is rijden.
Ik vind je ideeën super maar ik ben 52 en nog van de tijd dat je uren of het liefst de hele dag kon tutten en kijken naar de paarden het rijden zelf vond ik niet zo belangrijk.
We reden soms zonder zadel en ook wel gewoon met halster ja zitten konden we wel.
Mijn ervaring met de jeugd nu is dat daar vaak de tijd en geduld niet voor is.
Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 10:55

LadyMadonna schreef:
Hoe oud ben je en wat is je ervaring?
En wat is je doelgroep?

Mijn ervaring is zon veertien jaar les geven.
De eerste jaren veelal op manege.
Daarna altijd wel meisjes rondgelopen op mijn privestalletje (heb een mooie plek voor mezelf).
En zo wekelijks altijd wel lessen gegeven.
Ik heb veertien jaar terug mijn instructeursdiploma gehaald.

Mijn doelgroep is kinderen vanaf zes jaar tot volwassenen.
Ik heb twee stevige paarden die tot 75 kilo mogen dragen. Een fikse haflinger en een frederiksborger.

myk_en_shant

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:18

Ik weet dat het absoluut geen vetpot is, deze constructie heb ik zelf ook.
Als ik aan het einde van het jaar 1000 euro winst heb gedraaid ( dit is na aftrek van alle gemaakte kosten), spring ik van wijze spreke al een gat in de lucht.

Ik weet nu al dat ik dit jaar níets tot weinig winst zal hebben, er komen dit jaar nog teveel kosten aan en ben afgelopen winter een paar keer flink ziek geweest en mis dus al vijf weken inkomsten alleen al in dit jaar.

Vorig jaar had ik maar 500 euro winst gedraaid, zolang ik mijn kosten voor de paarden eruit heb ben ik tevreden.
Maar dan moet ik er wel bijzeggen dat ik niet zelf alle kosten draag, mijn vader betaald het kuil en stro.
Moet ik dit ook betalen, dan zou ik elk jaar verlies draaien.

Mijn geluk is dat mijn partner een goede baan heeft en dat we in principe van loon kunnen leven.
Groot gedeelte van mijn inkomen wordt dus gelijk terug gepompt in de paarden.

Afgelopen weken heb ik best dure weken gehad, vorige week moest mijn auto gemaakt worden, bijna 200 euro. Zonder mijn auto kom ik niet bij de paarden.

Gisteren hoefsmid geweest, weer 155 euro lichter ( en dan matst m'n hoefsmid mij ontzettend, kan ook wel vier paarden van mij, waarvan één op ijzers en drie shetjes van m'n vader).

Vandaag komt de da voor een van m'n paarden de tanden te doen en neemt gelijk voor alle paarden en pony's ontwormingsspuiten mee. Dus ik gok dat ik weer zo 150 euro in totaal kwijt ben.

Dus je ziet dat het voor jou misschien niet eens echt haalbaar is om zoiets op te starten, aangezien ik zelfs nog financieel ondersteund wordt door mijn ouders.

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 11:26

De kosten per maand vallen bij mij heel erg mee.

Ik betaal 125 euro per maand voor mijm stalling. Voor vier paarsen tesamen.
Met bak schuilstal paddocks en weide.
Paarden staan nu nog in de paddocks. Straka op de weide met strookbegrazing.

Ik help een dag in de week bij een bevriende boer. En krijg hier onbeperkt hooi voor terug.

Ik heb een tweedaagse bekapcursus gevolgd (en deze nog tweemaal herhaald).Zodat ik zelf zicht heb op de hoeven.

Ik vijl zelf bij. En eens in de vier maanden laat ik mijn smid komen ter controle.

Krachtvoer krijgen maar twee van mijn paarden. Waarvan een maar een handje.

Ook heb ik twee keer een zadelpascursus gevolgd. En zelf dus veel kijk op mijn zadels.
Voor de westernzadels komt Evelien van Eurohorse. Eens in het half jaar. En tussendoor met twijfel.
De dressuurzadels heb ik zelf dus veel kijk op. Deze worden eens per jaar gecontroleerd. En tussendoor met twijfel.

Tandarts eens per jaar.

Mijn kosten vallen door mijn lage voer en stal kosten dus heel erg mee.

Ook heb ik in tussentijd een flinke buffer opgebouwd.

Nu moet ik zeggen dat wij zowiso niet te klagen hebben in deze tijd :$

sandra8

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:27

Nou ik ben voor mijn dochter aan het zoeken maar bij ons in de buurt zijn maneges maar dat vindt ik 3x niets. Welke regio zit jij

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 11:28

Noord Brabant :)

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:33

Of jij het financieel zou gaan redden, geen idee, daar heb ik echt geen kijk op.
Maar ik zou mijn dochter van 7 zulke lessen graag gunnen, wat haar(en mij) betreft is een half uurtje poetsen voor de les, zadelen en een uurtje rijden veel te weinig omgang met een paard(pony in haar geval).
Ik denk dat ze ook een stuk zekerder op de pony zou zijn als ze er op de grond veel meer mee leert doen dan ze nu doet.

Oh, brabant lees ik. Nee, dat is helaas een paar honderd kilometer uit de buurt...

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 11:36

Tja. Zeker weten doe ik het nooit kwa finacieel gedeelte. Maar zoals ik erop kijk zou het moetenkunnen.

Het grondwerk wil ik inderdaad vvast in de lessen gebruiken. Zowel erop als ernaast.
Bij alleen al het naar de bak lopen kan er zoveel misgaan. En worden er zoveel signalen gemist.

Ik wil elke les beginnen met vijf a tien minuten grondwerk. Voor paars en ruiter een leuke les engoede opwarming. Daarna een uur rijden.

MairiMacBran

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-14 11:42

Lijkt me geweldig. Ze rijdt op een goede manege hoor, daar niet van, maar ook daar is tijd geld en het voorwerk en grondwerk hoort nu eenmaal niet bij het uurtje lesrijden.

bonbonnetjee

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-04-14 11:43

Dat hoor je inderdaad op de meeste maneges.

Ik wil het dus echt omdraaien. De band op de grond moet goed zijn en genoeg aandacht krijgen. :D