Een passende stal voor een klein budget, onmogelijk?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_Lorette_

Een passende stal voor een klein budget, onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:13

Lieve bokkers, zouden jullie met mij mee willen denken?

Misschien hebben jullie een goed idee voor een stevige, praktische buitenstal passend in een klein budget (om het niet té makkelijk te maken).

De achtergrond

Ik ben inmiddels al 1,5 jaar geleden verhuisd, maar in plaats van een nieuwe, gemetselde schuur met stallen moet ik me nog steeds zien te redden met de stal die was bedoeld als noodstal.
Het is een container met 3 stallen van 4 x 2,5 m met een luifel van 4 x 10 meter ervoor. Gelukkig groter dan de standaard containerstallen van 3 x 2,5 m, maar ze staan er alsnog zo kort mogelijk in. Ik vind de stallen niet geschikt voor grote paarden. We hebben een extra laagje op het dak, waardoor regen/hagel minder lawaai maakt, het dak 100% waterdicht is en er minder condens in komt. Op zich is het best een aardige stal en misschien is dat ook wel het probleem, want lang niet elke nieuwe stal is een verbetering ten opzichte van onze container! Ik hoef bij deze stal ook niet bang te zijn dat ze hem slopen, door de wand komen of dat er iets scheef/krom/bol gaat staan.

Ik heb 5 paarden staan en ik kom echt ruimte tekort. Niet alleen wat stallen betreft, maar ook zeker in opslag (hooi, strooisel, voer en AL die paardenspullen!). Ik heb de ruimte onder de luifel al volstaan met dekenkisten, zadelkasten, hooi, voertonnen, etc. Het is allemaal wat te krap met 5 paarden en geen extra opslag. Dit is echter bij standaard buitenstallen nog een groter probleem. Die hebben niet eens zo’n grote luifel. Dan zit ik sowieso aan een ontwerp met een schuur/opslagruimte. Of zoveel stallen dat ik stallen over heb voor opslag.

We hebben ook nog een houten inloopstal met ruime luifel, daar kunnen 3 paarden staan, maar die stal wordt na 13 jaar wel minder. Hij is al een paar keer opgeknapt, maar we willen er nu geen geld meer in investeren. Daarmee wordt de behoefte aan een andere stal nog groter.

Toekomst

Van de 5 paarden zijn er 3 van mij. Ik wil in de toekomst graag terug naar 2 eigen paarden en 2 plekken voor paarden van andere eigenaren. Alleen 2 paarden zou nog veel praktischer zijn, maar het is toevallig zo gegroeid dat ik doorlopend twee paarden te logeren heb en die mogelijkheid wil ik graag houden.

Knelpunt

Ons oude huis is nog niet verkocht, de huurders die er een jaar in zaten, hebben nooit betaald (het heeft wel veel gekost om ze eruit te krijgen) en de verbouwing van ons nieuwe huis was redelijk ingrijpend en erg prijzig. Gevolg: ons budget is zeer krap voor onze wensen.

Knelpunt 2

Twee linkerhanden. Gebrek aan handige mannen… We weten wel wat mensen die stalelementen in elkaar te zetten (al is montage door de leverancier zelf misschien wel voordeliger), maar helemaal zelf een stal bouwen is geen optie.

Vergunning

Volgens het bestemmingsplan mag voor een agrarisch hobbybedrijf maximaal 200 m2 bijgebouwd kan worden. Daarvan is al 100 m2 gebruikt voor de schuur achter het huis.
Maar omdat wij een aangrenzend perceel hebben van meer dan 5.000 m2, kan het college op grond van bijlage II, artikel 4, lid 1, sub b van het Besluit van omgevingsrecht (Bor), van een bestemmingsplan afwijken, indien
- niet hoger dan 5 meter
- de oppervlakte niet meer dan 150 m2
- het perceel niet voor meer dan 50% bebouwd wordt (ons woonperceel is meer dan 2.000 m2, dus dat komt goed)
En volgens mij was er dan zelfs nog een uitzondering, waardoor we nog weer over de 150 m2 zouden kunnen gaan. Dat lijkt me echter niet nodig. Ik heb geen enorme stal nodig.

Eisen

- 4 stallen
- Opslagruimte
- Geen luxe, wel degelijk en veilig

Wensen

- Geïsoleerd, liefst zo dat de paarden in de zomer overdag naar binnen kunnen en ’s nachts naar buiten
- Stalmaat minimaal 3,5 x 3,5
- Liefst een aparte zadelkamer (i.p.v. paardenspullen ook in de opslag)
- Een wasplaats zou mooi zijn, maar ik heb de paarden altijd buiten gewassen met behulp van emmers warm water uit huis of de tuinslang, dus dat is echt geen eis
- Voorkeur voor systeembouw/demontabel, zodat hij eventueel gewijzigd of verkocht kan worden

Passend ontwerp

Ik heb 2 jaar geleden al allerlei offertes opgevraagd. Een stallenbouwer heeft destijds al een ontwerp voor ons gemaakt. Het was een grote stal die voldeed aan alle wensen die ik toen had. Helaas was dat nog in de ‘goede tijd’ en als ons oude huis niet binnenkort voor een heel leuk bedrag wordt verkocht, zit dat er echt niet in.
Nu had ik zelf al bedacht om 2x een buitenstal met twee boxen te kopen, deze tegenover elkaar te zetten en er een overkapping tussen te zetten, zodat je een overdekte middengang krijgt. Dan een schuurtje erbij kopen voor de opslag, van wat goedkoper materiaal, omdat hier geen paard in hoeft te staan. Ik heb echter geen flauw idee hoe dat eruit zal zien. Wordt dat een rommeltje? Bovendien kom ik met 4 standaard stallen met een geïsoleerd dak al snel op 15.000 euro. En dan komt er vaak nog btw, transport, montage, (betonnen) ondergrond, stalinrichting, water en elektra bij. :$ :$ :$ Dan heb ik dus alleen 4 stallen, verder niets. Niet eens een schuurtje voor opslag.

*zucht*

Mission impossible?

In de tussentijd spaar ik dapper door… :)

Tabaluga12

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:21

Stal met Puntdak zodat je een zolder hebt voor spullen en hooi?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:23

Dat is inderdaad een mogelijkheid, maar ik vind het zelf niet prettig om zware spullen (die je vaak nodig hebt) naar boven of naar beneden te zeulen. Bovendien zou het zoldertje dan goed afgesloten moeten zijn tegen stof, want anders vind ik het klimaat op stal minder gezond worden voor de paarden.

Benita

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:31

Ik zou een schuur bouwen van 150 m2 en daarin stallen laten zetten en de rest gebruiken voor opslag. De stallen kun je heel simpel maken, muurtjes laten metselen en hekken ervoor als deur. Het metselen van die muurtjes is zo gebeurd en dat kan je iemand zwart laten doen in 1 dag, hoeft dus niet veel te kosten. Je kan het dan zelf indelen (stallen naast elkaar of tegenover elkaar, verschillende maten), zodat het voor jou het makkelijkst is met opslag ed. Bij systeembouw zit je toch vast aan standaardmaten etc. Evt. met opslag op zolder, met een trapgat waar je het hooi of stro wat je dagelijks gebruikt naar beneden kan gooien, niks zeulen.

In het topic [BEU] Morgen verhuis naar Frankrijk! staat op blz. 2 in een bericht van de TS (in een link) een foto van dit soort stallen.

Voor het afspuiten kun je buiten een stuk betegelen, zodat je met een slang buiten kan afspoelen, zo doen wij het ook, ook in de winter. Hier hoef je dus binnen geen ruimte voor te reservern.

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:33

Met oog op bestemmingsplan; hebben jullie een agrarisch bouwvlak of 'slechts' een perceel. Ik ken het bestemmingsplan van jouw gemeente niet maar kan me zo voorstellen dat de bestemmingsplanregels die je hier neer hebt gezet gelden voor een bouwvlak. Als er nog geen bouwvlak ligt dan zou dit nog middels een bestemmingsplanprocedure geregeld moeten worden en dat kost al gauw zo'n 10.000 euro (leges en ruimtelijke onderbouwing, onderzoeken, advies kosten).
Als er nu geen bouwvlak is en de huidige stal(len) bijv. onder overgangsrecht vallen, dan kan het zijn dat e.e.a. afgebroken kan worden en opnieuw teruggebouwd maar dan vaak wel op dezelfde plek en mogen de nieuwe gebouwen dus dezelfde oppervlakte hebben. Maar ook dat is vaak per gemeente verschillend.

Denk ook aan het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het onderdeel bouwen en de daarbij horende leges. Wat de legeskosten zijn is geregeld in de legesverordening van jullie gemeente.

Ga dus op tijd met de gemeente (medewerkers ruimtelijke ontwikkeling en vergunningen) in gesprek om verrassingen te voorkomen. Zij moeten precies kunnen vertellen met welke planologische en leges kosten je te maken krijgt, welke procedures doorlopen moeten worden en wat daarvoor ingediend moet worden.

_Lorette_

Re: Een passende stal voor een klein budget, onmogelijk?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 16:44

Ansie schreef:
Met oog op bestemmingsplan; hebben jullie een agrarisch bouwvlak of 'slechts' een perceel. Ik ken het bestemmingsplan van jouw gemeente niet maar kan me zo voorstellen dat de bestemmingsplanregels die je hier neer hebt gezet gelden voor een bouwvlak. Als er nog geen bouwvlak ligt dan zou dit nog middels een bestemmingsplanprocedure geregeld moeten worden en dat kost al gauw zo'n 10.000 euro (leges en ruimtelijke onderbouwing, onderzoeken, advies kosten).
Als er nu geen bouwvlak is en de huidige stal(len) bijv. onder overgangsrecht vallen, dan kan het zijn dat e.e.a. afgebroken kan worden en opnieuw teruggebouwd maar dan vaak wel op dezelfde plek en mogen de nieuwe gebouwen dus dezelfde oppervlakte hebben. Maar ook dat is vaak per gemeente verschillend.

Denk ook aan het aanvragen van een omgevingsvergunning voor het onderdeel bouwen en de daarbij horende leges. Wat de legeskosten zijn is geregeld in de legesverordening van jullie gemeente.

Ga dus op tijd met de gemeente (medewerkers ruimtelijke ontwikkeling en vergunningen) in gesprek om verrassingen te voorkomen. Zij moeten precies kunnen vertellen met welke planologische en leges kosten je te maken krijgt, welke procedures doorlopen moeten worden en wat daarvoor ingediend moet worden.

We hebben de gemeente al heeeeeel vaak lastiggevallen met onze vragen en de vergunning komt goed. Een gewone stal tot 150 m2 valt binnen het bestemmingsplan en er hoeft geen wijziging voor te komen. We hebben de afgelopen jaren erg ons best gedaan om een lopende wijziging tegen te houden, dus we zijn inmiddels redelijk op de hoogte van de regeltjes. :) Het kost wel wat, hoor, daar niet van. Maar geen tienduizend euro, als het goed is.
Benita schreef:
Ik zou een schuur bouwen van 150 m2 en daarin stallen laten zetten en de rest gebruiken voor opslag. De stallen kun je heel simpel maken, muurtjes laten metselen en hekken ervoor als deur. Het metselen van die muurtjes is zo gebeurd en dat kan je iemand zwart laten doen in 1 dag, hoeft dus niet veel te kosten. Je kan het dan zelf indelen (stallen naast elkaar of tegenover elkaar, verschillende maten), zodat het voor jou het makkelijkst is met opslag ed. Bij systeembouw zit je toch vast aan standaardmaten etc. Evt. met opslag op zolder, met een trapgat waar je het hooi of stro wat je dagelijks gebruikt naar beneden kan gooien, niks zeulen.

In het topic [BEU] Morgen verhuis naar Frankrijk! staat op blz. 2 in een bericht van de TS (in een link) een foto van dit soort stallen.

Voor het afspuiten kun je buiten een stuk betegelen, zodat je met een slang buiten kan afspoelen, zo doen wij het ook, ook in de winter. Hier hoef je dus binnen geen ruimte voor te reservern.

Dat idee hadden wij ook al, maar ik vind het heel moeilijk om er achter te komen wat een schuur bouwen kost… Denk jij dan aan hout of steen?

Ansie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:48

Ok mooi, dan komen er wat dat betreft geen verrassingen uit de hoge hoed ;) Een bestemmingsplanprocedure zal dan dus niet nodig zijn anders lopen de kosten flink op.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:50

http://www.kapaza.be/nl/paarden-benodig ... 468923.htm?

Of hier naar bellen en hopen dat de prijs meevalt.

In België zou dit trouwens sowieso met een stedenbouwkundige vergunning moeten, en dus een heel dossier opstellen met bewijs van eigendom van voldoende gronden en paarden.
Da's nl mijn job :+

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:54

ik ben ook aan het uitzoeken wat nieuwe stallen mij zouden gaan kosten. in mijn geval 2 stallen met bergruimte. ik kwam bijvoorbeeld uit bij http://www.stallenbouw.nu of http://www.select-stallenbouw.nl. hier heb ik goede ervaringen over gelezen en heb ik offertes aangevraagd.
ik weet niet hoe groot jullie budget is natuurlijk, maar deze zijn niet de duurste in ieder geval.
veel succes, ik ga je topic volgen. ben benieuwd waar je op uitkomt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 16:57

Heb je wel eens hiernaar gekeken?

http://www.huisman-gemert.nl/hallenbouw/prijzen/

Je zou immers eerst een schuur kunnen laten zetten en daarin de boxen bouwen. Dan hoeft de schuur zelf niet paardproof te zijn, en binnenboxen zijn vaak weer veel goedkoper dan buitenboxen.

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-04-14 17:02

Gelukkig is het hier niet zo moeilijk. En onze gemeente is niet enorm makkelijk, maar ook zeker niet de beroerdste. Als ik zie wat er in de laatste 3 jaar is bijgebouwd aan stallen in onze straat… En wat er voorheen bij ons huis allemaal aan bebouwing heeft gestaan… Een vergunning voor een nieuwe stal is altijd even gedoe, vooral als je eerst alles weghaalt, een kleine stal neerzet en daarna weer groter wil, maar het komt vast goed. Werken met een beperkt budget vind ik een grotere uitdaging.

Wat ons budget is, weet ik nog niet helemaal. Dat ligt eraan hoe praktisch de stal is en wat de verwachte levensduur is. Is het iets waar ik voor langere tijd blij mee ben, dan probeer ik het budget zo ver mogelijk op te rekken.

Select is één van de weinigen waarbij ik nog nooit een offerte heb opgevraagd. Ik vraag me af wat hun standaard stalafmeting is.  

De andere opties en linkjes ga ik vanavond eens goed bekijken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:14

Waarom zou je niet gaan voor één grote (uit) loopstal? Volgens mij heb je dan minder ruimte nodig en nog prettiger voor de paarden ook. Daarbij een schuurtje voor je opslag?

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-14 12:31

Dat wil ik niet. Ik heb een merrie die nog met haar -inmiddels 4-jarige- veulen loopt en daar speelt ze nog altijd flink de baas over. Ze is met afstand het dikst (wordt al dik als ze naar gras/voer kijkt), dus ik wil 's nachts apart kunnen voeren. Daarnaast vind ik het niet netjes naar de eigenaren om geen mogelijkheid te hebben om hun paard apart in een stal te zetten. Ook bij gekkigheid wil ze apart in een box kunnen zetten. De schuilstal staat er als inloopstal en ik heb de paarden zoveel mogelijk samen buiten, maar ik kan niet zonder 'normale' stallen.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 12:35

Okee, helder :)

su72

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 21:32

Bij ons komen ze over anderhalve week stallen van Select brengen.
Wij zijn bij de werkplaats geweest om hem te bestellen, daar staat ook een voorbeeld en dat ziet er mooi en degelijk uit.
Je kan hem precies zoals je zelf wil bestellen (wat betreft de afmetingen)
Het was de goedkoopste van alle offertes die ik opgevraagd heb.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:32

En is een extra containerstal geen tijdelijke oplossing, die kan je huren of via marktplaats kopen.
Met minimaal 2 stallen. 1 stal voor een paard en de andere stal voor opslag.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 08:40

Ik ken wel mensen die hebben de containers tegen elkaar aan gezet.
en hebben de stallen toen bekleed met hout.
Je zag dus echt niet dat het een container is.
wellicht kun je er meerdere bij elkaar neer zetten bekleden.
en dan heb je ook nog ruimte over voor de opslag.

of je kunt een schuur kopen op marktplaats.
weet zo even de naam niet meer die je zo in elkaar kan zetten die staan er ook wel 2de hand op en daarin zet je stallen die ook van marktplaats af kunt halen

MarvanTom

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:02

ralphtdw schreef:
Ik ken wel mensen die hebben de containers tegen elkaar aan gezet.
en hebben de stallen toen bekleed met hout.
Je zag dus echt niet dat het een container is.
wellicht kun je er meerdere bij elkaar neer zetten bekleden.
en dan heb je ook nog ruimte over voor de opslag.

Zie onderstaande foto: dit zijn containerstallen in een brede U-vorm geplaatst met houten afwerking.
De achterste container zou je kunnen houden voor opslag en een zadelkamer.
Wat dichter op elkaar en je kan overkappen.

Afbeelding

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:16

Pendrag

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:23

Ik heb stallen van Corton. Niet de allergoedkoopste maar zeer degelijk en plaatsing door hen was zeer betaalbaar.
Heb drie stallen van 3,5 x 3,5 met daaraan vast opslagruimte van 3,5 x 7. Dat zijn eigenlijk 2 stallen zonder. Tussenwand en een andere voorkant (ene helft dicht, andere helft extra brede deur).

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-14 09:37

Bij ons op stal zijn de stallen van tresforte als ik het goed schrijf