Mulle, droge bak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

GQMMS

Mulle, droge bak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 08:24

Hoi allemaal,

Ik heb hier thuis een hele droge, mulle, zware biitenbak.
Helemaal nu het mooier weer wordt, kan ik beter in de wei gaan riden.
Achterin is hij nog zwaarder dan voorin.

Deze bak ligt er al een aantal jaar, maar vanaf het begin is hij eigenlijk nooit goed geweest. Als het weer vochtig is kan ik er prima in rijden, er kan veel regen op zonder dat het waterbakken wordt. Alleen zodra het ook maar 2/3 dagen droog is , wordt de bak weer hopeloos.
Er zit drainage in de bak en daarover heen zand dat wij opgegraven hebben (we hebben de bodem dus als ware omgedraaid).
Sproeien heeft overigens geen zin, de bodem kan zoveel water hebben dat ik de sproeier de hele zag wel aan kan hebben..

Heeft iemand ervaring met een mulle, zware droge bak? Wat hebben jullie eraan gedaan om dit probleem op te lossen?

Bedankt !

Dott

Re: Mulle, droge bak

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:26

Ik heb er wel ervaring mee ja. Maar heb geen oplossing voor je helaas.
bij ons op stal is het niet zo snel als jij beschrijft, maar als t een weekje goed droog is is de bak net duinzand.
als.wij sproeien gaat het wel.. maar ja.. dat moetdan wel gebeuren.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:27

ik denk dat het zand gewoon niet goed meer is. Als het zeg maar kapot geslagen is dan kan je er niks meer mee.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:28

Het enige wat ik kan zeggen is of een andere bodem.
of echt goed nat houden.
Dit zie ik ook bij ons in de omgeving.
En heb ook wel eens gezien dat ze er met een grote wals in gaan om het eens goed aan te drukken. En dan goed nat houden

Debski

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:29

Een professioneel bedrijf laten komen en je laten informeren over een goede toplaag? Kost alleen wel wat centen.
En anders moet je hem goed blijven sproeien nadat ie een keer goed nat geregend is. Maar dan zul je elke droge dag wel even de sproeier erop moeten zetten en aanslepen. Goed bijhouden dus.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:30

Ik lees even mee. Onze bak kan ook erg mul en stoffig worden.

miezelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:31

Hoe dik ligt het zand? Misschien gewoon al eens beginnen met er een deel af te doen?

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:35

Een aanrader.
bij ons ligt overal een agterbergbodem zowel paddock.binnenbak.en buitenbak.
Daar is perfect in te rijden en is altijd goed. Ook met dagen lang regen is het niet nat.
maar wel gehoord dat het dure bodems zijn maar geen idee wat duur is en wat het moet kosten

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:37

Hoi, de goedkoopste manier is kokosvezels er door heen freezen. Ik zou ook wel een mooie agterberg bodem willen hebben maar daar helaas het geld niet voor. Wij hebben er twee Jaar geleden van die vezels door heen gedaan en je krijgt een stabiele bodem. Ik merk wel dat ik hem dit jaar weer een beetje bij moet vullen. Is ook een topic op bokt over kokos. Ik ben er erg tevreden over.

Urielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:37

Snippers of kokosvezel erop?

EDIT: of de drainage een keer dichtzetten en de bak sproeien. Bij ons loopt sproeiwater ook zo tussen de zandkorrels door in de drainage weg maar ik kan de drainage niet dicht zetten.
Laatst bijgewerkt door Urielle op 20-03-14 08:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:39

Misschien helpt sproeien? Moet je het niet zo erg doen als bij ons op de pony club... het water sijpelt onder de hoeven weg -O- Er ligt trouwens een agterberg bodem alleen die doet zijn werk niet omdat het zo sompig is -_-

Jadybabe

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:43

Snippers verteren weer en kokosvezels gebruiken ze ook voor matten , bezems en om drainage buizen, verteert bijna niet. Je krijgt al het ware een soort web idee dat het zand stabiel houdt. En als je hem ooit bijvult met zand, zand van een andere korrel grootte nemen. Bij gelijke korrel krijg je het ballenbak effect.

ralphtdw

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 08:43

Denk dat je het beste eens op internet kan zoeken wat je er door kunt doen.

maar is een agterbergbodem zo duur dan?
heb geen idee van prijzen

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:10

als je echt een goede bodem wil aanleggen dan ben tussen 10 en 20 duizend kwijt ja, maar dan ben je er wel voorlopig vanaf.

Kala

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:13

Goed sproeien tussendoor en regelmatig laten trekken.

Bij mij op stal hebben ze een sproei installatie op de rand van de bak gemonteerd. 15 Minuutjes sproeien voor ik ga rijden en ik heb een prima bak. Zo af en toe vraag ik of ze weer een keer willen trekken.

Klasien

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:20

Dit verhaal zou zo van mij kunnen zijn, alleen hebben wij geen drainage er in, alleen maar omgekeerd.
Wij hebben al veel geprobeerd maar niets helpt. Ik rij in de zomer (en vandaag zeer waarschijnlijk ook) in de wei, de bak is geen doen.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 09:21

Je zou kunnen informeren naar polyvlokken, dat geeft meestal wel een goed resultaat. Die meng je met het zand dat je nu hebt. Als dat tenminste de goede zandsoort is.

Kokos vind ik waardeloos, daar struikelen de paarden heel erg op.

Agterberg is super, maar dan heb je ook een fikse zak geld nodig.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:44

Mousmous schreef:
Je zou kunnen informeren naar polyvlokken, dat geeft meestal wel een goed resultaat. Die meng je met het zand dat je nu hebt. Als dat tenminste de goede zandsoort is.

Inderdaad wat jij zegt. Je moet wel een goede zandsoort hebben. Als je goedkoop slecht zand hebt wat van oorsprong al niet geschikt is als rijzand dan kan je er van alles doorheen gooien maar word het nooi goed

Guusch

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:49

Hier hetzelfde probleem maar ik kan wel sproeien. We zijn nu op zoek naar een wals om de grond beter aan te duwen maar dat is ook maar voor een paar dagen. Wij hebben er gedeeltelijk zwart zand opgegooid en dat gaat al beter. Ik heb ook wel eens gehoord om er mest doorheen te doen maar heb dat zelf nooit geprobeerd. Ik zou zelf niet kiezen voor vlokken o.i.d. omdat je die niet zo maar kan afvoeren als je er ooit vanaf wilt

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:53

heb je geen sloot ofzo waar je een pomp op kunt zetten? dan kun je lekker met veel volume sproeien.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 12:58

Ken een bak van hulzebos, was ook rond de 10.000 euro inderdaad, maar is super als het regent, en nog steeds niet zwaar als het echt droog is. Wel is het dan wat stuiverig, maar als ze maar 30 minuten sproeien, hebben ze weer een topbak.
Deze bak, heeft ook geen super fijne korrels. Maar ook een iets grove korrel.

Tessebes

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:16

Vlokken erdoor mengen werkt goed, maar dan moet het zand wel van goede kwaliteit zijn. Anders zal je de bovenste laag moeten verwijderen en vervangen.

Cintaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 13:50

De bak bij mijn zus heeft hetzelfde probleem, die draineert gewoon te goed met gevolg dat zelfs sproeien geen optie is. Er zijn bedrijven die een drainage leggen maar er dan een goedkoper zand overgooien. Hierdoor krijg je inderdaad problemen. Een optie is inderdaad zoals hierboven gezegd mengen met vlokken of ander kwalitatiever zand gebruiken dat veel meer vocht opneemt in plaats van doorlaten. Je zit dan wel weer met een gepast kostenplaatje dus misschien is kokosvezel een goed alternatief maar hier heb ik zelf geen ervaring mee.

GQMMS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-03-14 19:01

Allereerst allemaal super bedankt voor het meedenken!
Sproeien is bijna niet mogelijk, dan moet ik de hele dag de sproeier aan hebben, en dat wordt dan een duur grapje, aangezien hier nergens een grote beek/sloot naast of in de buurt van de bak ligt.

ralphtdw schreef:
Het enige wat ik kan zeggen is of een andere bodem.
of echt goed nat houden.
Dit zie ik ook bij ons in de omgeving.
En heb ook wel eens gezien dat ze er met een grote wals in gaan om het eens goed aan te drukken. En dan goed nat houden

Met de wals eroverheen gaan en dit bij houden, hebben wij een tijd lang gedaan, helaas geen effect. het zand 'wil niet blijven liggen'.

ralphtdw schreef:
Een aanrader.
bij ons ligt overal een agterbergbodem zowel paddock.binnenbak.en buitenbak.
Daar is perfect in te rijden en is altijd goed. Ook met dagen lang regen is het niet nat.
maar wel gehoord dat het dure bodems zijn maar geen idee wat duur is en wat het moet kosten

Helaas heb ik geen geldboompje en ben ik een arme student, anders was er al een andere bak gehad, maar dan geen achterberg maar een eb en vloed bodem.

Jadybabe schreef:
Snippers verteren weer en kokosvezels gebruiken ze ook voor matten , bezems en om drainage buizen, verteert bijna niet. Je krijgt al het ware een soort web idee dat het zand stabiel houdt. En als je hem ooit bijvult met zand, zand van een andere korrel grootte nemen. Bij gelijke korrel krijg je het ballenbak effect.

een aantal meer in dit topic hebben het over snippers gehad, hier ga ik naar kijken. zijn er nog voorkeuren of iemand met ervaring daarin?

Kala schreef:
Goed sproeien tussendoor en regelmatig laten trekken.

Bij mij op stal hebben ze een sproei installatie op de rand van de bak gemonteerd. 15 Minuutjes sproeien voor ik ga rijden en ik heb een prima bak. Zo af en toe vraag ik of ze weer een keer willen trekken.

Helaas geen bakrand, dus geen mogelijkheid om maar iets vast te zetten kwa sproeiinstallatie, ik moet het doen met een 'ouderwetse' sproeier..
Mousmous schreef:

Bedankt! heb jij zelf ervaring met polyvlokken? Over het zand, hier ga ik inderdaad bij een loonwerker naar informeren, toen mijn bak werd aangelegd zei de plaatselijke loonwerker dat dit ook perfect zand was, helaas heb ik er maar weinig plezier van gehad.

Over de drainage, die werkt ondertussen niet meer, maar feit blijft mijn bak (ook weiland etc) kan heel veel water hebben..
Ik denk dat ik voor nu eens ga informeren naar verschillende soorten vlokken en bij een loonwerker betreft mijn 'zand'. Desnoods komt er een hele nieuwe lading of gedeeltelijk op.

Mousmous

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-03-14 20:25

Ik heb 2 kennissen die zo'n bodem met polyvlokken hebben, en die bodems zijn goed. Worden dan ook wel gesproeid als het nodig is. En op tijd gesleept. Trekken zou ik niet doen, dan trek je de bodem juist weer los. Wat je misschien wel zou kunnen doen, dat hebben wij nl ook gedaan, is een puls slaan. Dan kan je sproeien met grondwater. Daar zijn de kosten meestal wel van te overzien, het slaan van de puls bedoel ik. Heb je wel ook nog een pomp nodig, maar die zijn nog wel betaalbaar. Wij denken er zelf over om een paal er bij te zetten met een zonnepaneel, maar moet dat nog uit gaan zoeken. Als dat lukt heb je wel even de investering maar geen kosten meer van het sproeien, ook al staat hij lang aan.

Ik zou even kijken op http://www.polyvlokken.com

Het zal je hoe dan ook altijd wel een duitje gaan kosten.