Weide opnieuw zaaien...

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

xLIESSSx

Weide opnieuw zaaien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 13:52

Hoi iedereen !! :D

Mijn vriend en ik zouden binnenkort alleen gaan wonen (tussen nu en een jaar normaal gezien). Huisje is 'gereserveerd' en er ligt een mooi weitje achter van een halve hectare.
Echter is dit weitje precies gezaaid met gazongras... Het gras staat enorm dik, het is fijn, zacht en enorm kort. Toch is dit weitje jaarlijks gevet.
Aangezien mijn paard op die wei zou moeten lopen, heb ik toch graag dat het goed groeiend gras is van goede kwaliteit. Om die reden zijn mijn vriend en ik van plan om de wei ik het voorjaar om te ploegen en opnieuw te zaaien. Maar nu zit ik toch met enkele vragen...
Mijn vriend, boer zijnde, wil de wei eerst nog hooien. Op zich vind ik dit een erg goed idee, zo hebben we immers een voorraad pakjes. Maar hij zei dat de paarden er pas volgend jaar op zouden mogen :? Dit vind ik echter te lang... Mijn paard wordt deze zomer opgeleerd door iemand (op een stal, mijn paard moet dus verhuizen) en ik zou ze hierna dan graag verhuizen naar de nieuwe locatie. Maar als mijn paard, de pony en de ezel dan een hele tijd niet op het gras mogen, dan zou ik mijn paard nog bij mijn schoonouders laten staan. Nadeel hierbij is dan dat ik niet makkelijk 's morgens en 's avond kan voeren... Aan mijn schoonmoeder wil ik het niet vragen, want die doet er teveel haar eigen zin mee en dan heb ik geen overzicht meer.

Dus bij deze leg ik mijn 'probleem' even voor bij paardenmensen :)

Het hooien achterwege laten, zodat ze toch nog op het gras kunnen dit jaar ?
Of toch hooien en de 3 paarden laten staan in het paddockje ?
Of opteren om mijn paard, na het opleren, toch terug bij mijn schoonouders te zetten?
Of kunnen paarden wel sneller terug op een nieuw gezaaide wei na het hooien en hoef ik dus geen jaar te wachten (zoals mijn vriend zegt)?

Ik hoor graag jullie mening hierover !! +:)+
(indien er onduidelijkheden zijn, vraag maar om verduidelijking ;) Voor mij is het uiteraard allemaal heel duidelijk omdat ik de situatie ken)

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:57

Ik weet niet of gazongras wel geschikt is voor paarden. Het is veel zachter van structuur lijkt me? Wat wil je dan met het hooi gaan doen? Opvoeren aan je paarden? Ik zou er zelf voor kiezen om nu alles om te ploegen en opnieuw in te zaaien. Dan kunnen ze dit jaar nog op het gras. Als je het eerst nog wil hooien en dan inzaaien dan denk ik dat je vriend gelijk krijgt en dat het volgend jaar pas wordt. Eerste snede hooi is ook vaak te rijk voor paarden, dus dat zou zonde zijn.

Laat je het dan ook inzaaien met paardengras? Dat bevat minder fructaan dan bijvoorbeeld Engels raai.

xLIESSSx

Re: Weide opnieuw zaaien...

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 14:30

Ik weet niet of het gazongras is hoor :P Want dat zou namelijk nogal duur zijn voor op een wei denk ik... Maar het ziet er wel zo uit. Om die rede dan ook dat ik opnieuw wil ploegen en inzaaien met zaden van goede kwaliteit (uiteraard ook geschikt voor paarden). :j

Nu hooien gaat niet, want het huidige gras groeit amper. Het is dus, staat dik begroeid en voelt zacht aan.
Het zou dus gaan om 1st ploegen, dan zaaien en dan hooien. Mijn vriend wil dus het nieuwe gras hooien om nadien op te voeren aan de paarden. Maar door het hooien van het nieuw gezaaide gras zouden ze er dus niet meer op kunnen dit jaar...

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:36

Als je in het voorjaar zaait kunnen je paarden er per definitie hetzelfde jaar niet meer op. Hooien (of eigenlijk maaien) doe je om de zode door te laten wortelen, voordat je er een paard op laat. Die lopen een jonge zode anders gegarandeerd kapot.

Kijk eerst eens wat voor gras het is, door de milde winter kan het er erg groen en gazonachtig uitzien.
Laat ze er gewoon op deze zomer - zelfs als het gazongras zou zijn (wat niet te verwachten is). Ook gazongras wordt lang, en het is meestal roodzwenk, een grassoort die juist ook in paardenmengsels zit, omdat het tegen kort maaien (en dus grazen) kan.

Wil je dan tóch opnieuw zaaien, doe het dan in het najaar, maai/hooi de eerste snee volgend jaar, en dan kunnen je paarden er in juni volgend jaar op. En dat zou dan een maandje of 2 later zijn dan nu inzaaien, plus dat je dan de hele zomer van dit jaar mist.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 16:54

Was gazonzaad niet behandeld tegen iets waardoor het eigenlijk ook niet geschikt is om aan dieren te voeren ??

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:00

Dan zou dat genetisch gemanipuleerd moeten zijn om iets uit te scheiden? Iets met iets behandelen wil niet zeggen dat dat dan een eigenschap wordt van het spul.

Het zaad zal best met fungicide oid worden afgeleverd, zodat tuineigenaren hun zaad in vochtige schuren kunnen bewaren zonder dat de kiemkracht achteruit gaat. Maar dat gaat niet over in het groeiende gras...

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 17:15

de wei is van mijn grootouders (het huis ook) en het gras op die wei staat verre van lang... Mijn pepe heeft het nog nooit moeten maaien. Oké, de pony en de ezel lopen erop, maar deze lopen er maar enkele uren op en niet elke dag. Het gras groeit gewoon amper :) Mijn vriend zegt dat het van slechte kwaliteit is. Dat het geen gazongras is weet ik ook wel, het ZIET er alleen zo uit ;) En mijn grootvader zou wel gek moeten zijn om een halve hectare te gaan zaaien met gazongras := Zou een dure rekening zijn ;)

Sowieso laat ik mijn paard niet op die wei. Er moet teveel moeite gestoken worden in het opnieuw gezond krijgen van het gras dat het gewoon niet opweegt tegen opnieuw zaaien. Vandaar dus onze keuze ;) (plus, het ligt vol putten die wel eens recht getrokken mogen worden)

Ibbel, daar was ik dus al bang voor... Wou gewoon weten of er hier mensen waren die het wel gedaan hadden en er geen problemen mee hebben gehad ;)
Ik weet perfect wanneer er moet gezaaid en gehooit worden, want mijn vriend is boer. Dit kan in het najaar en het voorjaar, maar vaak wordt het in het najaar gedaan omdat het gras dan al gegroeid is voor de winter en na de winter dus meteen weer verder kan groeien. (resultaat: langer en dieper geworteld gras)
Maar mijn vriend is geen paardenmens en weet ook weinig af van paarden. Daarom hoopte ik dat iemand mij hier zou kunnen zeggen dat het gras dit jaar toch al bestand zou zijn tegen grazende paarden :+ Of toch op zijn minst jullie inzicht hierin horen ;)

Dus Ibbel, wat zou jij dan opteren ?
Toch paard erop laten en volgend jaar zaaien ? (en dan met het probleem zitten dat ik geen plek heb om 3 paarden ergens anders te stellen tot het land weer loop-klaar is)
Of toch opnieuw zaaien?
Of paard gewoon laten waar het nu staat en risico lopen op 'slechte' manier van voeren?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:21

Ik zou sowieso een winterpaddock maken - anders zit je ieder jaar met het probleem dat je je paarden elders moet stallen in de winter. Een halve hectare is veel te weinig om 3 paarden jaarrond er op te laten.

Dan deze zomer de paarden gewoon op het gras laten dat er nu staat, najaar inzaaien, volgend voorjaar maaien, en daarna de paarden er weer op. En in de periode van zaaien/winter/maaien de paarden in de winterpaddock met hooi.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:24

DubbelDun schreef:
Was gazonzaad niet behandeld tegen iets waardoor het eigenlijk ook niet geschikt is om aan dieren te voeren ??

Dat was toch vooral gras dat bedoelt is voor voetbalvelden en speelveldjes waardoor het gras meer kan hebben?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:26

Speelveldgras is gewoon een mengsel met wat 'ruiger' gras. Daar zit oa ook Engels raai in, bv.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 17:27

We zouden maar 1x maaien hoor ;)
En ik ga mijn paarden niet het jaar door op de wei laten lopen ook, daarvoor is 3 inderdaad teveel. Ik maak een paddock aan, deels bestraat met rond de wei een wandelpad. Zo hebben de 3 vierhoevers beweging en kunnen ze niet aan het gras.
Het maaien zou enkel zijn omdat het kan :) (mijn vriend is graag bezig met maaien en persen van pakjes, vandaar) Niet om later te herhalen...

In ieder geval bedankt voor je advies Ibbel ! :D

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:33

Ik bedoelde ook alleen maar de eerste herfst/winter/voorjaar. Dus sep 2014 tot juni 2015 :D

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 17:53

Ibbel schreef:
Speelveldgras is gewoon een mengsel met wat 'ruiger' gras. Daar zit oa ook Engels raai in, bv.

Dan is het alleen voetbalvelden gras. Dat is behandeld met lolitrem zodat het gras meer kan hebben. Dit kan voor verlammingsproblemen zorgen.

Maar als je een paardenmix neemt dan zit je zeker goed. Engels raai is eigenlijk ook te vet voor paarden.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 17:58

Ah oké, even verkeerd begrepen dan :D

Hier even een plannetje om jullie een idee te geven wat ik nadien met de wei wil aanvangen:
Afbeelding

Nu is het ongeveer zoiets:
Afbeelding

Beetje saai dus... En sowieso is de "paddock" en de stal te klein voor een paard, een pony en een ezel. Ze hebben wel nog een stuk van 7x7 vooraan de paddock, maar dit kon ik er niet meer bij tekenen :+

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 18:29

DubbelDun schreef:

ja. Gazonzaad kan idd genetisch gemanipuleerd zijn waardoor een (voor dieren) te hoog gehalte aan B-lolitrem in zit, daar kunnen ze atactische verschijnselen van krijgen.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 18:32

euhm...
Beetje to the point aub ?? :P Er zijn hier bijna meer reacties over het gras dan over hetgeen waar ik raad bij nodig heb :=

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:22

Je vriend heeft het beste idee, en volgend jaar de paarden er pas op, Als je nu inzaait is het gras nog niet stevig geworteld en trekken ze alles kapot als je ze er al snel opzet. Hooien is goed voor nieuw grasland
Liever nu 1 x goed aanpakken dan heb je een mooi weiland voor de toekomst

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:29

Ik zou ook pas volgend jaar de paarden erop zetten, wil je nog lang plezier hebben van het weiland :) anders is het zonde om het in te zaaien, want dan is je gras zo volledig foetsie.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-03-14 15:34

Ik zal niet zeggen dat hooien goed is voor grasland omdat het dan maar één keer gemaaid wordt. Juist vaker maaien zorgt er voor dat het gras zich 'verdikt' c.q. breder wordt en meer wortels krijgt. Hoger gras (wat je wilt hebben om te hooien) zorgt daar niet voor.
Dus schapen of vaker maaien :D

Wat je wel kunt doen is het eerste jaar de paarden er summier op zetten en niet als het daarvoor geregend heeft. Dan is de grond te los en lopen ze het kapot én zorgen dat ze het niet te kort maken. Er moet minimaal 5 cm blijven staan. Strookbegrazing of kleine weidjes maken is daar heel handig voor.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 12:08

Mijn vriend en ik hebben het idee om de weide te ploegen voorgelegd aan mijn grootvader (gezien het nog steeds zijn weide is) en die vind het geen probleem. :)
Hopelijk kunnen we volgend weekend aan de slag.

Wat we er hoogst waarschijnlijk mee gaan doen is het volgende:
Weide 2 jaar hooien, zodat het echt stevig geworteld is. Jullie hebben het hier meerdere malen aangehaald en ik en mijn vriend hebben het ook eens goed besproken. Beter 1x goed dan 10x moeten herhalen :)
We hopen dat we in die 2 jaar de wei ernaast kunnen huren voor de paardjes af en toe op te laten, zodat ze wel een beetje de beentjes kunnen strekken. Uiteraard krijgen ze op de paddock dan steeds onbeperkt hooi en voordroog aangeboden :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 12:15

@liess: waarom maak je niet (tijdelijk) een paddock-paradijs. Je kunt de track eerst kaal laten eten, daarna misschien omzetten als je op zand zit. Hier hebben ze dan ook de ruimte om de benen te strekken. De grote wei is dan alleen echt om te grazen en zal dan dus ook langer goed blijven.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 13:59

hoe groot is het stuk? Want ls het niet zo groot is en je wilt het maaien danm is het niet handig je wei op te splitsen met een pad in 2 kleinere stukken. Dan kun je beter een pad echt om de buitenkant laten lopen zodat je 1 groot stuk kunt maaien/hooien. Anders geeft het veel gedoe met de machines met draaicirkel en werkruimte/breedte van de maaier en schudder enzo

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 15:55

Zolang we het maaien, dan wordt het geen PP, maar een gewone paddock. Uiteraard met veel materiaal in om zichzelf bezig te houden en verveling tegen te gaan ;)
Dus dan blijft het stuk wei 1 groot geheel :j

De PP-plannen zijn pas voor wanneer we de wei niet meer maaien om daadwerkelijk te hooien. Dan doen de weide enkel dienst als graasweide en kan ze wel opgesplitst worden in stukjes :)

Het is echt moeilijk om keuzes te gaan maken en we veranderen eigenlijk nog steeds een beetje van hoe we het eindresultaat willen. Punt is wel dat er nu geploegd en gemaaid moet worden voor nieuw gras. Hoe we het daarna concreet aanpakken kunnen we nog zien na de zomer :)

En de gehele weide is zo'n 80x40x20 (als je het plan erbij pakt van hierboven zie je het wel een beetje).

luzerne

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-14 19:54

je zou toch kunnen overwegen om je track wel alvast klaar te maken a) hebben ze meer bewegingsruimte B) die grond hoef je dan ook niet opnieuw in te zaaien want na verloop van tijd groeit er nagenoeg geen gras meer op de track zelf, alleen langs de zijkanten.

xLIESSSx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-03-14 21:11

Omdat het land dan niet echt groot genoeg meer is om daadwerkelijk te hooien... Het wordt te smal, waardoor uitdraaien met een tractor moeilijker wordt, zeker als ik de wei in 2 wil delen.