Dilemma's

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Gerritt

Dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:05

Hoi allemaal,

Ik sta momenteel gestald bij mijn vriendin aan huis. Vriendin in kwestie is 14 en ik ben zelf bijna 19, een behoorlijk leeftijdsverschil maar toch altijd best gezellig gehad.
Aan huis = op een boeren bedrijf (koeien).

Mijn paard heeft een leuk leven op de boerderij. Ze staat elke dag samen met 1 D pony en een shetlander. Paarden kunnen wel met elkaar maar zijn geen vrienden van elkaar. Er gebeurd elke dag vrij weinig eigenlijk, als ik kom is dat eigenlijk een hoogte puntje voor haar want dan gebeurd er tenminste wat (ondanks ze de hele dag in de wei staat).

Sinds afgelopen zomer zijn wij dressuurmatig behoorlijk vooruit gegaan, we rijden niet hoog en geen dressuurwedstrijden maar vind het toch leuk om het een en ander uit mijn paard te halen en ze kan daarbij ook leuk lopen. Helaas is er bij de boerderij geen rijbak/paddock aanwezig waardoor je in de winter/herfst nooit wat kan (is zo blubberig dat zelfs stiften geen houvast hebben). Na 1 valpartij zijn mijn paard en ik beide onzeker geworden waardoor ik veel te safe rijd. Ik ben veel aangewezen op mijn ouders die kunnen 1x in de week mee, ik kijk daar echt naar uit dan denk ik vanavond gelukkig weer eens lekker rijden en weer wat gezelligheid met de paarden.

Mijn vriendin heeft vorig jaar ook een nieuwe pony gekocht een D pony met best wat bloed (dat betekend dus gas op de lolly). Ze doet er alleen niet veel mee, vind ze ook wel prima. Ze is ook niet het standaard penny meisje en ook niet iemand die graag in de stal hangt. De ene dag rijd ze 15 minuten en de andere dag 30 tja, dat zal haar allemaal een barst wezen. Hierdoor zitten we dus niet op 1 lijn dat geeft ook niet maar daarmee mis je wel wat dingen, ik stel vaak voor van goh, laten we eens inschrijven voor een enjoy the ride rit. Laten we eens gezellig een dag naar de schaapskooi gaan. Laten we eens een leuke clinic doen met de paarden of laten we eens gezellig met de paarden hier rond het erf gaan sjouwen. Doen we bijna allemaal nooit, ondanks dat de middelen en trailer er wel voor zijn! In de stal tref ik haar ook vaak 10 minuten, en ben super veel alleen, 9 van de 10 keer ben ik alleen in de stal, natuurlijk 'smorgens is dat logisch want dan zit ze op school maar rond half 4 ga ik er vaak even heen om te voeren of te wandelen en dan zegt ze Hoi kom eraan hoor. Nou 10 minuutjes. Ik ga even naar binnen om wat te drinken en dan zie ik haar pas weer als ik op de fiets stap en op het punt sta om naar huis te gaan. Lekker gezellig dus...

Daarin verschillen we natuurlijk ook gewoon. Zij is de boerenmeid en ik de "stadse". Boeren gaan nu eenmaal heel nuchter met de dieren om, ze geven het dier wat nodig is en verder "het gaat niet zomaar dood hoor". Ondanks de paard tientjes in de maand kon ik er nog wel eens over struikelen. Ik vind het belangrijk dat mijn paard wat spek op de ribben houd en redelijk veel hooi krijgt omdat ze anders de stal opvreet. Ik ben nog maar 1,5 jaar in bezit van een paard en in het begin weet je gewoon niet wat je paard wil/nodig heeft. "Als je wilt dat je paard veel te eten krijgt, op tijd en veel buiten komt moet je dat zelf maar doen want het is uiteindelijk jouw paard en niet de onze". Daar hebben ze gelijk in, ik heb dat dan ook maar met een korrel zout genomen. Krijg nu nog scheve gezichten als ik mijn paard laat enten, de tanden na laat kijken, de hoefsmid om de 8 dagen laat komen, me uitsloof met rijden.... Soms krijg ik daar niet altijd leuke reacties op, waarvan ik denk ik bemoei me toch ook niet met de zorg van jullie paarden?

Nu is er vlak bij in de buurt een box vrij, daar betaal je 100 euro in de maand en een rijbak/paddock is aanwezig. Zelf vlas+krachtvoer, weidegang vanaf april. Je staat met andere mensen dus gezelligheid n aanspraak, meer positieve prikkels voor paard en ritme. Paard word hoe dan ook 's morgens gevoerd, mits dat klaar ligt.

Ik zit dus sterk te overwegen om mijn paard over te zetten naar een andere stal, ook puur om verder te komen met rijden... maar voelt zo dubieus. Ik schrijf mijn vriendin af, want wij hebben ook genoeg gezellige momenten en ben bang dat we dan niet meer even goede vrienden blijven. Dat ze denken dat ik het ergens beter kan hebben en ik niet tevreden ben met wat ik bij hun kreeg. Ik ben dus wel tevreden maar mis gewoon een boel dingen, want dat mijn paard elke dag buiten mag staan en het vers drinkwater en hooi krijgt heb ik niks op aan te merken. Ik wil ook niet ondankbaar doen. De trailer gaat er weg dus ze kan straks niet meer zomaar even rijden op de manege... Ik voel me ook soms zo alleen op stal. Dan denk ik , ik mis gewoon iemand waarmee ik gezellig kan kletsen en lekker spontane dingen te doen (eens op een zondag ochtend elkaar wappen en zeggen let's go we pakken de paarden en smeren wat broodjes en op naar het bos).

Ik weet niet of iemand kan voelen wat ik bedoel maar ben vaak zo slecht in iets tactisch brengen, hoe los je nu zoiets op? Hoe breng je zoiets...

Bedankt voor het lezen in ieder geval.

leeneliefje

Re: Dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:08

ik zou lekker doen waar jij je goed bij voelt! Een pension is inderdaad gezellig, en klinkt ook alsof dat jou zou passen! :)) Gezellig uitgebreid rijden en dan zo lang blijven hangen als je wilt, beetje praten, beetje elkaar helpen. Bent zo de hele dag kwijt

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:11

Een lastige situatie lijkt het zo. De stal die vrijkomt er staat weidegang vanaf april, hoe zit het in de winter dan? En wat betaal je nu en wat ga je dadelijk betalen als bodembedekking en ruwvoer ed erbij komen. Hoe zit het met rijmogelijkheden buiten, aantal mensen op stal, openingstijden? Zit daar verschil in.

Waar je nu staat kun je de trailer pakken naar een rijbak in de buurt misschien wel. En hoe goed is die bak op de andere stal bij regen en vorst?

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:16

karuna schreef:
Een lastige situatie lijkt het zo. De stal die vrijkomt er staat weidegang vanaf april, hoe zit het in de winter dan? En wat betaal je nu en wat ga je dadelijk betalen als bodembedekking en ruwvoer ed erbij komen. Hoe zit het met rijmogelijkheden, aantal mensen op stal, openingstijden? Zit daar verschil in.

Waar ik nu sta betaal ik 25,- in de maand. 1x in de 3 maand 160 euro voor 40 pakjes vlas. Dus 4x per jaar 160 euro. 1x p maand 10,- krachtvoer (paard heeft niet veel nodig) en verder niks. Dus kom rond de 105 euro in de maand. Door een aantal glijders in de wei oh zadel zijn paard en ik allebei onzeker geworden, stiften draaien is vaak ook niet zo veel waard door rare bodem van de wei.

Andere stal 100 euro incl. hooi en daar komt dan de vlas en krachtvoer nog bij dan zou ik rond de 125 in de maand zitten omdat je met 40 pakjes in je eentje wel wat zuiniger bent dan met zn 2.
Het geld is opzich niet zo'n probleem, mijn inkomen is rond de 450 euro in de maand (ik hou 300 euro over) en voor mijn ouders is het zo dat ze niet hoger willen gaan dan 50,- in de maand om dat hun de hoefsmid/dierenarts ook al voor hun rekening nemen.
Weidegang vanaf april tot eind oktober denk ik vanaf daar zelf elke dag losgooien en erbij blijven staan / op het erf blijven omdat je hm zelf naar binnen moet halen. Ik denk dat er zo'n 10 -15 klanten zijn openingstijden zijn 24 uur open.

karuna
Drukke kabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:19

Zit er in de winter verschil in buiten staan voor je paard? Als het buitenstaan in de winter(eigenlijk de helft van het jaar) idd beperkt blijft tot wat je zelf doet zou het voor mij geen optie zijn. Kom je een dag niet door bv ziekte heeft je paard pech.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:21

karuna schreef:
Zit er in de winter verschil in buiten staan voor je paard? Als het buitenstaan in de winter(eigenlijk de helft van het jaar) idd beperkt blijft tot wat je zelf doet zou het voor mij geen optie zijn. Kom je een dag niet door bv ziekte heeft je paard pech.

paard staat waar ze nu staat ook al best veel binnen in de winter.... ben vaak zelf degene die ze door de weeks eens buiten moet zetten (word wel 'savonds binnen gehaald maar oké) ben zelf nooit vaak ziek en mijn moeder wil ook wel het paard naar buiten doen, maar dat is inderdaad iets wat mij ook tegenhoud.

stefje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:28

Op veel stallen waar je zelf buiten/binnenzet vormen zich groepjes die elkaars paarden daarin meenemen.
Daar kan je dan aan meedoen en dat maakt het een stukje makkelijker.
Verder zou ik, als je overstapt naar de andere stal, het uitleggen als dat het gaat om de rijbak. Niet te ingewikkeld maken, dat geeft alleen maar discussie en onbegrip. Sommige dingen zijn niet exact uit te leggen.

Vaak groei je in de loop van de jaren met je paard door naar andere/meer wensen. Dat is heel gewoon, en is toch eigenlijk met alles zo. Bij wie blijft altijd alles hetzelfde :-).

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:39

stefje schreef:
Op veel stallen waar je zelf buiten/binnenzet vormen zich groepjes die elkaars paarden daarin meenemen.
Daar kan je dan aan meedoen en dat maakt het een stukje makkelijker.
Verder zou ik, als je overstapt naar de andere stal, het uitleggen als dat het gaat om de rijbak. Niet te ingewikkeld maken, dat geeft alleen maar discussie en onbegrip. Sommige dingen zijn niet exact uit te leggen.

Vaak groei je in de loop van de jaren met je paard door naar andere/meer wensen. Dat is heel gewoon, en is toch eigenlijk met alles zo. Bij wie blijft altijd alles hetzelfde :-).

Dit heb je heel mooi omschreven en zo voelt dat ook.

In het begin was het niks anders dan tutten en beetje hobbelen en nu je voelt van goh, er zit meer in en ik kan het er uit halen denk je goh, hoe zou dit eens zijn en hoe zou dat eens zijn. En je mist gewoon veel dingen die je op andere stallen wel ziet... dat geklets bij de stallen en elkaar tegemoet schieten en praten over dezelfde hobby. Tja ik voel dat het bij mijn vriendin gewoon niet zo is, die vind het prima, die heeft een pony wanneer ze er zin aan heeft dat geeft ook niks want wie ben ik om daar wat van te zeggen maar daar baal je vaak van, niet meer samen de intresse kunnen delen.

stefje

Re: Dilemma's

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:46

... misschien is het zelfs wel zo dat zij ook voelt dat je verder/anders wilt met je paard, en dat het voor haar ook prettiger zou zijn als er iemand stond die meer met haar levelt. Dat maakt niet uit voor jou, maar soms maak je je meer zorgen om hoe het op een ander overkomt terwijl de ander daar ook meer aan toe is dan je denkt.