Advies weide afrastering

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

apollootje

Advies weide afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 17:30

Beste bokkers,

De komende weken wil ik beginnen met het bouwen van een paradijsje voor mijn shetlandpony's. Er is zoveel keus voor verschillende schrikdraadapparaten en nog meer keus voor schrikdraad, dat ik door de bomen het bos niet meer zie. Daarom hoor ik graag jullie kritische mening en advies :)

Wat voor schrikdraadapparaat heb ik nodig? Waar moet ik opletten bij de aanschaf?
Wat voor schrikdraad is goed geschikt voor pony's? Hoe dik? Welk materiaal?
Om de hoeveel meter adviseren jullie de palen?
En hoeveel draadjes, met welke tussenhoogte, zijn het meest geschikt voor shetlandpony's?

friesiszwart

Re: Advies weide afrastering

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:49

Galagher vind ik een goed merk het belangrijkste is dat je kijkt naar de sterkte en afstand die het apparaat kan voorzien en neem dit ruim. Zo wie zo de afstand die je nodig hebt minimaal X 3, let ook op eventuele vakken die je zou willen maken om de grasopname te kunnen beperken. Ook begroeiing verminderd de kracht van de draad. Persoonlijk zou ik draad nemen en geen lint. Mijn ervaring is dat levensduur van lint korter is dan van koord. Wij hebben de palen om de drie meter staan en dat bevalt mij goed. Ik zou drie draden nemen 20, 40 en 60 cm voor een shet.

yvonne1303

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:54

En de turbo draad nemen, die geeft de beste stroo door, ook tot op het einde van de draad. Wel iets duurder, maar het minste stroomverlies.

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 17:56

Ik wil sowieso draad en geen lint :)

Het stukje afstand wat een apparaat kan overzien, dat snap ik! Goede tip om dat heel ruim aan te houden.
Maar hoe weet ik wat een goede sterkte is?

De draden op 20/40/60cm hoogte? Is dat niet erg laag? :o
Of bedoel je met een afstand van 20/40/60cm tussen elkaar?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:59

Heb je stroom daar of ga je met een batterij werken? Een batterij of accu kost als je de originele neemt best veel geld. Ik heb dus zelf een apparaat aangeschaft waar ik autoaccu's in kan doen. Die kan je zelf opladen en zodoende minder kosten.Maar dat is voor nood bij mij. De rest staat op een elektrische klok. Ik zou ook voor draad gaan, eventueel zelfs ijzerdraad. Mijn onderste 2 draden zijn ijzer en de bovenste 2 zijn koord. Zet er genoeg spanners tussen. Dat voorkomt ellende als je het eenmaal klaar heb.
Hier staat de onderste draad op 30/40 cm. en dan 30 cm ertussen. Wij hebben 4 draden, maar buiten mini's ook grote paarden

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-03-14 18:03

Wat een snelle reacties! Erg blij mee :)

Wij hebben stroom en gaan dan ook voor een elektrische klok.
pipo, wat bedoel je precies met spanners?

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 19:21

Spanners zet je tussen het draad (ongeacht welk soort je kiest, al moet je wel rekening houden met de draaddoorvoer) Die je aan kan draaien als je draad na verloop van tijd iets gaat hangen. Dan kan je dat een slag geven en staat de boel weer netjes op spanning.
Verder hebben wij om de 6 of 7 palen een draadje tussen de onderste , de middelste en de bovenste draad. Dus van boven naar beneden om alles zo goed mogelijk met elkaar te verbinden.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Spanwartel

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 08:55

Ahh oke! Dankjewel :)
Ik dacht dat zulke spanners altijd gebruikt werden bij staaldraad, maar die kunnen dus ook gebruikt worden voor gewoon schrikdraad?

apollootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-03-14 18:57

Hebben jullie ook een goede tip wat voor zand het beste bruikbaar is voor in een paddock? :)

_PatriciaH

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 11:22

Dit hou ik even in de gaten, we hebben een wei op het oog met redelijk veel prikkeldraad omdat er ooit koeien op hebben gestaan. Kan dus ook wel wat tips gebruiken.