Misschien hebben jullie een goed idee voor een stevige, praktische buitenstal passend in een klein budget (om het niet té makkelijk te maken).
De achtergrond
Ik ben inmiddels al 1,5 jaar geleden verhuisd, maar in plaats van een nieuwe, gemetselde schuur met stallen moet ik me nog steeds zien te redden met de stal die was bedoeld als noodstal.
Het is een container met 3 stallen van 4 x 2,5 m met een luifel van 4 x 10 meter ervoor. Gelukkig groter dan de standaard containerstallen van 3 x 2,5 m, maar ze staan er alsnog zo kort mogelijk in. Ik vind de stallen niet geschikt voor grote paarden. We hebben een extra laagje op het dak, waardoor regen/hagel minder lawaai maakt, het dak 100% waterdicht is en er minder condens in komt. Op zich is het best een aardige stal en misschien is dat ook wel het probleem, want lang niet elke nieuwe stal is een verbetering ten opzichte van onze container! Ik hoef bij deze stal ook niet bang te zijn dat ze hem slopen, door de wand komen of dat er iets scheef/krom/bol gaat staan.
Ik heb 5 paarden staan en ik kom echt ruimte tekort. Niet alleen wat stallen betreft, maar ook zeker in opslag (hooi, strooisel, voer en AL die paardenspullen!). Ik heb de ruimte onder de luifel al volstaan met dekenkisten, zadelkasten, hooi, voertonnen, etc. Het is allemaal wat te krap met 5 paarden en geen extra opslag. Dit is echter bij standaard buitenstallen nog een groter probleem. Die hebben niet eens zo’n grote luifel. Dan zit ik sowieso aan een ontwerp met een schuur/opslagruimte. Of zoveel stallen dat ik stallen over heb voor opslag.
We hebben ook nog een houten inloopstal met ruime luifel, daar kunnen 3 paarden staan, maar die stal wordt na 13 jaar wel minder. Hij is al een paar keer opgeknapt, maar we willen er nu geen geld meer in investeren. Daarmee wordt de behoefte aan een andere stal nog groter.
Toekomst
Van de 5 paarden zijn er 3 van mij. Ik wil in de toekomst graag terug naar 2 eigen paarden en 2 plekken voor paarden van andere eigenaren. Alleen 2 paarden zou nog veel praktischer zijn, maar het is toevallig zo gegroeid dat ik doorlopend twee paarden te logeren heb en die mogelijkheid wil ik graag houden.
Knelpunt
Ons oude huis is nog niet verkocht, de huurders die er een jaar in zaten, hebben nooit betaald (het heeft wel veel gekost om ze eruit te krijgen) en de verbouwing van ons nieuwe huis was redelijk ingrijpend en erg prijzig. Gevolg: ons budget is zeer krap voor onze wensen.
Knelpunt 2
Twee linkerhanden. Gebrek aan handige mannen… We weten wel wat mensen die stalelementen in elkaar te zetten (al is montage door de leverancier zelf misschien wel voordeliger), maar helemaal zelf een stal bouwen is geen optie.
Vergunning
Volgens het bestemmingsplan mag voor een agrarisch hobbybedrijf maximaal 200 m2 bijgebouwd kan worden. Daarvan is al 100 m2 gebruikt voor de schuur achter het huis.
Maar omdat wij een aangrenzend perceel hebben van meer dan 5.000 m2, kan het college op grond van bijlage II, artikel 4, lid 1, sub b van het Besluit van omgevingsrecht (Bor), van een bestemmingsplan afwijken, indien
- niet hoger dan 5 meter
- de oppervlakte niet meer dan 150 m2
- het perceel niet voor meer dan 50% bebouwd wordt (ons woonperceel is meer dan 2.000 m2, dus dat komt goed)
En volgens mij was er dan zelfs nog een uitzondering, waardoor we nog weer over de 150 m2 zouden kunnen gaan. Dat lijkt me echter niet nodig. Ik heb geen enorme stal nodig.
Eisen
- 4 stallen
- Opslagruimte
- Geen luxe, wel degelijk en veilig
Wensen
- Geïsoleerd, liefst zo dat de paarden in de zomer overdag naar binnen kunnen en ’s nachts naar buiten
- Stalmaat minimaal 3,5 x 3,5
- Liefst een aparte zadelkamer (i.p.v. paardenspullen ook in de opslag)
- Een wasplaats zou mooi zijn, maar ik heb de paarden altijd buiten gewassen met behulp van emmers warm water uit huis of de tuinslang, dus dat is echt geen eis
- Voorkeur voor systeembouw/demontabel, zodat hij eventueel gewijzigd of verkocht kan worden
Passend ontwerp
Ik heb 2 jaar geleden al allerlei offertes opgevraagd. Een stallenbouwer heeft destijds al een ontwerp voor ons gemaakt. Het was een grote stal die voldeed aan alle wensen die ik toen had. Helaas was dat nog in de ‘goede tijd’ en als ons oude huis niet binnenkort voor een heel leuk bedrag wordt verkocht, zit dat er echt niet in.
Nu had ik zelf al bedacht om 2x een buitenstal met twee boxen te kopen, deze tegenover elkaar te zetten en er een overkapping tussen te zetten, zodat je een overdekte middengang krijgt. Dan een schuurtje erbij kopen voor de opslag, van wat goedkoper materiaal, omdat hier geen paard in hoeft te staan. Ik heb echter geen flauw idee hoe dat eruit zal zien. Wordt dat een rommeltje? Bovendien kom ik met 4 standaard stallen met een geïsoleerd dak al snel op 15.000 euro. En dan komt er vaak nog btw, transport, montage, (betonnen) ondergrond, stalinrichting, water en elektra bij.

*zucht*
Mission impossible?
In de tussentijd spaar ik dapper door…