mest eten....saai op stal?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Noompje86

mest eten....saai op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:07

Ola,

mijn nieuwe paard eet haar eigen mest...
als ze op de wei staat hebben we het haar nooit zien doen
volgens de DA is het verveling er is niets mis met haar. ze komt niets te kort en de vitamine die ze kreeg voor het geval dat hebben niets geholpen.... ze vind haar stal te saai
ze komt elke dag op de wei in de molen en word gereden
bij ons op stal zijn jammer genoeg niet eindeloos veel weides dat ze altijd buiten kan staan en we moeten ze zelf buiten zetten en weer binnen halen. en ivm met werken en het leven naast het hebben van paarden is het niet mogelijk om de stal 3 x per dag uit te mesten.
iemand een idee om mevrouw bezig te kunnen houden op stal? ballen en likstenen hooi in hooinet met maak allemaal niets uit

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Re: mest eten....saai op stal?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:10

Hoelang staat ze buiten? Wat voor ondergrond staat ze? Stro kan al wel wat schelen

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:13

Hoelang zit er tussen de voerbeurten?

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:13

ze staat minimaal 2 uur per dag buiten. ze staat op zaagsel, sto eet ze allemaal op en ze heeft al een keer koliek gehad dus durf haar er niet op te zetten. ze krijgt 3 a 4 keer per dag hooi in kleine beetjes
sochtens brok tussen de middag muslie en savonds weer brok

Joyce_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:15

Doet die van mij ook.. Betwijfel of het verveling is, want die van ons staan wel veel buiten. Zo lang het weer te doen is staan ze buiten en gaan ze als het donker wordt naar binnen.
Maar ik lees even mee!

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:16

Twee uurtjes is wel heel erg weinig -O-

Zou een andere stalling geen optie zijn ?
't Is maar een kwestie van tijd tot ze meer en andere stalondeugden zal gaan ontwikkelen, vrees ik ...

billy3105
Ik hou van poffertjes!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:16

ik denk dat het scheelt als je nu langzaam de weide duur opvoert :) het stro eten komt vaak uit verveling idd. Misschien meer hooi geven. Of als de wei niet kan in de paddock

(krijgt ze trouwens kuil? Ik voer het zelf niet ivm dan een overactief paard doordat hij zich ook gaat vervelen omdat je kuil in kleine beetjes moet geven, hierdoor ben ik hooi gaan voeren)

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:25

de stal waar we nu staan is echt te geweldig hier zou ik voor geen goud weg willen:)
zomer winter regen of sneeuw ze mogen altijd naar buiten, maar je moet het wel zelf doen.
voor werk sochtends op de wei en er smiddag weer af halen hebben we gedaan maar dan hebben mijn stal genootjes een wei minder voor hun eigen paarden. samen op de wei mag ook wel maar niet iedereen wil dat.
en ze krijgen hooi

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:27

Dus die dieren staan de hele dag alleen ?
Of in een box, of in een weitje ?

Wat is er dan verder zo geweldig dat het boven het welzijn van je paard gaat, vraag ik me af :?

Zwartje07

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:32

Zou toch eens uit kijken naar een beter stal in je omgeving. Als er zo weinig mogelijkheid is om ze buiten te laten en je paard zich heel duidelijk verveelt is het voor het paard zeker geen geweldige stal.

Ewona

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:37

Ipv een paar keer per dag een beetje hooi geven, zou je ook een flinke slowfeeder kunnen aankopen en die dan 's morgens helemaal vol steken, dan is ze redelijk lang bezig.
Weidegang is nog altijd de beste oplossing, maar 2 u per dag vind ik toch echt wel superweinig !
Dan zou ik uitkijken naar bv iemand die het niet erg vind om haar samen met zijn/haar paard buiten te laten lopen, omdat je aangeeft dat ze ook samen op de weide mogen als de eigenaars dat niet erg vinden.

Een stalling kan nog zo geweldig zijn qua mensen, omgeving, uitrij gelegenheid, sfeer ...
Als het paard zich slecht voelt, moet je toch naar een oplossing zoeken.
Is het niet op die stal, dan maar op een andere.
Maar misschien kan de eigenaar je wel een andere optie aanbieden, waar ze bv op de weide mag lopen bij een ander paard.
Zou het best zijn denk ik.
Laatst bijgewerkt door Ewona op 06-04-14 13:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Elegance_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:38

Ik zou een andere stal zoeken, een paard hoort geen 22 uur op stal te staan. Wees eerlijk, als jij 22 uur in een klein stukje moet staan word je toch ook niet vrolijk en ga je je toch ook vervelen?

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 13:44

Is je paard net zo tevreden over de stal als jij?
Blijkbaar mag ze bijna niet naar buiten, moet ze alleen staan... Twee heel belangrijke factoren die meespelen in 'het geluk' van een paard!

Zou er nog maar eens goed over nadenken of die stal zo geweldig is.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 13:57

paard komt minimaal 2 uur per dag buiten dus soms ook wel meer.
half uur tot een uur in de molen
ong. een uur onder zadel
ze staat nooit alleen ik heb er namelijk 2
ze staat in een stal waar ze lekker met de koppie naar buiten kan kijken
en hier in de buurt zijn geen stallen waar je ze meer naar buiten kunnen( hebben al rond gekeken)
en geloof me mijn paarden hebben het echt niet slecht, ken er genoeg die misschien 1x per week of nooit op de wei komen. paard voelt zich niet slecht, staat vrolijk heeft dr gekkebuien en begint te sterre van de hemel te lopen ze eet alleen mest en dat kan gewoon niet goed zijn.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:14

Persoonlijk zou ik er niet echt vrolijk van worden als mijn paard maar 2 uur buiten komt en van een half tot een uur in de molen moet. Lijkt mij behoorlijk geestdodend voor een paard... Zou toch proberen wat af te spreken met een andere stalgenoot dat de paarden samen en ook veel langer buiten kunnen staan.

FromNorway

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:27

Zou de uren weidegang toch flink proberen (=gaan) verhogen.
Naar buiten kijken, molen of rijden is echt niet hetzelfde als lekker het varken kunnen uithangen in de wei....
Slowfeeder, hooinet met fijne mazen, brokken in snoepjesbal, er zijn genoeg manieren om ze bezig te houden. 22 (of soms iets minder) uur is erg lang om niks te doen voor een paard. Haal er een uur vanaf om te eten (want een paard doet niet zo lang over een plak hooi als ze het gewoon van de grond kunnen pakken) is nog 21 uur om te vervelen of om mest te eten.

Is er ook een mogelijkheid dat ze tussen de boxen met elkaar kunnen kroelen? Sociaal contact zonder tralies er tussen?

Heb even de vrijheid genomen te Googelen naar pension stallen in Enschede (staat in je profiel dat je daar woont), maar geloof niet dat nergens in die omgeving de paarden niet langer dan 2 uur per dag (of soms iets langer) buiten komen...

StalNollie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:29

verveling is het niet, die van mijn staat 24/7 buiten met weide genoten en doet dit zo nu en dan ook.

_Femkeeex

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:33

Rijden en stapmolen moet je er niet bijtellen hé, deze twee zijn training en geen vrijheid. Een paard hoort minimaal 6 uur buiten te staat, 2 uur is echt veelste kort. Wat Shirley zegt: Het welzijn van het paard staat op nummer, ongeacht of jou vriendinnen daar staan, het vlak bij huis is etc. Ik zou echt naar een andere stal gaan zoeken of anders toch denken aan een ander baasje voor je paarden, want dit is niet eerlijk tegenover de paarden.

Edit: Is ze goed ontwormt? Is het eetpatroon veranderd?

nina82

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 14:43

Paarden die mest eten mankeren meestal iets aan hun darmflora, door mest van andere (gezonde) paarden krijgen ze weer de bacteriën binnen die de darmflora herstelt.
Ze kunnen ook kun eigen mest eten als ze niet met andere paarden staan.
Het is verder niet schadelijk maar misschien wel verstandig om een supplement te geven waar een probiotica in zit.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 20:48

het wel zijn van mijn paarden staat zeker op nummer 1
anders had ik ze niet. je kies er voor nou dan moet je het ook goed doen ook.
mijn mona heb ik al 11 jaar
veroon een jaar en ze was bijna voor de dood weggegaan bij de vorige eigenaar
onder de wormen, bloedarmoede en zo mager dat ze er een (lichte) hardruis aan over hield
in de tussen tijd giga koliek gehad
gelukkig is dat nu allemaal goed en is ze goed gekeurd voor de sport
de DA is vaak lang geweest, ook om haar gewoon te checken en dat blijft hij ook gewoon doen
alles is nu goed
het enige wat ze er aan overgehouden heeft is dat ze nu nog dr eigen mest eet
en dan hoeven een paar penny kiddo's mij niet te vertellen dat ik niet goed voor mijn paarden zorg.
ze heeft medicijnen voor haar darmen gehad en krijgt nu nog steeds vitamine supplementen
meer op de wei zou fijn zijn maar niet mogelijk. (geen discussie)
mij vraag was of er mensen waren met ideeen om haar hier van af te helpen
ik weet dat een ritme heel fijn is ( zoiezo vinden paarden dit fijn) zelfde tijd eten, werken, vrij enz. dit proberen wij zo goed mogelijk zo te doen. maar misschien dat er mensen met meer ( niet afkrakende) ideeen? of moeten we gewoon geduld hebben?

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 21:55

Hoe werd ze bij de vorige eigenaar gehouden en at ze toen ook mest?

Verder kan je wel geen discussie willen over de weidegang, maar wie weet verandert het gedrag als je paard dagelijks genoeg weidegang krijgt. Lijkt mij toch wel de moeite waard om daar goed over na te denken en te bekijken welke mogelijkheden er zijn om dat te kunnen realiseren.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 22:03

de vorige eigenaar had haar op de wei en snachts op stal voor zo ver ik weet( werd door de stal eigenaar gedaan)
deze mensen moesten haar verkopen wegens geld problemen en geen tijd zin enz. meer hebben in het paard, ze kwamen als ik het goed begrepen heb misschien 1x per maand langs. veder lieten ze haar aan haar lot over. en kunnen mij niet vertellen of ze mest at of niet
er is geen contact met vorige eigenaar dus ik zou het niet weten
wel hebben we de vorige DA gesproken maar die is maar 1x in 3jaar langs geweest en kan ons ook niet veder helpen

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:22

Als je 2 paarden hebt, dan kan je ze misschien samen in een wei zetten.
Dan is er al meer afleiding.
Je schrijft dat je haar hebt gekocht omdat ze bij de vorige eigenaren het niet goed had.
En haar darmflora ook slecht is. Dan is probiotica eventueel een oplossing.
Maar als ze samen kan staan in de wei met je andere paard, dan kan ze de goede gezonde mest van je andere paard misschien gaan eten, waardoor de darmflora ook verbeterd.
Een groot slowfeedernet vullen met hooi en aanvullen met stro kan je paard ook langer laten doen over het eten.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 22:26

Mest eten duid op een kwaal binnen in het lijf volgens mij.
Kan toch een tekort zijn van iets of dat er in de darm zelf geen gezonde flora aanwezig is.
Ik zou daar toch eens achteraan gaan,verveling lijkt me sterkt ondanks de veel te weinig uurtjes buiten.

Noompje86

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-04-14 22:27

ze staan ook samen
slowfeedernet is wel een idee, we hebben wel eens een hooinet hangen maar deze vermoord ze :P net zolang schudden tot alles op de grond ligt en dan eten