Verhuizen naar nieuwe stal, gelijk op gras of toch niet?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

X_Sam_X

Verhuizen naar nieuwe stal, gelijk op gras of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 18:22

Heey Bokkers,

Ik sta nu een tijdje met mijn paard waar ik het wel naar mijn zin heb, maar ben omwille van mijn paard toch verder gaan kijken en ben nu iets tegen gekomen wat voor mijn paard ideaal is.

Waar hij nu staat gaat hij alleen of met zijn tweeën op de wei in de zomer (waarschijnlijk begin mei), de wei heeft geen schuil mogelijkheid en hooi bijvoeren mag niet, tenminste vorig jaar niet. Hier moet ik zelf tegen de weide tijd het buiten en binnen zetten regelen, ook moet je altijd zelf voeren en uitmesten.
Nu heb ik een jong paard en kan ik ergens anders met hem gaan staan waar hij in een kleine gemengde kudde met inloopstal zal komen te staan (weide, zandpaddock, stukje steen en een grote stal met hooi erbij). In de winter staan ze wel binnen in grote boxen van 3,5 x 4 met onbeperkt hooi, contact met elkaar (open boxen) en uitmesten wordt gedaan. Ook is de omgeving erg mooi en kunnen we er heerlijk wandelen en over een jaar of 1,5 ook rijden, het is wel een stuk verder fietsen maar dat heb ik er voor over.

Nu is het enige probleem dat ze daar al 24/7 buiten staan, de weide is niet bemest met koeienmest maar met kunstmest (weet niet of dat verschil maakt) en er staan dus al paarden op. Mijn paard is al wel gewend elke dag een half uur te grazen en is dus niet helemaal gras-off, en woensdag zou ik hem kunnen verhuizen. Ik kan dus in deze drie dagen de graas tijd nog even ophogen, morgen anderhalf uur, maandag 2,5 uur dinsdag 3,5 uur zoiets en dan vanaf woensdag 24/7. Daar eerst een tijdje op stal is geen optie, de stallen zijn nu één gemaakt als inloopstal.

Is dit te doen denken jullie? Of kan ik beter nog een maand op deze stal blijven en hem binnen laten staan (met dit mooie weer :+ ) en het grazen aan de hand uitgebreider opbouwen? Ze gaan hier pas rond mei de weide op, dus dan zal ik het tijdens het wandelen moeten opbouwen.

Ik hoop dat jullie advies hebben :D

murraybolt

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:35

Hi Samantha! Volgens mij vergeet je dat je een maand opzegtermijn hebt dus dat je sowieso pas 1 mei wegkan ( of iig nog moet betalen) En dat je niet mag bijvoeren is de grootste onzin!

F_inley

Re: Verhuizen naar nieuwe stal, gelijk op gras of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:39

Als je de graastijd opvoert en je paard is niet gevoelig op bevangen of koliek kan het wel hoor. Die van mij ging altijd van niks naar 3 uur en dan heel de dag nooit problemen mee gehad.

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:40

Volgens mij is een stalgenootje van je erg alert (reactie hierboven) haha.

Anyway hoe kort is het gras op je nieuwe stal? Zal nog vrij 'vers' zijn (vol eiwitten). Ik denk wel dat het moet kunnen mits het gras kort genoeg is. Is er anders een mogelijkheid om een stukje af te zetten oid?
En idd of je paard er gevoelig voor is speelt ook mee.

Ginam

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:47

Klinkt als een fijne stal! Als het goed voelt, zou ik hem woensdag daarheen verhuizen. Mooi dat hij wel nog wat gras gewend is. Opbouwen doen wij altijd best wel vlot (niet per uur) en denk dat dat wel los zal lopen.
Al helemaal als er al paarden opstaan en het geen koeiengras is of zoiets :) Lengte van het gras zegt niet echt iets over hoe rijk het gras is ;)

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:48

Die van mij is niet gevoelig voor bevangen zijn en ging er gelijk vol in.
Pas alleen wel op met dit voorjaarsgras vanwege de eiwitten.
Zolang je verder geen ruzie of zo hebt bij je huidige stal zou ik netjes je termijn afwerken en als vrienden uit elkaar gaan.
Je weet nooit :)

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 21:46

LukieBradley schreef:
Die van mij is niet gevoelig voor bevangen zijn en ging er gelijk vol in.
Pas alleen wel op met dit voorjaarsgras vanwege de eiwitten.
Zolang je verder geen ruzie of zo hebt bij je huidige stal zou ik netjes je termijn afwerken en als vrienden uit elkaar gaan.
Je weet nooit :)

Dan nog... Ook al ga je als vrienden uit elkaar, waarom zou ze dat moeten? Misschien wil TS wel gewoon haar paard eerder erheen hebben en zit ze een maand met dubbele lasten? Als de mogelijkheid tot verhuizen er al is voor de opzegtermijn verstreken is, dan kan ze gewoon haar termijn afbetalen zonder dat het paard er staat. Lekker voor de oude stalhouder toch? Kost hem dan immers niets meer. Misschien voelt TS zich beter bij haar nieuwe stalling en wil ze graag wanneer het kan verhuizen. Daarom vind ik de reactie van murraybolt wellicht meer op zijn plek per pb?
Altijd zo naar, dat paardenvolk die maar boos wordt zodra er van stal wordt gewisseld. Valt me steeds meer op dat stalhouders en stalgenoten dat ineens naar gaan doen, terwijl je toch vrij bent om van stal te wisselen.

TS, ik zou voor de nieuwe stal gaan woensdag. Qua grazen kan dit prima en zo te lezen staat hij dan met t mooie weer lekker buiten ipv binnen.

murraybolt

Re: Verhuizen naar nieuwe stal, gelijk op gras of toch niet?

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:28

sylva, ik ben niet boos, vind t alleen erg jammer dat wij altijd de 'negatieve' kanten van onze stalling via bokt of marktplaats moeten lezen…..Ze heeft groot gelijk om te verhuizen naar een plek waar t voor haar paardje beter is, maar t lijkt me wel zo netjes dit soort dingen ook met de stalhouder te bespreken.Zeker omdat hij haar heeft aangenomen terwijl er eigenlijk geen plek was en ze met haar paard 'op straat' stond!

LukieBradley

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:31

Pardon?
Ik praat ook in de ik-vorm hè wat ik zou doen.
Natuurlijk heeft ieder zijn reden om iets te doen maar naar haar situatie kijkend zou ik nog even wachten en in die maand de weide tijd nog even opbouwen en netjes een afscheid nemen.
Ze vraagt toch naar een mening?
Maar goed wie ben ik?
Ook doel ik helemaal niet over de eerdere post die ik inderdaad niet netjes vind maar ik snap wel de frustratie dat als ts dingen zegt die niet waar zijn daar zo op gereageerd word :)

En ja ieder is vrij om te doen wat ze willen met hun paard maar als er een mening gevraagd word over een situatie dan geef ik die En ik neem aan dat niemand nou perse dubbele lasten wil.

Paarden volk dat boos word :')
Tuurlijk :')
Laatst bijgewerkt door LukieBradley op 29-03-14 22:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Rosie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 22:34

TS is toch vrij om haar vraag hier neer te zetten? En daarbij; waar staat iets negatiefs dan? :?

Hollyleaves

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 02:37

Murraybolt, klopt hoor, jouw kant kan ik me ook voorstellen. Maar daarom kan dat ook beter via pb, zodat er verder ook geen aandacht op gevestigd wordt in zo'n topic. Het komt dan over van twee kanten waardoor je discussie creëert over de stalling terwijl dat helemaal niet aan de orde hoeft te zijn. TS verhuisd immers toch al, noemt ook geen namen, dus in orprincipe wordt niemand negatief neergezet. Ik had t niet eens zo negatief opgevat, dat ze t niet naar de zin had. Juist door de nette woordkeuze van TS.

LukieBradley, je hoeft je niet aangevallen te voelen hoor :) ik zeg ook puur wat ik denk, oftewel mijn mening. Dat het niet waarschijnlijk is dat TS dubbele lasten betaald bijv, vind ik niet. Als mijn paard ook lekker buiten kon vanaf woensdag bij zn nieuwe stalling, ipv binnen staan dan zou ik ook verhuizen, ongeacht de dubbele lasten voor een maand Wil niet zeggen dat t zo is, maar mogelijk is t uiteraard wel. Frustratie bij dingen die niet waar zijn, is logisch. Wij kennen de situatie echter niet dus je kan niet oordelen wie correcte dingen zegt. Vandaar dat dat beter via pb kan denk ik, mocht iemand zich storen aan onwaarheden.
En ja, paardenvolk is naar volk luidt het gezegde toch? Gaat soms wel op hoor :) zie het wel vaker, stalhouders die boos worden bij opzegging, je bent vervolgens niet meer welkom na jaren, stalgenootjes die kanten kiezen. Lees maar s wat topics door op dit forum gedeelte. Ik snap gewoon nooit waarom daar zo vaak zo naar over gedaan moet worden. Iemand mag toch gewoon van stal veranderen. Of ze dat nou doen uit welzijn van het paard of omdat ze t willen, er zou vaak wat minder zwaar aan getild kunnen worden.