Iemand tips hoe ik het bad ( wat in de wei staat voor de paarden om uit te drinken) goed schoon kan maken?? Mn stalbaas had er wel eens visjes in gedaan; maar die leven meestal niet zo lang De randen zijn aardig groen....ik haal er takjes en bladeren gewoon uit en elke dag vers water erbij, maar t bad ziet er niet fris uit! Het water overigens wel!
Gewoon met een schuurspons of borstel de bak schoonboenen meer kun je niet doen. Als je het een beetje bijhoud valt het reuze mee met de groene aanslag.Als de bak in de zon staat krijg je ook sneller groene alg erin. Het kan verder niet zo heel veel kwaad mits het niet te erg word natuurlijk. Als er enkel wat groene drap aan de wanden plakt is dat zo schoongemaakt met een spons/borstel en water.Heb je verder ook geen reiningsmiddel voor nodig,goed naspoelen en klaar!
testes76
Geplaatst door de TopicStarter: 07-04-14 11:56
Had eerst altijd een specie kuip; die kon ik gemakkelijk schoonmaken en ff omkiepen! Nu drinken ze met zn drieën uit een bad hihi
Geplaatst: 07-04-14 11:59
Met een afwasborstel.Trof een keer een dood vogeltje in de bak aan.Alles wel 3 keer staan schrobben.Ik heb een speciekuip.
Rintah
Geplaatst: 07-04-14 12:05
Wat je zou kunnen proberen is flink losschrobben met het oude water er nog in, dat daarna wegspoelen (dan heb je de grootste hoeveelheid alg al weg) daarna met natuurazijn de kuip schrobben(het liefst een paar uur/ dagen laten staan, tussendoor weer over kuip verdelen (kuip vol azijn vind je portomonee niet leuk)), wegspoelen en dan nog weer 2x keer met water spoelen om de resten azijn weg te spoelen. Je kan in plaats van natuurazijn ook schoonmaakazijn(zeker 3 a 4x zo sterk) gebruiken maar dan moet je extra goed naspoelen, weet niet in hoeverre dat schadelijk is voor je paard namelijk, wat natuurazijn zal niet zo snel een probleem geven omdat dat (welligwaar voor mensen) bedoelt is als consumptiemiddel.
Algen houden niet van een zure omgeving, en azijn is flink zuur. Helaas vinden je handen en longen azijn ook niet heel leuk, handschoenen aan dus en oppassen met inademen(zeker als je schoonmaakazijn gaat gebruiken).
Drupje afwasmiddel en een borstel doet ook wonderen
Neonlight
Moderator Over Paarden
Geplaatst: 07-04-14 14:10
Hier gaan we er met een oude bezem doorheen, zo'n harde bezem, om hem uit te schrobben. Doen we 1 keer in de week, en de kuip blijft toch best wel schoon. Is een karwijtje van nog geen 10 minuutjes. Het vullen daarna duurt langer.
Op stage waren ook een keer een heeeeuule vieze waterbakken (4 stuks), en daar zat gewoon een rand van groene algen ongeveer 1cm, daar heb ik met een hoevenkrabber alles gewoon er af geschuurd Ben ik wel lang mee bezig geweest, ook vaak het vieze er weer uit, uitspoelen, en weer verder schuren. Uiteindelijk half uur mee bezig geweest Zelf zou ik het eigenlijk nooit zo ver laten komen, ik maak elke keer als onze waterbakken leeg zijn schoon gewoon even simpel met een spons/waterstraal. Kost misschien een minuut of nog minder, en de paarden hebben elke keer vers, schoon water