even sparren: zou dit kunnen? (paddock/paarden aan huis)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kyno

even sparren: zou dit kunnen? (paddock/paarden aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 10:58

Ik ben even nieuwsgierig naar wat meningen...

Mijn paarden staan momenteel 15km van mijn huis. Ze staan op een weide van 3 hectare met boswal, zonder schuilstal het hele jaar door 24-7 buiten.
Ze staan hier met 15 paarden, waarvan één pony en een klein paard van mij zijn.

Nu doet evt de mogelijkheid zich voor dat ik een huis zou kunnen kopen op ongeveer 300m van het weiland.
Bij dit huis zit 600m2 grond, echter wel wat ongelukkig om het huis verdeeld. Het is een vrijstaand huis.

Omdat ik er vooral swinters bij extreme kou en bij noodweer vaak moeite mee heb dat mijn lieverds in het land staan, vroeg ik mij af of het volgende plan voldoende zou zijn om ze af en toe eens bij huis te kunnen halen. Als een soort 'noodkampje' zodat ik het zicht er op heb bij de wat extreme weertypen.

Er staat daar een stenen schuur op het erf van 5x7m. Deze wil ik dan als inloopstal gebruiken. Ik kan er een uitloopje aan maken van ongeveer 12x10 meter. Ik wilde dan voor het schuurtje een stukje in de tegels leggen en de rest zand.

Ik vroeg me af of dit wel een haalbaar idee is of dat ik het hele plan maar beter kan laten varen en ze lekker laten staan zo ze staan. Ik moet eerlijk zeggen dat het meer voor mijn eigen gemoedsrust is dan dat ik de indruk heb dat mijn paarden het onprettige vinden om met gek weer buiten te staan.

Echter vind ik het ook weer een fijn idee dat ik zelf een plekje heb om bijv bij ziekte mn paardjes te kunnen opvangen.

Het zou dus nooit om langer dan een maand gaan. Tenminste.... Zo'n winter heb ik nog niet eerder meegemaakt.....
En in principe zou het alleen voor de avond en de nacht dus zijn.

Ik ben benieuwd naar jullie visie!

Mijati

Re: even sparren: zou dit kunnen? (paddock/paarden aan huis)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:05

Als je ze bij normale omstandigheden wel op het weiland kan zetten, lijkt me dat prima kunnen.

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:06

600m2 waar dan ook de woning nog op staat? Dat is echt heel erg weinig. Ik zou er niet voor kiezen.

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:11

Denk dat het voor nood best kan hoor... Als je paarden normaal lekker op het weiland staan maar bij extreme omstandigheden dat je ze thuis wikt hebben.
Zijn paarden een stuk rotter uit zijn. Hou wel rekening met de bodem en de zand e.d ,dat het geen modderpoel wordt als je paarden er staan, en de mest die je moet afvoeren.
En hou er rekening mee dat je met echt koud weer misschien niet met de trailer kunt rijden en ook niet met je paarden op de weg wilt wandelen (glad etc).

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:14

Als het maar 300 meter is kan het natuurlijk prima ze hebben dan gewoon een box met uitloop eventueel kun je ze overdag naar het land brengen en s.nacht op stal. Inderdaad is het ook heel fijn als een van je paardjes ziek is om ze bij huis te kunnen zetten.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:16

Het zou inderdaad alleen in nood zijn. Omdat het maar 5 minuten wandelen is, was ik van plan om gewoon goed op het weerbericht te varen en ze bij twijfel alvast bij huis halen. Mocht het weer toch meevallen dan kunnen ze de volgende dag gewoon weer naar het land. Paar x vallen en je bent er alweer.

Het zou wat mij betreft dus echt een noodvoorziening zijn.

Mest kan ik kwijt bij het weiland.

Voor het zandstuk zal ik eens rond gaan kijken wat voor mogelijkheden er zijn om dat zo droog mogelijk te houden.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:17

hmm.. je kan altijd boxen in de stal doen?
bij extreem weer of blessures kunnen ze op stal.

paddoxk zou ik goed over nadenken. heeft voor mij geen toegevoegde waarde als het land op 300 meter is.
dan zou je ze bijna elke dag weer naar buiten kunnen dpen
Laatst bijgewerkt door Joltsje op 23-03-14 11:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:18

geshahquille schreef:
Als het maar 300 meter is kan het natuurlijk prima ze hebben dan gewoon een box met uitloop eventueel kun je ze overdag naar het land brengen en s.nacht op stal. Inderdaad is het ook heel fijn als een van je paardjes ziek is om ze bij huis te kunnen zetten.

Dat laatste is inderdaad mijn grootste drijfveer....
Gewoon het idee dat ik een plekje voor ze heb als zo'n situatie zich voor doet.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:25

als je het hebt kan je het gebruiken, waarom niet?
de mijne staan zeker 3 maanden na elkaar per jaar in een schuilstal van 4*4 met een paddockje van 6*15 ofzo erbij. jouw stuk klinkt al een stuk groter, dus waarom niet?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 11:41

Joltsje schreef:
hmm.. je kan altijd boxen in de stal doen?
bij extreem weer of blessures kunnen ze op stal.

paddoxk zou ik goed over nadenken. heeft voor mij geen toegevoegde waarde als het land op 300 meter is.
dan zou je ze bijna elke dag weer naar buiten kunnen dpen

Hier heb ik over nagedacht en liep ik een beetje op vast idd. Mezelf afvragend wat de meerwaarde van de uitloop is.

Ik denk dat ik het vooral een prettig idee vind dat ze iets meer scharrelruimte hebben, voor als ze er wat meer dagen achtereen zouden moeten staan. Gezien ze ook gewend zijn om vrij te kunnen lopen...

Esmeralda

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 11:48

denk dat jou paarden daar een heerlijk plekje hebben in de winter. Menig paardenhouder zou dat graag willen. De mensen die roepen het is te klein, hebben waarschijnlijk alle ruimte. Terwijl 90% van de paarden in een stal sta van 3x3. Bij iedereen moet alles maar groter en beter. Maar een uitloopt/paddock van 12x10 hebben niet veel mensen hoor.

Lante

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:08

Prima hoor, ik zou dan alleen wel 2 boxen maken denk ik i.p.v. een uitloopstal. Maar dat is persoonlijk. Ze kunnen overdag gewoon de wei op, dus perfect toch? :)

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:14

Hou er rekening mee dat bij echt extreem weer, zelfs de 300m naar huis of van huis naar de weide voor je paard levensgevaarlijk kunnen worden en ze beter af zijn op het land. Ik denk daarbij aan ijzel, vastgetrapte sneeuw. Een paard die een Bambischuiver maakt en daar blessures van krijgt, komt daar zijn hele leven niet meer bovenop. Als het in dat geval om spier- en peesblessures gaat, een gebroken been is meteen einde oefening.

Op die momenten - stel dat je je paard wel aan huis hebt staan en je ze het erf niet meer afkrijgt vanwege de slechte weg: denk je dat je je paarden er een plezier mee doet om ze op een klein stukje aan huis te hebben?

Ik zou voor het huis gaan omdat ik het huis leuk vindt, maar het idee van de paarden op dat moment aan huis even ver wegzetten.

Naar huis toehalen ivm ziek of zeer wordt een heel ander verhaal. Maar dan hoef je geen grotere investeringen te doen zoals maken van paddocks, uitloopstallen en boxen. Een noodstal in de vorm van een tent is dan voldoende.

Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:31

Wat vinden de buren er van?

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 12:44

Cassidy: goede punten. :)

Dees: het huis staat op een hoek. Er staan wel huizen achter, maar pas een eindje verder. Daar tussen zit een gemeenteveldje. De naaste buren hebben ook een pony en een geitje. Zij hebben wel een grondstuk dat dubbel zo groot is.
Het huis staat in een buitendorp met veel boerderijen en vrijstaande huizen met een stukje grond.

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 12:52

mijn vorige huis had maar iets van 350m2 grond, daar had ik ook 3 stallen en een uitloop, maar ik had ook een hectare grond op 30m van mijn huis af. Lijkt me in jouw geval wel fijn om de paarden idd binnen te kunnen halen.

joyce B

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:48

Als je het huis leuk vind is het een mooie manier om dichter bij je paarden te wonen. de schuur is groot genoeg voor twee boxen met gangpaadje of inloopstsl.
een uitloop van 10 bij 12 is niet groot maar voor de nacht of voor nood en bij ziekte prima. Als het voor slecht weer is zou ik ruim bestraten en een klein zandstukje doen (bijv. 4 bij 10 stenen en 8 bij 10 zand) met goede drainage en grof doorlatend zand waar ze kunnen rollen of liggen. Overdag zou ik ze zoveel mogelijk dan weer terug brengen naar hun weiland. Kunnen ze daar eten en hun benen strekken.

Evt zou je een klein afdak aan je schuur kunnen maken zodat je binnen je boxen hebt maar ze toch buiten kunnen schuilen onder afdak.

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 14:55

Een inloopstal met een uitloop ervoor van 10x12 meter is een heel acceptabel stukje om je paarden 's nachts of af en toe eens een dagje te houden, dat kan prima :j

De vraag is wel in hoeverre je voor dat af en toe speciaal een huis "moet" kopen met deze mogelijkheid, en je schuur en tuin "moet" opofferen ervoor.

En in hoeverre je paarden er blij mee zullen zijn als ze uit hun kudde gehaald worden, best kans dat het meer onrust dan plezier geeft :=

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:05

Omdat de paarden bij ons thuis eigenlijk nooit binnen staan hebben we rubber matten in de stal. Ze gaan om 20:00 naar binnen en om 7:00 naar buiten en zomers komen ze helemaal niet binnen. Op deze manier is het snel weer schoon en heb je niet te veel troep.

farahdiba46

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:11

Klinkt prima hoor!

Marita

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:22

Mijn paard staat in een grote groep paarden op een stal waar ze zelf kunnen kiezen voor binnen (in een oude koeienstal die helemaal is aangepast en 1 grote ruimte is) of buiten op de stenen of buiten op het land. Ik tref haar vrijwel nooit in de stal. Soms in de zomer als het warm is en er veel vliegen of dazen zijn. In de winter niet. Wat voor weer het ook is, ze kiest voor buiten. En de meeste andere paarden ook. Ze hebben een hele andere beleving van het weer dan wij. Dus binnen staan is niet noodzakelijk in mijn ogen. Dus om daar speciaal voor te verhuizen en je tuin op te offeren?

En ik denk dat ze het helemaal niet fijn vinden om uit de groep gehaald te worden. Je kunt ze net zo goed laten staan. En bij ziekte kun je altijd een noodoplossing bedenken. Ik zou het niet doen.

taigaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 15:29

Lijkt me geen probleem! Klinkt luxe voor de paardjes :j

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:00

@Kyno: klinkt helemaal niet verkeerd of te klein, zeker niet met een groot weiland 'achter de hand'.

Persoonlijk zou ik ook kiezen voor een inloopstal (op welke richting ligt de opening?? En dan eventueel met paneelhekken zodat je er ook altijd nog 1 of 2 stallen van kunt maken.
Als de financiën het toelaten zou ik het hele stuk 'betegelen' met rubber H-klinkers of 2e hands rubber doorlatende matten. Dan hebben ze altijd een droog stuk om te lopen en hou je het zelf ook makkelijk schoon.

IlsjePilsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:28

Ik heb thuis ook een inloopstal met een paddock van 15x15. Op zich niets mis mee. Hier staan mijn ponies in de wintermaanden. Maar in de zomermaanden gaan ze wel het weiland op met wat vriendjes.

Ik denk dus dat de ruimte die je tot je beschikking hebt, voldoende is.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 17:44

Bedankt voor alle reacties!