grote vlecht in staart inlaten slecht op wei/stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ciaravb

grote vlecht in staart inlaten slecht op wei/stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 20:19

Hallo allemaal!

Ik had vanochtend de staart van mijn paard gewassen en toen het nog een beetje vochtig was gewoon in 1 grote vlecht gedaan omdat het zo zo nnnig ik was dacht ik dat het wel snel zou opdrogen als Ze op wei staat en dat ze er een mooie golvende staart aan overhoud. (ik zou het er smiddags weer uithalen) maar ik kreeg toen commentaar van een stalgenoot dat dit slecht was zonder reden waarom. Ik trok mij er niet heel veel van aan maar ben me nu wel blijven afvragen of het echt daadwerkelijk zo slecht is? Alvast bedankt!!

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:21

Als er en vlieg op haar zou gaan zitten en ze zwaait met haar vlecht die vlieg weg zal ze zich waarschijnlijk een ongeluk schrikken, omdat ze zichzelf een oplawaai verkoopt.

Maar dat leert ze wel na een x aantal keer.
Je en verder, stel dat de vlecht zou komen te zitten in iets op een of ander manier. Dan trekt ze haar staart kapot.

amj

Re: grote vlecht in staart inlaten slecht op wei/stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:24

Mijn merrie staat al vijf jaar altijd met een vlecht in haar staart. Nog nooit wat aan overgehouden.

Mirjam1202

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:24

Hee!
Dit is niet slecht hoor, zover ik weet ;) Maar het kan breken, wanneer het strak gevlochten is..
Maar als de staart ergens achter haakt, kan de hele staart kapot getrokken worden..
Maar volgens mij gebeurd dit zelden!

06tess04

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:25

volgens mij maakt het niet heel erg veel uit, als je staart maar af en toe even los maakt (eventueel opnieuw vlechten). vlecht de staart niet te strak, hou het een beetje los zodat het kan 'luchten'! ik rij een fries en die krijgt ook elke dag en nacht 1 grote vlecht in, en het helpt wel, ze heeft nu een mooie volle staart :j

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:26

Het is volgens mij meer omdat ze kunnen blijven hangen en dan hun hele staart (of manen) kapot kunnen trekken, maar dit kan ook zonder vlecht gebeuren als hun staart ergens omheen gedraaid wordt.. Dus volgens mij valt het allemaal reuze mee.

ciaravb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 20:26

Maar als ik het losjes vlecht en het elastiekje niet te straks doe gaat de vlecht vanzelf wel los toch als die ergens achter haakt?

cmaenhout

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 20:26

Nee hoor kan geen kwaad. Als je het er weken in laat zou het niet goed zijn. Verschilt ook of je het erg strak invlecht of niet. Als je het dan 's middags er weer uit haalt maakt het zeker niet uit.

ciaravb

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-04-14 20:28

Nou oké dan ga ik mij gewoon niks meer aantrekken van degenen die er commentaar op geven!:)

Mieva

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:01

Kan Volgensmij inderdaad geen kwaad.. Zodra je niet helemaal bovenin bij de staartwortel vlecht en niet te strak..
Mijn paard staat ook altijd met een vlecht in!

Quidou

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-14 22:04

Je eigen haar valt er toch ook niet meteen af als je het een dag in een vlecht hebt... :P

Het is voor je paard hooguit wat onhandig bij het wegjagen van de vliegen maar kan verder volgens mij geen kwaad hoor..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 12:22

Mieva schreef:
...Zodra je niet helemaal bovenin bij de staartwortel vlecht en niet te strak..

Mieva gaat door voor de koelkast :)

Het grote gevaar van een natte staart invlechten is idd dat je de staartwortel insluit waardoor die door de hoge vochtigheid kan geen broeien en 'smetten' zéker als er dan ook nog een staartzak omheen wordt gedaan.
Ik ken een merrie die haar staart moest geamputeerd worden omdat er dusdanige wonden door rotting waren ontstaan dat hij niet meer te redden was.

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:39

Ik doe bij mijn shet altijd een vlecht in na het rijden.
Ik heb verzorgsters rondlopen 4x in de week die hem dan rijden, en als ze hem poetsen en opzadelen maken ze hem los en doen ze er een borsteltje doorheen, en als ze klaar zijn met rijden dan gaat er weer een losse vlecht in.
Helaas heb ik af en toe een irritant veulen die het leuk vind om die vlecht eruit te halen.

Shetlief heb namelijk een super dikke staart en zo kan ik er teminste een beetje normaal doorheen met een borstel.
Dus kan prima

Nouvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-14 21:41

Ik had mijn merrie bijna altijd met een losse vlecht in de staat staan, die had een hele dikke witte staart en als 'ie los hing plaste ze er in en bleef ik wassen...

Unicorn_xX

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 20:47

Maakt niet zoveel uit, niet druk over maken.
Trouwens, het geeft leuke slagen en staart lijkt dan dikker :D

mayrafamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:16

Het kan zijn dat de staart ergens aan blijft haken, maar in een veilige wei (zonder dingen waarachter je kan haken dus) zou dit niet kunnen gebeuren :)

Dapnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-14 21:19

Hier ook een merrie met witte staart, zonder vlecht is hij te smerig. Vlecht alleen de onderkant in, dus niet bij de staartwortel maar begin daaronder.

marymary2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:26

Mijn paard staat ook bijna altijd met vlecht in haar staart op het land. Nog nooit problemen mee gehad.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:35

DubbelDun schreef:
Mieva schreef:
...Zodra je niet helemaal bovenin bij de staartwortel vlecht en niet te strak..

Mieva gaat door voor de koelkast :)

Het grote gevaar van een natte staart invlechten is idd dat je de staartwortel insluit waardoor die door de hoge vochtigheid kan geen broeien en 'smetten' zéker als er dan ook nog een staartzak omheen wordt gedaan.
Ik ken een merrie die haar staart moest geamputeerd worden omdat er dusdanige wonden door rotting waren ontstaan dat hij niet meer te redden was.

Leest nou niemand deze reactie even? Zou me toch wel aan het denken zetten..

Zeepsop

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:42

Ik doe altijd een losse vlecht in op stal omdat ik anders een staart vol poep en klitten krijg, tijdens het opzadelen haal ik m eruit zodat hij tijdens het rijden gewoon een losse staart heeft. Heb nog nooit wat gemerkt.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 10:52

Sharon: die reactie zegt dus dat je niet helemaal boven in strak moet dicht vlechten als de staart nat is en er dan nog een staartzak om heen moet doen en laten zitten, omdat het dan dus niet kan drogen.

Maar als je dat niet doet, gewoon heel losjes vlecht (ik begon wel altijd helemaal boven aan, maar niet met een hele natte staart). Heeft mijn paard in 10 jaar nog nooit wat aan over gehouden hoor. Behalve een mooie schone staart XD.

ikkeniet

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-14 11:12

Ik heb jarenlang bij mijn paard zijn staart vanaf einde staartwortel ingevlochten. Soms ook daarna in een staartzak gestopt. ( toen de staart over de grond ging slepen. )
Wel zorgen dat je niet strak vlecht.
Nooit problemen mee gehad.

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-14 13:35

T zal vast niks uitmaken, behalve dat ik het erg banketstaaf vind voor het paard. Hij gebruikt zijn staart om vliegen weg te jagen, dat is niet erg prettig als er dan een harde vlecht op je land..

xJurdyWonanx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-04-14 16:22

In de winter loopt mijn haflinger eigenlijk bijna altijd met een vlecht. Was normaal 1 keer per 2 weken de benen en staart even en dan een vlecht erin, die blijft meestal een week zitten en dan valt hij er vanzelf wel weer uit. Dan heeft hij een paar dagen een losse staart en is het weer bijna tijd om toch weer te gaan wassen. Nu in de zomer zal hij niet zo vaak een vlecht krijgen, enkel direct na het wassen zodat het goed kan drogen zonder dat het vies word en dan na 1 of 2 dagen gewoon weer de staart los.