Stalmatten in loopstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liempje

Stalmatten in loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 14:37

Hoi,

Ik wil puzzelmatten/stalmatten kopen voor onze inloopstal. Wie heeft ervaring met stalmatten? Er staan paarden zonder en met ijzers op. Het gaat mij daarom dat ik bang ben dat ze uitglijden.

Ik zit aan de verbundpflastermatte te denken. http://www.sagustu.de/produkte/aktionsverkauf/index.php

Graag hoor ik jullie ervaring! :D

Adawi

Re: Stalmatten in loopstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:41

Ik kan je helaas geen advies geven, maar ik volg wel even voor mijn eigen stal

_mexx_lady_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:49

Hier liggen ze er al jaren in. Onderkant is glad en op de bovenkant ( waar ze op staan ) zitten ribbels in. Hier staan ze er ook met ijzers op. Als je genoeg bedekking erover legt en als de matten niet nat zijn schuiven ze niet uit.
Om de zoveel tijd halen we ze een keer uit de stal om ze met de hogedrukspuit af te spuiten zodat ze weer zuiver zijn.
Super handige dingen moet ik zeggen

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-14 14:49

Toen ik in een loopstal stond heb ik wel matten gehad! Heel blij om geweest, als het regent zakt het water in de matten weg dus staan ze niet in t nat. En door de matten is het ook veel minder glad!

Mijn paard heeft wel ijzers

liempje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-14 14:51

Eigenlijk was het niet de bedoeling om er nog een keer bedekking overheen te strooien. Ze hebben een "stro-toilet" en hooi krijgen ze genoeg. Het gaat vooral om de winter, zodat ze binnen kunnen liggen.

RashjaShanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 14:22

Ik zou het niet doen, ik ken iemand waar het paard ook over de mat is uitgegleden. Die ging zo over haar voet heen met zijn hoef.

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:43

Die matten zijn juist heel stroef ik kan me niet voorstellen dat een paard daar over uitglijd. Ik heb ze wel in mijn stal liggen zonder bodem bedekking, echt ideaal!

chuzzle

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:47

ik heb ook stalmatten in de boxen, ben er heel blij mee. Op dit moment staan er paarden zonder ijzers, maar ook al met ijzers gehad. bij nat weer glijden ze eerder uit op het beton in het gangpad dan op de matten. Ik heb geen ribbels, maar "gladde" matten zonder bedekking.

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-14 17:51

Ik volg ook even mee,zoek ook een bodembedekking voor in de stal.
Stro/zaagsel gebruiken ze enkel als toilet.

Froetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-14 15:42

Ook ik volg even! :D

marieke1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 14:38

Wij hebben ook matten, er staan zowel paarden met al zonder ijzers, en ik heb nog nooit meegemaakt dat er een paard uitgleed. Wij hebben verder ook geen bedekking.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 15:45

Ik heb matten in de loopstal. Ze laten vocht door en ik heb afvoerputjes. Ze plassen er wel in, in de winter ook poepen. Ze liggen er ook wel, tenminste, de jongste pony. De anderen liggen veel liever in t zand. Ik heb er geen strooisel op. Het is behoorlijk stroef. Ik heb hele dikke matten genomen, omdat ik graag wilde dat mijn oude, artrose pony er goed in kon liggen. Mijn ponies lopen blootvoets.

_Cher

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-04-14 22:05

Ik wou bij mijn schuilstal ook graag van die matten, maar ik ben uiteindelijk toch voor rubberen tegels gegaan. (die ook in speeltuinen liggen) Deze bevallen prima, zijn totaal niet glad ook niet als het nat word. Ik heb mijn paarden ook zonder ijzers. Misschien is dat ook nog een optie? Zijn ook goed tweede hands te verkrijgen :j

timokyana

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-04-14 10:39

Liggen ze ook graag op de rubberen tegels?

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 11:09

timokyana schreef:
Liggen ze ook graag op de rubberen tegels?

Bij mij wel :) me shet die rolt er zelfs op haha

xshansb

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-04-14 16:16

Bij mij lagen ze in het buiten deel, het binnen deel was gewoon bedekt met stro. Was er heel blij mee!

Isabonny

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:30

Ik heb nog matten te koop! :+
Ik vind dus niet dat het werkt zoals ik dat wil.

Wij hebben 2 stallen aan een uitloop en de beton in de stal was nogal glad als die nat was. Mijn paard is een keer uitgegleden en gevallen.
Vandaar dat we de knoop hebben doorgehakt om rubber matten te nemen.
Ik wilde dus ook minder strooien en de vloer minder nat en glad hebben.
+ dat de paarden dan warmer lagen in de winter.

Dat laatste zal wel kloppen. Ze liggen warmer op rubber matten, maar ik vind het toch nog lang nat op de matten. Mijn cremello kreeg alsnog gele vlekken op haar billen en het zwarte paard van mijn schoonzus bleekt uit en wordt juiste bruiner op de benen.

Het duurt dus te lang eer dat het vocht door de matten trekt, terwijl, als de matten net schoon zijn en je er water op giet, je het water er zo doorheen ziet lopen.
Het werkt toch iets anders als je paarden in en uit lopen en modder/stof naar binnen lopen. Dat blijft dan ook aan de matten plakken.
Uiteindelijk zakt dat met de urine ook wel weer door de matten, maar na een aantal maanden lijken de matten verstopt te zitten van de mest/modder (die we overigens elke dag eruit halen).
Als je de matten uiteindelijk uit de stallen haalt om het eronder schoon te maken, dan is het een grote smurrie.
Wij hebben dus geen gierkelder of afvoer waar de urine nog eens kan weglopen. Dat zou waarschijnlijk een heel stuk schelen. Dan zou het een stuk droger worden onder de matten.
Maar omdat de matten van onder nat blijven, heb ik het idee dat het dus ook ietwat in de matten trekt, waardoor de urine dus in de vacht van de paarden trekt en de vacht verkleurt.
Wij legden uiteindelijk dus weer wat stro op e matten om het minder nat te hebben, maar dat hielp ook niet, omdat de paarden een beetje stro helemaal opeten :+ .

Ook stonk het veel erger, dan wanneer we er stro in hadden liggen (dan stinkt het alleen aan het einde van de week als we de stallen helemaal leegtrekken.

De matten hebben er dus nog geen jaar in gelegen en nu staan ze gewoon weer op stro.

Voordeel was wel dat het stroeve matten zijn en ze er niet op uitgleden.
Laatst bijgewerkt door Isabonny op 17-04-14 17:32, in het totaal 1 keer bewerkt

PaysBas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-14 17:32

stalmatten24.nl