Paard thuis stallen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mayadeby

Paard thuis stallen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 18:18

Hey,
sinds kort heb ik een verzorgpony maar de eigenaar is al vrij oud en wil hem dus verkopen.
De pony zou bij mij thuis komen staan. Daar zorgen we voor een schuilstal.
Waar ze nu staat heeft ze enkel een stal, geen weidegang (behalve juni, juli , augustus en september)

Voor stalling betalen we dus niets, behalve de hernieuwing van de voorste draad (30 meter) met gaas

Hoeveel zou het dan nog ongeveer kosten per maand ?
Met dierenarts en hoefsmid erbij ?

Polly
Moderator Algemeen

Re: Paard thuis stallen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:43

Dat is afhankelijk van wat voor pony het is, hoeveel er bijgevoerd moet worden, hoe vaak de smid nodig is en hoe vaak er een dierenarts bij moet komen.

Mijn 2 shets staan op eigen land, eten hooi van eigen land dus dat kost al niks. 2x per jaar komt de smid en als het goed is 1x de DA om te enten.

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 18:51

Het is een haflinger, normaal niets bijvoeren

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:00

Heb je plaats voor 2 pony's bij je thuis? een pony alleen houden kan niet, het zijn kuddedieren.

Wat lief trouwens dat je je verzorgpony van de oude man over wilt kopen, hij zal vast blij zijn dat je zijn pony een goed huisje wilt geven!

Qua dierenarts kosten zou ik zeker maandelijks een bedrag van minimaal €50 opzij zetten tot je een ruim bedrag bij elkaar hebt gespaard. Van dat potje kan je de entingen, wormonderzoek/wormenkuur en onvoorziene dierenartskosten betalen.
De kosten van een hoefsmid zijn erg uiteenlopend: heeft de pony ijzers nodig, of moet hij alleen bekapt worden? En hoe vaak hij bekapt moet worden verschilt, sommige pony's hebben genoeg aan een bezoek van de smid iedere 12 weken, anderen moeten met 7-8 weken dringend bekapt worden.
Dan komt er misschien nog qua voer een onderhoudsbrok bij zodat je pony voldoende vitaminen binnen krijgt, maar dit is niet zo heel duur. Als de haflinger recreatief gereden wordt en verder lekker in de wei staat zal een handje per dag meer dan genoeg zijn, dan ben je ongeveer €10-15 per maand kwijt. En tenzij je een aantal hectare weiland hebt zal je hooi bij moeten voeren in ieder geval in de wintermaanden.

Let wel op: Voor de stalling betaal je per maand niks, maar je hebt wel onderhoud (dak waterdicht houden, af en toe en plank of paal vervangen, draad vernieuwen, weide laten bemesten of opnieuw zaaien).

mayadeby

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 19:02

De pony staat nu ook alleen,
Ze heeft geen ijzers, en momenteel rijden we niet omdat ze te dik staat en geen zadel past, de eigenaar blijft haar eten geven en vooral daarom wil ik haar kopen, opdat ze kan vermageren en kan bereden worden

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:13

heb je zelf weiland bij huis dan?

eline1991

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:16

Dat een paard nu ook alleen staat betekent niet dat het goed is.
Er zal dus iets van een shetje bij moeten.

Verder moet je denken aan heb ik genoeg ruimte, ook voor in de winter dat ze naar buiten kunnen zonder dat alles kapot getrapt wordt?

Qua kosten kan ik over het paard aan huis houden niets zeggen.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:24

Maar dat de pony nu alleen staat betekent niet dat dat goed is voor haar. Misschien kan je er een shetlander (kosten tegenwoordig een habbekrats) bij nemen, maar dan heb je wel dubbele kosten aan de dierenarts en hoefsmid. Een ander idee is dat jullie een pony in pension nemen, zodat ze niet alleen komt te staan. Dan heb je geen dubbele onderhoudskosten, maar heeft je paardje wel gezelschap! :D

Als ze te dik is, is het misschien een goed idee om jouw weiland alvast af te laten grazen of kleine stukjes af te zetten met stroomdraad. Als je een afgezet stukje (bijvoorbeeld 10m voor de schuilstal) omploegt heb je een paddock, dan kan je haar daar d.m.v. strookbegrazing steeds een paar meter gras erbij geven. Zo kan ze zich niet tonnetje rond vreten, maar heeft ze wel lekker de ruimte. Na een paar weken heeft ze dan een mooi stukje weiland met niet te veel gras :)

Verder moet je ook de mestafvoer niet vergeten. Je zal de stal (en evt de wei) uit moeten mesten en regelmatig de mest weg moeten brengen of op laten halen.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:26

Mijne heeft járen samen gestaan en staat nu ook alleen, niet ideaal maar ze geniet wel van de rust. Staat 24/7 buiten en heeft niks te klagen. Andere paarden staan 8 maanden lang aan een stuk door alleen in de stal.

Zeker is het paard alleen stellen niet goed, maar zolang dat dier uit die stal is, vind ik het al prima.

Hoe groot is je land? Echt geschikt om het paard jaar in jaar uit in te hebben? Eventueel met een deel afgezet als 'blubberland' (mogen ze dan helemaal vertrappen zodat de rest niet verpest wordt, schuilstal met onbeperkt hooi en droge grond dmv bestrating en sto).

Zodra alles er eenmaal is zou ik kijken voor 300 kg balen hooi (doorgaans t goedkoopst) en grote balen stro, eventueel 'kopen' bij een stal in de buurt als je thuis niet veel opslagruimte hebt.

Prijs van hooi en stro weet ik niet, weet wel dat ik hier de hele zooi + 50 x 50 weiland (winter) + 70/80 x 200/300 weiland (zomer) voor €120 heb (€30 is omdat ze alleen staat en dus 'apart' het hooi + water geleverd krijgt op de weide).

Qua bekappen ben ik €25 per keer kwijt, komt (kwam) tussen de 4 en 8 weken. 2 keer per jaar de osteopaat (€140 bij elkaar), 1/2 x tandarts (€40 tot €120), 1/2 x zadelpasser (€??), 1 keer per 2/3 jaar de prikken (€25 zonder voorrijkosten), €50 per jaar aan wormenkuren...

Edit: Heb hier niet aan de afvoerkosten van de mest gedacht, deze weet ik niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:33

xSlvna, het is ooit bewezen dat een paard letterlijk liever binnen staat met soortgenoten dan alleen buiten. Het is gewoon niet leuk voor een paard, dan kun je allerlei argumenten verzinnen maar daar geef je je paard nog steeds geen gezelschap mee. Dat ie nu alleen staat betekent dus niet dat je er dan maar niks bij moet zetten.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:38

Nee tuurlijk niet maar als ik voor haar moet kiezen of die tussen 3 muren en 1 kan tralies van 3 bij 3 staat of op een weide van 50 bij 50 ga ik toch echt (ook om gezondheidsredenen) voor de weide.

Nu is mijn paard sowieso echt een 'eenzame'.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 19:46

TS, als het financieel niet haalbaar is om twee paarden te kopen, (als ze bij je thuis staan) dan moet je imo helemaal niet aan een paard beginnen. Je wilt, neem ik aan, het beste voor je paard. En als je volop van hem wilt genieten zul je hem wel de basisvoorzieningen moeten geven. Waaronder een maatje. Denk hier dus goed over na.

Er is een topic over de kosten van een paard per jaar/maand. Even zoeken dus.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:20

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:29

xSlvna schreef:
Nee tuurlijk niet maar als ik voor haar moet kiezen of die tussen 3 muren en 1 kan tralies van 3 bij 3 staat of op een weide van 50 bij 50 ga ik toch echt (ook om gezondheidsredenen) voor de weide.

Nu is mijn paard sowieso echt een 'eenzame'.

Tsja op den duur worden ze wel eenzaam ja. Het is een paard, geen mens. Paarden zijn kuddedieren.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 20:30

Ja en op den duur word een paard in een stal even eenzaam.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:33

Maar waarom die uitersten :? Een paard dat 24/7 op stal staat is zielig dus kan ik hem alleen op de wei laten?

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:38

Waarom twee uitersten? Als je moet kiezen tussen alleen binnen en alleen buiten (zoals TS voor haar verzorgpaard de keuze heeft) zou ik toch fijn voor alleen buiten gaan. :+ Maar oké, nu ben ik iemand die alles graag op de weide ziet, jij ziet ze misschien graag op stal.

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:50

xSlvna schreef:
Waarom twee uitersten? Als je moet kiezen tussen alleen binnen en alleen buiten (zoals TS voor haar verzorgpaard de keuze heeft) zou ik toch fijn voor alleen buiten gaan. :+ Maar oké, nu ben ik iemand die alles graag op de weide ziet, jij ziet ze misschien graag op stal.

Maar dat zegt ze niet. Altijd op stal of alleen 24/7 in de wei, het is allebei niet goed.
We dwalen nu wel een beetje af.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 21:55

Het dier staat nu 24/7 op stal en TS heeft het paard 24/7 buiten met schuilstal te bieden. Dan is dit volgens bokt niet goed. Nee het is zeker nog lang niet ideaal maar wel beter dan waar het dier nu staat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:04

Ja, maar dat neemt dus niet weg dat het beestje alleen staat.

xSlvna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:06

En wat doet die nu dan? Enige verschil is dat die meer ruimte krijgt en wél wat kan doen in zijn eenzaamheid, wat nu namelijk niet gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:10

Jij leest ook werkelijk enkel wat je wil lezen of niet?

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 22:10

Wat kan je haar verder bieden? Uitloop in paddock? Kleine/grote weide (evt in de zomer huren?) Vergeet geen verhard stuk te maken in en voor de schuilstal zodat met nat weer ze altijd uit de blubber kan en daar kan jevmakkelijk haar eten geven. Hoe groot is voor decrest wat je haar kan bieden.

Eventueel een shetje ter gezelschap mogelijk?

Een kennis van mij is per paard 60,- aan hooi kwijt (krijgen ze bijna onbeperkt) vergeet dan je da, hoefsmid en tandarts niet. Zij betaald gemiddeld 200 per paard aan echte kosten (1x tandarts per jaar, entingen en hoefsmid rondom ijzers 1x per 8 weken en 2kg brok per dag mee gerekend)
Als je paard niet op de weide staat zal ze meer hooi nodig hebben, brok alleen geven naar behoefte. Brok is ook voor vitamines enzo kijk goed wat ze nodig heeft en hoeveel ( die kennis van mij geeft veel, maar rijd en traint ook veel dan hebben ze meer nodig dan wanneer je minder en minder intensief rijd)

Heb je ergens een bak terbeschikking? Als je veel op straat rijd zal er een kans zijn dat ze ijzers nodig zal hebben.

Heel veel suc6 en hou je ons op de hoogte?

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 22:21