We zijn al een tijdje bezig met het vernieuwen van onze weide. NIEUWE omheining, opnieuw indelen, bomen snoeien, inktvis grasmaaien en takken weghalen. Nu komt het einde in zicht en willen we het schrikdraad vervangen door schriklint. Nu heb ik al het een en ander onderzocht maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Er zijn zoveel verschillende geleidingen, soorten en prijzen dat ik niet weet welke we moeten hebben. De paalafstand is ongeveer 2 meter iedere keer. Er lopen 2 paarden en 1 pony.
Alvast bedankt!
Zwartje07
Geplaatst: 28-03-14 14:13
inktvis grasmaaien?
Ik weet niet wat er hoort te staan maar ik kan er zo gauw niets van maken. Maar grappig is het wel.
Hier hebben we vrij brede lint. Breekkracht is niet heel erg groot omdat ik het wel zo fijn vind dat het breekt als ze vast zitten en niet dat ze blijven hangen. Ze hebben veel ijzerdraadjes ertussen. Ik dacht iets van 12 draadjes. Hoe meer hoe beter omdat mocht het verduren je door de vele ijzerdraadjes wel hebt dat de stroom toch door gegeven word.
Patsab
Geplaatst: 28-03-14 16:52
Als je lint gaat gebruiken zorg dan dat je goede kwaliteit neemt, lint wat goedkoper is gaat enorm snel lubberen, ik heb zelf nu liever koord. En inderdaad draad of lint nemen met minimaal 6 geleiders.
2 meter tussen de palen is wel erg kort, daar kun je best op besparen 4 a 5 meter is heel normaal. Kijk voor prijzen ook eens op de duitse ebay http://www.ebay.de/sch/Weidebedarf-/852 ... &_from=R40 Over het algemeen is het spul daar veel goedkoper als hier.
ahaha, inktvis. dat deed de autocorrectie op mijn mobiel. het moest onkruid zijn.
de afstand is op dit moment zo en ik ben als de dood dat mijn shet straks in de sloot ligt.
ebay is een goede! daar had ik nog niet aan gedacht. is er nog een bepaald merk dat erg goed is?
DubbelFun
Geplaatst: 28-03-14 19:20
Hoe meer Niroleiter hoe beter de geleiding, maar ik heb niet de allerhoogste genomen (8 of 10) en deze isolatoren
Die zitten goed strak én je kunt er ook een niet al te dik koord in doen.
Tries_en_Faf
Geplaatst: 28-03-14 19:45
Ik vind lint persoonlijk helemaal niks, het waait kapot op de hoeken met name, lubbert uit, en gaat snel kapot. hier heeft t twee jaar gestaan, voor alles stuk is en nu is alles vervangen met koord.
Misschien had ik te goedkoop lint, dat kan, dan zou ik dus voor goed sterk lint gaan en zeker niet op bezuinigen.
DubbelFun
Geplaatst: 28-03-14 20:12
Als het schuurt op de hoeken heb je de verkeerde verbinding/isolator. Ook daar heb je verschil in. Ook scheelt het als je het brede lint een slag draait tussen de palen/isolatoren, dan heeft de wind er minder vat op. Ik heb op de hoeken 2 van deze met een verbindingsdraadje er tussen. Dan schuurt het niet kapot én je kunt ze altijd straktrekken.
roooooss
Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 21:24
bedankt voor de tips ! hoeveel nirometer moet je ongeveer hebben?
Hoeveel je wilt hebben moet je zelf uitmaken; hoe hoger hoe beter de geleiding is. Dat is het verschil tussen een goedkopere en een duurdere uitvoering.
het moet zeker een goede herleiding hebben. de shet probeert namelijk nog wel eens te ontsnappen denk dat het dan snel klaar zal zijn. leuk voor der is iets anders maar het is nog vervelender als ze straks in de sloot ligt of aan straat staat en word aangereden.
Ik zou voor Gallagher gaan, is wel flink aan de prijs, maar dit is super sterk en het gaat heel lang mee.
sabineG
Geplaatst: 28-03-14 21:51
Ik heb de ako premium... Erg fijn stevig lint maar toch niet al te hoge breekkracht... Heb nu na twee jaar wel ervaren dat goedkoop absoluut duurkoop is... En idd beetje vergelijken op internet... Kun je veel besparen... Ik heb veel dingen besteld op www.weidezaun.info... Duitse site maar super snelle levering... Ako premium is vergelijkbaar met gallager... Gallager is alleen veel te duur... Is m.i. echt niet nodig....
DubbelFun
Geplaatst: 28-03-14 21:52
@roos: is nieuw, ik ken het niet, maar het klinkt wel goed.
Weidezaun zit ook op Ebay.
roooooss
Geplaatst door de TopicStarter: 28-03-14 21:54
handig zo'n site! wat zijn de meest gangbare mm, of wat hebben jullie aan mm?
DubbelFun
Geplaatst: 28-03-14 21:56
Wit 40 mm vind ik mooi duidelijk voor de paarden. Alleen staat het misschien iets minder mooi als je veel kleine weitjes bij elkaar hebt.
Bruin zien ze ook heel best, en staat landschappelijk gezien veel mooier; valt veel minder op. Zeker als je meerdere lagen wilt nemen. Mijn paarden staan achter mijn huis, 3 lagen lint van 4 cm breed, en ik moet er niet aan denken dat alles wit was...
Ik vind het wat tegenstrijdig om te zeggen dat paarden het goed zien, maar dat het minder opvalt Ik heb ook één strook met bruin en de rest wit of koord en als ik bij wat schemerig weer op de wei ben dan zie ik als eerste het brede witte lint, dan het dikke witte koord en dan pas het brede bruine lint. Dat is iig voor mij reden om voor de goed zichtbare veiligheid te gaan van het wat 'schreeuwerige' witte lint.
Zwartje07
Geplaatst: 29-03-14 13:02
Wit zou ik persoonlijk eerder voor kiezen. Paarden zien wellicht beter als wij maar het toch belangrijk dat het goed zichtbaar is en niet alleen voor paarden trouwens denk aan reeën bijvoorbeeld. Bruin is ontworpen zodat het inderdaad minder op valt en meer op gaat in je omgeving en dat vind ik juist het nadeel en zou ik er niet voor kiezen. Koord overigens ook niet. Naar mijn idee breekt het minder snel en krijgen ze lelijke brandwonden van mochten ze er ooit door gaan.
Ik heb ook bruin lint en mijn paarden blijven er prima achter; nog nooit eentje door het lint gelopen. Had in het begin wel heel het lint vol gehangen met witte wimpels (stukken witte plastiek eromheen geknoopt), en na +/- een maand,als ze de wei gewoon waren, weggenomen. Is echt veel mooier in het landschap dan dat lelijke witte lint.
Zeker niet willen besparen op lint, breekt je later zuur op. Beste kwaliteit nemen, maar dit heeft natuurlijk z'n prijs.
Ik heb het mijne online besteld op www.schrikdraadwinkel.nl. Hele goede prijs/kwaliteit verhouding, en goede service.
Ik zou voor goed schrikkoord gaan. Lint vind ik 1 lelijk, 2 veel te zichtbaar in de omgeving en 3 het lubbert echt supersnel (of je moet om de 2 meter een paal zetten).
Wijzelf gebruiken gewoon schrikkoord en nog nooit is er 1 doorheen gegaan (hoef er zelfs geen stroom op te zetten).