Manen die op een bepaald punt stoppen met groeien ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ZarcoTje

Manen die op een bepaald punt stoppen met groeien ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:37

Hallo :wave:

Het is niet dat het me zo zeer stoort of dat ik zou willen dat haar manen langer zouden zijn, maar ik ben wel eens heel nieuwsgierig naar de mogelijke theorie erachter :+
Ik heb mijn pony nu bijna 4 jaar, en in die tijd zijn haar manen altijd op dezelfde lengte gebleven, ze groeien helemaal niet meer.

Afbeelding

Zoals je ziet heeft ze dus niet zo hele lange manen, kan het zijn dat op dit punt de manen gewoon al stoppen met groeien ?

Ben er gewoon eens heel nieuwsgierig naar :D

Alvast bedankt !

20Femke02

Re: Manen die op een bepaald punt stoppen met groeien ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:41

Ik zou het eigenlijk ook niet weten

Annefleur200

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:42

mijn pony dr manen zijn een heel klein beetje gegroeid
niet zo dat je het goed ziet
voor de rest geen idee :P

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:43

Mijn oudste merrie haar manen zijn al 8 jaar even lang, of kort :')

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:43

Heb mijn fries al 5 jaar en zijn manen worden niet langer dan de hoogte van zijn nek. Ze piepen er net onderuit. Hoef nooit iets af te knippen van zijn staart ook. Voorpluk blijft dat korte veulenplukkie. is wel voller geworden, maar langer nee hoor. Ik heb begrepen dat (net als bij mensen) het erfelijk bepaald is of je überhaupt lang haar KUNT hebben. En dat bij de ene dus de haren heel lang kunnen worden (bij onze pown moet ik elke 2 maanden een handlengte van de staart afhalen) en bij anderen dus niet.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:44

Een bepaalde lengte van de manen zit wel in de genen, maar wordt ook beïnvloed door andere factoren.

jolinebonnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:45

De puntjes van de manen knippen helpt ook goed! Dan worden de manen gelijk weer een stukkie langer, teminste dan was wel bij mijn shet altijd.

mcsjelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:45

Mijn merrie had inderdaad ook altijd even lange manen. Heb er nooit aan geknipt ofzo. Haar manen kwamen tot net boven de onderkant van haar hals.

WhiteLogness

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:46

Misschien hetzelfde als bij mensen?? Bij de een groeit het haar hard en de ander heel langzaam.
Ik denk niet dat het kan 'stoppen' maar ach, dit zijn ook mijn ideeen hoor :)
Ik wordt 6 mei 13 dus weet er ook niet alles van haha!

crazycactus

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:47

Net als bij mensen heeft ieder paard een genetisch vastgestelde lengte qua manen. Ik kan bijv. 2 jaar niet naar de kapper gaan en dan nog is het niet langer dan dat het net over mijn schouders valt, terwijl bij iemand anders het dan veel langer is. Ik zie het bij mij thuis ook, mijn paints hebben korte dunne manen die er onverzorgd uitzien als ze ong. net zo lang zijn als die van jou pony en die worden ook echt niet langer. Dus die houd ik kort, terwijl bij mijn frederiksborger ze bijna op zijn schouders hangen en die had vorig jaar maart nog redelijk korte manen.
Laatst bijgewerkt door crazycactus op 08-04-14 20:48, in het totaal 1 keer bewerkt

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:48

Het is genetisch bepaald hoe lang de manen worden. Je kan doen wat je wil maar op een gegeven moment worden ze niet meer langer, helaas pindakaas :')
Mijn Haflinger heeft ook niet vooraan gestaan bij het uitdelen van de manen en hij moet het doen met een luttele 30 cm dus :P
Denk niet dat het nog langer gaat worden helaas. Ach, het geeft hem wel een sportieve, uitdagende uitstraling en het is wel makkelijk onderhouden :D

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 20:49

Bedankt voor de snelle reacties ! :D

Haar manen zijn ook heel dun, makkelijk in onderhoud dat wel ja :+
Merk ook duidelijk een verschil met een ander paard van mij, die haar manen & staart groeien als kool en zijn enorm dik :+

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:50

jolinebonnie schreef:
De puntjes van de manen knippen helpt ook goed! Dan worden de manen gelijk weer een stukkie langer, teminste dan was wel bij mijn shet altijd.

Correctie...
Van knippen gaan haren, van welke diersoort of mens dan ook echt niet groeien.
Groeien doen haren daar waar de wortel zit, in de huid.
Niet aan de kant waar je ze knipt, de uiteinden.
En er zit geen communicatie systeem tussen de puntjes en de wortel.

Haarlengte is voor een groot deel genetisch bepaald. (de maximale lengte die het kan bereiken)
Door invloeden van buiten af, denk aan schaar :Y) , schuren zal haar korter worden niet langer, weersomstandigheden etc.
De ene haarsoort breekt sneller dan de andere.

Heb een fjord met soort bezembak, die haren krijg je echt niet zomaar kapot en een zwarte met breekhaartjes als je er naar wijst breken ze bijna al af. Dat is gewoon genetisch bepaald.
En geloof me met die zwarte zijn haren doe ik veel voorzichtiger als met die van de fjord.

dingogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:57

De manen van mijn 2 shetlanders zijn al jaren even lang. Tot net onder de hals.
hun staarten groeien wel als kool. Ik kan er elke maand een stuk vanaf knippen om ze recht te houden aan de onderkant.

badass

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 20:58

Sjolvir schreef:
Haarlengte is voor een groot deel genetisch bepaald. (de maximale lengte die het kan bereiken)
Door invloeden van buiten af, denk aan schaar :Y) , schuren zal haar korter worden niet langer, weersomstandigheden etc.

En van binnenuit, door tekorten oid

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:20

badass schreef:
Sjolvir schreef:

En van binnenuit, door tekorten oid

Jup die ook maar dat is indirect ook weer van buitenaf :D , maar dan te weinig of te veel of verkeerd.

kikifleurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:23

Het is al eerder gezegd, maar volgens mij werkt het gewoon net zo als bij mensen, het ene gaat sneller als bij de ander. En de puntjes knippen werk ook wel. want dan knip je wat dood is eraf, en kan het levende gedeelte door groeien :D

kikifleurx

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:25

Sjolvir schreef:
jolinebonnie schreef:

Correctie...
Van knippen gaan haren, van welke diersoort of mens dan ook echt niet groeien.
Groeien doen haren daar waar de wortel zit, in de huid.
Niet aan de kant waar je ze knipt, de uiteinden.
En er zit geen communicatie systeem tussen de puntjes en de wortel.

Heb een fjord met soort bezembak, die haren krijg je echt niet zomaar kapot en een zwarte met breekhaartjes als je er naar wijst breken ze bijna al af. Dat is gewoon genetisch bepaald.
En geloof me met die zwarte zijn haren doe ik veel voorzichtiger als met die van de fjord.

Mijn moeder is Kapper, en ze zegt dat het wel zo is, ik weet niet of ze gelijk heeft maar het lijkt me best logisch hoor..

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 21:29

Gooi ik even wat olie op het vuur..
Dus je kan beter je benen niet scheren, want dan groeien je haren sneller :+ :)*
(ze vallen wel meer op, want zijn niet zongebleekte, stompe stekeltjes :') _O- )

helaas fabel, haren groeien niet harder als je ze knipt. (mocht de kapper willen, moesten we nog vaker heen)