Paard ligt open van deken, en nu?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Snollygoster

Paard ligt open van deken, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:03

Dag Bokkers, ik had dit al in het centrale deken topic geplaatst, maar ik denk dat ik er zo sneller reactie op ga krijgen.

Ik ben voor het moment ziek en kan mij dus niet bezig houden met mijn paard. Mijn moeder doet dat nu. Mijn paard is met nieuwjaar geschoren en staat nog steeds erg kort in zijn vacht, hij had een 300 grams deken opliggen, maar met het warme weer van de laatste tijd heb ik die van 150 grams terug opgelegd. Wanneer hij buitenkomt gaat het deken volledig af.
Nu ik dus ziek ben is mijn moeder de eerste twee dagen niet naar de paarden geweest omdat ze mij niet alleen durfde laten (hoezo overbezorgd? :')), mijn paard heeft zijn deken dus twee dagen niet afgehad, met nu als gevolg dat hij rond zijn hals volledig open ligt van het deken. Mijn moeder heeft hierbij het deken dan maar volledig afgelaten, ook 's nachts.
Nu mijn vraag, kan dit erg veel kwaad? Aangezien hij nog redelijk kort in zijn vacht staat.. Hij staat 's nachts binnen in een volledig dichte stal, er komt geen zuchtje wind door. Ik dacht van misschien een fleece deken op te leggen, maar volgens de staleigenaar kan ik beter niets meer opleggen en kan het ook geen kwaad aangezien het de laatste tijd toch zacht is..

Alvast bedankt!

eilleen333

Re: Paard ligt open van deken, en nu?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:05

Ik zou hem dan wel uit de regen houden.

En op zoek gaan naar een deken met een goede pasvorm. Die van mij heeft de deken 24/7 aan, de hele winter, en nog nooit plekken gehad. Alleen wat afgeschuurde haren op de borst en geplette manen. Nooit wonden...

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:08

Uiteraard ;)

Het deken past(e) hem als gegoten, hij heeft het al sinds november opliggen en ook geen problemen mee gehad, alleen op deze twee dagen zo plots. Maar ik denk dat dat komt omdat ie weeft op stal, zou het kunnen dat het door die beweging komt?
Hij is de eerste dag wel buiten gezet door de staleigenaar, maar met deken omdat het toen regende, en de tweede dag is hij gewoon binnen gebleven. Anders komt hij dagelijks buiten.

HollyDiva

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:08

Ik denk niet dat het kwaad kan, mits die binnen staat dan. Verder heb je ook van die borstbeschermers die je onder de deken doet ter bescherming van schuur plekken, misschien is dat iets om het een volgende keer te voorkomen?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:11

Zo'n borstbeschermer is mij sterk afgeraden door mijn DA & zadelmaker. Dat ding kan ervoor zorgen dat de hele schoft van een paard komt open te liggen als er vuil tussenkomt, ik heb het met twee paarden weten gebeuren, dus dat risico neem ik niet. Liever kale schuurplekken (uiteraard geen wonden) dan maanden suggelen met een open schoft.

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:11

Ik denk het niet hoor. Misschien kun je een fleece deken op leggen voor de nacht met een zachte omslag bij de hals.

De tempraturen zijn niet zo danig koud dat je paard het koud krijgt. Als dat 3/4 dagen zo zonder deken staat schieten ze toch wel snel in het haar.

Als ze binnen staat met de deuren dicht kan er weinig gebeuren. Veel dieren in 1 stal werkt vaak ook wel ;)

minikatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:14

waar ligt je paard open en hoe erg?
je kan ervoor kiezen om een zachte deken om te doen met eventueel een zachte handdoek eronder om de druk op de randen te verzachten

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:15

minikatje schreef:
waar ligt je paard open en hoe erg?
je kan ervoor kiezen om een zachte deken om te doen met eventueel een zachte handdoek eronder om de druk op de randen te verzachten

Rond zijn hals en een beetje op zijn borst. Het zijn kleine schaafwondjes, niet zo heel erg, maar toch erger dan kale plekken. Hij heeft een deken met halve hals.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:27

Oooh, ik dacht dat het echt wonden waren ;)

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:31

mijn geschoren pony staat al 2 weken zonder deken (hij heeft niet meer op gehad als 200 gram)
zit ook nog kort in zijn vacht
van 10.00 uur tot 16.00 staat ie op de wei en de nacht binnen op stal

geen problemen mee gehad en nog steeds niet
zo ook met meerdere geschoren ponys en paarden bij ons op stal

mijn mening: laat die deken lekker af!
dan kunnen de wonden ook genezen

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:36

Mendy1984 schreef:
mijn geschoren pony staat al 2 weken zonder deken (hij heeft niet meer op gehad als 200 gram)

EN voorkomt witte haren!!

Mendy1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:37

Gerritt schreef:
Mendy1984 schreef:

haha ook dat ja!

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:38

Gerritt schreef:
Mendy1984 schreef:

Haha, de mijne is al wit dus daar heb ik geen problemen mee :+

Gerritt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 00:42

Hihi toch is het niet echt fraai mocht je paard bruin ofzo zijn ;P maar jij hebt dus alweer een geluk bij een ongeluk. Maar tips genoeg dacht ik, weet je al wat je oplossing zal zijn?

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-03-14 00:46

Het lijkt me duidelijk dat ik het deken nu wel kan aflaten, wordt wel uitkijken met de regen natuurlijk.. Moest het 's nachts echt nog gaan vriezen leg ik wel even een fleecje op :)

Nataschax

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-03-14 15:15

Lekker het deken aflaten. Mijn paard had het ook maar dan echt open. Kreeg een wondspray en moest het deken af laten.
Zoals jij zelf al zegt zijn het niet echte wonden, dat geneest wel snel.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 20:16

Vanochtend mijn paard trillend als een rietje in zijn stal aangetroffen. Toch maar terug een deken opgelegd dan, wel met een fleecje eronder zodat het zachter is en niet meer schuurt.

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:23

Je kan misschien ook de gespen aan de voorkant open laten en de hals terug slaan en dan het geheel vastzetten met een deken/longeer singel.
Dan is de druk er niet bij het weven en heeft hij toch een lekker warme rug.

Dit moet alleen wel een beetje in de gaan gehouden worden of de deken wel goed blijft liggen.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 20:27

Als jouw paard schuurwonden krijgt van een deken, als hij hem niet elke dag af heeft. Past jouw deken niet. Voor nu deken af. En dit voorkomt echt geen witte haren. Witte haren krijgen ze als ze echt diepe wonden hebben gehad. Sowieso niet aan een borstbeschermer beginnen, gewoon een goed passende deken kopen.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-03-14 21:32

@Frieswytske mijn paard is al wit ;)

Ik heb het deken voor de zekerheid wat vaster gedaan zodat het niet meer kan schuiven, overdag gaat 't sowieso af, 's nachts terug op. Liever eventjes doorbijten met borstbeschermer dan dat ie kou moet lijden, binnenkort mag het definitief af..

Grit

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-03-14 21:43

Waarom leg je dan de 300 grams niet tijdelijk op? Is misschien te warm, maar als de andere deken zo snel schuurplekken geeft, dan ligt deze bar slecht en moet ook erg rot zijn voor je paard. En een fleece deken eronder lijkt mij eerder nog meer schuring te geven.

Maar eigenlijk zijn beide opties niet mijn voorkeur, ik zou een passende deken kopen die je volgend jaar ook weer kunt gebruiken.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 00:12

Omdat die van 300 net hetzelfde model is. Zoals ik al zei heb ik ervoor nooit problemen gehad met 't deken, alleen op die paar dagen zo plots. De naad is aan de binnenkant ook gescheurd, ik heb geen idee wat ermee gebeurt is..
No way dat ik volgend jaar nog aan de dekens ga, ik scheer hem wel gewoon zodanig dat ik geen deken meer moet opleggen, ik heb het er nu helemaal mee gehad :')

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 16:07

Snollygoster schreef:
Hij is de eerste dag wel buiten gezet door de staleigenaar, maar met deken omdat het toen regende, en de tweede dag is hij gewoon binnen gebleven..
Heeft jouw deken een stukje omgenaaid 'bont' boven op de schoft en zit hier ook de wond ??

Bij veel paarden met dit soort dekens kan het gebeuren dat het bontje nat regent en het water trekt door naar de onderkant die de hals/schoft raakt. Door de warmte van het paard gaat dit broeien en kan de huid loslaten. Je krijgt dan een nare open plek.

Zolang dit open is kan er dus geen deken op of je moet een deken hebben met een halve hals die de wond niet raakt.

Persoonlijk heb ik altijd dekens zonder dit schoftbontje en nooit last gehad van smetwonden ondanks dat ze soms weken achtereen de dekens op hebben.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-03-14 17:15

@Dubbeldun nee dat heeft ie niet. Mijn deken heeft een halve hals. De wondes zitten aan de zijkant van zijn borst. Ik denk dat het ook komt omdat hij als hij veel in zijn stal staat als een gek weeft, en door die constante beweging zal de huid daar wel geïrriteerd zijn.

Nou nou, dit weer is echt voor niets goed :'). Gisteren het deken terug opgelegd met een borstbeschermer omdat meneer stond te bibberen van de kou, en wat tref ik vandaag aan? Een paard dat quasi staat te zweten onder zijn deken. Ik heb aller eraf gehaald en hem de weide op gegooid, ik zie wel hoe fris het vanavond is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-14 17:44