Hoeveel oppervlakte per paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Yontheke

Hoeveel oppervlakte per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 13:39

Hoi Bokkers,

Naar aanleiding van een artikel in Ros (http://www.rosmagazine.nl/specials/spec ... enden.html) waarin ze vermelden dat de ideale oppervlakte per paard genomen wordt op 0,5 hectare of 1 hectare ben ik me gaan afvragen hoe bokkers hierover denken.

Hoeveel paarden houden jullie op welke oppervlakte?

Als we de norm van 1 hectare per paard moeten aanhouden, is het toch niet mogelijk van paarden te houden? Of toch zeker niet in kuddeverband?

Mijn haflinger en kwpn'er staan samen op een halve hectare (waar je al een piste van 40 x 20m moet aftrekken) en krijgen in de winter ook maar een klein stuk (een L vorm van 20 x 30 en een stukje 30 x 10m).
Dan ben ik met andere woorden al niet echt goed bezig? :Y)

Caily

Re: Hoeveel oppervlakte per paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:41

Ik heb tijdje op een stal gestaan waar we 6 paarden op 2 HA hadden, dat vond ik heel erg mooi. Maar het hangt er ook vanaf hoe de grond verdeeld is. Dit waren drie weilanden die altijd met elkaar open stonden.

Muronia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:45

hangt ervan af of je het paard het hele jaar op gras wil hebben. daar zijn die maten voor bedoeld. als je bijvoert, kan het gerust wat kleiner.

s0173957

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:47

Wettelijk gezien, qua norm voor vergunningen etc, wordt in België een max van 4 paarden per ha aangenomen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 13:48

Als ik bij ons in de buurt rondrijd met de auto kom ik het toch niet vaak tegen maar 4 paarden per ha.
Ook op de pensionstallingen waar ik gestaan heb, werd die norm niet gehanteerd.

Annemeik

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:50

Met 1 paard per ha bedoelen ze neem ik aan niet 2 paarden 2 ha, 3 paarden 3 ha. Maar bij 2 1 ha plus de ruimte die 1 paard inneemt. Tenminste, zo wordt dat bij elk ander diersoort als richtlijn aangehouden.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:51

Hangt er inderdaad vanaf, welk paard heb je, hoe zitten die qua behoeftes en energieverbruik? Wil je er ook nog op kunnen hooien? Heel jaar gras etc.

In de winter staan die van mij op een relatief klein stuk (0,5 tot 0,7 hectare ongeveer). In de zomer varieert dit van 1 hectare tot 7 hectare met hun drieën, die hectare is ideaal. Als ik me de moeite zou nemen om het in banen op te delen zou ik heel netjes uitkomen en zou de wei ook top blijven. Maar omdat ik nog een wei tot mijn beschikking heb van 7 hectare ben ik hier te lui voor. Die wei daarentegen vind ik weer veel te overdreven, maar omdat we de luxe hebben gebruiken we die ook. Ze staan hier overigens wel met (vlees)koeien op, waarom? Omdat koeien meer gras opnemen per dag dan paarden waardoor de grassnelheid aanzienlijk hoger ligt en dus het gras ook beter in conditie blijft en niet te lang wordt.

Dus nee, ik vind die verhouding van ROS zeer overdreven...

Nordique

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:52

hier staan 12 paarden op 3,5 hectare dag en nacht van april tot oktober ongeveer, dit gaat perfect en er moet pas de laatste weken van het weideseizoen wat bijgevoerd worden. Hier staan ze in de winter enkel op een kleine winterweide. Van het hele jaar door weidegang kan ik dus niet meespreken..

Zeeuwtje68

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:54

dat is alleen nodig als je paard alleen van gras het hele jaar door moet leven. als je hooi geeft en krachtvoer is dat helemaal niet van toepassing..

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 13:57

Persoonlijk vind ik het minimale voor 1 paard een halve hectare. Paard hoort niet alleen dus kom je op 2 paarden dan heb je wel iets meer nodig dan halve hectare. Denk dat je op 1 hectare wel 3/4 paarden kwijt kunt. De meeste mensen voeren gewoon bij. Het gaat mij vooral om dat ze lekker de ruimte hebben om te rennen, spelen of elkaar uit de weg te gaan. Dus in dat opzicht vind ik dat je niet perse een half hectare per paard zou moeten rekenen. Maar gewoon een minimum van 1 hectare als je paarden wil houden.

donnar

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:00

Ja inderdaad, wat Tigra_ zegt. Ik vind dat je paard de ruimte moet hebben om lekker te kunnen rennen etc, maar niet dat je perse 1 hectare per paard moet hebben. Tenzij je ze natuurlijk niet bij wil voeren en ze er dus van moeten leven, maar er zijn volgens mij maar weinig mensen die het zo doen.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 14:30

Ik heb maar een halve hectare voor 2 paarden. Ze hebben bijna nooit de gehele oppervlakte omdat ik in de winter een stuk afzet en in de zomer werk met strookbegrazing.
Ik ben niet voor paarden op postzegelweitjes of paddocks maar mijn stuk is toch echt groot genoeg voor 2 paarden in mijn ogen. Ze hebben plek zat. Er hebben er van de zomer zelfs 3 gestaan. Al geef ik dan ook toe dat het voor de winter te krap geweest zou zijn.

Yellomofoon

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 14:34

Het hangt er inderdaad vanaf of je ze in de winter op een paddock zet of gans het jaar op de weide wilt.
Voor mijn d-pony, mini shet, mini shet jaarling en veulen vind ik een oppervlakte van 1 ha heel mooi. In de winter staan ze dan wel op een ruime paddock!

_Lorette_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:24

Je kan je wel redden met minder. Wij hebben een weiland gehad van 13x200 m. Super smal, maar de paarden konden door de lengte een heel mooi sprintje trekken. Deze verhouding is ongunstig wat betreft omheining, maar vierkant was voor de paarden veel minder leuk geweest. Wij hadden er drie paarden lopen, maar in de lente en zomer stonden ze even verderop in een grote weiland, zodat het landje thuis kon bijkomen. Wij hadden dus niet genoeg gras voor een heel jaar. Wij deden ook niet aan strookbegrazing, ze hadden doorlopend het hele stuk. Er kon absoluut niet van worden gehooid. Het zou mogelijk zijn om de paarden er het hele jaar door op te houden, maar dan zouden we stukken af moeten zetten om gras te sparen of doorlopend hooi moeten voeren. Ik denk niet dat ik ze door de beperkte oppervlakte nog meer ruimte af had willen nemen en ik had me er ook niet prettig bij gevoeld om ze zo weinig gras te kunnen bieden (als we ze niet naar de grote wei zouden brengen). Maar met wat werk en beleid zou er nog best wat van te maken zijn!
Een halve of hele hectare per paard hoeft niet per se. Ik ken zo ook geen gemiddelde/grote pensionstal die dat haalt. Het is wel fijn om zoveel ruimte te hebben. Momenteel hebben wij 2 hectare land. Ik heb daar wel een ruime paddock en een longeercirkel in gemaakt, dus het is nu iets minder. Ik heb 3 eigen paarden, máár er staan doorlopend wel 2 paarden bij van andere eigenaren om zadelmak te maken, te verkopen, etc. Dus ik kom ook niet aan 0,5 hectare per paard! Hier red ik het mee. Met 5 paarden haal ik er minder hooi af dan ik zou willen, maar ik heb ook geen moeite gedaan om het land wat meer rust te geven. Wij zouden graag meer grond willen kopen, maar er is echt niets te koop binnen onze gemeente.  

koenlover

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:33

Wij hebben 2 hectarce (zandgrond) met zes paarden (5 grote en 1 kleintje), en dit is echt maar net genoeg voor de zomer periode, in de winter krijgen ze een stuk daarvan wat kapot gelopen mag worden en worden ze flink bijgevoerd (er is trouwens wel een 20X60 bak op die twee hectarce waar dus ook geen gras groeit).

Ik geloof wel dat 1 hectare per paard nodig is als je wil dat hij er het jaar rond van kan eten. Ik zou zelf graag minimaal 3hectare willen voor mijn paarden met daarop een goede paddock voor slecht weer. Dan zouden ze het jaar rond op de wei kunnen alleen als het land te nat is op de paddock en met bijvoeren in de winter.
Laatst bijgewerkt door koenlover op 19-03-14 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:35

Wij komen er wel aan, drie paarden op 2,2 hectare. Maar we moeten het ruim nemen omdat we op kleigrond staan, een kleine opp. wordt in de winter één gigantische modderpoel.

Soms gaan ze wel eens uit logeren en staan ze met 3 paarden op 60 are, geen modder en voldoende gras! Maar dat is een hele goeie ondergrond, mooi droog ook. Dus de ondergrond maakt ook wel verschil in het aantal are per paard dat geschikt is.

elkedortmans

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:36

Wij hebben 2ponys (C en B pony ) en een klein ezeltje op 0.7 hectare. Hiermee redden wij het de hele zomer als we genoeg bemesten en besproeien

billionache

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:38

Volgens mij heb ik ergens eens gelezen dat je best 1ha voor één paard kan nemen. Per bijkomend paard tel je daar een halve ha bij. Dus voor 4 paarden is dat 2,5 ha, wat ik persoonlijk nog vrij ruim/luxe genomen vind. Inderdaad de meesten komen hier niet aan :)

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:41

Hier heel goede en droge grond, het is hier wettelijk bepaald dat je minimaal 3.500 vierkantenmeter moet hebben per paard/pony. Wij hebben meer en in de zomer krijgen ze het gras dan ook niet weg gegeten. Ze kunnen het hele jaar door de wei op, zelfs 24/7, alleen als ik het zelf echt slecht vind, zet ik ze "binnen" (paddock/inloopstal/boxen met eigen paddocks). In de "wintermaanden" is er behalve wei ook onbeperkt ruwvoer voorhanden. Dit is wel echt een luxe, zeker ook in deze omgeving :j

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:45

Ik heb in totaal een halve hectare dit is wei bak en stal met erf. In de winter lopen ze in de bak en op het erf en in de zomer gaat de wei openheb 1 tinker en 2 shetjes lopen. Vorige zomer 4 grote paarden. 4 was echt te veel maar zo met zijn drietjes is dit prima te doen

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:48

Wat ik heb geleerd heb je 1 hectare nodig om een jaar voor 1 paard in voeding te kunnen voorzien. Dus hele jaar rond op de weide en dan kan je in het groeiseizoen nog een keer maaien en hooien. Heb zelf ongeveer 1 ha in gebruik waarvan een halve ha van juni tm dec (die man wil eerst zelf 1 keer hooien) en nog een halve ha die ik jaarrond mag gebruiken. Omdat ik de weide mis in de winter moet ik op de andere halve ha wel hooi bijvoeren. Heb ze (paard en shet) wel s nachts op stal met hooi.

XxDiandraxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:54

Ik heb 3 paarden op 3 hectare grond. Staan het hele jaar 24/7 buiten met in de winter onbeperkt ruwvoer. Idiaal.

Yontheke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 16:08

Het stukje waar ze bij mij in de winter opstaan wordt inderdaad ook helemaal stuk gelopen. Mijn paarden hebben onbeperkt ruwvoer en staan 24/7 buiten op dat apart stukje met 2 stallen en een afdak.
In de zomer werken we met strookbegrazing maar dan heb ik ook ruimschoots genoeg gras. Ook krijgen ze dan nog wat hooi bij voor de structuur.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 20:00

Zeeuwtje68 schreef:
dat is alleen nodig als je paard alleen van gras het hele jaar door moet leven. als je hooi geeft en krachtvoer is dat helemaal niet van toepassing..

Dat is het enige juiste antwoord en dan hebben we het maar niet over paarden die niet tegen gras kunnen.
Ik heb 2 E's en 1000 m2 wei en daar hebben ze al moeite mee om dat veilig op te krijgen.

Grootte zegt niet alles ;)

Orsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 18:09

Ik woon sinds een jaartje in Duitsland, waar we een huisje hebben gekocht met 1720 m2 grond.
Hier willen wij 2 paarden op gaan houden. Via de gemeente kwamen we erachter dat wij verplicht 3000 m2 PER PAARD moeten hebben officieel.
Gelukkig hebben we het weiland direct achter onze weide erbij kunnen pachten, waardoor we nu op 3100m2 zitten. Dus eigenlijk maar genoeg voor 1 paard.

Iedereen snapt dat je een paard niet alleen kunt houden.
Gelukkig kijken ze anders naar een pony & paard verhouding. Dus dan zou je niet 3000m2 nodig hebben per paard, omdat een pony niet zo groot is. Met wat geluk blijft History op pony maat, maar dat zien we wel. Het paard van mijn vriend gaat waarschijnlijk een quarter worden, wat ook niet zo groot is.

Dus dan zouden we geluk hebben en gewoon 2 mogen houden.