vloer voor stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

emmavd1980

vloer voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 18:31

Hallo :) ,
Ik had een vraag over de bodembedekking voor de stallen. Ik zit erg te twijfelen tussen een betonnen en een rubberen bodem. Weet iemand wat de nadelen en voordelen zijn van een rubber bodem en van een betonnen bodem? En ook waar ik de ondergrond het best kan kopen?
Alvast bedankt!

Giolli
Zeg maar Ber!

Re: vloer voor stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:33

Je bedoeld rubberen matten? Ik ben daar wel van van ja. Ze liggen nooit koud op het beton (mocht je stro hebben, schuift dat heel makkelijk aan de kant)
en in de meeste matten zitten geultjes waardoor de urine makkelijk weg loopt naar achter.

Simone1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:12

Wij hebben rubberen matten in de stal liggen. Bevalt ons heel goed. Denk dat ze bij beton gemakkelijker plekken krijgen omdat het wat ruwer is. En rubber is warmer.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:22

Het is niet of/of. Je zult altijd een harde ondergrond moeten hebben waar je je rubbermatten op legt.
Mijn voorkeur gaat dan uit naar klinkers ipv beton (mits dat mag van je bouwcommissie). Klinker laten nl vocht door. Beton niet, dus daar zul je een afvoer onder moeten hebben, met alle ellende van dien.
Overigens heb ik liever vlas ipv rubber op m'n klinkervloer. Ik vind rubber nog steeds ruw en kil.

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:45

Maar over rubber doe je toch nog gewoon een bodembedekking? :? Tenminste, kan me niet voorstellen dat TS paard óf op kaal beton zet óf op rubberen matten. Denkt dat ze bedoeld of ze het beste matten er over kan leggen, of beton ook prima is. Gaat vast nog wel vlas, stro, zaagsel of vezel over heen.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 19:58

Ik vind rubber matten geweldig. We hadden eerste gewoon zaagsel op de straat onder het afdak maar hij staat duidelijk meer daar (het is een bestraatte paddock) nu er rubberen tegels op liggen en lekker rollen en slapen zonder kans op afgeschuurde haren.

Een foto van zijn bed (nu ligt er ook een pak zaagsel op):

Afbeelding

Het is 3.5 bij 3m.

it_is_me

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:01

@mizora, dat ziet er fijn uit voor je paardje. Blijven de tegels wel goed tegen elkaar aanliggen?

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 21:09

Dat valt een beetje tegen, de verkoper had ook gezegd dat het tussen balken oid moest, maar mijn vader gaat nu een aantal tegels aan de stenen eronder vastschroeven. Ik heb vandaag (na 2 weken) de eerste drie rijen weer recht gelegd. Maar hij rolt er wel erg enthousiast op (vaak 2 keer per dag), dus dat helpt niet.

Maar goed, rechtleggen is wel een klusje, maar uiteindelijk goed te doen (krap half uurtje werk). Maar als je de mogelijkheid hebt zou ik ze wel vast leggen, in ieder geval aan de zijkanten. Naar voor en achter verschuiven ze eigenlijk niet. Deze tegels kwamen bij een bedrijf vandaan die ze van speelplaatsen verwijderde en ze voor weinig dan (zonder garantie) verkocht als stalmatten. Dus ik heb nu maar 10€/m2 betaald.

http://www.marktplaats.nl/a/dieren-en-t ... ousPage=lr

lottevanbeek

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:17

Ik heb ook rubbermatten in de stal. Ze zijn super makkelijk schoon te maken en er zit grip op.
Heb die rubbermatten bij www.rubbermagazijn.nl vandaan. Kijk even op hun site.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 17:24

lottevanbeek schreef:
Ik heb ook rubbermatten in de stal. Ze zijn super makkelijk schoon te maken en er zit grip op.
Heb die rubbermatten bij http://www.rubbermagazijn.nl vandaan. Kijk even op hun site.

welke heb jij dan van deze site?

Skittlez

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 19:58

Rubberen matten zou ik doen :P

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-14 21:38

Als je kiest voor rubber matten zal je altijd een voldoende vlakke ondervloer moeten hebben. Dus een goed gestrate klinkervloer of beton. Als de ondergrond onvoldoende vlak en stabiel is zullen de rubbermatten eerder gaan slijten en komen de naden snel los te liggen.

Kies je voor drainerende tegels zoals regupol dan moet je zorgen voor een goed werkende afvoer onder de matten. en is het raadzaam de vloer een op afschot naar de afvoer te leggen zodat de urine goed kan weglopen.
Al je kiest voor bijvoorbeeld Belmondo rubbermatten of puzzlematten dan maak je als het ware een vloeistofdichte rubber vloer en hoef je geen afvoer te maken.

Alle fabrikanten van rubber vloeren raden aan om ook rubber matten in te strooien met stro, vlas of krullen etc. Het houdt de urine vast en verhoogt het comfort. Ik geef zelf de de voerkeur aan stro omdat de paarden er een beetje aan kunnen knabbelen.