Welke voorbak voor paard dat luchtzuigt & eten eruit gooit?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

pooh19

Welke voorbak voor paard dat luchtzuigt & eten eruit gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 09:29

Hallo,

ik heb een jong paard van 3,5 jaar /3
nou moet ik toch al een andere voerbak kopen en ik vraag me af welke ik het beste kan kopen?

op stal hebben ze mij iets richting een veulen voerbak aangeraden omdat hij al ze eten eruit gooit, en het daarna op de grond met het zaagsel op gaat staan eten.

ik moet dus iniedergeval iets hebben dat hij ze eten er niet uitgooit

Heeft iemand een betaalbaar idee? *\o/*

ps, paard zuigt ook lucht,

ik hoop dat jullie mij kunnen helpen

Natasja71

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 09:56

Dag Pooh19,

gewoon geen voerbak. Ook van t zaagsel kunnen ze prima de brokjes of muesli plukken (zijn ze ook even bezig) en ze weten prima t verschil tussen zaagsel en brok in mijn ervaring dan. Eventueel kun je ook nog zo'n losse platte emmer/pan van rubber eronder doen, of als je slobber oid geeft. Of zo'n losse emmer die je ophangt.

Zelf hou ik altijd een hoekje in de stal leeg en laat daar t voer gooien. Van de grond eten is nog beter voor het goed afslijten van het gebit ook (natuurlijke houding) en ze kunnen niet met de brokjes gaan gooien.

Had hiervoor ook een beetje luchtzuigend type en dat werkte prima...Weet je ook waarom hij lucht zuigt? Last van de maag, doet ie t alleen bij voeren? Lastig en t was je vraag niet, maar misschien wel interessant om te onderzoeken, voor je dadelijk een paard met maagzweren hebt. Mag ie ook geen stro omdat ie alles opeet? Succes ermee

pooh19

Re: Welke voorbak voor paard dat luchtzuigt & eten eruit gooit?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:00

hoi,

geen voerbak gaat niet werken bij ons op stal,

hij zuigt lucht uit verveling, ik heb al van alles geprobeerd,
- bal in de stal ( kijkt hij niet naar om)
- liksteen, is binnen een uur op
- stro, eet hij ze hele stal leeg

momenteel heb ik pvc pijpen om me voerbak heen, dit helpt tegen het luchtzuigen maar hij gooit ze voer er nog steeds uit.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:02

Is er geen optie hem het hele jaar buiten te zetten? is het luchtzuigen ook zo goed als voorbij. Heb zelf ook een luchtzuiger

pooh19

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-03-14 10:07

mijn paard is een paard dat het na een uurtje buiten wel weer tijd vind om naar stal te gaan, dus helaas is dat geen optie

C10

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:08

Mijn pony van vroeger zoog lucht aan de rand van zijn voerbak tijdens het eten. Daarom hebben we toen zijn voerbak vervangen voor een grote rubberen mand/ton (van de Welkoop). Die stond op de grond en hadden we met een ketting vastgemaakt aan de stalrand zodat hij er niet mee kon gaan spelen. Hier kon hij niet aan zuigen omdat het een losse constructie was. Het was een vrij diepe bak dus er lag ook nooit voer naast. Misschien een idee?

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:09

ja en hij is zo gelukkig in zijn stal dat hij gaat luchtzuigen? Misschien de oorzaak van het luchtzuigen aan gaan pakken? En een losse platte voerton erin zetten, zodat hij kan eten en die erna er weer uit halen. Je hebt van die mooie bredere rubberen.
Laatst bijgewerkt door Caira op 28-03-14 10:10, in het totaal 2 keer bewerkt

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:09

Half uur buiten? :oo
Jeetje zeg, dat buiten staan moet gewoon aangeleerd worden hoor.
Op weide met zijn vriendjes er mee. :n

Dat er nog mensen zijn die hun paard zo houden, bah. :r

Nancy96

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:12

je zegt het zelf al, hij verveelt zich. En waarom dan geen voer op de grond? Als je dan een voerbak wil ,zo'n rubberen lage bak( soort afwasteiltje). Kunnen de verzorgers het in een bak gooien en hij kan die bak weer omgooien en lekker lang bezig zijn met al zijn brokjes weer opzoeken. Gewoon bezigheids therapie. Geen zaagsel gooien in de hoek van zijn voerbak. En verder tegen de verveling meer naar buiten of meer ruwvoer.

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:13

een paard zuigt geen lucht uit verveling maar uit een probleem in de vertering. je geeft aan dat hij z'n zoutsteen binnen een uur op eet. Geen zout geven, krijgt de maagwand alleen maar grotere problemen van waardoor hij nog meer gaat zuigen. Hij eet z'n stal leeg, hij heeft honger.Paarden met vertering problemen moeten niet eten maar vreten, de hele dag lang zo veel mogelijk ruwvoer.
Dus terug op stro en onbeperkt ruwvoer.

Neon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:13

pooh19 schreef:
hoi,

geen voerbak gaat niet werken bij ons op stal,

hij zuigt lucht uit verveling, ik heb al van alles geprobeerd,
- bal in de stal ( kijkt hij niet naar om)
- liksteen, is binnen een uur op
- stro, eet hij ze hele stal leeg

momenteel heb ik pvc pijpen om me voerbak heen, dit helpt tegen het luchtzuigen maar hij gooit ze voer er nog steeds uit.

Je paard geeft zeer duidedelijk aan dat hij niet lekker in zijn vel zit, het ophangen van ballen, het plaatsen van buizen om je voerbak etc. is dan enkel symptoombestrijding En lost dus niets op. Het enige advies wat ik kan geven is: verander van huisvesting, naar buiten met dat dier... dan los je een hoop problemen op. Kwa voerbak, iets wat je op de grond kunt zetten, dat is de natuurlijke houding van een paard om te eten. Voerbakken die hoger hangen hebben tot gevolg dat er ondermeer slokdarmverstoppingen kunnen ontstaan.

doebidon

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:14

Een paard moet ook wennen als er verandering in de routine zit.... Ik zou hem gewoon met een vriendje zo lang mogelijk op het land zetten. geeft het een week misschien 2 en dan zal je naar de andere kant van het land moeten lopen om hem eruit te krijgen.... helpt denk ik ook het best tegen het zuigen.
Probeer het eens een week of 2, werkt het niet kan je altijd opzoek naar een andere oplossing.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:15

Hij verveelt zich volgens jouw zeggen buiten TS, maar in zijn stal heeft ie het blijkbaar ook niet bijster naar zijn zin, dus kan je hem beter (lijkt mij) buiten zetten als daarmee het luchtzuigen opgelost is toch?

Qua voer, ik weet niet of het een mogelijkheid is, maar is het een optie om zelf voer te geven als je op stal bent ipv met de voerbeurten mee te gaan? Dan kan je bij wijze de voerbak (dat kan dan van alles zijn) zelf vasthouden zodat ie het er hoogst waarschijnlijk ook minder uitgooit.

Caira

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:17

Woogy schreef:
een paard zuigt geen lucht uit verveling maar uit een probleem in de vertering. je geeft aan dat hij z'n zoutsteen binnen een uur op eet. Geen zout geven, krijgt de maagwand alleen maar grotere problemen van waardoor hij nog meer gaat zuigen. Hij eet z'n stal leeg, hij heeft honger.Paarden met vertering problemen moeten niet eten maar vreten, de hele dag lang zo veel mogelijk ruwvoer.
Dus terug op stro en onbeperkt ruwvoer.

En beweging om de spijsvertering gezond te houden...

Woogy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 10:21

toch snap ik het niet helemaal, een 3,5 jarige binnen houden en het vervolgens vervelend vinden dat hij lucht zuigt en z'n voer rond smijt...

xxxpaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:54

Beste pooh,

Het is een herkenbaar probleem. Ik raad je net als de rest aan om geen voerbak te gebruiken. Dat lijkt mij echt het beste.

Vr gr Nienke.

IrishDraught

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 12:58

Brokken of ander krachtvoer kan je ook in een kuiltje in het ruwvoer geven. Zelfs beter voor de vertering als ze het zelf eten.

Anders misschien een hangvoerbak die je na het eten er weer uit haalt?

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-03-14 13:08

Gewoon buiten laten staan al wil ze naar binnen. Ze wilt waarschijnlijk alleen naar binnen vanwege dat ze hrt gewend is en omdat ze dan brok krijgt. Steeds de tijd een beetje uitbreiden dat ze buiten staat. Onze paarden gaan in de winter altijd rond vijf uur naar binnen. Als de dagen langer worden staat ze eerst ook steeds om vijf uuur bij het hek. Maar ze hebben zo door dat ze langer buiten mogen blijven