Kosten uit huis en een paard (studenten)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bhodi

Kosten uit huis en een paard (studenten)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 12:36

Hallo,

Ik vroeg me af hoe studenten dat doen, op kamers wonen en een eigen paard houden.
Betalen jullie het zelf?
Zo ja wat zijn ongeveer de kosten?

Angela

Re: Kosten uit huis en een paard (studenten)

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 15:47

Welke omgeving zit je? Paard zal hetzelfde voor jou kosten als voor iemand met een dik betaalde fulltime baan op dezelfde stalling... Helaas wordt je paard er tijdens je studie niet goedkoper op, of je moet voor een andere stalling gaan kiezen met minder luxe (en vaak veel verder weg). Huisvesting (voor jezelf) is afhankelijk van je wensen en je regio.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 16:26

Groningen

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:28

Ik woon ook op mezelf :)

Ik betaal 250 euro aan mijn kamer, 100 belasting, geef ongeveer 50 tot 100 euro aan mijn paard uit per maand : hoefsmid/fysio en voer en andere spulletjes
Oja en stalling is natuurlijk 150 euro voor mijn paard
Mijn inkomen is ongeveer 700 euro.

FBN

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:31

pfoee.. knap dat je dat kan financieren zeg Maureen! _/-\o_

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:32

Hihi. Ja heb veel voor mijn paard over. En koop dus ook minder voor mezelf :o

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:34

Ik zou nooit een paard kunnen betalen naast mijn vaste lasten. Huur kaal 520 euro, gas/stroom 110 euro, tv/internet 35 euro, water 30 euro. Dan heb je nog andere zaken als benzine, eten, belastingen etc :+ ik kom misschien nét aan rond :=

Maureen95

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:35

Ik heb wel een lening hoor :')
Had de eerste 2 maanden geen lening, Toen ging ik met 500 euro per maand _O-

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 16:38

Ligt er natuurlijk gewoon puur aan wat je inkomen is.
In en om Groningen is voldoende stalling te vinden wat niet heel erg duur is, maar dat is ook weer afhankelijk van je wensen natuurlijk.

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:42

Als je echt alles zelf moet betalen (dus kamer, stalling, overige kosten paard en studie) is het denk ik niet te doen. Zonder paard red je het dan al niet met alleen studiefinanciering. Je kan dan wel bijlenen, maar dat moet je later ook weer terug betalen met rente.
Ik had zelf wel een paard toen ik studeerde en dan ook nog 's in A'dam waar alles hartstikke duur is. Ik betaalde de stalling zelf, maar mijn vader betaalde m'n kamer, studie en veel overige kosten. Anders had ik het niet gered (ik had ook nog een bijbaantje naast m'n studie).

ssandyy

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:44

Ik volg even :)

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:48

Ligt er inderdaad aan wat je wensen zijn. In Groningen kun je je paard rond €150-200 per maand wel stallen. In de zomer kun je je paard 24/7 buiten laten, waardoor de kosten aanzienlijk dalen. Ik denk dat het dus wel te doen is, maar dat je je niet alle luxe kunt veroorloven. Afhankelijk van je inkomen natuurlijk.
Ik heb tijdens mijn studie in Groningen op deze manier twee paarden op een manege gestald. Voor de stalling van 1 paard werkte ik, voor de ander betaalde ik.

lienieminie

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-14 23:52

of je moet je eigen stal hebben :D

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-14 23:57

Mn studie wordt betaald, dus die kosten heb ik sowieso niet :)
Ik hoef ook geen luxe voor mn paard, als ze dr natje en droogje maar heeft ben ik al snel tevreden.
Edit: uiteraard werk ik en ik krijg stufi, ik denk dat ik de alimentatie die ik nu door moet betalen aan mama, dan zelf krijg

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:13

Het hangt er natuurlijk heel erg vanaf hoeveel studiefinanciering en overig inkomen je krijgt en hoe duur je kamer en stalling is. Dus het is heel erg verschillend van persoon tot persoon en daardoor is er eigenlijk geen antwoord mogelijk op je vraag....

Plus dat je maar net geluk moet hebben dat je paard niet wat krijgt of een nieuw zadel nodig heeft e.d. Dus daarvoor is wel een spaarpotje nodig, voor het geval dat..

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 11:16

Ja dat klopt.
Ik geloof dat ik recht heb op standaard stufi, dus het minimale wat ik uitwonend kan krijgen.
Dan zou ik ongeveer 250 euro loon krijgen in de maand en de alimentatie van mn vader die rond de 145 euro zit. Op basis daarvan heb ik dus het idee dat het niet gaat lukken, maar nu weet ik ook niet wat stufi uitwonend is.
Voor eventuele extra kosten kan ik terug vallen op mn ouders.

JLLN_

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:20

Ik meen dat een klasgenoot van me rond de 270 stufi uitwonende beurs kreeg? Dan zou je dus rond de 600-700 euro komen te zitten

Mickyl

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:28

Nee met rond de 650 euro per maand denk ik niet dat het gaat lukken.. Een kamer kost meestal toch wel rond de 350 euro per maand, soms komt daar nog g/w/l en internet bij, maar dit kan ook inclusief zijn. Dan heb je denk ik nog wel zo'n 100 euro per maand nodig voor eten. Dus dan heb je nog maar 200 euro over voor overige uitgaven (zoals kleding, uitjes, uitgaan etc.) en voor alle kosten van je paard. Dus dat wordt wel heel erg krap...

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 11:43

Studeren en een paard hebben is zeker mogelijk! Ik denk wel dat het altijd zal betekenen dat je minder geld voor jezelf over houdt, dus dat je zal moeten bezuinigen op kleren en uitgaan etc.

Zelf zit ik nu in mijn 3e jaar van mijn bachelor. Ik betaal al jaren alles voor mijn paard zelf, wat gemiddeld neer komt op 250,- per maand. Toen ik nog in Amsterdam woonde was dat bijna 100,- duurder. Sinds een paar maanden nu weer een bijrijdster, die betaald 50,- per maand mee. Voor mijn huur betaalde ik de afgelopen 3 jaar (verschillende woningen) gemiddeld 300,- per maand. Boodschappen per maand zijn we met zijn 2e nu ongeveer 100,- per persoon aan kwijt.

Mijn moeder kan mij niet financieel ondersteunen, maar ik krijg wel aanvullende beurs (+ 250,- p.m.) en ik werk er naast (+ 440,- p.m.). Zou ik niet werken, dan zou ik mijn paard ook niet kunnen financieren.

Alleen toen ik op mij zelf ging wonen heb ik nog extra geld bij geleend van DUO om een inboedel te kunnen kopen. Verder merk ik zelf dat er altijd wel extra kosten opduiken (vooral voor paard) waardoor het soms toch wel krap wordt om de maand door te komen, hou hier dus rekening mee en zorg dat je een spaarpotje hebt of op iemand anders terug kan vallen!

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 12:29

Ik vrees dat het zonder eventueel bijlenen inderdaad erg lastig gaat worden..
Paard weg doen vind ik geen optie! Al zou ik graag over ongeveer een jaar uit huis gaan haha.
Mochten er nog eventuele tips zijn, dan hoor ik het wel graag.
Ben vooral erg benieuwd naar ervaringen van andere studenten die hun paard gewoon zelf betalen terwijl ze studeren en op op zichzelf wonen :)

Lottejulia

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 13:30

Er zijn denk ik een hele boel vragen die je jezelf eens zou moeten stellen, o.a.:
Hoe duur is een kamer in Groningen gemiddeld? Vind ik het erg om een minder grote/niet zelfstandige kamer te hebben etc om mijn paard te kunnen houden? Blijft mijn paard op dezelfde stal staan? Zo niet, welke stal zou hij dan heen kunnen en wat kost dat? Is het een optie om meer te gaan werken of een andere baan te zoeken waar ik meer mee verdien? Heb ik dan nog wel genoeg tijd voor mijn studie (er rekening mee houdend dat op jezelf wonen ook meer tijd kost)?

Waar een wil is, is een weg. Als je je paard echt hoe dan ook wilt houden, dan is er altijd wel een oplossing voor te bedenken. Zet alle inkomsten en uitgaven op papier en bekijk het dan verder.