Aanschaf van een paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nien73

Aanschaf van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 14:56

Hallo allemaal.
Ik ben nieuw hier en ik weet nog niet precies hoe het forum werkt. Ik hoop dat ik het goed doe.
Ik had een vraagje.
Ik rij al jaren samen met mijn kinderen op een manege.
We vinden paardrijden zo leuk dat we eigenlijk meer willen rijden.
Zou het rieeel zijn om een paard te kopen?
We kunnen er dan met z'n drieën rijden zodat iedereen twee dagen kan rijden en een rustdag heeft.
Ook kunnen de kinderen dan wedstrijd rijden.
De kinderen zijn op een leeftijd dat ze zelf naar de paarden kunnen gaan.
Ze kunnen ook wel de verantwoording dragen (zoals mijn kinderen zijn), om naar het paard te gegaan om hem te verzorgen en te bereiden.
Wie kan mij wat tips geven.
Bijv moeten de paarden hief ijzers hebben ja of nee?
Kan een paard makkelijk bij een pension staan?
Waar let ik op bij een goede pension ?
Wie kan mij wat informatie sturen wat de kosten zijn per maand.
Ik hoop wat positieve reacties.

Tabaluga12

Re: Aanschaf van een paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:00

Leuk! Een hobby delen met je dochters. In een pension is toch wel makkelijk, dan worden de vervelende klusjes een beetje uit handen genomen en kunnen jullie alle tijd aan de pony besteden.

Er is zoveel belangrijk, het voer, weidegang, faciliteiten, kosten enz.

fjordie333

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:01

hoefijzers zijn niet nodig hoor, ga bij verschillende pensions kijken.
Wat ik belangrijk vind is dat ze regelmatig buiten komen en contact met andere paarden.
kosten hangen erg af van wat je wil.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:02

Ik zou een paard zeker niet bereiden, maar ik ben dan ook vegetarisch.

Hoefijzer hoeft in principe niet, ik zou eerst op zoek gaan naar een fijne pension stal. Voor mij zouden de eisen zijn:
- veel weidegang het hele jaar door
- samen staan met vriendjes
- dichtbij het bos
- goede buitenbak

Maar dat verschilt per persoon, dan moet je kijken welk paard past bij jullie. Welke hoogte, hoe oud? Hoe braaf moet het paard zijn? Wat moet hij al aan ervaring hebben?

Er is een topic dat heet: Wat kost een paard nou echt, maar die kan ik even niet vinden.

Ook moet je een potje hebben voor als er wat met je paard gebeurd, en vergeet deze kosten niet:
-tandarts
-hoefsmid
-zadelmaker
-osteopaat

Die zullen er niet altijd zijn maar dat moet je wel achter de hand hebben.

esmeerodrigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:02

Wat leuk dat jullie daar over nadenken!
Ik zal even wat kosten geven:

een goede stal prijs permaand varieërt van €200,- tot €300,- per maand.
ijzers, dat ligt helemaal aan het paard zelf (heeft het goede of slechte hoeven)
verder zou ik wel een buffertje hebben van rond de €2000,- voor als het dier een keer ziek word.
er zijn veel verschillende stallen en pensionnen met allemaal andere facilietien, wel zou ik erop letten bij de keuze van een pension of de paarden weidegang/paddock dus beweging hebben overdag.
24/7 binnen in een stal zou ik zeker niet doen! vrije beweging voor het dier is essentieel.
verder dient 1 keer per jaar het zadel nagekeken te worden door een erkent zadelmaker, denk dan aan kosten van rond de €100,- als er aanpassingen aan het zadel moeten kunnen die oplopen.
ook een oseopaat of chiropractor is fijn als die elk jaar het paard los kan maken en nakijken om rugklachten te voorkomen.
1 keer per jaar dient zeker de tandarts te komen! dit voorkomt gebit problemen.
uhmmm
jaa
Dan heb je nog de overige dingen; dekens, dekjes, hoofdstel, etc.
kwa voer heeft in mijn een ogen een paard niet veel nodig, dus gewoon hooi of kuil, wat het dier op de pension krijgt en naast hooi/kuil gewoon een basis brok. Loopt het paard hoog in de sport dan zijn er nog allerlei andere variaties van krachtvoer.

uhmm ben ik nog iets vergeten?

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:07

Als jullie het geld en de kennis hebben, waarom niet? ;)

Het is wel erg belangrijk dat jullie een paard kopen wat echt bij jullie alle drie past. Dus ga voldoende uitproberen en zorg dat de klik er overal is, op alle vlakken. Bovendien raad ik je ten sterkste aan om het paard te laten keuren door een DA, zodat je zeker een 100% gezond paard aankoopt en fijn aan de slag kunt.

Om op je vragen te antwoorden:
- Ijzers hangt er vanaf... Aangezien je aangeeft wedstrijden te willen rijden zou ik dit wel doen. Op grasbodem kan je dan kalkoenen indraaien in de ijzers zodat het minder glijdt. Ook als je veel gaat buitenrijden op verharde weg kunnen ijzerloze hoeven snel afslijten.
- gewoon kijken wat het beste bij jullie past qua stal! Sommigen zijn het liefst op een grote manege/pensionstal, anderen zijn al tevreden met een doe-het-zelf wei met buitenbak. Ik zou zeker wel zorgen dat de basisbehoeften van het paard vervuld worden, dus dagelijks naar buiten met soortgenoten, onbeperkt ruwvoer etc...
- Kosten ligt er ook aan, je kan het zelf zo goedkoop of duur maken als je zelf wil. Een paard blijft uiteraard een levend dier dat gewond/ziek kan worden, dus hou zeker wat geld opzij voor dierenartskosten mocht er wat mislopen. Over de kosten bestaat een topic en een wiki-artikel, maar die kan ik momenteel niet terugvinden.

Bovendien zou ik je paard niet berEIden :+

mkr_78

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:08

Leuk hoor!

Bedenk zelf eerst wat je van een pensionstal verwacht. Zelf vind ik weidegang en ruime frisse stallen een must. Zelf moet je eerst bedenken:
- wil je dat ze voor je uitmesten, of doe je dit liever zelf?
- wil je een binnenbak, alleen een buitenbak of ga je alleen buitenritten maken?
- hou je van een drukke stal, waar altijd mensen zijn, of heb je liever iets kleinschaligers?

Ik zou vast een beetje rondkijken naar stallen in je omgeving. Dan weet je ook een beetje in welke prijsklasse die stallen zitten. Verder moet je rekenen op in ieder geval bekappen van de hoeven, jaarlijkse enting, ontwormen enz

Succes met de zoektocht naar paard en stal!

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:13

mickydo

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:16

Wat leuk om deze hobby met je kids te delen.
Wat iemand belangrijk vindt in een pension stal is heel persoonlijk. Zelf vindt ik het belangrijk dat een paard veel buiten komt , samen kan staan in een groep of in ieder geval met 1 ander paard. Een goede bak , binnen of buiten maakt mij niet uit als de bodem maar goed is. En een uitrijmogelijkheid dichtbij.
De kosten voor een stal zoals ik hierboven beschrijf kost bij ons in de buurt gemiddeld tussen de 230 en de 300 euro .
Verder zou ik bij de aanschaf van een paard iemand mee nemen die er meer verstand van heeft en let op de dingen die de toekomstige eigenaar misschien door de "roze bril "niet ziet. En vooral wat zoek je in een paard. Ik vind belangrijke punten die een paard moet hebben: leuk en lief karakter, mag best wat eigenwijs zijn. Werklustig karakter, gezonde benen en rug , natuurlijk helemaal gezond :) , groter dan 1.50 maar niet groter dan 1.70 . Liever een ruin dan een merrie en een hengst zou ik persoonlijk niet willen. Het ras , ik ben dol op koudbloeden , maar dat is natuurlijk heel persoonlijk .
Verder een buffer van bv 2000 euro is handig en wat ik zelf doe is iedere maand 100 euro apart in een potje voor het paard. Een paard moet wormenkuren hebben , een hoefsmid ( gemiddeld om de 8 weken en de kosten hangen er vanaf of het paard op ijzers staat of niet ) , entingen enz. Kost allemaal geld en zijn bedragen die terug blijven komen.
Ook het tuig moet in orde zijn en dan heb je nog veel andere paarden spulletjes nodig.
En ook niet geheel onbelangrijk , les nemen met je paard, kost ook gemiddeld zo 15 a 25 euro per les en vaak maar per half uur . en zo kan ik nog wel even door gaan :)
Maar alle kosten die je er aan hebt is het dubbel en dwars waard !

Martie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:17

Heel goed van je dat je er eerst eens goed over nadenkt!
Er komt nog heel wat kijken bij een eigen paard. Als je een paard wil kopen moet je eerst op een rijtje zetten wat je eigenlijk wilt, welk bedrag je beschikbaar hebt en wie je kan helpen. Ook zeker nooit kopen zonder iemand mee te nemen die er verstand van heeft, altijd eigenaar eerst voor laten rijden voordat je er zelf op gaat en zeker laten keuren door een eigen dierenarts. Kan veel verdriet en kosten voorkomen.
Denk bij de kosten niet alleen aan stalling maar ook aan aanschaf zadel/hoofdstel, borstels, evt. dekens, hoefsmid, dierenarts, tandarts, evt. extra kosten voor wedstrijden rijden. Ga altijd lessen bij een fijne instructeur, zeker als je begint met je eigen paard erg belangrijk!

Ik zou eerst kijken wat je precies van het paard verwacht: wat voor type past bij jullie wat betreft gedrag en niveau van rijden (vraag ook je instructeur om advies) en wat wil je er mee gaan doen? Kunnen jullie op dezelfde maat paard rijden, willen jullie dezelfde dingen? Als de een Western wil rijden, eentje wedstrijden wil springen en eentje rustige buitenritten maken kan echt moeilijk zijn een paard te vinden dat dit allemaal fijn kan doen!

Bedenk wel dat een eerste eigen paard veel nieuwe dingen met zich meebrengt: wat voor soort stalling, voer, weidegang, hoefsmid/dierenarts regelen, verzorging, onderhoud. Ik zou dan zeker gaan voor stalling bij een pension of manege waar je zelf ook wat begeleiding kan krijgen door ervaren mensen. Er komt gewoon meer bij kijken dan je eerst zou denken.

Ik zou ook gaan voor een wat ouder paardje die al ervaring heeft met de dingen die je wilt gaan doen, braaf en betrouwbaar is en niet van alles schrikt. Jullie moeten van het paard kunnen leren. Een jong paard moet zelf nog veel leren (en een paard dingen aanleren is heel anders dan een paard dingen laten uitvoeren die het zelf al geleerd heeft) en wil ook nog wel eens de ruiter uitproberen wat vaak problemen geeft bij mensen die geen ervaring hebben met het beleren van paarden.

Zet alles een srustig op een rijtje. Je moet geen haast willen hebben anders kan je te snel een beslissing nemen die achteraf tegenvalt.
Wat je ook kan doen is eerst samen een tijd een paard leasen (huren voor langere tijd). Dan krijg je al een goed idee wat er allemaal bij komt kijken in de dagelijkse omgang, de tijd en de kosten.

emil01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:17

Als jullie alledrie er achter staan om het paard/pony te verzorgen en berijden, hartstikke leuk! Je kunt ook een tussenstap maken door eerst een pony te huren of leasen. Dan kun je kijken of je de kosten kunt dragen en of het bevalt om iedere dag naar de pony te gaan....
Mocht je dat niet willen, dan zou ik bij pensionstalling, niet alleen op ruime, schone en lichte stallen letten, maar ook op de sfeer en de accomodatie. Biedt het voldoende voor wat je wilt gaan doen. Wil je veel buiten kunnen rijden, neem dan geen stal langs een drukke weg. Wil je veel in de bak rijden, kijk dan voor een goed gedraineerde bak en eventueel binnenbak. Hoe luxer de stalling, hoe meer faciliteiten, des te duurder is de stalling vaak. Afhankelijk van waar je woont, begint het meestal rond de 200 euro... Let er inderdaad op of je pony veel naar buiten kan, liefst iedere dag, ook 's winters en of er voldoende hooi/ruwvoer gevoerd wordt. Veel pensionstallen hebben een "vaste hoefsmid en dierenarts", zodat je niet zelf op zoek hoeft. De sfeer is voor je dochters zeer belangrijk, geen jaloerse roddelclub, maar meiden die elkaar oprecht helpen en samen rijden, dat geeft extra plezier! Ik weet niet welke lengte jullie hebben, maar ik zou eerder denken aan een E-pony maat dan meteen een paard en zeker niet te jong, zodat je meteen lekker kunt gaan rijden..
Succes en veel plezier met je zoektocht en later met je nieuwe ..........aanwinst!

44Myrthe44

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:26

Kijk eens op de site van verenging eigen paard, daar staat heel veel informatie op.
En laat altijd keuren voor aankoop!

sneeuwpop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 15:30

Het idee van een paard delen is leuk, maar niet altijd even makkelijk uit te voeren.
Zo ga je in het begin wsl uit van recreatief en kun je in 1 of 2 jaar door meer ervaring de wensen nogal veranderen en uit elkaar groeien. Paard moet dan ook aan die wensen kunnen voldoen want verkopen is meestal niet zo simpel...

Ik raad je aan om eerst een poosje een paard te huren. Soms kan dat nogal duur zijn, maar leergeld is heel duur. Zo vaak dat het kopen van een paard mis gaat en dat kost veel geld (leergeld) en ook veel emotienele energie.
Wanneer je een poosje mee loopt met een eigen (verzorg) paard kun je veel leren. Zorg dan ook voor priveles van een goede instructeur.

De stap van de manege naar een eigen paard is gemiddeld heel erg groot en gaat dus vaak niet zo goed.
Meeste mensen stappen tussendoor naar een verzorgpaard en dan nog is een eigen paard lastig...
Er valt zoveel te leren en het brave paard kan door onbewuste fouten in omgang en rijden totaal veranderen en kost je dus naast verl energie ook veel geld aan goede begeleiding.

Iig succes.
Onderschat het iig niet.

Shenavallie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 18:45

Wat heerlijk om nu al te dromen van het hebben van een eigen paard. Zelf heb ik ook jaren een eigen paard gehad, maar voor mij werd (en is het nog steeds) te duur. Het aanschaffen was het probleem niet, maar de maandelijkse kosten des te meer. Het is niet alleen de stalling, maar ook vele andere kosten die je erbij krijgt. Er zijn al een aantal kosten in dit topic genoemd, maar er zijn ook nog altijd de onvoorziene (o.a. Veearts) kosten. Kun je bijvoorbeeld de kosten opbrengen wanneer er een Veearts naar het paard moet komen kijken c.q. moet behandelen? Bijvoorbeeld bij koliek, een verkeerde trap van een ander paard, of welke reden dan ook. Je zult maandelijks een aardig buffertje moeten hebben voor onvoorziene zaken en dat gaat niet om een tientje. Als je dit kan ophoesten, dan moet het geen enkel probleem zijn om je droom waar te maken! :j

Martine

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-14 18:11

HAR -> VSW