Christelijk en toch rijden????

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 14:41

Ik zat bij deze vraag heel ergens anders aan te denken. Christen zijn heeft alles te maken met jezelf dienstbaar maken voor de maatschappij en actief werken aan verbetering van de maatschappij. Ik vraag me af hoeveel luxe je jezelf kunt of mag permitteren als christen.

Kun je het als christen rechtpraten dat je per maand een paar honderd gulden uitgeeft aan je hobby [paard] terwijl aan de andere kant van de werled mensen dood gaan van de honger? Moet je als oprecht chirsten het gemeenschappelijk welzijn niet boven je individuele welzijn stellen?

Ik geef toe dat ik daarin wel kies voor mijn eigen geluk [en ik ben me ervan bewust dat dat egoistisch is] maar ik noem mezelf ook geen christen. Maar dat is nu juist wel datgene wat mij enorm stoort aan christenen die maar bezig zijn de regeltjes na te leven zoals rokken dragen en vooral geen arbeid verrichten op zondag, terwijl ze wel veel geld uitgeven aan allelei aardse en luxe goederen.

Zamantha
Berichten: 1
Geregistreerd: 05-09-01

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 14:55

ik ben christen alleen ik ga nooit naar de kerk, draag altijd een broek ga ook uit gebruik make up. we bidden wel voor het eten maar thats it

je heb ook zwaar geloofige die moeten altijd in een rok lopen, gaan soms wel 2x per dag naar de kerk mogen niet uit en moeten alles met het gezin doen en het ergste vind ik dan nog dat ze geen voorbehoedsmiddel mogen gebruiken.
zo'n familie hebben wij in onze buurt die mensen hebben 17 kinderen ja echt waar. nou sorry dat vind ik te ver gaan.

Jurga

Berichten: 18554
Geregistreerd: 06-05-01
Woonplaats: Ede/Lunteren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 14:59

Ik ben ook christelijk en idd zijn er behoorlijke topics geweest over het geloof! Maar ja, ik ben ook niet zwaar christelijk, neem echt niet alles aan wat de kerk zegt en ben het echt niet overal mee eens, maar ik ben wel een christen, al vind ik dat woord in de wereld van tegenwoordig zo opgeblazen. Ik heb wel een eigen paardje en ik rijdt er ook gewoon mee op zondag, hoewel er hier in de buurt ook veel kerkgangers zijn en ook behoorlijk zware. Mijn opa en oma zijn ook behoorlijk zwaar in het geloof, maar die hebben er ook niets op tegen. Ik zie ook niet in wat er mis mee is om op zondag paard te rijden. Kun je de fiets ook wel laten staan. iloon

Desiree

Berichten: 28760
Geregistreerd: 23-01-01
Woonplaats: Twente

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:06

Net wat Zamantha zegt, 17 kinderen fokken in 1 gezin gaat te ver. Dat is nu duidelijk een teken dat een dergelijke manier van uitoefenen van een geloof (niet het geloof zelf) niet meer van deze tijd is. Mensen zijn intolerant geworden t.o.v. elkaar omdat ze op elkaars lip moeten leven, dit land is overbevolkt. daarom is 17 kinderen krijgen in deze tijd asociaal en onbedachtzaam. er zal ook nooit iemand het in zijn hoofd halen om het paardrijden op zondag mij te ontzeggen. Ik moet werken door de week, dus dan gaat het alleen 's avonds, maar op zondag wil ik een mooie bosrit maken omdat ik dan pas de kans krijg daarvoor! Ik ben ook eigenlijk geen christen (hoewel katholiek opgevoed, op lagere school verhalen uit de bijbel etc.) want ik wil leven op mijn manier en niet alsmaar geven geven en geven. Dus inderdaad, geld spenderen aan mijn hobby, mijn dieren en niet aan arme mensen.

PUCK

Berichten: 2698
Geregistreerd: 15-01-01
Woonplaats: Betuwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:09

Het is heel simpel, ik werk de hele week keihard en dat geld geef ik uit aan oa mijn paarden. ik heb twee dagen weekend, dus niemand maar dan ook niemand vertelt mij wat ik wel en niet mag doen gedurende die twee veels te korte dagen...

_________________
Miss Bokstnob..........Nu maar hopen dat er snel junior bokstnobjes komen om de titel zeker te stellen....

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: PUCK op 2001-09-05 15:14 ]</font>

joyce B

Berichten: 16377
Geregistreerd: 06-08-01
Woonplaats: Net buiten een gehuchtje bij het bos ;)

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 15:13

Ik vind het kortzichtig als je iemand met rijbroek en rok erover rijend hypocriet noemt. waarom? Misschien mogen zij gewoon niet alleen met een broek aan rijden. Ook bij andere geloven komt het voor dat het niet geaccepteerd is als een vrouw een strakke broek aan heeft, of bepaalde lichaamsdelen toont. Als men daar voor kiest heb je dat te respecteren. Net zo goed dat ik vind dat het mijn keuze is of ik wel of niet rijd op zondag (ik dus wel!) Tja, voor de Joden en Moslims is de zaterdag een rustdag... Zou "God" (God, Jaweh, Allah, etc.) er zich druk om maken?

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 17:25

Oke het is misshien wel kortzichtig van mij, maar dat was mijn reactie op dat moment!!! Door mijn geloof kom ik weleens in de knoop met de paarden en daarom was mijn vraag ook! Tuurlijk heb je paard beweging nodig, maar omdat ik welf 6 dagen per week werken zondag als rustidag hebwaarom zou ik dat mijn paard niet geven, maar ik laat hem gewoon lekker relaxed zijn, lekker ontspannen lopen.

Het is ook niet recht te praten dat je als christen zoveel per maand uitgeeft voor je hobby, maar dat doe je ook voor een auto, ook voor je huis!!!! tja zo is het!!! ik ben allang blij datik op zo'n dier mag rijden!!!!!!

Dorine
The one and only

Berichten: 4131
Geregistreerd: 09-01-01
Woonplaats: Zevenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:48

Hee Marline:
Wat misschien ook nog kan:
Dat je op jouw eigen rustdag ontspannen op jouw paard gaat rijden...
En jouw paard bijv. een andere rustdag gunt, maandag bijv., wanneer jij toch druk aan het werk bent en minder tijd hebt.
Dan kun je op zondag ook meer aandacht, liefde en zorg geven aan je paard dan op een andere dag omdat je meer tijd hebt?
Tenminste dat is bij veel mensen zo. Of is het bij jullie niet mogelijk om op zondag te rijden?
In elk geval ben ik het met je eens dat iedereen gewoon in zijn waarde kan worden gelaten, en mocht iemand in het bos ooit zeggen dat je op zondag geen buitenrit mag maken omdat dit werk is, dan zeg ik gewoon:
Paarden hebben dagelijks goede beweging nodig, anders krijgen ze teveel aan energie enz.
De ene persoon laat zijn hond uit, ik laat mijn paard uit, zodat hij lekker even de benen kan strekken en even afleiding heeft buiten de stal.
We doen dit op een ontspannen manier, hij vindt buitenritten heerlijk en ik ook.
Dag meneer/mevrouw!
(Hopelijk helpt het...) Knipoog

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 17:54

haha..stef dat ken ik.....
ik ben zelf ook altijd heel makkelijk ga ook gerust schoonmaken verven of what ever...nooit naar de kerk ja 1x per jaar dat is verplicht
maar wat mijn pa en ma doen moeten ze zelf weten me moeder vind het niet nodig om op zondag te gaan wassen verven schoon maken of wat dan ook....
heb idd wel ens gehoord nee ik mag niet paardrijden op zondag denk ik echt zop en van wie mag dat niet en waarom niet.... }> Extreme duivel
af en toe begrijp ik mensen niet hoor Gaaaap
maar ok... we bidden wel altijd voor het eten.... Frusty Schijnheilig
ook alleen omdat dat moet maar goed zit niet op een christelijke school ofzo dusss.... Lips are sealed
vroeger wel op de basis school daar zaten we wel op een christelijke school...zegt verder niets alleen bidden voor en na school danken...
en uit de bijbel lezen plaatsjes kleuren over jezus :p
maar wat de rest allemaal doet moeten ze zelf weten het is heel verschillend iig.
op school ook wel eens ruzie over geweest er was echt zo'n meisje in de klas die altijd wel in de grond werd getrapt...
daar begon dus iemand tegen haar te zeggen van heey ..... (noem ef geen namen) jij bid zeker altijd voor het eten enz...
dus die andere allemaal lachen toen begon ik nl. jullie moeten GVD allemaal je bek dicht houden iedereen moet dat voor zich zelf weten ik moet dat ook altijd voor het eten wat is daar erg aan dan laat iedereen lekker die dat wil doet dat iedereen leeft zelf hoe die zelf wil leven...daar hoef je dus niet raarder door te wezen hebben jullie dit dan ooit aan mij gemerkt ben ik dan ook raar ofzo?
en al die hoofden keken geschriokkken mij kant op en ja toen begon het ja ik moet dat ook wel en bla bla bla....de gene die altijd de grootste bek hadden en zo hard lachte scheen het dus ook te doen grappig was dat....als ik dat dan zo zeg doen ze dat opeens allemaal wel...nou ja als ik zoiets niet had gezegt zou iedereen er bij blijven dat alleen .... gelovig was in de klas.... Boos! haha...

<font size=-1>[ Dit Bericht is bewerkt door: marfiek op 2001-09-05 18:03 ]</font>

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 18:05

Hoi Dorine,

Ja da's ook een idee en daat staat me niet tegen, maar op zondag ben ik zoiezo al helemaal gebroken van werk, school en paarden dat ik vaak heel de dag op bed lig. Gelukkig kan dat nog omdat ik geen eigen paard heb!!! En ik vind het niet eens heel erg!!!! Maar goed, tja ontspanning en dan lekker paardrijden door de bossen is heelrijk dat geef ik toe!!! En dat wordt bij ons op stal ook wel gedaan, maar ik heb gewoon zoiets van: ik ga gewoon lekker relaxen en mijn paard ook, dat idd door een buitenrit, maar ook door losgooien. En ik denk dat als ik een eigen paard zou hebben ook weleens z'n manen zou trekken of benen wassen oid!!! maar ik denk dat je toch moet doen enlaten wat zelf wil, maar ik trek nu mijn grens en alsik een paard heb dan zal die grens hoger liggen verwacht ik!!!

PonyPower

Berichten: 164
Geregistreerd: 02-09-01
Woonplaats: Zoetermeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 18:17

Als ik een christen was, zou ik eerst gaan nadenken hoe andere over mijn paardrijkunsten (zouden) denken!
Het ligt er ook aan hoe je bent opgevoed!
Ben je zwaar gelovig, of juist wat minder Verward

En als jij geloofd in het Christendom, waarom zou je dan je geloof in het Paardrijden gaan verliezen?

(Dit is allemaal wat vaag, maar ik kom niet echt uit me woorden vandaag, het zal wel aan school liggen)

xxx PP

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 18:27

Ik ben echt absoluutniet zwaar gelovig!!!! Waarom zou ik aan mijnpaardrijkunsten moeten gaan denken , nou ja moeten??, waarom zou jij dat doen???

Geloof in het paardrijden??? Verward Verward

Meid waar heb je hetover????

Ligt het aanmij dat ik het niet snap?????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 18:45

Marline, als er mensen zijn die druk zijn met het naleven van regeltjes en struikelen over het toepassen van de zondagsrust dan missen zij naar mijn mening de kern van het christendom. Je zegt toch ook niet tegen de boer dat hij zijn koeien niet mag melken op zondag? Een paard heeft verzorging en beweging nodig en een paard heeft niets te maken met zondagsrust. As jij er voor kiest om je paard op zondag in de wei te zetten dan is dat prima, als je daar de rest van de week maar rekening mee houdt.

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 18:51

Ja daar hou ik rekening mee, ik zeg tegen niemand je mag je paard niet doen op zondag, maar iedereen heeft een eigen mening en opvatiing van de zondag en zijn gebruik van het paard!!!! Dat laat ik zo!!! Ik val niemand er op aan (hoop ik en anders is het niet mijn bedoeling), maar ik was gewoon benieuwd heo jullie erover denken!!!! Als ik mijn eigen paard heb dan hou ik daar wel degelijk rekening mee!!! Maar ik heb zoiets van, ach een vrije dag kan echt geen kwaad behalve alsik maandag een wedstrijd heb dan zou ik wel trainen op zondag. Maar voor de rest..........zou ik mijn paard gewoon lekker een vrije dag geven als ik hem al iedere dag rijd oid!!!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 18:58

Als ik het goed lees leef jij de zondagsrust na mits dat jou uitkomt, want immers; als jij een wedstrijd op maandag hebt dan train je wel op zondag Verward Waar sta je dan met je principes? Of hanteer je die alleen wanneer die jou goed uitkomen?

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 19:11

Het was maar een voorbeeld van die wedstrijd, ik heb geen idee wat ik zou doen, misschien idd wel trainen misschien niet...... Ik vraag me af hoe zie je mij???? ik krijg de indruk dat er wordt geprobeerd om mij klein te krijgen totdat ik toegeef!!!
Ik zit ook niet altijd voor de volle 100% echt in de kerk zoals het hoort, maar ik ben ook maar een mens en ik maak ook fouten. Niemand is perfect, ik mag dan een christen zijn maar ik maak ook fouten. Wil je me daar aanophangen????? Wilde je dat horen????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:23

Uiteindelijk moet je natuurlijk helemaal zelf weten wat je doet en hoe je het doet. Maar ik vond het een beetje tegenstrijdig allemaal en ik vroeg me af hoe ver je eigenlijk voor je overtuiging gaat. Wat is de toegevoegde waarde voor de zondag voor jou als christen? Ik denk dat ik daar nu wel een helder beeld van heb.

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:26

Ik ben wel katholiek en ik ga ook wel naar de kerk, maar ik rijd heel vaak op zondag en ik heb een hekel aan rokken. Ik heb er totaal geen moeite mee dat er mensen zijn die op zondag niet (wedstrijden) willen rijden vanwege hun geloof.

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 19:28

Nou zla ik het nog 1 keer zeggen:
Ik vind, is mijn mening, dat IK de zondag als rustdag moet zien en als ik een eigen paard heb zal ik dat ook zo houden. Maar dat zie ik dan pas, ik verwacht datik pas over 5 jaar een eigen paard heb!!! Misschien is mijn mening dan wel veranderd!!!
Maar nu heb ik zoiets van zondag is voor mij een rustidag en ik was alleen benieuwd hoe de rest daarover dacht!!!!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-01 19:31

Ik snap het wel hoor! Ik rijd ook niet vaak op zondag. Ik vind dat ook een beetje een dag om te relaxen. Ik rijd meestal 1x per maand op zondag en de rest door de weeks.
Btw, maak je geen zorgen dat je paard een dagje stilstaat, die van mij vind het juist fijn, een dagje rust! Haha!

Marline
Berichten: 31
Geregistreerd: 24-08-01

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-09-01 19:54

he manon net zei je nog dat je heel vaak rijd op zondag!!!! wat is het nou????

allegria
Berichten: 104
Geregistreerd: 10-04-01
Woonplaats: maastricht

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 17:08

ik geloof dat religie hier niks mee te maken heeft kijk (dit is NIET als afzeiken bedoelt mocht dit zo overkomen) vroeger was het inderdaad zo zondag rustdag maar zelfs toen moest de boer ook zijn koeien melken okee hij werkte minder maar toch nu anno 2001 is het zo dat god een beetje heeft "afgedaan" omdat het niet meer zo makkelijk in ons "nieuwe" levenstijl past je moet carriere maken je kind op voeden en je huis schoonmaken zondag is een rustdag maar wanneer rust een mens de een gaat met het gezin wandellen in het bos de ander zet zijn paard voor de koets en laad het gezin in voor een uurtje "ontspanning" ik denk dat dat tegenwoordig niks meer uitmaakt kijk ik ben ook katholiek maar ik ga nooit naar de kerk ook niet met kerst en waarom? god is toch overal waarom dan naar de kerk en ik laat me niet wijsmaken dat daar nou verschil in zal zitten met kerst ga ik al helemaal niet meer waarom? hypocriet gedoe vind ik het ik zal het uitleggen loop een willekeurige zondag een kerk in hoeveel mensen zie je dan? ga eens naar een kerstdienst en opeens is de kerk bartsens vol waarom omdat god toen geboren pleur op roep ik dan als ik op zondag niet naar de kerk ga doe ik het met kerst al helemaal niet laat dat maar aan de "echte" katholieken over, die wat op zondag uit hun nest komen dit nis mijn visie op het katholieken gebeuren vragen mensen mij geloof je in god dan zeg ik nee niet zoals de pastoor het bedoelt ik geloof dat er meer is tussen hemel en aarde maar ik geloof niet dat er ooit eens iemand was die zoiets had van goh laat ik eens een aarde creeren want ik heb toch niks beters te doen mazzl niet dus mischien trap ik nu op een paar zieltjes misschien niet he oliebol happens bij deze mijn excuses voor het langdraadige verhaal groetjes suus

marfiek

Berichten: 6555
Geregistreerd: 01-04-01
Woonplaats: 's-Gravenzande

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 17:40

idd...met zondag rustdag word bedoelt niet werken en met dat werken word volgens mij bedoelt gewoon niet gaan werken (je baan) maar je hobby mag je wel beoefenen Verward
denk ik ... Haha!

Manon

Berichten: 5495
Geregistreerd: 25-06-01
Woonplaats: IJsselstein

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 17:49

Ik bedoel eigenlijk:

Nu rijd ik nog niet zo heel veel op zondag, maar omdat ik wedstrijden ga rijden, ga ik dus meer op zondag rijden, ook om te trainen. Is het nu duidelijk?

visje

Berichten: 4546
Geregistreerd: 11-04-01
Woonplaats: België (Vlaams-Brabant)

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-01 19:26

Citaat:
Op 2001-09-05 14:41, schreef Jippie:

Ik geef toe dat ik daarin wel kies voor mijn eigen geluk [en ik ben me ervan bewust dat dat egoistisch is]
maar ik noem mezelf ook geen christen. Maar dat is nu juist wel datgene wat mij enorm stoort aan christenen die maar bezig zijn de regeltjes na te leven zoals rokken dragen en vooral geen arbeid verrichten op zondag, terwijl ze wel veel geld uitgeven aan allelei aardse en luxe goederen.



De uitvlucht "maar ik ben geen Christen", vind ik absoluut niet gelden. Wat maakt het nu uit of je Christen bent of niet? Moet je je inzetten voor een goed leven voor iedereen als je Christen bent? ja! Moet je dat doen als je geen Christen bent? Ja natuurlijk!
Ik heb geen geloof en ik haat het als mensen van die uitspraken doen als: 'mensen zonder geloof zijn pessimisten', 'mensen zonder geloof zitten 'vast' ', 'mensen zonder geloof hebben geen moraal'. Natuurlijk hebben wij een moraal. Natuurlijk proberen wij zo goed en zo kwaad als het kan ons ten dienste te stellen van anderen. Natuurlijk hebben wij ook zonden, net zoals iedere mens, ongeacht zijn geloof.
Voor mij geld het zo dat iedere week (misschien zelfs tegen je zin) naar de kerk gaan en daar wat zitten en voor de rest alleen aan jezelf denken, niet volstaat. Dat is maar schijnheilig. Het gaat er voor mij niet om of je naar de kerk gaat of niet, je moet proberen iets nuttigs te doen voor de medemens.
Ik heb daar persoonlijk geen kerk voor nodig, omdat ik voor mezelf kan nadenken over wat ik kan doen en waar ik op moet letten.

Of je op zondag paardrijdt of niet maakt voor mij niets uit. Het is één van de 2 dagen waarop ik vrij ben en daar maak ik natuurlijk gebruik van om paard te rijden. Voor mij is dat al even absurd als zeggen 'je mag geen mensen helpen op sabbat', wat Jezus al bijna 2000 jaar gelden recht gezet heeft.
Wat kan het mij schelen of je rijdt of niet? Het zijn zo van die principes die in de mens zitten, maar niet bepaald zoveel nut hebben, volgens mij. Ik heb eigenlijk nog nooit niemand iets horen zeggen op het feit dat ik op zondag rijd, ik heb er zelfs nog nooit van gehoord. Iedereen in het dorp rijdt zondags paard. Waarom ook niet?
Ga eens vrijwillig in een rusthuis werken, of kom op voor vredeseilanden of wat dan ook; doe iets waarmee je anderen help. Daarmee kom je veel verder dan niet rijden op zondag en alleen naar de kerk gaan of een rok dragen ( Frusty ) en je doet er heel wat levenservaring van op. Pling

Voor de rest Jippie, ben ik het helemaal met je eens. *LOL*

Femke