Verhuren als fokmerrie, verkopen of zelf revalideren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

charmante

Verhuren als fokmerrie, verkopen of zelf revalideren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 11:09

Ik ben op zoek naar goede adviezen over wat ik zou kunnen doen met mijn merrie. Het gaat om een 6 jarige KWPN merrie van Zizi Top. Zij staat nu 3 maanden in een revalidatieklinie met een peesblessure links achter. Waarschijnlijk opgelopen in de wei tijdens het spelen met andere paarden. Het zag er gelukkig niet dramatisch uit op de scan en het ziet er nu al weer goed uit als ze op het harde loopt. Ze komt twee keer per dag 25 minuten in de stapmolen en verder heeft zij boxrust. Eind volgende maand wordt er gescand en mag ze weer naar onze eigen stal in Dronten. En daar zit nu het probleem: alle paarden bij ons op stal gaan vanaf volgende maand de wei op en dat mag zij dus absoluut nog niet. Alleen achter blijven op stal kan ook niet en opsluiten in een heel klein paddockje zal ook geen succes worden want deze tanker van 1.75 gaat dan gewoon door het draadje heen, stroom of geen stroom. Of ze gaat als een idioot staan springen. Daarnaast hebben wij geen stapmolen. Daarom dus mijn dilemma: wat zal ik doen met haar en wat is natuurlijk het beste voor haar en de genezing van haar blessure. Ik zou haar kunnen verhuren als fokmerrie, ik kan haar verkopen of ik kan haar met kunst en vliegwerk toch zelf revalideren. Het uiteindelijke doel is helaas wel verkoop omdat wij noodgedwongen terug moeten naar 1 paard. Wie heeft nuttige tips?

linda_arnold

Re: Verhuren als fokmerrie, verkopen of zelf revalideren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:26

Wat is de meerwaarde om haar te 'verhuren' als fokmerrie?

Potentiële huurder zal haar dus ook niet zo op de weide kunnen zetten en moet haar dus ook revalideren?

Als je de mogelijkheid hebt zou ik haar laten staan op de revalidatie kliniek of er voor zorgen dat ze thuis soortgelijke mogelijkheden heeft.

En idd wellicht is het een optie haar voor 'minder' te verkopen en hierin iemand te treffen die haar revalidatie wil voortzetten.

ponyparadijs

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:33

Verhuur als fokmerrie valt inderdaad al af als ze niet het land op mag.
Maar hoe erg is de blessure?
Zit er een gat in de pees?
Of is het alleen een verrekking?
Als ik zo'n merrie als fokmerrie zou willen huren zou ik haar direct in de wei zetten omdat daar minder kosten aan zitten dan op stal.

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:38

Mijn advies? Als je zelf niet de mogelijkheid hebt om haar te laten revalideren, en niet de financiële mogelijkheid hebt om dit uit te besteden en je wil het paard toch niet aanhouden. Dan zou ik het dier in laten slapen.

OF het moet een wel hele goede bloedlijn zijn als fokmerrie, en dan is het nog maar de vraag of je er daadwerkelijk mee kan fokken.

Voor een fokmerrie maakt het niet uit of de pees wel of niet goed is, zolang ze er geen pijn aan heeft.

[VN] Amazone uit Almelo wanhopig op zoek naar verduisterd paard Voordat je het weet zit je in deze soap

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:42

Een optie is om tegen betaling een revalidatie plek te zoeken, ze mag dan wel niet op het land maar als ze zo goed herstellende is dan zou ik dat toch overleggen met de da's. Wellicht is er een plek waar ze in gezelschap van een klein shettie de zomer kan lopen. Of inderdaad verkopen met het hele verhaal er eerlijk blij. Dan zijn de risico's ook voor de volgende eigenaar.

DeniseES

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:44

Aangezien je terug moet naar 1 paard heb je er meerdere, kan er niet een 2e op stal blijven staan om deze merrie gezelschap te houden?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:47

Misschien kun je een plekje vinden bij een andere stal waar ook een paard staat dat moet revalideren? Verkopen of verhuren als fokmerrie lijkt mij geen optie want dan zal ze toch ook op het land gaan. Inslapen lijkt mij dan wel weer erg drastich, tenzij er echt geen uitzicht is dat de pees echt weer goed komt en ze er veel pijn aan heeft.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:49

Verhuren als fokmerrie kan prima
Duurt nog een jaar he voor ze de wei in gaat met veulen. Dan zou ze beter moeten zijn.

Als je haar naar de draagmerrieverhuur brengt zal ze alleen op de trailer naar de kliniek moeten voor scannen ed. Kan ze dat aan? Mss is een permanent huis als draagmerrie dan beter, waar ze aan huis een embryo krijgt ingeplant
Maar als ze niet meer geschikt zijn als draagmerrie gaan ze ook naar de slager,dus zou je nu zelf die afweging ook kunnen maken

Verkopen als sportpaard wordt ook weer een lange en dure weg, als ze alweer geschikt wordt voor sport.

linda_arnold

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 11:58

[***] schreef:
Verhuren als fokmerrie kan prima
Duurt nog een jaar he voor ze de wei in gaat met veulen. Dan zou ze beter moeten zijn.

Als je haar naar de draagmerrieverhuur brengt zal ze alleen op de trailer naar de kliniek moeten voor scannen ed. Kan ze dat aan? Mss is een permanent huis als draagmerrie dan beter, waar ze aan huis een embryo krijgt ingeplant
Maar als ze niet meer geschikt zijn als draagmerrie gaan ze ook naar de slager,dus zou je nu zelf die afweging ook kunnen maken

Verkopen als sportpaard wordt ook weer een lange en dure weg, als ze alweer geschikt wordt voor sport.

En de komende 11 maanden dan, dan zou jij als a.s fokker tijd, energie en (stal) geld willen investeren? Dan moet je wel in een absolute toplijn fokken om de investering er dan uit te halen?

PenP2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:05

Je zegt dat alleen in een paddock niet gaat.. ook niet met 1 ander paard erbij evt?
Mijn paard heeft ook met zn been gestaan en ik heb een stukje paddock afgezet waar hij kon staan maar wel tussen de andere paarden..

wegdoen zou ik persoonlijk niet doen. Met weggeven van slechte paarden heb ik al zoveel drama voorbij zien komen.. Stel je voor dat ie zo de handel weer ingaat. Dan zou ik een stal zoeken met meer mogenlijkheden..

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:19

@linda_arnold : Verhuren als fokmerrie zou alleen zijn om voorlopig even uit de kosten te zijn. Voorlopig kan ze nog niet in de wei maar ik verwacht ( i.o.m. dap ) dat dit binnen enkele maanden weer mogelijk moet zijn. Ik laat haar al een maand langer in de kliniek staan dan strikt nodig was vanwege de faciliteiten die ze daar bieden. Maar ja het kost wel 350 euro per maand.

@ponyparadijs : de blessure zit in de aanhechting, er waren wat onregelmatigheden te zien op de scan. Als ik haar nu in de wei zet zijn de afgelopen 3 maanden voor niets geweest.

@Ceriadwen : Ik laat haar nu revalideren en heb dat er ook voor over maar de kosten beginnen toch wel op te lopen. Ik weet niet of haar afstamming "een geweldige bloedlijn" is, ze is een Zizi Top x San Remo.
Ik ben ook alert op op verhuren/uitlenen met een nare soap tot gevolg, ik heb daar helaas enige ervaring mee met een ander paard. Inslapen is voor mij op dit moment geen optie.

@bigone : Ze staat nu op een geweldige revalidatiekliniek maar de dap gaf al aan dat te lang wachten met revalideren als dat niet nodig is juist geen garantie geeft voor een goed resultaat. Heb ook gedacht een een gezelschapspony om haar op een redelijk stukje wei te zetten i.o.m. dap. Dit is voor mij wel een goede optie. Ook verkoop met het eerlijke verhaal er bij is voor mij een goede optie. Maar wat is zo'n merrie dan waard? Ze is goed gebouwd en heeft mooie ruime gangen, ze was ongeveer op B niveau.

@DeniseES : Onze andere merrie op stal laten staan zou wel voor een korte periode kunnen maar vind ik wel erg zielig tegenover haar omdat zij niets mankeert en gewoon de wei in kan met haar vriendinnen.

@kleiduiker : is ook een goede optie, een ander revaliderend paard vinden in de nabije omgeving van Dronten. Als er bokkers zijn die dit aan de hand hebben; ik hoor het graag. Er is juist goede hoop dat het helemaal goed komt dus de vooruitzichten zijn helemaal niet slecht. Veel pijn heeft ze niet gehad, het is nooit dik geweest en ze was bijna niet kreupel eerder af en toe onregelmatig.

@[***] : verhuren als fokmerrie leek mij ook wel een redelijk idee en ben ook in gesprek geweest met zo'n centrale. Maar er bleken toch wel wat haken en ogen aan te zitten. Je moet er zelf flink wat tijd en geld in steken met scans en dergelijke. Pas als de merrie een maand drachtig is gaat ze naar de stal van de donormerrie. Je weet dus niet waar ze terecht komt en hoe ze daar met haar omgaan. Vind ik een beetje een eng idee.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 12:23

Alle paarden van stal gaan in een aantal weides in grotere groepen. Dus er is niet echt een ander paard voorhanden. De optie van een shetje of een ander revaliderend paard is dus wel een goede maar waar vind ik die zo snel? Een klein stukje afzetten zou wel kunnen maar ze is nogal jolig en gedraagt zich soms als een tanker die dwars door stroomdraadjes en andere afzettingen heen gaat. Weggeven ga ik ook zeker niet doen, ik weet wat voor ellende je jezelf dan op de hals kunt halen.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:24

Hmmmm, mijn haflinger heeft ook een peesblessure bij de Anhechting gehad (achterbeen), en hoefde geen boxrust. Mocht op de weide, alleen niet aan het werk, ze moest zelf kunnen beslissen wat ze wel of niet deed.
Heb dus een rustige lespony gezocht, en daarmee stond ze gewoon op de wei

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:26

Ik heb 8 jaar geleden in een vergelijkbare situatie gezeten.
Mijn merrie is toen naar stal yn it span gegaan die haar voor mij gedekt en gerevalideerd hebben terwijl ik in het buitenland zat. Het beviel zo goed dat ze daar gebleven is.
Ik heb er 3 veulens uit gefokt waarvan 2 ook daar in de opfok gegaan zijn en ingereden worden. 1 van de veulens hebben ze zelfs met de fles grootgebracht omdat de merrie overleed.
Niets anders dan lof over die stal en hun inzet.
Zelfs met 800km afstand heb ik nooit het gevoel gehad dat ik moest gaan 'controlleren'.
http://Www.paardenpensioninfo.nl

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:29

Langer bij de revalidatiestal laten staan is geen optie?

Gee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:30

ankie2013

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 12:43

Is haar stallen op een andere plek niet mogelijk idd? Niet op alle stallen gaan alle paarden het land op volgende maand. Of dat er 1 ander paard of bv shetlander bij haar op stal blijft staan zodat ze niet alleen staat?

Klein stuk afzetten op t land is zeker geen optie ivm uitbreken en gek doen?

Verkopen met blessure lijkt me niet erg handig omdat ze dan gewoon niets waard is. Zo aan t papier te zien zou het best een leuk dressuurpaard kunnen zijn, dan is revalideren en eventueel daarna wat optrainen en een keer uitbrengen, waarschijnlijk ondanks de investering die dat kost lucratiever. Afhankelijk van het tijdsbestek en de ernst van de blessure natuurlijk. Maar daar heb je zelf het meeste zicht op.

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:08

De boxrust is aangeraden omdat ze af en toe denkt dat ze een Leopard tanker is en gewoon maar doordendert. Op de revalidatiekliniek is een zeer grote en volledig afgezette stapmolen waar ze geen kant op kan behalve de goede. Ik heb begrepen dat de eigenaar haar redelijk heropgevoed heeft en dat ze nu heel braaf is geworden.
Bedankt voor de tip van die stal, ik ga op hun site kijken.
Langer in de revalidatiekliniek laten staan zou wel mogelijk zijn maar de dap Emmeloord heeft aangegeven dat te lang wachten met het beginnen met de revalidatie ook niet goed is. Volgende maand staat ze er 4 maanden en moet een begin worden gemaakt met het opbouwen.
De prijs van de revalidatiestal waar ze nu staat schijnt niet eens heel extreem te zijn dus veranderen van revalidatiestal is geen noodzaak.
Een plekje met shet of ander revaliderend paard is een hele goede optie, ik sta open voor reacties.
Inderdaad is verkopen met blessure niet echt een hele goede optie, en is zelf weer op niveau krijgen financieel gezien het verstandigste. Maar hoe krijg ik haar dus veilig weer op dat punt zonder dat ze de boel weer helemaal om zeep helpt. Waarschijnlijk valt de blessure wel mee, de dap heeft aangegeven goede kansen te zien voor een volledig herstel.

Imre

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:11

Staat ze in Bant? Een vriendin van mij heeft heel goede ervaringen met hun. Haar paard heeft er ook lang gestaan, maar is nu wel weer helemaal goed. Kan de tijd in de stapmolen niet uitgebouwd worden naar 2x een uur en daarna onder het zadel uitgebouwd worden door medewerkers van de stal?

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:24

Ze staat inderdaad in Bant en wij zijn er ook erg tevreden over. Misschien kan inderdaad de tijd in de stapmolen opgebouwd worden. Maar onze dierenarts komt daar wekelijks over de vloer dus misschien is dat intussen al gebeurd. Volgens mij zijn daar niet zo veel medewerkers, naast Huib zijn er geloof ik 2 stalmedewerkers.

paardjes123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 13:30

Als ze niet teveel uit haar stekker gaat gewoon op de wei zetten met 1 rustig maatje. Als je haar in de ochtend wat hongerig op de wei zet zal ze wel snel gaan grazen en eerder naar binnen als de rest zodat ze die onrust buiten niet mee maakt

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 13:47

Zou een goede optie zijn alleen ging zij vorig najaar wel geregeld helemaal los in de wei. Maar met een rustig maatje in een klein stukje en dan rustig opbouwen zou inderdaad een hele goede optie zijn.
Maar waar vind ik een rustig maatje? Bij haar op stal gaan alle paarden binnenkort in grote groepen de wei op en blijft er niemand achter.

ajesca123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:23

Heb je een pb gestuurd

AdnerB

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-03-14 14:47

en haar op een andere stal zetten dan waar je nu staat en daar de mogelijkheden bespreken?

charmante

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-03-14 14:50

Ik ben de mogelijkheden aan het bekijken in Dronten. Probleem is dat ons andere paard het daar prima naar haar zin heeft en mijn dochter afhankelijk is van fiets en veewagen om zich te verplaatsen.